Winterdiscussietopic 2016/2017 deel 3

Topic gezien door 181699 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, di 10 jan 2017 - 08:13

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 4 gasten bekijken dit topic.

cekstuffertz

GFS 12Z is een leuke run voor winters weer. Na een dipje donderdag en vrijdag vorst tot volgende week donderdag kou! Zou leuk zijn als dat uit zou komen. De kou wilt nog niet weg...

Danny

Het KNMI noemt in hun verwachting: "Hirlam is aanvankelijk conservatief, maar het is bekend dat deze de plaklaag vaak te lang vasthoudt." Toch is het momenteel het enige HR model dat bovenop de actuele temperatuur zit. 12u. -3 over bijna het hele land in de verwachting is gewoon een prima weergave en berekening van de actuele situatie.

De (lage) bewolking lijkt voorlopig nog maar moeizaam te breken dus ook een middagtemperatuur die boven 0 gaat uitkomen kunnen we momenteel sterkt in twijfel trekken. Maar mocht de bewolking straks breken kan het ook heel snel gaan zagen we gisterenmiddag al. 

Voor vannacht in het noorden kans op wat ijsregen of ijzel. Veel meer als in het uiterste noorden (De Wadden, Friesland & Groningen) zal dit nog niet komen verwacht ik. In de noordelijke helft meest lichte vorst en verder naar het zuiden kan het op uitgebreide schaal weer matig gaan vriezen komende nacht.
Morgen wordt een spannende dag maar voorlopig ben ik er eerder van overtuigd dat de kou steviger en langer blijft dan dat de warmere lucht ons land zomaar even grotendeels overneemt maar we gaan het zien......

Armand

Het rivierwater is inmiddels ook al sterk afgekoeld. Zou niet zo snel een rivier inspringen nu, als ik jullie was ;)

https://waterinfo.rws.nl/#!/kaart/watertemperatuur/

Tuinprins

Citaat van: zwoof op wo 18 jan 2017 - 11:36
Je verwachting is aardig uitgekomen. Het werd het geen min 10 Noord / oosten,  Eelde kwam tot een minimum van min 7,4. De sterke afkoeling in het zuiden klopte ook. Min 6,6 tot min 7,6 in de lijn Maastricht - Woensdrecht  , waarmee Woensdrecht ook het koudste minimum heeft gemeten afgelopen nacht.  ;)

Ehmmm, in een groot deel van Brabant slechts lichte vorst (Eindhoven Tmin -4,4, Volkel Tmin -4,3) of net matige vorst (Gilze-Rijen Tmin -6,0)). Was nog ver verwijderd van -10 ???

winter

Citaat van: Armand op wo 18 jan 2017 - 12:42
Het rivierwater is inmiddels ook al sterk afgekoeld. Zou niet zo snel een rivier inspringen nu, als ik jullie was ;)

https://waterinfo.rws.nl/#!/kaart/watertemperatuur/

hahhahaha dank je voor de tip en de uitleg van gisteren.
Daarnaast is deze kou periode ook goed voor het koelen van de water. Stel het wordt een weekje wat warmer met temps overdag rond 7/8 dan nog zal het water niet extreem snel opwarmen. Wat bij een goede kou inval tot snellere groei van het ijs zal leiden.
Maar ook op dit moment ziet het er gewoon heel goed uit! Morgen zal er op veel plassen (ONDIEPE!!!) geschaatst kunnen worden in het oosten van de land als ik kijk naar de temperaturen van NU en de afgelopen dagen/nachten.

zwoof

Citaat van: Tuinprins op wo 18 jan 2017 - 12:56
Ehmmm, in een groot deel van Brabant slechts lichte vorst (Eindhoven Tmin -4,4, Volkel Tmin -4,3) of net matige vorst (Gilze-Rijen Tmin -6,0)). Was nog ver verwijderd van -10 ???

Het ging mij niet zo zeer om het feit dat Hirlam een mogelijke min 10 in Brabant had staan, maar om de onderbouwing van Danny. Waarom hij dacht dat het in het zuiden juist sterker kon afkoelen. En waarom in het Noorden / oosten de vorst juist wat getemperd zou worden waardoor het daar geen min 10 zou worden. Wat mij betreft is dat uitgekomen.  Het laagste minimum werd in het zuiden behaald. ;)


Kijk naar de kleuren op het kaartje en de pieken Maastricht en Woensdrecht.



winter

12:50 wordt ongeveer het hoogste punt bereikt van de zon vanaf dan gaat het dalen. De maximum temperatuur kan dan denk ik tot ongeveer uiterlijk 15:00 gehaald worden. Zeker als we uitsluiten dat opeens de wind random uit het westen gaat waaien of er een neerslaggebied komt.
Ook is de kans klein dat in gebieden waar het nog mistig is, de mist nu gaat oplossen.En indien dit gebeurt staat de zon zo laag dat de temperatuur juist eerder gaat dalen dan stijgen.
Dit wordt dus een serieuze vorstdag in de BILT :P en in grote delen van NL. In eindhoven begint de zon er lichtjes door te komen ben benieuwd of het krachtig genoeg is om de temp. nog veel te laten stijgen.

Armand

Hier volop zon de hele dag. Tmax ligt in Beek (Maastricht) nu op -1.3 graden en Tact -1.4. IJsdag lijkt me hier en overigens ook in een heel groot deel van Nederland elders wel mogelijk.

Op mijn eigen station zit ik om Tmax -0.5 en Tact -0.6. Dat wordt dus nog even spannend voor de statistieken ;)

Silvan

Het is hier nu één graad boven nul maar vooralsnog lijkt dit de rijp in de bomen niet aan te tasten.

Lucas

KNMI heeft de verwachten temperaturen alweer iets naar beneden bijgesteld voor vannacht en morgen.
Aanhoudende sneeuwval

TMCThomas

GFS pluim voor het oosten ziet er niet slecht uit voor volgende week! daarna iets minder though

Armand

Boven de Noordzee trekken kleine neerslagplukjes zuidwaarts en dat zal later vandaag mogelijk wat ijzel of licht sneeuw kunnen opleveren in het Noorden van Nederland. Boven Duitsland echter ook wat neerslagplukjes die richting NL trekken. Geen idee of het daadwerkelijk tot hier raakt en of het überhaupt de grond bereikt.

http://niederschlagsradar.de/

Ach op zeer korte termijn weet je het maar nooit wat er precies gaat gebeuren.

martijn


decarrion


zwoof

Citaat van: decarrion op wo 18 jan 2017 - 16:03
'Plaatje' > on Flickr

NIjkerk Gelderland

Citaat van: martijn op wo 18 jan 2017 - 15:42
Wat is het toch mooi buiten!

Prachtige plaatjes! Van mij mag de winter tot mei duren als het zo is. :)

Ik denk dat we een landelijke ijsdag wel zeker kunnen stellen nu. De Bilt heeft zich prima gehouden vandaag. Alleen de wadden en Lauwersoog zijn boven nul geweest.   :)

Johannes96

Érg lang geleden, zo mooie rijp en lekker koud. Als ik het me goed herinner was 2009-2010 een winter met 2 weken rijp, heerlijk is dat!

gilleeesss

Echt genieten die kou, mär ook echt balen dat t in t groen is,enkel wat wit van de vorst

Mrkos

Al 1 keer hard onderuit gegaan door verhard sneeuw, auw kan echt pijnlijk zijn, vol op mijn staartbotje. Voor de rest ziet het er echt prachtig uit!

zwoof

Citaat van: Mrkos op wo 18 jan 2017 - 17:13
Al 1 keer hard onderuit gegaan door verward sneeuw, auw kan echt pijnlijk zijn, vol op mijn staartbotje. Voor de rest ziet het er echt prachtig uit!

Verward sneeuw?  Hoe ziet dat eruit?  ;D

Vannacht / morgenvroeg is het helemaal oppassen geblazen voor ijzel.


Mrkos

Citaat van: zwoof op wo 18 jan 2017 - 17:31
Verward sneeuw?  Hoe ziet dat eruit?  ;D


Hahahah woops. Aangepast ;)

Powered by EzPortal