Winterdiscussietopic 2016/2017 deel 3

Topic gezien door 181591 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, di 10 jan 2017 - 08:13

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 5 gasten bekijken dit topic.

Sven

Citaat van: Straatje96 op vr 20 jan 2017 - 22:42
Ik snap de frustatie wel een beetje aangezien het in West-Nederland inderdaad nauwelijks winter is. In het oosten daarentegen is het bijna overal gewoon schitterend winterweer. Pluim ook weer verbeterd! Hier in wageningen kan je ook schitterend schaatsen, mijn foto in het nieuws ;D ;D

Ik heb niets te klagen in het westen van het land, sneeuw is leuk en mooi maar ik hoef het eigenlijk allemaal niet. Een winter is voor mij al compleet als het lekker vriest en we mooie heldere nachten hebben en overdag ook prachtig weer. Laat dat nu al dagen zo zijn, en komende week doorzetten. Ik vind het prima zo.

Maar wat wordt bedoeld met het oosten, prachtig winterweer? Ze hebben daar dezelfde condities zoals ons de afgelopen dagen, dus die snap ik even niet. Als het over die sneeuw gaat dat was vorige week.. En die rijp, er waren hier ook dagen dat het mooi gerijpt was in de omgeving.

Onweersdagen 2012: 42 | 2013: 33 | 2014: 45 | 2015: 40 | 2016: 31 | 2017: 9 Laatste onweer 30-05-2017 01:47 

zwoof

Citaat van: Sven op za 21 jan 2017 - 09:57
Ik heb niets te klagen in het westen van het land, sneeuw is leuk en mooi maar ik hoef het eigenlijk allemaal niet. Een winter is voor mij al compleet als het lekker vriest en we mooie heldere nachten hebben en overdag ook prachtig weer. Laat dat nu al dagen zo zijn, en komende week doorzetten. Ik vind het prima zo.

Maar wat wordt bedoeld met het oosten, prachtig winterweer? Ze hebben daar dezelfde condities zoals ons de afgelopen dagen, dus die snap ik even niet. Als het over die sneeuw gaat dat was vorige week.. En die rijp, er waren hier ook dagen dat het mooi gerijpt was in de omgeving.

Sneeuw is er hier nog steeds en het dooit maar heel langzaam als de temps boven nul uitkomen.  Het witte goedje in combinatie met de zon , stralend blauwe en droge lucht en temperaturen overwegend onder nul.. Dat geeft toch een heel andere beleving denk ik.  ;)

(Trouwens er ligt niet overal sneeuw in het oosten, ik weet dus niet hoe de beleving op sneeuw- loze plekken is).


Marsel

Even inhaken op deze discussie. De beleving is, zoals Zwoof terecht aangeeft, heel persoonlijk en regio afhankelijk. Toch heeft Caps in mijn ogen wel een punt. Ik, als westerling zijnde, ervaar het weertype van de laatste dagen ook niet als schokkend. Ondanks dat het 's nachts redelijk vriest en het eerder deze week onder rugdekking van mist en lage bewolking tot een enkele ijsdag kwam zou ik het typeren als winters. Zelfs een beetje kwakkelig de laatste dagen.

Ga je naar helmannen kijken zien we meteen dat het inderdaad niet bijzonder is. De Bilt staat gewoon nog op <30 punten. De laatste keer dat ik een periode als écht winter heb ervaren was februari 2012. Toen ging heel Nederland voor de bijl. Ik kan me de schaatstochten icm snijdende oostenwind nog herinneren. Nee...dit huidige stralingswintertje verbleekt daarbij.

Toch geniet ik ook gewoon van dit winterse weer. Vooral de zonuren icm de relatieve rust nabij de rugas doen een mens in deze tijd van het jaar goed.

Armand

Hier heeft ook eigenlijk maar steeds een paar uur een sneeuwdekje gelegen op vrijdag 13 en zaterdag 14 januari. Stelde niet heel veel voor en was zondag al helemaal verdwenen. Had het ook liever anders gezien.

Desondanks geniet ik toch van dit weertype. In de nacht en ochtend toch een lekker winters gevoel en overdag heerlijk zonnig weer, waarbij je toch vanzelf wel vrolijk wordt ;D
Kon net zo goed een grijze, regenachtige periode zijn met temperaturen ruim boven 0. Grappig genoeg voelt het dan in de regen veel kouder aan dan nu buiten ;)

Bacci

Ah he, hoe kan dat nou, opeens is die pluim weer zachter...

Armand

Dat sneeuwkaartje van het KNMI klopt ook niet echt. In Vijlen (200m) ligt er 4 cm en op de Vaalserberg (322m) ligt er zelfs nog 13 cm. KNMI komt voor die plek dan met ''98'' ofwel gebroken sneeuwdek...

zwoof

Citaat van: Bacci op za 21 jan 2017 - 11:53
Ah he, hoe kan dat nou, opeens is die pluim weer zachter...

Er zit een verschil in de pluim van de Bilt en de pluim voor de hele regio midden op weerplaza. Ik denk dat je dat bedoelde?




Bacci

Citaat van: zwoof op za 21 jan 2017 - 12:08
Er zit een verschil in de pluim van de Bilt en de pluim voor de hele regio midden op weerplaza. Ik denk dat je dat bedoelde?


Nee ik bedoel dat de gem. eerst rond 5 graden zat en nu weer rond 7.

gilleeesss

Citaat van: Bacci op za 21 jan 2017 - 11:53
Ah he, hoe kan dat nou, opeens is die pluim weer zachter...

Omdat ze ons weer even valse hoop wilden geven

zwoof

Citaat van: Bacci op za 21 jan 2017 - 12:37
Nee ik bedoel dat de gem. eerst rond 5 graden zat en nu weer rond 7.

Oh de LT bedoel je. Ja dat klopt inderdaad. Daar is ie iets warmer geworden.  Oper geeft ook veel neerslag weer volgend weekend en dubbele cijfers met een z/west stroming. Ik ga er vanuit dat de winter komende week gewoon even afscheid neemt van ons .   Er zijn ook nog niet erg veel leden die koude oplossingen zien op LT.  Wie weet draaien de kaarten nog weer bij en komt er alsnog een koude uitbraak.  EC en GFS willen daar voorlopig niets van weten.

pietjelol

Citaat van: zwoof op za 21 jan 2017 - 12:54
Oh de LT bedoel je. Ja dat klopt inderdaad. Daar is ie iets warmer geworden.  Oper geeft ook veel neerslag weer volgend weekend en dubbele cijfers met een z/west stroming. Ik ga er vanuit dat de winter komende week gewoon even afscheid neemt van ons .   Er zijn ook nog niet erg veel leden die koude oplossingen zien op LT.  Wie weet draaien de kaarten nog weer bij en komt er alsnog een koude uitbraak.  EC en GFS willen daar voorlopig niets van weten.
Mee eens dit is typisch nederlands winterweer nachts vorst overdag iets boven nul. Het punt is vaak ook dat mensen de 'slechte' winters vaak vergeten en alleen de bijzondere winters onthouden. Dat betekend dus dat een winter periode ala februari 2012 gewoon zeldzaam is in ons klimaat.

zwoof

Citaat van: pietjelol op za 21 jan 2017 - 16:30
Mee eens dit is typisch nederlands winterweer nachts vorst overdag iets boven nul. Het punt is vaak ook dat mensen de 'slechte' winters vaak vergeten en alleen de bijzondere winters onthouden. Dat betekend dus dat een winter periode ala februari 2012 gewoon zeldzaam is in ons klimaat.

Klopt, we moeten het hebben van de koude periodes.  2012 was een ook een normale winter.  Zie ook de weerstatistieken van KNMI.  https://weerstatistieken.nl/de-bilt/hellmann
Sinds 1901 zijn er slechts 3 strenge winters voorgekomen,  4 zeer koude winters en 19 koude winters.  Hetgeen betekent dat er sinds 1901 maar liefst 90 winters normaal, zacht of zeer zacht zijn verlopen, met een score tussen de 0 en de 99 Hellmann punten. ;)

Nweernl

In Woensdrecht is de temperatuur in 10 minuten tijd van 1,3 naar -0,4 gezakt! Gaat een koud nachtje worden 8)

winter


gilleeesss

Citaat van: winter op za 21 jan 2017 - 18:09
GFS maar snel vergeten :(  :o

Amai, 0 leden die maar voor iets van winter gaan na vrijdag :P Echt wtf :D

Energizer85

Citaat van: gilleeesss op za 21 jan 2017 - 18:34
Amai, 0 leden die maar voor iets van winter gaan na vrijdag :P Echt wtf :D

Helaas... ach van mij mag best even de bezem door de atmosfeer hoor, in februari dan nog even een vuile winter (Noordstroming) ofzo, dan gebeurd er weer eens wat. Heerlijk hoor die zonnige dagen, maar nu wel weer toe aan wat anders ????

Bacci

Citaat van: Energizer85 op za 21 jan 2017 - 19:21
Helaas... ach van mij mag best even de bezem door de atmosfeer hoor, in februari dan nog even een vuile winter (Noordstroming) ofzo, dan gebeurd er weer eens wat. Heerlijk hoor die zonnige dagen, maar nu wel weer toe aan wat anders ????

Nou dan kun je nog ruim een week wachten  ;D

zwoof

EC ziet morgen nog steeds een mogelijke ijsdag voor o.a Twente en Eelde. Het zal erom spannen.



Hier de 15 daagse midden:



weinig hoopvol  :-[

winter

Momenteel al strenge vorst aan de grond in Brabant en op ooghoogte al matige vorst.
Wel echt verrassend, 9:50 -6,4 in Eindje en vervolgens 10:00 -3,9!!

Armand

Gemiddelde van de pluim is toch weer gevoelig zachter geworden... Seizoensverwachtingen voor februari van CFS wordt je ook niet vrolijk van, 1,5 tot 2 graden te warm.

Nu hoeft dit niet meteen de mokerslag van een nieuwe (betere?) winterse periode in februari te zijn, maar dit model komt al weken, zeg maar maanden, met een te warme februarimaand.

Vind het altijd veel te risicovol om te zeggen dat het nu over met de winter is, maar gezien afgelopen jaren begin ik daar nu wel in te geloven. Ben geen klimaatexpert, maar echt landelijk koude periodes worden steeds lastiger te bereiken hier. De laatste jaren kun je daarvoor beter naar Turkije...

Powered by EzPortal