Winterdiscussietopic 2016/2017 deel 3

Topic gezien door 181647 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, di 10 jan 2017 - 08:13

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 5 gasten bekijken dit topic.

zwoof

Citaat van: TomvanHal op do 19 jan 2017 - 14:11
Persoonlijk ben ik blij als de lente weer komt !

De Elfstedentocht is nog niet eens verreden, dus dat is nog lang niet aan de orde.   ;)

Gerard1995

Willen die winterhaters nog ff in hun slaap blijven aub... er komt nog 1 hele wintermaand aan en ook nog 2 kwakkelmaanden dussss..... ;) :D :D
En aangezien de winter zich nog helemaal niet op gaat geven.. ;)
mijn woonplaats is Kootwijkerbroek!! :P

cekstuffertz

Het verschil tussen dauwpunt en 2m temp is wel enorm groot! Smelt ijs ook bij deze omstandigheden? Lijkt me wel heel warm....

Edit: Luchtvochtigheid toegevoegd, wat een enorme verschillen! Zou de warmte gevolg zijn van lage luchtvochtigheid, of de lage luchtvochtigheid gevolg van warmte?

Danny

Citaat van: cekstuffertz op do 19 jan 2017 - 14:29
Het verschil tussen dauwpunt en 2m temp is wel enorm groot! Smelt ijs ook bij deze omstandigheden? Lijkt me wel heel warm....

Je zou bijna zeggen van wel maar ik ben hier zelf geen echte kenner in. Je zou zeggen ook hierin zal vast een omslagpunt zitten qua aangroei en dooi. Nou scheelt het misschien dat ijs aangroeit aan de onderkant (naar beneden toe). Daar is de invloed van de zon minimaal. Dat het bovenlaagje broos en wat nat wordt maakt voor het ijs niet uit. Dat laagje vriest zodra de temperatuur straks weer zakt meteen weer vast.

Het proces werkt in ieder geval als volgt:

De lucht is een heel stuk droger momenteel. Daardoor krijg je een hogere graad van verdamping momenteel. Het water dat verdampt neemt warmte op uit het overgebleven water in de sloot of anders gezegd het water dat verdampt stoot kou uit aan het water dat achterblijft in de sloot. In mijn ogen zou het dus ook bij deze temperaturen op deze manier moeten kunnen maar zoals gezegd er zal vast een omslagpunt zijn qua zoninvloed. Ik kan het verhaal verder niet onderbouwen met cijfers en berekeningen. Daar gaat mijn kennis niet ver genoeg voor.





Govert

Citaat van: cekstuffertz op do 19 jan 2017 - 14:29
Het verschil tussen dauwpunt en 2m temp is wel enorm groot! Smelt ijs ook bij deze omstandigheden? Lijkt me wel heel warm....

Edit: Luchtvochtigheid toegevoegd, wat een enorme verschillen! Zou de warmte gevolg zijn van lage luchtvochtigheid, of de lage luchtvochtigheid gevolg van warmte?

Smeltpunt wordt bepaald door de temperatuur en niet door het dauwpunt. Dus zelfs met een dauwpunt van -20 oC zal ijs smelten als de temperatuur >0 oC is.

Dauwpunt is de temperatuur waaronder dauw gevormd wordt. Oftewel condensatie. Dit is afhankelijk van de luchtvochtigheid, welke weer afhankelijk is van de vochtconcentratie en de luchttemperatuur. Bij 100% luchtvochtigheid zal er condensatie optreden als de temperatuur daalt, omdat de lucht dan minder vocht kan vasthouden.

Ah natuurlijk, Danny noemt nog de verdamping: heel belangrijk: als water verdampt neemt het warmte op uit de omgeving en zorgt het dus voor afkoeling. Als de temperatuur net boven nul is, dan kan het toch zo zijn dat door verdamping ijs niet smelt bij T>0 oC. :) Hoe droger de lucht, dus hoe lager het dauwpunt, des te sneller water verdampt en dus zijn omgeving koelt. :)

zwoof

Het lijkt hier ook totaal niet te dooien met 2 tot 3 graden boven nul op 2 meter. Temperatuur op 10 cm is een halve graad boven nul en de dauwpunt temperatuur is min 6,5 graden.  De sneeuw blijft mooi liggen in elk geval. Daar had ik eerlijk gezegd niet op gerekend.    :)

Had al gezocht in dit forum of er een artikel van was, maar kon het niet vinden.  Ik vond elders nog wel een interessant stukje:

Edit: link doet niet. Hier het stukje:

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Dauwpuntstemperatuur: Dit is de temperatuur van de lucht als de lucht wordt afgekoeld tot 100% luchtvochtigheid zonder dat de hoeveelheid vocht in deze lucht veranderd. Een voorbeeld van dit proces is als er door uitstraling mist ontstaat. De dauwpuntstemperatuur wordt daarom gebruikt als een mate voor de absolute hoeveelheid vocht in de lucht.

Natteboltemperatuur: Dit is de temperatuur van de lucht als de lucht wordt afgekoeld tot 100% luchtvochtigheid door middel van verdamping. Deze laatste toevoeging is heel belangrijk, want in dit geval is de hoeveelheid vocht in de lucht niet constant maar neemt toe vanwege de verdamping. De temperatuur waarbij de lucht 100% luchtvochtigheid bereikt zal in dit geval hoger liggen vanwege de toegenomen vochtigheid. De natteboltemperatuur ligt dus boven de dauwpuntstemperatuur maar onder de gewone temperatuur.

Twee voorbeelden waarbij de natteboltemperatuur belangrijk is:

Voorbeeld 1 Stel dat er regen valt bij temperaturen net boven nul. De regendruppels verdampen deels onderweg naar beneden. Het water in de druppel dat niet verdampt en de lucht nabij de druppel koelen af omdat het verdampen van de druppel energie uit de omgeving onttrekt. De temperatuur van de druppel zal dus lager zijn dan de gemeten luchttemperatuur. De temperatuur die de druppel "voelt" is dan de natteboltemperatuur ipv de normale luchttemperatuur. Als de natteboltemperatuur in dat geval onder nul ligt kan er sneeuw (of andere winterse neerslag) vormen, ondanks dat de temperatuur van de lucht boven nul ligt.

Voorbeeld 2: Een ander voorbeeld is vorming van ijs. Stel dat de temperatuur boven een wateroppervlak net boven nul ligt. Aan het oppervlak van het water kan water verdampen. Dit koelt het water en de lucht in de directe omgeving af. Wederom is dus de natteboltemperatuur verantwoordelijk of het water bevriest of niet.


De natteboltemperatuur is afhankelijk van de luchtvochtigheid en de temperatuur. Onderstaand plaatje geeft lijnen van constante natteboltemperatuur als functie van de temperatuur en luchtvochtigheid.




Als we kijken naar de 0 gradenlijn van de natteboltemperatuur (Tw) dan zien we dat deze, voor hoge RH, erg dicht bij de echte Temperatuur T ligt. Voor hoge RH waarden liggen de temperatuur, natteboltemperatuur en ook de dauwpuntstemperatuur dicht bij elkaar. Voor lage RH waarden begint de natteboltemperatuur aardig af te wijken van de luchttemperatuur. In die gevallen is het wel handig om de natteboltemperatuur te gebruiken om te bepalen of er sneeuw gaat vallen of ijs gaat groeien.

Sneeuw smelt niet onmiddellijk op het moment dat het een positieve natteboltemperatuur tegenkomt. Op basis daarvan schat ik dat je sneeuw kunt verwachten als het nulgradenniveau zich 100-200m boven het oppervlak bevindt.

Samenvatting: De natteboltemperatuur is een nauwkeurigere manier om te bepalen of water gaat bevriezen dan de dauwpuntstemperatuur.

Mocht je op- of aanmerkingen hebben, laat het dan maar weten.

Bron Weerwoord.be /Wik – Auteur Lars (Utrecht)




Johannes96

Citaat van: Silvan op do 19 jan 2017 - 14:01
Gaat heel rap nu. 4.4 graden in de plus.

Waar heb jij je thermometer staan? Leeuwarden op paar kilometer afstand max temp 2,9.

Silvan

Citaat van: Johannes96 op do 19 jan 2017 - 16:28
Waar heb jij je thermometer staan? Leeuwarden op paar kilometer afstand max temp 2,9.

Waarnemingshoogte in de schaduw. Tact is hier nu 1.6 graad.

zwoof


hesselsjoerd

Dikke prima dit dauwpunten hele dag gewoon onder nul gebleven en de temps duikelen al weer  8) mag van mij zo doorgaan


hesselsjoerd

Het zou trouwens bewolkt moeten zij  in het noorden? Geen vuiltje aan de lucht hier

geldersscheepje

Gouda alweer onder nul: -0,3 en dalende bij een heldere hemel

Jelle

Citaat van: hesselsjoerd op do 19 jan 2017 - 17:17
Het zou trouwens bewolkt moeten zij  in het noorden? Geen vuiltje aan de lucht hier

Klopt, persoonlijk verwacht ik ook een ijskoude nacht met overal vorst. Misschien zelfs wel op de Wadden. En in de eerste instantie vanavond overal -2 tot -6 graden, vannacht komt er misschien wat bewolking in, dus dan -1 tot -3 in het noorden en -5/-6 in het midden tot misschien wel -8 of -9 in het zuiden.

Johannes96

Citaat van: Jelle op do 19 jan 2017 - 17:40
Klopt, persoonlijk verwacht ik ook een ijskoude nacht met overal vorst. Misschien zelfs wel op de Wadden. En in de eerste instantie vanavond overal -2 tot -6 graden, vannacht komt er misschien wat bewolking in, dus dan -1 tot -3 in het noorden en -5/-6 in het midden tot misschien wel -8 of -9 in het zuiden.

Vriest al op de wadden.  ;D

gilleeesss

Kan iemand mij hierover wat inlichten? Temps 10hPA. Dit soort verdelingen zijn daar toch niet zo normaal? normaal is het in de midden toch allemaal van dat blauw, valt me echt op dat er veel 'opwarming is' Welke gevolgen kan dit hebben? (een split is vaak goed voor winterweer een maand verder heb ik horen zeggen, dus moest dat erin zitten, hebben we een te koude voorjaarsperiode, en valt alles weer goed als het te laat is :( )

pietjelol

Gaat nu hard met de temperatuur alweer -3,1 twee uurtjes terug nog rond het vriespunt. en dat terwijl het maar -1 zou worden. Nee de weermodellen zijn op dit moment niet te vertrouwen.

TaL

Citaat van: gilleeesss op do 19 jan 2017 - 18:37
Kan iemand mij hierover wat inlichten? Temps 10hPA. Dit soort verdelingen zijn daar toch niet zo normaal? normaal is het in de midden toch allemaal van dat blauw, valt me echt op dat er veel 'opwarming is' Welke gevolgen kan dit hebben? (een split is vaak goed voor winterweer een maand verder heb ik horen zeggen, dus moest dat erin zitten, hebben we een te koude voorjaarsperiode, en valt alles weer goed als het te laat is :( )

Ik snap echt niet waarom jij je altijd zo druk maakt in die LT en nu ultra LT, geniet toch eens van het weer van vandaag :) Het is heerlijk koud en die kou gaat niet in 1 2 3 weg :)
Onweersdagen. 2012: 29, 2013: 24, 2014: 42, 2015: 23, 2016: 16, 2017: 0

gilleeesss

Citaat van: TaL op do 19 jan 2017 - 20:28
Ik snap echt niet waarom jij je altijd zo druk maakt in die LT en nu ultra LT, geniet toch eens van het weer van vandaag :) Het is heerlijk koud en die kou gaat niet in 1 2 3 weg :)

Die opwarming is er al een tijdje aanwezig. En genieten van wat? de vorst in de nacht, geen wintergevoel overdag hoor, enkel avond/nacht/ochtend. lekker groen hier

Johannes96

Citaat van: gilleeesss op do 19 jan 2017 - 20:56
Die opwarming is er al een tijdje aanwezig. En genieten van wat? de vorst in de nacht, geen wintergevoel overdag hoor, enkel avond/nacht/ochtend. lekker groen hier

Daar kun je ook van uit gaan dat het aan de kust minder winters is dan in het binnenland. Ook ik zit redelijk dicht bij de kust, maar als het wintert in NL/B dan wintert het hier vaak ook. Toch weer wat Noordelijker   ;)

Powered by EzPortal