Winterdiscussietopic 2016/2017 deel 3

Topic gezien door 181746 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, di 10 jan 2017 - 08:13

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

ron12

Citaat van: zwoof op zo 15 jan 2017 - 21:36
En ondertussen in Hupsel.....

En GB zit ondertussen weer met een hitte golf ;)

Edit: a.u.b. geen plaatjes mee-quoten, dank!
Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

Armand

Citaat van: zwoof op zo 15 jan 2017 - 21:05
Je kan het wel niet willen, maar toch doe je het.  ;D
kan nog zat!

Trek nog geen conclusies, ik denk/ga er van uit dat er geen fatsoenlijke winterperiode na deze periode gaat komen ;). Ik baseer dit ondere andere op vele uitdraaien van het CFS model. Pas als alles zeker is, als er dus feiten zijn, trek ik conclusies ;)

Hoop dat ik, en het CFS model er volkomen naast zitten,  maar ik houd dit wel in mijn achterhoofd...
Daarom zal ik tenminste genieten van de komende dagen en daarna kijken we wel verder ;)

zwoof

Citaat van: ron12 op zo 15 jan 2017 - 21:50
En GB zit ondertussen weer met een hitte golf ;)

Wow, dat kan je wel zeggen!  Ben ik ff blij dat ik in het koude NL zit, waar het voorlopig even aan de koude kant blijft volgens GFS én EC. Schaatsen dan toch maar uit het vet?  ;D

Misschien iets te enthousiast... Ik zag pluim zuidoost.



Hier midden: (toch ook iets beter)


ron12

Citaat van: zwoof op zo 15 jan 2017 - 21:59
Wow, dat kan je wel zeggen!  Ben ik ff blij dat ik in het koude NL zit, waar het voorlopig even aan de koude kant blijft volgens GFS én EC. Schaatsen dan toch maar uit het vet?  ;D
Komt misschien dat GB niet meer bij EU hoort, hebben sinds kort een  eigen klimaat gecreeerd  ;D
Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

Remy

Citaat van: ron12 op zo 15 jan 2017 - 22:11
Komt misschien dat GB niet meer bij EU hoort, hebben sinds kort een  eigen klimaat gecreeerd  ;D
Ik heb het al eerder gezegd,gewoon het kanaal (tussen Frankrijk en Engeland)afdammen,paar sluizen er in voor de scheepvaart en chillen maar :D
CO2 Is geen klimaat thermostaat.

vossejongk

Citaat van: Remy op zo 15 jan 2017 - 22:20
Ik heb het al eerder gezegd,gewoon het kanaal (tussen Frankrijk en Engeland)afdammen,paar sluizen er in voor de scheepvaart en chillen maar :D

Vergeet die 2 km hoge berg niet in Flevoland of het IJsselmeer :P

Bacci

Pluim voor de bilt is idd wat verbeterd, zeker op korte termijn stuk kouder. Hoezo is trouwens pluim voor midden altijd iets zachter of lijkt dat alleen maar zo?

dondertje127

Citaat van: Bacci op ma 16 jan 2017 - 00:08
Pluim voor de bilt is idd wat verbeterd, zeker op korte termijn stuk kouder. Hoezo is trouwens pluim voor midden altijd iets zachter of lijkt dat alleen maar zo?

Verbeterd? Heb je de KNMI pluim gezien op termijn? Die moet toch wel were heel erg snel worden bijgesteld naar benden, want ik zit niet te wachten op +5 of +10 graden.

KNMI Pluim

zwoof

Geen min 10 vannacht / vanmorgen, maar toch matige vorst hier en daar.


Marcellang

Citaat van: zwoof op ma 16 jan 2017 - 08:41
Geen min 10 vannacht / vanmorgen, maar toch matige vorst hier en daar.
Komt door het trogje van vannacht, duurde een btje te lang.(en winddraai naar 0N0)
Daarna zie je hier iig een mooie afkoeling  8)
Vanochtend om 06.00 uur was het nog slechts -3,1 hier en nu - 5,6  ;D
Ik ga voor EC naar GFS  ;)
* Dit schrijvend en luisterend naar Blue Monday ,New order..........*
Hier met die sneeuwdump !!!!!!
Weer terug in NL.........

ron12

Citaat van: vossejongk op zo 15 jan 2017 - 23:56
Vergeet die 2 km hoge berg niet in Flevoland of het IJsselmeer :P
IJsselmeer mag blijven liggen. weinig of geen invloed, alleen bij begin vorstperiode, maar als er een maal ijs ligt, en hoppa gaat de temperatuur de kelder in ::) 
Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

zwoof

Citaat van: Marcellang op ma 16 jan 2017 - 08:58
Komt door het trogje van vannacht, duurde een btje te lang.(en winddraai naar 0N0)
Daarna zie je hier iig een mooie afkoeling  8)
Vanochtend om 06.00 uur was het nog slechts -3,1 hier en nu - 5,6  ;D
Ik ga voor EC naar GFS  ;)
* Dit schrijvend en luisterend naar Blue Monday ,New order..........*

Hoe toepasselijk, blauw van de kou op Maandag.  :)
Oper EC laat vorst zien t/m donderdag. Daarna zowel in de nacht als overdag temperaturen boven nul. Ben benieuwd naar de andere 49 leden.


Vandaag wellicht op enkele plaatsen de eerste lokale ijsdag in deze periode. Komende 48 uur voor Twente:



En morgen wellicht een landelijke ijsdag, De Bilt;


zwoof

Ochtendpluim EC midden:



Oost:



Oper 1 van de warmste leden op de midden LT.

cekstuffertz

De 0z pluim van EC voor zuidoosten is heel positief, oper een van de weinige leden die boven de 0 blujft. De rest matige vorst met overdag rond de 0 graden. Wordt steeds weer wat beter!

zwoof

Alleen Marcel heeft de vriezer nog wagenwijd open staan  :D


Arend

Citaat van: zwoof op ma 16 jan 2017 - 10:56
Alleen Marcel heeft de vriezer nog wagenwijd open staan  :D

Hirlam en met name Harmonie lijken de actuele temperaturen niet goed te pakken hebben. Dan rijst de vraag in hoeverre je deze modellen nu kunt vertrouwen voor de komende termijn (nacht/morgen). Volgens mij rekent Harmonie nog met een groot, maar niet aanwezig sneeuwdek?
Een zomer zonder onweer, is als een winter zonder sneeuw. Hogedruk maakt alles stuk. Een evenaring is geen record.

winter

Citaat van: zwoof op ma 16 jan 2017 - 10:56
Alleen Marcel heeft de vriezer nog wagenwijd open staan  :D

Het is nog ijskoud. Komt door een heel zachte wind uit het Oosten. (duitsland) waar op veel plaatsen een pak sneeuw ligt en de temperatuur op -5 graden ligt. Grote kans dat ten oosten van de lijn Utrecht-Tilburg het blijft vriezen de hele dag!
Kern van het hoog ligt momenteel boven Noord-oost Nederland.

zwoof

Citaat van: Arend op ma 16 jan 2017 - 11:22
Hirlam en met name Harmonie lijken de actuele temperaturen niet goed te pakken hebben. Dan rijst de vraag in hoeverre je deze modellen nu kunt vertrouwen voor de komende termijn (nacht/morgen). Volgens mij rekent Harmonie nog met een groot, maar niet aanwezig sneeuwdek?

Ik weet het niet, ik stop de parameters er niet in. ;) Toch ligt er best nog wel sneeuw op wat plekken toch? Ook hier ligt nog wat.  Normaal toch ook een redelijk betrouwbaar model.

Morgenvroeg berekent Harmonie tot min 13



Sneeuwdek vanmorgen 08:00 uur:

Danny

Harmonie loopt behoorlijk uit de pas qua actuele temperaturen (plaatje 1). Hirlam zit er in mijn ogen, afgezien van lokale verschillen veel beter op (plaatje 2). Ook de nachttemperatuur van Hirlam lijkt mij aannemelijker. Hirlam komt met -6 tot -7 en lokaal kan dat mogelijk even -8 worden (plaatje 3).

MaikelNL

Hier stijgt de temperatuur naar -0.8 graden (20km van de Duitse grens). Of er een ijsdag in zit, wordt spannend.  :)

Powered by EzPortal