Winterdiscussietopic 2016/2017 deel 3

Topic gezien door 181602 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, di 10 jan 2017 - 08:13

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 6 gasten bekijken dit topic.

hesselsjoerd

15 daagse is ook flink beter geworden op LT. De dooi wordt flink uitgesteld!

Armand

Toch wel grappig dat de pluim vergeleken met 3 dagen geleden best wat koeler is geworden. Er staan geen significante ijsdagen op het programma, maar nachtvorst kan best erin blijven zitten.

Hier de pluim van 17 januari:


We zien hier dat het gemiddelde na de nacht van dinsdag 24 januari naar woensdag 25 januari voor een langere tijd (flink) boven 0 komt te liggen in de nachten. Verder zien we heel weinig koude oplossingen om MT en LT van die pluim.

Kijken we naar de pluim van vanmorgen, 20 januari dus:


Dan zien we dat het gemiddelde na de nacht van vrijdag 27 januari naar zaterdag 28 januari voor een korte tijd (een beetje) boven 0 komt te liggen in de nachten. Bovendien zien we op MT en LT wat meer koudere oplossingen in vergelijking met de pluim van 17 januari.

Hopen dat deze trend met het uitstellen en relativeren van de warmte zich run na run doorzet ;D

Thunderfreak

Valt gewoon niet te voorspellen zolang we het Hoog bij ons hebben, kleine verschuiving en alles is weer anders.

--Neem het weer zoals het is,je kan het niet afdwingen

Armand

Deze winterse periode heeft ons ook geleerd dat de AO-index en de NAO-index niet eens negatief hoeven te zijn voor winterweer. Oke, het was geen strenge winterse periode, maar heel Europa heeft wel flink in de kou gezeten, of zit er nog in, terwijl beide indexen positief zijn geweestL

AO:


NAO:


Mooi voorbeeld dus, dat met zowel een positieve AO als NAO index winterweer mogelijk is ;)

zwoof

En het laatste bolletje ijs is wederom voor Marknesse  ;D




Edwin

Delen van Europa waar het veel te koud was met sneeuw tot aan de Spaanse kusten, maar ook te mild in delen van Zweden, Finland en Rusland.

Never Stop Exploring

Marsel

Ik zeg het niet zo snel, maar dit is toch wel puik winters weer hoor.
Weinig wind, droog en het zonnetje erbij. Achter glas in de zon zittend betrapte ik mijzelf zojuist even op een vroege lente escapade. Die gedachte heb ik maar meteen neergesabeld want het is echt nog te vroeg. Maar ergens kan ik wel van dit weertype genieten. Vooral de rust en het sterk drogende karakter is denk ik voor iedereen wel te pruimen.

Lothiriel

Ik vind de combinatie van de ijskoude temperatuur 's ochtends en dan het verwarmende zonnetje echt geweldig. Naast sneeuw m'n favoriete winters weertype.
Winter 2015-2016 in Leuven
3 dagen smeltende sneeuw | 2 dagen sneeuw | 8 vorstdagen | 2 ijsdagen

Edwin

Sowieso is alles beter dan dat grijze, mistige, nevelige, vochtige, regenachtige weer met temperaturen net boven nul
Never Stop Exploring

TaL

Heerlijk weer gewoon. 's Nachts gewoon (diep) onder 0. Overdag gewoon aangenaam doordat er geen wind staat. Ondanks de positieve maxima toch nauwelijks ijssmelt door de droge lucht :)

Meer van dit aub :)
Onweersdagen. 2012: 29, 2013: 24, 2014: 42, 2015: 23, 2016: 16, 2017: 0

4seasons

Schaatsbond waarschuwt voor schaatsen op meren en sloten

Zie de video in de link - schaatsers zakken door ijs


Mensen moeten voorzichtig zijn als ze gaan schaatsen op meren, sloten en kanalen.
Volgens de schaatsbond KNSB is het ijs op verschillende plekken nog niet veilig genoeg.
Op diverse plaatsen zijn mensen door het ijs gezakt.

''Schaatsen op open water is echt nog te gevaarlijk'', zegt Ramon Kuipers, coördinator natuurijs bij de KNSB.
Kuipers adviseert schaatsliefhebbers om te kijken naar de ijsclubs die hun baan open hebben en daar te gaan schaatsen.

Volgens de bond proberen vooral mensen in het Noorden en Noord-Oosten van het land of ze het bevroren water al op kunnen.
''Daar is de meeste activiteit. Gelukkig hebben nog geen berichten binnen gekregen over ernstige ongelukken, maar we adviseren mensen om voorzichtig te zijn en naar clubs te gaan.''
Op veel plekken zijn er ijsbanen geopend.

Bron/Link met video:
http://www.nu.nl/algemeen/4404384/schaatsbond-waarschuwt-schaatsen-meren-en-sloten.html?redirect=1



Schaatsen op natuurijs
Schaatsen op natuurijs!

De meest geraadpleegde Schaatskaart van Nederland gemaakt en bijgehouden door Erik Ekkel (sinds 2008).
Natuurlijk met hulp van heel veel enthousiaste natuurijs schaatsers en schaatssters!
Groene punten op de kaart zijn betrouwbaar gemeld, maar kijk wel goed uit want de situatie ter plekke kan verraderlijk zijn.
Rode punten zijn plekken waar je (nog) niet kunt schaatsen.
Blijf updates sturen zodat we de kaart actueel kunnen houden!!

http://natuurijs.ekkel.com/




Erik V

Net even Ijsdikte wezen checken met zoonlief. 2à3 cm op de meeste plaatsen @Hoogvliet R'dam.
Niet schaatsbaar....

cekstuffertz

Citaat van: Erik V op vr 20 jan 2017 - 14:22
Net even Ijsdikte wezen checken met zoonlief. 2à3 cm op de meeste plaatsen @Hoogvliet R'dam.
Niet schaatsbaar....

Hier net ten zuiden van Amsterdam ligt nu op de meeste plekken 4 a 5cm. Er wordt nog niet geschaatst maar op de meeste plekken staan mensen al wel op het ijs...

Straatje96

Schitterend schaatsweer in de uiterwaarden in Wage ingen. MAGISCH

TMCThomas

Ze gaan hier nu ook massaal op het ijs:

Maar of dat nu zo'n goed idee is...

(Water is zo'n 1 a 2 meter diep)

Caps

Ik snap echt niet dat mensen spreken van "winters Nederland", als het bij die gene in de regio winters is, hoeft niet te betekenen dat het winter is in Nederland, ik vind dat je pas kan spreken over winter in Nederland als het in heel Nederland hetzelfde is, 1x 1cm sneeuw voor een ochtend, en een velletje ijs op het water kan ik geen winter noemen Tot nu toe een dikke flop. Hopelijk volgend jaar beter.

Remy

Citaat van: Caps op vr 20 jan 2017 - 16:26
Ik snap echt niet dat mensen spreken van "winters Nederland", als het bij die gene in de regio winters is, hoeft niet te betekenen dat het winter is in Nederland, ik vind dat je pas kan spreken over winter in Nederland als het in heel Nederland hetzelfde is, 1x 1cm sneeuw voor een ochtend, en een velletje ijs op het water kan ik geen winter noemen Tot nu toe een dikke flop. Hopelijk volgend jaar beter.
Nah,hier is het behoorlijk winters.. Heel de week al sneeuwdek dat nu pas door smelt en behoorlijke Nachtvorst. Dan zou ik hier het dus niet winters mogen noemen van jou omdat jij daar geen sneeuw hebt? In Zandvoort krijgen ze alleen koude als het windstil of aflandige wind is en bij uitzondering als de Noordzee zo koud wordt dat de zee wind ook koud blijft.Sneeuw is niet eens relevant in dit verhaal,het geeft alleen meer boost aan nachtvorst en reflectie overdag.Het gaat er gewoon om of het koud is.Daarom is Nederland voor de normaal ook ingedeeld in regio's gewoon omdat het zelfs in ons postzegeltje al behoorlijk uitmaakt waar je woont.Mijn persoonlijke mening is dat het winter is als het vriest en overdag de temperatuur niet of amper boven nul komt,en dat doet het hier al dik een week en beetje.
CO2 Is geen klimaat thermostaat.

Lucas

Ruim 4 graden boven nul. laatste kruimels sneeuw blijven gewoon liggen door de lage dauwtemps hier; prima. Ijs kan langzaam maar gestaag doorgroeien zo.
Wie weet modderen we zo voort tot Februari. Optimisten roepen dat er dan weer signalen zijn voor een felle winterperiode. Dit maal uit Rusland.


Daarnaast zou er deze dagen sprake zijn van een tweedeling; noorden dooi, zuiden kouder. Was vandaag duidelijk andersom...
Aanhoudende sneeuwval

dondertje127

Bijzonder dat het toch ook nog altijd wit blijft, zelfs op daken in de schaduw. Het is nu 8 en een kwart dagen aaneengesloten wit hier, vanaf vroeg in de avond van 12 januari. Dag 9 komt er aan.

Afgelopen nacht ook hier -7.0 geweest.

matroesjka-world

Citaat van: dondertje127 op vr 20 jan 2017 - 17:07
Bijzonder dat het toch ook nog altijd wit blijft, zelfs op daken in de schaduw.

Lijkt me logisch... op de daken in de schaduw  8)
Gek op extreem weer, zoals vet veel regen, keiharde stormen en bakken met sneeuw !!!

Powered by EzPortal