Winterdiscussietopic 2016/2017 deel 3

Topic gezien door 181576 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, di 10 jan 2017 - 08:13

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 5 gasten bekijken dit topic.

Armand

Citaat van: Caps op di 17 jan 2017 - 17:08
Hier in het westen 1x wit geweest, verder weinig, sommige praten hier al over "diepvries" kou, en strenge vorst, maar wanneer is het eigenlijk diepvries kou, en strenge vorst? iemand een legenda voor me?

Lichte vorst gaat van -0 tot -4,9 graden
Matige vorst gaat van -5 tot -9,9 graden
Strenge vorst gaat van -10 tot -14,9 graden
Zeer strenge vorst gaat lager dan -15 graden

"Diepvries kou'' weet ik geen definitie van. Misschien kouder dan -18 (aangezien de meeste vriezers op -18 graden staan ;))?
Ik denk eerlijk gezegd dat diepvries kou gewoon een benaming is voor erge kou, waar niet direct een definitie voor staat met betrekking tot getallen.

Serge

Citaat van: onweerscout op ma 16 jan 2017 - 23:10
Er is iets mis met gfs
Plaatjes
Edit: betere voorbeelden



Als je denkt dat deze pluimen voor Nederland zijn wel ja, maar Rome, rycjavik en Athene?, who Cares lol
Waar is mijn cape

ron12

Citaat van: Armand op di 17 jan 2017 - 17:50
Lichte vorst gaat van -0 tot -4,9 graden
Matige vorst gaat van -5 tot -9,9 graden
Strenge vorst gaat van -10 tot -14,9 graden
Zeer strenge vorst gaat lager dan -15 graden

"Diepvries kou'' weet ik geen definitie van. Misschien kouder dan -18 (aangezien de meeste vriezers op -18 graden staan ;))?
Ik denk eerlijk gezegd dat diepvries kou gewoon een benaming is voor erge kou, waar niet direct een definitie voor staat met betrekking tot getallen.
-20 http://www.encyclo.nl/begrip/Diepvrieskou
Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

zwoof

Citaat van: Armand op di 17 jan 2017 - 17:50
Lichte vorst gaat van -0 tot -4,9 graden
Matige vorst gaat van -5 tot -9,9 graden
Strenge vorst gaat van -10 tot -14,9 graden
Zeer strenge vorst gaat lager dan -15 graden

"Diepvries kou'' weet ik geen definitie van. Misschien kouder dan -18 (aangezien de meeste vriezers op -18 graden staan ;))?
Ik denk eerlijk gezegd dat diepvries kou gewoon een benaming is voor erge kou, waar niet direct een definitie voor staat met betrekking tot getallen.

Haha precies! Daarbij heeft het volgens mij niemand hier over min 18, laat staan over zeer strenge vorst. De term 'diepvrieskou' werd hier vanmiddag opgeworpen door Global warming. Hoe die daar bij kwam is me een raadsel.   ;D

@ Ron12 : Kijk aan, thx voor de definitie   ;D

gilleeesss

Citaat van: TMCThomas op di 17 jan 2017 - 17:20
Sneeuw genoeg hier hoor  :P

Heb het ook niet over jouwn regio, maar over mijn regio en de meeste regios in benelux.

Arend

Citaat van: zwoof op di 17 jan 2017 - 16:00
De Bilt valt er tussen uit.

Gaat hard nu.. 7 stations geen ijsdag.

De stations waarop een ijsdag vandaag wel gelukt is, zullen over 30 jaar ongetwijfeld door het KNMI naar boven gecorrigeerd worden, zijn ze erg goed in (corrigeren van gemeten waarden).  ;)

Citaat van: Armand op di 17 jan 2017 - 17:50
Lichte vorst gaat van -0 tot -4,9 graden
Matige vorst gaat van -5 tot -9,9 graden
Strenge vorst gaat van -10 tot -14,9 graden
Zeer strenge vorst gaat lager dan -15 graden

Dit is niet helemaal juist, hieronder de vastgelegde definities:

Lichte vorst gaat van -0,1 tot en met -5,0 graden
Matige vorst gaat van -5,1 tot en met -10,0 graden
Strenge vorst gaat van -10,1 tot en met -15,0 graden
Zeer strenge vorst van -15,1 graden of lager
Een zomer zonder onweer, is als een winter zonder sneeuw. Hogedruk maakt alles stuk. Een evenaring is geen record.

henkensjoeke

neen het gaat van af -00 tot - 5 enz

Arend

Een zomer zonder onweer, is als een winter zonder sneeuw. Hogedruk maakt alles stuk. Een evenaring is geen record.

Armand

Citaat van: Arend op di 17 jan 2017 - 19:03

Dit is niet helemaal juist, hieronder de vastgelegde definities:

Lichte vorst gaat van -0,1 tot en met -5,0 graden
Matige vorst gaat van -5,1 tot en met -10,0 graden
Strenge vorst gaat van -10,1 tot en met -15,0 graden
Zeer strenge vorst van -15,1 graden of lager


Helemaal juist inderdaad! Ik probeerde het even uit het hoofd te doen, maar zat net steeds 1 tienden ernaast ;D Was even in de war, omdat je wel eens mensen hoort praten (volgens mij zelfs ook op de weerberichten op TV) die -5 als matige vorst beschouwen. Voor gevoel maakt het natuurlijk helemaal niks uit, voor de statistieken wel. ;)

Fris buiten nu, toch wel mooi om heel Nederland (weer) onder 0 te zien. Strenge vorst met sneeuw was natuurlijk ook eens mooi geweest, maar dit is natuurlijk ook genieten ;)

ron12

Worden of zijn die thermometers in De Bilt eigenlijk of om de zoveel geijkt voor en tijdens metingen, of kopen ze nieuwe om de zoveel tijd.
Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

cekstuffertz

Moeten we voor ijsgroei kijken naar de 2m temp of de 10cm temp. Lijkt me 10cm, maar volgens mij gebruiken weerplaza en knmi voor hun ijspluimen de 2m temp...

Edit: En EC komt wederom met een hoog boven gb op LT, toch wel flink anders dan vorige runs.

Arend

Citaat van: ron12 op di 17 jan 2017 - 19:32
Worden of zijn die thermometers in De Bilt eigenlijk of om de zoveel geijkt voor en tijdens metingen, of kopen ze nieuwe om de zoveel tijd.

De thermometers worden om de zoveel tijd gecontroleerd, indien de afwijking te groot wordt, worden ze vervangen.

http://bibliotheek.knmi.nl/knmipubTR/TR328.pdf
Een zomer zonder onweer, is als een winter zonder sneeuw. Hogedruk maakt alles stuk. Een evenaring is geen record.

Danny

Citaat van: cekstuffertz op di 17 jan 2017 - 19:40
Moeten we voor ijsgroei kijken naar de 2m temp of de 10cm temp. Lijkt me 10cm, maar volgens mij gebruiken weerplaza en knmi voor hun ijspluimen de 2m temp...

Je moet letten op de 2m temp., 10cm. temp., luchtvochtigheid, bewolking, dauwpunt.

Momenteel zijn de temperaturen laag = gunstig voor ijs groei maar het is relatief vochtig (90+%) wat weer iets minder gunstig is omdat de verdamping en warmte onttrekking minder zijn dan bij drogere luchtsoorten. Er is momenteel ook weinig wind. Dit bevorderd de afkoeling maar boven het ijs kan de warmte ook moeilijker worden afgevoerd wat de ijs groei weer iets kan remmen.

Om nog maar niet te spreken over de lokale, omgevingsinvloeden als diepte van het water, eventuele stroming etc.

Armand

Het is toch niet te geloven. Nu heb je dat Groenlandhoog eens nodig, is het er niet.


Als hier nou een Groenlandhoog aanwezig was, dan hadden we een mooie blokkade kunnen verwachten boven de oceaan. Het Hoog moet dus weer uitwijken naar Europa, met dus mogelijk een nieuwe inversieperiode volgens EC:


Valt mij sowieso op de laatste runs, de kou wil zich nog niet makkelijk laten verdrijven. Momenteel schuiven de 10+'ers eens op in de pluim. Iets wat je niet vaak ziet, gebeurt meestal juist met de koudere oplossingen ;D

Bacci


winter

Dit is toch een hele goede kaart of zie ik het verkeerd!
Weet niet over kou zit in Rusland! MAAR DIT ZIET ER HEEEEEL GOED UIT

ron12

Citaat van: Arend op di 17 jan 2017 - 19:42
De thermometers worden om de zoveel tijd gecontroleerd, indien de afwijking te groot wordt, worden ze vervangen.

http://bibliotheek.knmi.nl/knmipubTR/TR328.pdf
Dank, mooi leesvoer ;)
Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

Armand

Citaat van: winter op di 17 jan 2017 - 19:50
Dit is toch een hele goede kaart of zie ik het verkeerd!
Weet niet over kou zit in Rusland! MAAR DIT ZIET ER HEEEEEL GOED UIT

Ik zag dit al een beetje aankomen bij de +192 kaart, maar het ziet er best goed uit. Denk wel dat we realistisch moeten zijn en dit (net als de eerdere zachtere runs van EC op KT/MT) voorlopig even links laten staan. Zie je toch weer hoe snel een model geliefd en gehaat kan worden ;D

winter

Citaat van: Armand op di 17 jan 2017 - 19:55
Ik zag dit al een beetje aankomen bij de +192 kaart, maar het ziet er best goed uit. Denk wel dat we realistisch moeten zijn en dit (net als de eerdere zachtere runs van EC op KT/MT) voorlopig even links laten staan. Zie je toch weer hoe snel een model geliefd en gehaat kan worden ;D

Maar klopt het hoe ik die kaarten interpeteer? Want ben nog lerend en zou jij eens de luchtstromen in die kaart kunnen teken die ik gepost heb of klopt het wat ik gedaan heb?
Maar je hebt gelijk, daarnaast de situatie die EC nu schetst is lijkt best veel op de situatie waarbij de extreem koude pluimen ontstaan alleen was er toen volgens mij hogedruk boven Groenland als ik met niet vergis.

TMCThomas

Dat is toch weer heel wat anders dan waarmee EC vanochtend kwam, maargoed het is en blijft lange termijn en zoals we weten lukt zelfs korte termijn de modellen op het moment niet echt lekker, Dus ik denk maar gewoon even afwachten.
Net nieuwe run:

Vanochtend:


Powered by EzPortal