Winterdiscussietopic 2016/2017 deel 3

Topic gezien door 181639 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, di 10 jan 2017 - 08:13

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 4 gasten bekijken dit topic.

Arend

Citaat van: Danny op di 17 jan 2017 - 19:45
Je moet letten op de 2m temp., 10cm. temp., luchtvochtigheid, bewolking, dauwpunt.

Momenteel zijn de temperaturen laag = gunstig voor ijs groei maar het is relatief vochtig (90+%) wat weer iets minder gunstig is omdat de verdamping en warmte onttrekking minder zijn dan bij drogere luchtsoorten. Er is momenteel ook weinig wind. Dit bevorderd de afkoeling maar boven het ijs kan de warmte ook moeilijker worden afgevoerd wat de ijs groei weer iets kan remmen.

Om nog maar niet te spreken over de lokale, omgevingsinvloeden als diepte van het water, eventuele stroming etc.

Het KNMI geeft een globale toelichting op het ijsgroei-model op de pagina voor ijsdikte en watertemperatuur. Zoals je al aangeeft spelen heel veel variabelen een rol.

https://www.knmi.nl/nederland-nu/weer/waarschuwingen-en-verwachtingen/extra/ijsdikte-watertemperatuur
Een zomer zonder onweer, is als een winter zonder sneeuw. Hogedruk maakt alles stuk. Een evenaring is geen record.

Danny

Citaat van: winter op di 17 jan 2017 - 19:58
Maar klopt het hoe ik die kaarten interpeteer? Want ben nog lerend en zou jij eens de luchtstromen in die kaart kunnen teken die ik gepost heb of klopt het wat ik gedaan heb?
Maar je hebt gelijk, daarnaast de situatie die EC nu schetst is lijkt best veel op de situatie waarbij de extreem koude pluimen ontstaan alleen was er toen volgens mij hogedruk boven Groenland als ik met niet vergis.

De kaart erna is de beste situatieweergave. Jouw kaart is een aanzet tot een oost stroming maar hier is de stroming officieel nog NW en niet koud. De kaart erna komt het hoog meer naar het westen samen met de kou en komt er een oost stroming op gang. De Russische Beer ontwaakt!!!

TMCThomas

Citaat van: Danny op di 17 jan 2017 - 20:02
De kaart erna is de beste situatieweergave. Jouw kaart is een aanzet tot een oost stroming maar hier is de stroming officieel nog NW en niet koud. De kaart erna komt het hoog meer naar het westen samen met de kou en komt er een oost stroming op gang. De Russische Beer ontwaakt!!!
Waar kon ik ook alweer tekenen zij je?  ;)

Energizer85

Ik wil de pret niet drukken hoor maar we praten hier over 10 dagen verderop. We hebben de kaarten nog niet zo lang geleden op veel kortere termijn stevig zien veranderen ???? Ik durf gewoon niet meer blij te worden van kaarten ????

Armand

Citaat van: winter op di 17 jan 2017 - 19:58
Maar klopt het hoe ik die kaarten interpeteer? Want ben nog lerend en zou jij eens de luchtstromen in die kaart kunnen teken die ik gepost heb of klopt het wat ik gedaan heb?
Maar je hebt gelijk, daarnaast de situatie die EC nu schetst is lijkt best veel op de situatie waarbij de extreem koude pluimen ontstaan alleen was er toen volgens mij hogedruk boven Groenland als ik met niet vergis.

Ziet er prima uit hoor. Dit levert in eerste instantie (op het moment van die kaart, oftewel +216h) nog niet echt koude op. Dat komt door die noordelijke tot noordwestelijke stroming ten westen van dat laag, zoals je zelf ook al goed aangeeft. Hier zal de wind namelijk vanaf de Noordzee komen, waardoor de temperaturen enigszins gematigd blijven. Deze windkaart geeft dat ook goed aan:


Op het einde van de run begint zich dan wel een oostelijke wind te vormen, bij ons eerst nog een beetje zuidoostelijk:


De echte vrieskou zit eigenlijk achter dat 'knikje' in de windrichting die dan verandert van zuidoost naar oost/noordoost. Vanaf die knik stroomt er koude lucht over het land (transportkou) met zeker ook op 850hPa zeer koude temperaturen. Aan de grond levert dit in Duitsland al een negatieve temperaturen overdag op: (temperatuur op 27 jan 12z)


Maar ik zou er nog niet vanuit gaan. Het is nog veel te onzekerheid en in de minderheid. Dit was alleen even ter uitleg ;)

vossejongk


lans

In ieder geval iets leuks in de kaarten. Interessant om te volgen. 
achterhoek

TaL

Citaat van: vossejongk op di 17 jan 2017 - 20:15
1 run maakt nog geen winter ;)

Maar een volledige pluim met gemiddeldes onder 0 , talloze runs na elkaar en dergelijke ook niet is nog maar net gebleken  ;D ;D
Onweersdagen. 2012: 29, 2013: 24, 2014: 42, 2015: 23, 2016: 16, 2017: 0

Marcellang

Citaat van: zwoof op di 17 jan 2017 - 16:10
Marcel heeft de vriezer dichtgedaan zeker  ;D
Ja weet je wat dat allemaal aan stroom kost  ;D
Hier met die sneeuwdump !!!!!!
Weer terug in NL.........

ron12

Nijmegen mist bij -4.1 graden luchtdruk van 1040.2 mbarr afgelopen zaterdag morgen was het 982 mbarr. Vreemde winter met veel mist record hoge luchtdruk gemiddelden. Afgelopen December was de gemiddelde luchtdruk rond 1029 mbarr. Hadden we in de jaren 80 ook winters met veel mist, volgens mij wel. En die hogedruk van de laatste maanden heeft met de Noordpool te maken, dat hoorde ik op de Duitser laatst. Benieuw wat nog meer in het vat zit, en o ja vergeet de droogte niet de laatste half jaar niet,rivieren flirten tegen record lage waterstanden aan,en dat in December. Volgens mij krijgen we te maken met een zeer boeiende weerjaar.
Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

zwoof

Citaat van: Marcellang op di 17 jan 2017 - 21:11
Ja weet je wat dat allemaal aan stroom kost  ;D

De laatste dagen zal je verbruik anders wel fors omhoog zijn gegaan. Hoogeveen dag winnaar van de Hellmannen gisteren  :D


Dit geeft de Oper van EC12 trouwens aan voor Twente nu. Nog geen idee nog waar de andere leden naar toe gaan. Er zat nog wel iets spreiding in vanmorgen. We zullen het straks zien in de pluim.  :)


Jan-Emmen

Vanavond vanuit Leiden naar Emmen gereden, bij Zwolle sneeuw gehad, onderweg behoorlijk wat mist vanaf de Veluwe tot in Emmen.
En rondom en in Emmen motsneeuw. Beiden niet op de radar terug kunnen vinden. Uiteraard bleef het op sommige plekken liggen. (geen strooiwagens gezien)

Gerard1995

Toch vind ik dit wel lullig, De Bilt net boven 0 en hoppa, geen officiĆ«le  ijsdag, ik vind, zodra de helft of meer onder 0 blijft noem ik het gewoon een ijsdag, hier niet boven -2,3 geweest vandaag ::)
mijn woonplaats is Kootwijkerbroek!! :P

zwoof

15 daagse avondpluim EC midden:



Noord-oost:



Oost:



Zuid-oost:




SniperEye

Zo anti winters is de nieuwe pluim zeker niet meer. Waren vrijwel alle leden eerst anti winters, het aantal leden wat toch winter ziet is fors toegenomen.

lans

Pluim weer een stukje kouder. Echt anti winters wordt het zeker niet.
achterhoek

Danny

Ik blijf me verbazen dat EC de dooi volledig laat doorzetten over midden Nederland. De afgelopen dagen was er in de pluim nog ruimte voor enkele leden die dit ten twijfel trokken maar EC lijkt nu toch vrij zeker.

Veel van de overige modellen, waaronder ook de high res. modellen als Hirlam en WRF zien deze situatie heel anders. De dooi blijft grotendeels steken in het noorden van het land. De rest van het land blijft in de vorst in de nacht met overdag hier en daar rond of net iets boven het vriespunt uit komende temperaturen.
Het KNMI gaat voorlopig er ook van uit dat de dooi niet verder komt dan de noordelijke provincies in de nacht naar donderdag met mogelijk wat sneeuw of ijzel tot gevolg. We gaan het volgende de komende dagen......

xzaz

We kunnen het mooi praten maar eind januari gaan we richting de 10 graden. Jammer.
De winter is nog niet eens begonnen!

ron12

Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

RicardoDimm

Hier in Deventer toch een behoorlijke sneeuwbui gehad die ongeveer een halfuur aanhield. Heeft ongeveer 1.5CM sneeuw opgeleverd. Heb deze sneeuwbui niet kunnen terug vinden op de radar. Kan iemand mij uitleggen hoe dit precies zit?



Groeten
Ricardo Dimmendaal

Powered by EzPortal