Winterdiscussietopic 2016/2017 deel 3

Topic gezien door 181741 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, di 10 jan 2017 - 08:13

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Danny

Citaat van: Lucas op di 17 jan 2017 - 09:15
Dit geeft dus perfect aan dat we meer van deze momenten moeten genieten en niet vooruit moeten kijken. De beschikbare parameters kloppen vaak niet en daarmee de verwachtingen op KT en MT. Daarbij is de drukverdeling met een afwijking van 25 km mogelijk al een verschil tussen -2 of +2. Zou me daarnaast niets verbazen als de temps vandaag stuk lager uitpakken; het is hier al sinds 23uur gisteravond -4. temp beweegt amper.

Ik denk dat dat de perfecte samenvatting is. Het kan alle kanten op. Letterlijk het kan vriezen en het kan dooien de komende dagen en ook verrassingen zijn niet uit te sluiten (zowel positief als negatief voor de winter). ;)

cekstuffertz

Citaat van: zwoof op di 17 jan 2017 - 09:34
Wellicht nog 2 ijsdagen, met vandaag meegeteld, daarna is het gedaan. Volgens oper EC althans, die aan de warme kant zit.
Dus gewoon nog even genieten van de komende 48 uur en daarna hopen.  ;)


EC pluim voor zuidoost is gewoon winters tot volgende week woensdag!

Energizer85

Toch al geruime tijd lichte sneeuw hier... wordt zelfs lichtjes wit.

petje

Citaat van: Energizer85 op di 17 jan 2017 - 10:07
Toch al geruime tijd lichte sneeuw hier... wordt zelfs lichtjes wit.

is het geen mist die uitsneeuwt

Energizer85

Nee geen mist hier, zonnetje kwam zelfs door. Komt echt door de lage bewolking

zwoof

Hier de 15 daagse EC:

Midden:



Noord-oost:



Oost:



Zuid-oost:


Marcellang

Citaat van: zwoof op di 17 jan 2017 - 10:22
Hier de 15 daagse EC:
Midden:Ploatie
Ik sta er niet vreemd van te kijken dat het N/0 en O gewoon licht winters tot in het weekend blijven  8)
Die pluim is net wat kouder ;) :)
Hmmm Z/0 koudere nachten met minder bewolking dus .
Hier met die sneeuwdump !!!!!!
Weer terug in NL.........

zwoof

Citaat van: Marcellang op di 17 jan 2017 - 10:25
Ik sta er niet vreemd van te kijken dat het N/0 en O gewoon licht winters tot in het weekend blijven  8)
Die pluim is net wat kouder ;) :)
Hmmm Z/0 koudere nachten met minder bewolking dus .

Voor de volledigheid heb ik er Noord-oost ook even tussen gezet.  :)

Marcellang

Citaat van: zwoof op di 17 jan 2017 - 10:30
Voor de volledigheid heb ik er Noord-oost ook even tussen gezet.  :)
Thankx , al met al ben ik niet ontevreden  8)
Het is gewoon mooi winter weer zolang het duurt.
Straks even een btje herrie met mijn kettingzaag maken  :P
Hier met die sneeuwdump !!!!!!
Weer terug in NL.........

Danny

Citaat van: zwoof op di 17 jan 2017 - 10:22
Hier de 15 daagse EC:

De onzekerheid over de grens met zachtere lucht is duidelijk terug te zien in de pluimen. Voor het noordoosten is het 80 tot 90% zeker dat er een aantal dagen met lichte dooi aankomen. Zo goed als zeker donderdag, vrijdag en waarschijnlijk zaterdag. Daarna gaan er weer wat meer leden voor vorst in de nachten en zien we ook het gemiddelde weer een aantal nachten onder 0 duiken.

Midden en oost Nederland leven in grote onzekerheid over de winter. Het kan vanaf donderdag iedere dag afgelopen zijn maar de kans dat de kou aanwezig blijft, of zeer snel na donderdag weer enkele dagen terug komt blijft ook aanwezig in de pluim. Het kan zomaar tot midden volgende week winter blijven in midden en oost Nederland. We weten allemaal dat de modellen erg veel moeite hebben met de berekeningen in de grensstreek en zeker als het gaat over het opruimen van een koude plak laag. Het wordt iedere dag afwachten, aankijken en bijschaven van verwachtingen voor dit gebied.

Voor zuid / zuidoost zijn de winterkansen het grootst. Zeker tot na het weekend vorst met mogelijk soms eens een enkel graad boven het vriespunt overdag. Er zijn zelfs opties met vorst tot het weekend van 28-29 jan.!!

Spannende tijden waarin geen enkel weermodel ons de precieze oplossing kan voorschotelen maar ook potentieel gevaarlijke tijden met elk moment kans op ijzel, sneeuw of andere winterse (gladheids)ongemakken in de grenszone.

Voorlopig zit Hirlam er redelijk aardig op met de actuele temperaturen. Dit model geeft -8 tot -10 in het oosten en zuiden van het land voor komende nacht aan. In het noorden iets minder koud maar meest wel lichte tot matige vorst. Dit model laat het in ieder geval tot het einde van de looptijd (donderdagochtend) weinig tot geen positieve temperaturen zien in het land m.u.v. De Wadden waar het woensdag in de loop van de dag boven 0 moet gaan komen met een naar west draaiende stroming.

winter

Eindhoven momenteel zonnetje tussen wat laag hangende bewolking.
Temperaturen in heel NL dik onder 0 (-2/-3,5) en in het noord-oosten nog matige vorst!!!
Was dit de verwachting dat het zelfs aan de kust nu nog dik -3,5 is tot met aan zeeland toe!

MauritsKuil

Citeerdinsdag 17 januari 2017, 11:37
Eerste marathon op natuurijs morgenochtend in Noordlaren

NOORDLAREN - Noordlaren mag de eerste marathon op natuurijs organiseren. Morgenochtend worden de wedstrijden verreden.
Om 10.00 uur starten de dames, om 11.00 uur starten de heren.

Willem Hut, competitieleider marathon van de KNSB, heeft het ijs vanochtend gemeten. Het ijs heeft nog niet overal de benodigde dikte van drie centimeter. "Maar hier ligt gewoon een hele mooie baan, en hij ligt er in ieder geval beter bij dan die van Haaksbergen", stelt Hut. "En hier is het tenminste koud".

Min acht
Het ijs is nog niet dik genoeg om de marathon vandaag te rijden, maar morgen moet het wel lukken.

"Het is hier nog steeds min acht, dus we kunnen er nog een paar lagen water eroverheen rijden", stelt Jan Geert Veldman van de ijsvereniging in Noordlaren.

Vanochtend om 08.00 uur bekeek Hut de ijsbaan van Haaksbergen, maar daar was het ijs te dun. Ook Arnhem viel af.

RTV Drenthe zendt de marathon morgen live uit op televisie. Ook is de wedstrijd te volgen via een livestream op internet.

Edwin

MT en LT zie ik vooral stijgende neerslagkansen en meer herfst dan winter. Zoals dat meestal in Nederland is in de winter. Misschien wat aan de koude kant, maar op zich vrij normaal.
Never Stop Exploring

zwoof

Citaat van: winter op di 17 jan 2017 - 11:39
Eindhoven momenteel zonnetje tussen wat laag hangende bewolking.
Temperaturen in heel NL dik onder 0 (-2/-3,5) en in het noord-oosten nog matige vorst!!!
Was dit de verwachting dat het zelfs aan de kust nu nog dik -3,5 is tot met aan zeeland toe!

Alle stations van Vlissingen tot Lauwersoog doen dit tijdstip nog mee voor een ijsdag  :)



Hieronder een temperatuur-verwachtingskaartje van GFS , nota bene de 06 uur run (vanochtend verwacht, dus). Geeft wel aan hoe moeilijk het is om de exacte temperaturen te berekenen. EC zat in de laatste run wel een stukje lager voor vandaag.



Remy

En weer is het mistig hier.. Minder dicht dan gisteren ik heb zeker wel tachtig meter zicht :D
CO2 Is geen klimaat thermostaat.

Caps


Ook in centraal Italie, Ascoli Piceno, heeft het gesneeuwd vanacht.

Marcellang

Citaat van: Remy op di 17 jan 2017 - 13:20
En weer is het mistig hier.. Minder dicht dan gisteren ik heb zeker wel tachtig meter zicht :D
Zie je wel  ;D :P
Ik denk dat het niks meer wordt voor vandaag die zon,hier zo'n 200-300 m zicht.
Met mooie dikke rijp natuurlijk  8)
Hier met die sneeuwdump !!!!!!
Weer terug in NL.........

Global warming

Ik zal wel weer afgemaakt worden maar kom op hou je aan de feiten en maak niet van elke nachtvorst een diepvrieskou.

Feit: Afgelopen nacht in een groot deel van het land lichte vorst. In een heel klein deel ( NO ) een serieuze matige vorst.
Vandaag in het grootste deel van het land een ijsdag maar niet overal.
Vannacht bij opklaringen iets kouder en op meer plaatsen matige vorst.......daarna een paar dagen kwakkelen en dan herfsttemps.

De rest is fantasie....met de vriendelijke groeten.  ;D




ron12

Citaat van: Global warming op di 17 jan 2017 - 14:23
Ik zal wel weer afgemaakt worden maar kom op hou je aan de feiten en maak niet van elke nachtvorst een diepvrieskou.

Feit: Afgelopen nacht in een groot deel van het land lichte vorst. In een heel klein deel ( NO ) een serieuze matige vorst.
Vandaag in het grootste deel van het land een ijsdag maar niet overal.
Vannacht bij opklaringen iets kouder en op meer plaatsen matige vorst.......daarna een paar dagen kwakkelen en dan herfsttemps.

De rest is fantasie....met de vriendelijke groeten.  ;D
Diepvries kou wel in Duitsland aankomende 2 nachten in gebieden waar sneeuw ligt tot -25 graden mogelijk 8)
Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

ron12

Morgen van het noordwesten uit stijgende vorstgrens
Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

Powered by EzPortal