Winterdiscussietopic 2016/2017 deel 3

Topic gezien door 181571 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, di 10 jan 2017 - 08:13

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

Erik V

Hier in het westen wordt het niks met de kou... Jammer. En naar weer wachten...

cekstuffertz

Een paar dagen terug heeft iemand hier een linkje geplaarst met gegevens van allemaal particuliere weerstations door het hele land, maar ik kan hem niet meer vinden. Heeft iemand die link nog een keer?

menzo

Citaat van: cekstuffertz op ma 16 jan 2017 - 12:23
Een paar dagen terug heeft iemand hier een linkje geplaarst met gegevens van allemaal particuliere weerstations door het hele land, maar ik kan hem niet meer vinden. Heeft iemand die link nog een keer?
https://wow.knmi.nl/

Civiccoupe


Joep

Hier gaat het om: waar ligt de as van het hogedrukgebied? Ten N van NL, dan O-wind en koud weer, ten Z van NL, dan W-wind en zachter.

Gerrit Hiemstra


ron12

Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

ron12

Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

ron12

Kan dit niet interessant worden voor begin Februari, als dit door zet tenminste  ;)
Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

cekstuffertz

Hoe zit het trouwens met de ijsgroei of het smelten van ijs. Moeten we daarvoor kijken naar 2m temp, 10cm temp of dauwpunt? Smelt ijs bijvoorbeeld bij de huidige situatie van een negatieve dauwpunt, maar positieve 2m temps.

sneeuwstorm

Piet Paulusma laat z'n schaatsen in het vet staan las ik net.
Opmerkelijk is het wel dat hij deze ijskoude periode die voorspeld was door iedere meteoroloog niet zag zitten.
Je kunt vinden wat je vindt van hem maar s'winters is hij de beste met zijn voorspellingen.
Hij verwacht nog wel een koude periode deze winter.
Waar dat op gebaseerd is weet ik niet.......gokje?

Floris!

Citaat van: sneeuwstorm op ma 16 jan 2017 - 14:55
Hij verwacht nog wel een koude periode deze winter.
Waar dat op gebaseerd is weet ik niet.......gokje?
Waarop anders? Voorlopig zit het er niet echt in namelijk...

zwoof

De GFS Pluim is weer wat verzacht voor komende week. Alleen in de oostelijke helft van Nederland kunnen de schaatsen wellicht uit het vet volgens het Amerikaanse model.  Aan het westelijk deel van Nederland lijkt deze winterperiode helemaal voorbij te gaan.
Na zondag gaat GFS richting dubbele cijfers.

Midden:



Oost:


yookin

Citaat van: cekstuffertz op ma 16 jan 2017 - 14:44
Hoe zit het trouwens met de ijsgroei of het smelten van ijs. Moeten we daarvoor kijken naar 2m temp, 10cm temp of dauwpunt? Smelt ijs bijvoorbeeld bij de huidige situatie van een negatieve dauwpunt, maar positieve 2m temps.

Goeie vraag! Ben ik ook benieuwd naar..

Het schijnt hier maar -0,7  geweest te zijn... dus totaal verrast door een kompleet bevroren autoruit ... en ijs op het water.

Stavoren nu van totaal onbewolkt 15 minuten geleden naar dichte mist !
Stavoren

Remy

Citaat van: zwoof op ma 16 jan 2017 - 10:56
Alleen Marcel heeft de vriezer nog wagenwijd open staan  :D


Beetje jammer dat het KNMI zo veel meetpunten heeft opgeheven.Hier min vier en mistig als erwtensoep.
CO2 Is geen klimaat thermostaat.

Edwin

Citaat van: sneeuwstorm op ma 16 jan 2017 - 14:55
Piet Paulusma laat z'n schaatsen in het vet staan las ik net.
Opmerkelijk is het wel dat hij deze ijskoude periode die voorspeld was door iedere meteoroloog niet zag zitten.
Je kunt vinden wat je vindt van hem maar s'winters is hij de beste met zijn voorspellingen.
Hij verwacht nog wel een koude periode deze winter.
Waar dat op gebaseerd is weet ik niet.......gokje?

Haha, die wintervoorspelling van Piet slaan echt werkelijk waar helemaal nergens op. Ik vind ze echt lachwekkend. Totaal geen onderbouwing. Stukje tekst waarin ie werkelijk alles beschrijft dat kan gebeuren....goh, no shit sherlock. droeftoeter


Ken je toch niet serieus nemen dit:
Komende winter met sneeuw en op ijs
Vandaag mijn definitieve wintervoorspelling, op 1 december, het begin van de meteorologische winter. In mijn voorspelling ga ik ervan uit dat wij meer winter zullen meemaken in vergelijking met de voorgaande jaren. Over het geheel genomen pakt de winter uit met een temperatuur die normaal is tot te koud.
Ik verwacht de komende winter een of meerdere keren een pak sneeuw. Dat zal regionaal verschillend uitpakken. Ik ben positief als het gaat om de kans op natuurijs te kunnen schaatsen. Dat moet deze winter wel lukken. Misschien wel een (wat) langere periode. De winter zal deze decembermaand al opspelen met kans op de eerste serieuze sneeuw. Kerst ligt moeilijk, maar de kans op een winterse kerst schat ik voorlopig in op 50%.
Algemeen: deze winter is ook regelmatig een winter van koude lucht die dichtbij ligt, maar ons net niet of net wel bereikt. Verder wordt het een winter met soms een grillig weertype. Er komt dan ook van alles voorbij. Van storm tot rustig weer, mist, sneeuw, gladheid, koude(re) perioden tot echt zacht weer. Vaak overlast voor het verkeer.

Die laatste zin ook...hahaha
Never Stop Exploring

zwoof

Er zijn vandaag 7 stations die waarschijnlijk een ijsdag gaan pakken:

Marknesse          (max -0.1)
Hoogeveen         (max -1.3)
Heino                (max -1.5)
Twente              (max -1.6)
Hupsel               (max -0.4)
Deelen               (max -1.3)
Volkel                (max -0.4)

Remy

Citaat van: Edwin op ma 16 jan 2017 - 16:08
Haha, die wintervoorspelling van Piet slaan echt werkelijk waar helemaal nergens op. Ik vind ze echt lachwekkend. Totaal geen onderbouwing. Stukje tekst waarin ie werkelijk alles beschrijft dat kan gebeuren....goh, no shit sherlock. droeftoeter ...
De Jomanda onder de weermannen.
CO2 Is geen klimaat thermostaat.

Bacci

Ben ik nou gek of was het vandaag echt een stuk kouder dan verwacht??!!
Kou blijft echt plakken??

sneeuwstorm

Citaat van: Edwin op ma 16 jan 2017 - 16:08
Haha, die wintervoorspelling van Piet slaan echt werkelijk waar helemaal nergens op. Ik vind ze echt lachwekkend. Totaal geen onderbouwing. Stukje tekst waarin ie werkelijk alles beschrijft dat kan gebeuren....goh, no shit sherlock. droeftoeter


Ken je toch niet serieus nemen dit:
Komende winter met sneeuw en op ijs
Vandaag mijn definitieve wintervoorspelling, op 1 december, het begin van de meteorologische winter. In mijn voorspelling ga ik ervan uit dat wij meer winter zullen meemaken in vergelijking met de voorgaande jaren. Over het geheel genomen pakt de winter uit met een temperatuur die normaal is tot te koud.
Ik verwacht de komende winter een of meerdere keren een pak sneeuw. Dat zal regionaal verschillend uitpakken. Ik ben positief als het gaat om de kans op natuurijs te kunnen schaatsen. Dat moet deze winter wel lukken. Misschien wel een (wat) langere periode. De winter zal deze decembermaand al opspelen met kans op de eerste serieuze sneeuw. Kerst ligt moeilijk, maar de kans op een winterse kerst schat ik voorlopig in op 50%.
Algemeen: deze winter is ook regelmatig een winter van koude lucht die dichtbij ligt, maar ons net niet of net wel bereikt. Verder wordt het een winter met soms een grillig weertype. Er komt dan ook van alles voorbij. Van storm tot rustig weer, mist, sneeuw, gladheid, koude(re) perioden tot echt zacht weer. Vaak overlast voor het verkeer.

Die laatste zin ook...hahaha

Ben het helemaal met je eens.
Die wintervoorspelling van hem heeft een hoog Jomanda gehalte.
Maar als je naar zijn middellange uitspraken luistert komen ze wel opmerkelijk vaak uit.
Zo ook die van schaatsen deze week en een echte vorstperiode waar hij niet in geloofde komt toch uit.
nu weet ik wel dat hij de uitstraling niet heeft om erg geloofwaardig over te komen, maar toch..
En zijn we hier op het forum allemaal niet een klein beetje bezig om pelleboertje te spelen?

Powered by EzPortal