Winterdiscussietopic 2016/2017 deel 3

Topic gezien door 181683 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, di 10 jan 2017 - 08:13

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 4 gasten bekijken dit topic.

jandeventer

En het sneeuwt nog steeds in deventer

Silvan

Geniet ervan. Hier is het alleen maar koud (-6) en mistig.

Johannes96

Citaat van: jandeventer op wo 18 jan 2017 - 00:00
En het sneeuwt nog steeds in deventer

Hier nu ook lichte sneeuw. Is geen uitsneeuwende mist, raar dat de radar het niet ziet... Iemand verklaring?  :o

flyineddy

Hé, op de knmi temperatuurkaart missen ineens een paar stations.
In ieder geval Nieuw Beerta en ook één of meerdere stations in Gelderland.

Edit: en volgens mij op nog veel meer plekken.
Edit2: Nu zijn ze weer terug. (bij de weergave van 01:50 uur)
Bliksems wat een gedonder.

Brisk

Gisteravond sneeuw in Arnhem Zuid, kom ik net de Rijn over.....helemaal niks.
Let is snow, let it snow, let it snow!

jandeventer

Als ik nu kijk op de radar komen er vanuit Duitsland toch wat roze wolken onze kant op? Ondertussen n leuk laagje sneeuw hier in deventer

Marcellang

Citaat van: jandeventer op wo 18 jan 2017 - 07:29
Als ik nu kijk op de radar komen er vanuit Duitsland toch wat roze wolken onze kant op? Ondertussen n leuk laagje sneeuw hier in deventer
Nice, hopelijk krijgen er meer plaatsen nog wat lichte sneeuw erbij  8)
Hier met die sneeuwdump !!!!!!
Weer terug in NL.........

Kermisspin

Ijzel behoort ook tot de mogelijkheden vandaag. Sowieso in de noordelijke provincies.
Volvo for life!

zwoof

Van de dag van gisteren naar vandaag
Gisteren werd een ijsdag  gemeten bij de meeste van de ruim 30 officiële weerstations in Nederland.  Zelfs laagvliegers als Vlissingen en Westdorpe bleven de gehele dag onder het vriespunt.  Lang zag het er naar uit dat heel Nederland onder nul zou blijven. Maar iets na half 4 in de middag was het uitgerekend in de Bilt waar de temperatuur net eventjes boven het vriespunt kwam. De Bilt geldt als landelijk hoofdstation, hierdoor zal  17 januari niet de boeken in gaan als officiële landelijke ijsdag.
Ook waren er enkele andere stations waar de temperatuur net eventjes boven nul kwam, waaronder Ell en Eindhoven. 

Situatie 17 januari 2017 15:40 uur


De gemiddelde etmaal temperatuur lag uiteraard overal wel ruim onder het vriespunt. Er zijn er dus weer heel wat hellmannen bij te schrijven en deze keer voor alle stations in Nederland. Ik kan me zo niet heugen wanneer dat voor het laatst is voorgekomen.  In Eelde was het met een gemiddelde van min 6 gemiddeld het koudst.   

Hellmannen 17 januari



Vandaag:
Volgens EC12 is vandaag de kans op een ijsdag wederom het grootst voor de oostelijke helft van het land, maar ook het midden en westen hebben net als gisteren weer kans.  Hieronder de EC verwachting voor de Bilt met een landelijke ijsdag.  Het is volgens het Europese model voorlopig ook meteen even de laatste kans, want vanaf donderdag zullen de temperaturen overdag ruim boven nul uitkomen en zullen we vervolgens via een onvervalste Hollandse kwakkel in een vorst-loze periode belanden. 



zwoof

Citaat van: Marcellang op wo 18 jan 2017 - 08:19
Nice, hopelijk krijgen er meer plaatsen nog wat lichte sneeuw erbij  8)

Ik heb toch liever wat zware sneeuwval. Haha!  :D
Maar hier geen sneeuw dus helaas, maar wel een witte wereld van de rijp. Mooi gezicht weer.

Armand

Toch mooi dat zelfs een station op zee Hellmannpunten gescoord heeft ;D

zwoof

Citaat van: Kermisspin op wo 18 jan 2017 - 08:22
Ijzel behoort ook tot de mogelijkheden vandaag. Sowieso in de noordelijke provincies.

Kan maar zo, maar ik dacht dat dit voor later stond.  Op hoogte zit een warme luchtlaag.  De onderste laag een koude plaklaag , waardoor de vorst is niet zomaar uit het land is.

Marcellang

Citaat van: zwoof op wo 18 jan 2017 - 08:44
Ik heb toch liever wat zware sneeuwval. Haha!  :D
Maar hier geen sneeuw dus helaas, maar wel een witte wereld van de rijp. Mooi gezicht weer.
Ja hèhè, ik ga van het meest haalbare uit vandaag  :P
EC is langzamerhand van de meest slechte winterverwachting aankomende tijd weer wat "afgekoeld"
En het GFS de laatste paar dagen "opgewarmd"
Ja, en wat er volgende week gaat gebeuren; vertrouwen terugwinnen in deze 2 weermodellen ? (voor mij dan)
Hier met die sneeuwdump !!!!!!
Weer terug in NL.........

Tuinprins

Hier is het momenteel grijs bij -4,0. Tmin was -4,5 dus nog geeneens matige vorst. Ik hoop op een winterzonnetje net als gisterenmiddag.

Hoe snel de echte dooi in zet wordt afwachten. Zou voor hier wel eens langer kunnen duren dan nu wordt voorspeld.

zwoof

Citaat van: Marcellang op wo 18 jan 2017 - 09:32
Ja hèhè, ik ga van het meest haalbare uit vandaag  :P
EC is langzamerhand van de meest slechte winterverwachting aankomende tijd weer wat "afgekoeld"
En het GFS de laatste paar dagen "opgewarmd"
Ja, en wat er volgende week gaat gebeuren; vertrouwen terugwinnen in deze 2 weermodellen ? (voor mij dan)

Tja, EC en GFS zijn toch de modellen waar je naar kijkt. Ik vind overigens EC over het algemeen een stuk degelijker dan GFS, vooral op de korte termijn. Zeker gezien de afgelopen periode mag je concluderen dat de modellen de grootste moeite hebben gehad en nog steeds hebben binnen de 'betrouwbare' termijn. Hoewel het nu toch wel een uitgemaakte zaak lijkt te zijn.  De te lage positie van het hoogdruk-front zorgde ervoor dat het onzeker werd waar de vorstgrens nu exact kwam te liggen in NL. En tussen min 1 en plus 1 zit nu eenmaal een wereld van verschil. De beste papieren voor een vorstverlenging  zijn voor na vandaag nog steeds voor het zuidoosten. Maar ook daar is de verwachting een fixe kwakkel. Overdag temperaturen ruim boven nul.  Maar hoop mag je altijd blijven houden. Of het reëel is?... Ik denk zelf van niet.   Ik hoorde gisteren al de term "frontcasting"  ;D

De pluim Midden:



Zuid-oost:


Remy

CO2 Is geen klimaat thermostaat.

Jelle

Citaat van: zwoof op wo 18 jan 2017 - 10:20
Tja, EC en GFS zijn toch de modellen waar je naar kijkt. Ik vind overigens EC over het algemeen een stuk degelijker dan GFS, vooral op de korte termijn. Zeker gezien de afgelopen periode mag je concluderen dat de modellen de grootste moeite hebben gehad en nog steeds hebben binnen de 'betrouwbare' termijn. Hoewel het nu toch wel een uitgemaakte zaak lijkt te zijn.  De te lage positie van het hoogdruk-front zorgde ervoor dat het onzeker werd waar de vorstgrens nu exact kwam te liggen in NL. En tussen min 1 en plus 1 zit nu eenmaal een wereld van verschil. De beste papieren voor een vorstverlenging  zijn voor na vandaag nog steeds voor het zuidoosten. Maar ook daar is de verwachting een fixe kwakkel. Overdag temperaturen ruim boven nul.  Maar hoop mag je altijd blijven houden. Of het reëel is?... Ik denk zelf van niet.   Ik hoorde gisteren al de term "frontcasting"  ;D

De pluim Midden:


Zuid-oost:




Je mag inderdaad niet teveel hopen. Maar ook niet te weinig! Het is in Zwolle op dit moment nog ruim 4 graden onder nul en het gaat een ijsdag worden. Ik denk zelfs voor het overgrote deel van Nederland. Noordkust misschien niet. De bewolking houdt het namelijk goed koud. Als ik nu een ijsdag noteer, is dat de 3e op rij. Waarvan de eerste kantjeboord. Hoe dan ook --> Dat is niet gebeurt sinds ik 12 dagen achter elkaar een ijsdag had in januari 2013.

Geen plaatjes mee quoten AUB

Marcellang

Citaat van: Remy op wo 18 jan 2017 - 10:32
Steekwagen..
Ik ben erg benieuwd Remy, maar kan m niet openen  :D
Ja Zwoof, hoop mag je natuurlijk altijd blijven houden :) (maar ben er bang voor)
Ik las net al dat de "slappe" dooiaanval wat verder het land intrekt.......
Ik ga zo fff frontcasten  :P

Dus eigenlijk wel hooppcasten Jelle,heerlijk de huidige ijsdagen, morgen zal het niet meevallen denk.
Hier met die sneeuwdump !!!!!!
Weer terug in NL.........

pietjelol

Ben inderdaad benieuwd hoe land de koude 'plak' laag het gaat vol houden. In het verleden is wel eens gebleken dat het langer kan volhouden dan de modellen weergaven.

zwoof

Citaat van: Danny op di 17 jan 2017 - 17:27
Harmonie en GFS zitten er de afgelopen dagen fors naast met de temperaturen. GFS is, zoals zo vaak te warm en Harmonie is met regelmaat te enthousiast. Mijn voorkeur gaat de laatste dagen uit naar het Hirlam model. Dit model heeft de temperaturen aardig te pakken iedere keer. En zo waar staat daar ook de -10 voor komende nacht op de kaarten in het midden van Brabant en misschien lukt het ook wel in Limburg. De beste papieren lijken mij in ieder geval voor de zuidelijke helft. Het noorden kan te maken gaan krijgen met wat sluierwolken die de ergste afkoeling tegen gaan houden. Voorlopig hebben ze wel een voorsprong met de 1.5m. temperaturen in het noorden op de rest van het land. Op 10cm. is het hele land bijna even koud wat in mijn ogen aangeeft dat onder de, momenteel redelijk heldere condities het in het midden en zuiden sterker lijkt te gaan afkoelen vanavond.

Je verwachting is aardig uitgekomen. Het werd het geen min 10 Noord / oosten,  Eelde kwam tot een minimum van min 7,4. De sterke afkoeling in het zuiden klopte ook. Min 6,6 tot min 7,6 in de lijn Maastricht - Woensdrecht  , waarmee Woensdrecht ook het koudste minimum heeft gemeten afgelopen nacht.  ;)

Powered by EzPortal