Winterdiscussietopic 2016/2017 deel 3

Topic gezien door 181682 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, di 10 jan 2017 - 08:13

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

zwoof

Citaat van: Bacci op ma 16 jan 2017 - 16:37
Ben ik nou gek of was het vandaag echt een stuk kouder dan verwacht??!!
Kou blijft echt plakken??

Voor de regio midden zeker! Als ik terug kijk naar de pluim van gisteren, (zowel EC als GFS voor de regio midden), dan is het inderdaad wat kouder dan verwacht gebleven.

ron12

Citaat van: cekstuffertz op ma 16 jan 2017 - 14:44
Hoe zit het trouwens met de ijsgroei of het smelten van ijs. Moeten we daarvoor kijken naar 2m temp, 10cm temp of dauwpunt? Smelt ijs bijvoorbeeld bij de huidige situatie van een negatieve dauwpunt, maar positieve 2m temps.
Ijsgroei http://www.avheerjansdam.nl/IJsgroei.htm
Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

lionking

Hier in Stadskanaal is het nu om 16.55 uur alweer -5 graden Celsius.
Best kans dat het streng gaat vriezen.

Bacci

Vraag me echt af of die verzachting op erg lange termijn er daadwerkelijk komt, want hey lange termijn....
Voor nu redelijk zeker een week lang winter, of het in het westen echt zoveel zachter wordt moeten we nog maar eens zien.
Eerst sowieso 3 dagen overal vorst.

Remy

Citaat van: lionking op ma 16 jan 2017 - 16:56
Hier in Stadskanaal is het nu om 16.55 uur alweer -5 graden Celsius.
Best kans dat het streng gaat vriezen.
Yep hier net buiten Stadskanaal al min zes. En onze buitenklok is vastgevroren :D
Is het bij jullie ook zo mistig als erwtensoep!? Hier zojuist een vrachtwagen de sloot in gereden door de mist.. Gelukkig ff helder momentje om foto's te maken :D
CO2 Is geen klimaat thermostaat.

cekstuffertz

Nieuwe UKMO en GFS kaarten komen binnen en beide zeer positief voor winter. GFS is weer iets kouder hele week vorst met als uitzondering w/nw op donderdagmiddag.

Ook opvallend is dat UKMO nu de as van het hoog ten noorden van NL legt, terwijl zij het eerste model waren die het hoge drukgebied juist lager voorspelde. Dit is wel een leuke ontwikkeling dus. Benieuwd wat EC vanavond doet.


zwoof

Citaat van: lionking op ma 16 jan 2017 - 16:56
Hier in Stadskanaal is het nu om 16.55 uur alweer -5 graden Celsius.
Best kans dat het streng gaat vriezen.

Harmonie blijft ook in de 12Z run volharden in strenge vorst voor vannacht / morgenvroeg.  Maar ja, het model zat er voor afgelopen nacht wel naast. Het zal mij benieuwen of het model voor komende nacht ook uit de pas loopt. 



GFS komt  in 12Z (met moeite) tot matige vorst voor vannacht / morgenvroeg
Opmerkelijk detail is dat het in Hoogeveen nu alweer matig vriest.  :)


Remy

Citaat van: zwoof op ma 16 jan 2017 - 17:32
Harmonie blijft ook in de 12Z run volharden in strenge vorst voor vannacht / morgenvroeg.  Maar ja, het model zat er voor afgelopen nacht wel naast. Het zal mij benieuwen of het model voor komende nacht ook uit de pas loopt. 

Boven de sneeuw hier met nagenoeg geen wind denk ik dat het hier vannacht best wel chill word :)
CO2 Is geen klimaat thermostaat.

cekstuffertz

Citaat van: zwoof op ma 16 jan 2017 - 17:32
Harmonie blijft ook in de 12Z run volharden in strenge vorst voor vannacht / morgenvroeg.  Maar ja, het model zat er voor afgelopen nacht wel naast. Het zal mij benieuwen of het model voor komende nacht ook uit de pas loopt. 

GFS komt  in 12Z (met moeite) tot matige vorst voor vannacht / morgenvroeg

Ook nu weer bewolking hier. Voorspelling is dat er vannacht flinke bewolking over het land is. Benieuwd of de temperaturen daardoor niet flink worden tegengehouden.

Remy

Citaat van: cekstuffertz op ma 16 jan 2017 - 17:38
Ook nu weer bewolking hier. Voorspelling is dat er vannacht flinke bewolking over het land is. Benieuwd of de temperaturen daardoor niet flink worden tegengehouden.
Waterdamp is een veel erger broeikasgas dan CO2 dus ja wolken dempen zeer sterk stralingswarmte tenzij het mist heet en op de grond ligt.. Dan dempt het overdag juist instraling van de zon wat het hier vandaag keurig demonstreerde :)

18:35 min acht nu.. en potdichte mist.
CO2 Is geen klimaat thermostaat.

Gerard1995

Heb zo'n voorgevoel dat we die verzachting donderdag wel kunnen schudden, ervaringen uit et verleden hebben meer dan eens een aangename verrassing gezorgd zeker omdat dit ook zo'n hardnekkige koudelaag is.. mijn hart zegt Winter Full Time ::) Neem vandaag: het was hier dik 2 graden koeler dan verwacht, als dat de rest van de week ook zo gaat hoeven we niets te vrezen ;)
mijn woonplaats is Kootwijkerbroek!! :P

TMCThomas

Werkelijk geen idee welk model dit is maar ook deze is net zoals GFS positief over voortdurende (Maar helaas niet extreme) kou(Helaas zijn de koudere modellen over het algemeen wel in de minderheid)



Remy

Ik lach me rot omdat Amsterdam aan de stadsverarming ging en een boiler moest bouwen naast hun energie centrale omdat er niet genoeg warmte was. #kleuters Ze hadden hun wiskunde niet geleerd :D Kost nu klauwen met geld om dat systeem vooral in de zomer te laten draaien.#kansloos! Als ik daar een woning kocht zou ik echt geen stadswarmte contract tekenen,LOEIDUUR dat het is!
CO2 Is geen klimaat thermostaat.

gilleeesss

Pluimen gaan voor na het weekend voor een 10 graden.

Bacci

Citaat van: gilleeesss op ma 16 jan 2017 - 19:20
Pluimen gaan voor na het weekend voor een 10 graden.

Laten we nou maar eens eerst deze week doornemen, tot die tijd kan het zo weer anders zijn.
En dan hebben we heel Februari nog.

En ik lees trouwens dat EC richting GFS gaat nu?

TMCThomas

Als ik het goed (Correct me if im wrong, ben nooit super goed met kaarten lezen) heb gaat EC nu GFS achterna!


Edwin

Citaat van: gilleeesss op ma 16 jan 2017 - 19:20
Pluimen gaan voor na het weekend voor een 10 graden.

Zie ook behoorlijke neerslagsignalen voor volgende week. regen welteverstaan. Speldenprikje van de winter en daarna weer over tot de orde van de dag met gewoon weer herfst ;)
Never Stop Exploring

Remy

Mooi programma voor de groen gekkies :P Windmolens slurpen stroom als die niet draaien!
CO2 Is geen klimaat thermostaat.

TMCThomas

Citaat van: Edwin op ma 16 jan 2017 - 19:38
Zie ook behoorlijke neerslagsignalen voor volgende week. regen welteverstaan. Speldenprikje van de winter en daarna weer over tot de orde van de dag met gewoon weer herfst ;)
Lijkt erop dat EC op lange termijn een uitloper van een hoog over europa heen laat gaan. In dat geval lijkt het me dat het vrij droog blijft. (Maar opnieuw correct me if I'm wrong. Ben er nog niet zo goed in.  :) )

EDIT: Laat maar een aardig lagedrukgebied lijkt de hogedruk weer weg te drukken.

Marcellang

Citaat van: zwoof op ma 16 jan 2017 - 10:56
Alleen Marcel heeft de vriezer nog wagenwijd open staan  :D
Hahaha kom nu net thuis vanuit DL en idd aardig wat stroom verbruikt hier ;D ::)
Hier met die sneeuwdump !!!!!!
Weer terug in NL.........

Powered by EzPortal