Winterdiscussietopic 2016/2017 deel 3

Topic gezien door 181705 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, di 10 jan 2017 - 08:13

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 4 gasten bekijken dit topic.

Unknown-user1778

Mijn gevoel zegt dat de winter passé ist. Niet dat ik dat wil. Ik hou ervan. Maar ik hou ook van warmte. Nog 6 weken tot de lente begint en voor mijn gevoel staat de zuidwester wind te trappelen om hier aan te beginnen met een natte natte periode de komende tijd ????????????????

Tuinprins

Voor mij is het enige noemenswaardige van deze winter TOT NU TOE de depressie genaamd Egon die donderdag/vrijdag over NL trok en in het oosten op diverse plaatsen flink wat sneeuw bracht. Voor de rest was het niet veel soeps. Dat diverse mensen dan schrijven dat het in ieder geval beter is dan de afgelopen 2 jaren ... is natuurlijk waar maar daar was ook niet veel voor nodig. We zitten nu op de helft van de meteorologische winter en statistisch gezien wordt de kans op serieus winterweer met de dag kleiner.

Arend

Citaat van: Jenkie op zo 15 jan 2017 - 12:19
Ik zit voor m'n gevoel al een paar dagen in de winter. Zojuist reed hier nog een auto door de straat met allemaal kinderen erachter op de slee. Alles is hier wit: de daken, de straten etc. En dat smelt echt niet meer weg vandaag. En dan denk ik wel bij dat gemopper: geniet nu!

De verschillen over een relatief korte afstand zijn al groot. Hier alleen nog wegdooiende sneeuwresten. Er is de afgelopen 24 uur dan ook nauwelijks nog noemenswaardige sneeuw bij gevallen. Als je de pluim voor Twente van vandaag bekijkt, zouden er volgende week best eens 1 of meerdere ijsdagen kunnen volgen. Verder weinig neerslag in de berekeningen en vrijwel geen wind, dus rustig winterweer.
Een zomer zonder onweer, is als een winter zonder sneeuw. Hogedruk maakt alles stuk. Een evenaring is geen record.

Marcellang

Citaat van: Arend op zo 15 jan 2017 - 13:50
De verschillen over een relatief korte afstand zijn al groot. Hier alleen nog wegdooiende sneeuwresten. Er is de afgelopen 24 uur dan ook nauwelijks nog noemenswaardige sneeuw bij gevallen. Als je de pluim voor Twente van vandaag bekijkt, zouden er volgende week best eens 1 of meerdere ijsdagen kunnen volgen. Verder weinig neerslag in de berekeningen en vrijwel geen wind, dus rustig winterweer.
Idd Arend ,het verschil is mega groot, en het tij kan zo keren.
Niemand hier kan mij overtuigen dat de winter voorbij is  ;D :P
We zullen het gaan zien, elke dag weer ..........
Hier met die sneeuwdump !!!!!!
Weer terug in NL.........

Remy

Citaat van: Tuinprins op zo 15 jan 2017 - 13:36
Voor mij is het enige noemenswaardige van deze winter TOT NU TOE de depressie genaamd Egon die donderdag/vrijdag over NL trok en in het oosten op diverse plaatsen flink wat sneeuw bracht. Voor de rest was het niet veel soeps. Dat diverse mensen dan schrijven dat het in ieder geval beter is dan de afgelopen 2 jaren ... is natuurlijk waar maar daar was ook niet veel voor nodig. We zitten nu op de helft van de meteorologische winter en statistisch gezien wordt de kans op serieus winterweer met de dag kleiner.
Flink wat sneeuw :D Die paar centimeter is niet flink wat sneeuw maar gewoon een beetje sneeuw. Hier uitleg(in engels)Met kaartjes..
  De winters van 62&63..
Iig gewoon statistisch gemiddeld wat we nu meemaken.
CO2 Is geen klimaat thermostaat.

Vindead

Natuurlijk is je gevoel nu eenmaal je gevoel, maar de winter al op 15 januari afschrijven is ècht te vroeg. Ik zou de winter pas afschrijven als we op 15 februari tegen een hopeloze pluim aankijken.

Marcellang

Citaat van: Vindead op zo 15 jan 2017 - 13:58
Natuurlijk is je gevoel nu eenmaal je gevoel, maar de winter al op 15 januari afschrijven is ècht te vroeg. Ik zou de winter pas afschrijven als we op 15 februari tegen een hopeloze pluim aankijken.
Dat is voor mijzelf ook een mooi ijkpunt, zo rond de 15de febr + 14 dagen slechte pluim.  ;)
Vanaf 1 maart weer planttijd.......

Hier met die sneeuwdump !!!!!!
Weer terug in NL.........

pietjelol

Op dit moment geloof ik gfs toch wat meer dan ecmwf. Vindt ecmwf te wisselvallig de afgelopen dagen. Daarbij vermoed ik ook gewoon dat zeker in het oosten van het land aankomende week gewoon koud blijft.

xzaz

Citaat van: Vindead op zo 15 jan 2017 - 13:58
Natuurlijk is je gevoel nu eenmaal je gevoel, maar de winter al op 15 januari afschrijven is ècht te vroeg. Ik zou de winter pas afschrijven als we op 15 februari tegen een hopeloze pluim aankijken.
Deze discussie komt ook elk jaar weer terug. Je schrijft de winter niet af op 15 januari je schrijft de winter af op de LT en de trend. De trend geeft aan kwakkelweer voor groten delen van het land. Als je dat in je achterhoofd houdt loopt dat door tot begin feb. Dan moet er in feb. HEEL veel veranderen; 't kan maar gezien de afgelopen jaren gaat dat niet gebeuren naar mijns inziens.
De winter is nog niet eens begonnen!

Thunderfreak

Citaat van: pietjelol op zo 15 jan 2017 - 14:21
Op dit moment geloof ik gfs toch wat meer dan ecmwf. Vindt ecmwf te wisselvallig de afgelopen dagen. Daarbij vermoed ik ook gewoon dat zeker in het oosten van het land aankomende week gewoon koud blijft.

We weten het pas zeker als de Dinsdag nadert of Woensdag, Krijgt EC gelijk of GFS alles hangt af van de positie van het Hogedrukgebied.
Als GFS wint dan zit heel NL in de vorst, wint EC het dan maar een klein deel van het land en blijft het dus gewoon een kwakkelzooitje.

--Neem het weer zoals het is,je kan het niet afdwingen

cekstuffertz

Citaat van: Thunderfreak op zo 15 jan 2017 - 14:30
We weten het pas zeker als de Dinsdag nadert of Woensdag, Krijgt EC gelijk of GFS alles hangt af van de positie van het Hogedrukgebied.
Als GFS wint dan zit heel NL in de vorst, wint EC het dan maar een klein deel van het land en blijft het dus gewoon een kwakkelzooitje.

Inderdaad. Zo is het. We weten sowieso dat we maandag tot en met woensdag vorst krijgen met misschien wel 2 a 3 ijsdagen. Dan kunnen we ook de KT detailmodellen raadplegen. Op dit moment kan dat alleen nog met WRF, en die kiest de kans van GFS. Het kan nog alle kanten op voor de winter. Er zijn nog 14 runs waarin GFS EC kan gaan volgen, maar ook nog 7 runs waarin EC GFS kan volgen. Dus kan alle kanten op.


DSDLimburg

We gaan het zien! GFS heeft er nog wel zin in.
seizoen 2018/2019

dondertje127

Wow het heeft hier dus gewoon matig gevroren, zowel op normale hoogte als aan de grond. De koudste plek van Nederland ook nog :)
Alles dankzij de sneeuw vermoed ik. Het was niet verwacht.

Oh en reactie 1099 van jan, mooi laten we het hopen, nog een beetje extra sneeuw :)

Edit: Verkeerde bijlagen vervangen. Bron: Buienradar.nl.

jones

Best spannend die tweestrijd tussen de 2 grote modellen GFS en ECMWF. Zou wel mooi zijn om een aantal ijsdagen te krijgen, dus geef mij maar de versie van GFS. Enkel een flink pak sneeuw (in plaats van de drap van de afgelopen dagen) voor de hele Benelux ontbreekt! :P

dondertje127

Citaat van: jones op zo 15 jan 2017 - 15:50
Best spannend die tweestrijd tussen de 2 grote modellen GFS en ECMWF. Zou wel mooi zijn om een aantal ijsdagen te krijgen, dus geef mij maar de versie van GFS. Enkel een flink pak sneeuw (in plaats van de drap van de afgelopen dagen) voor de hele Benelux ontbreekt! :P

Hier ligt nog steeds genoeg hoor.Op tafels en containers ligt nog altijd 9 cm sneeuw en in onze achtertuin op de grond nog een dikke 3 cm sneeuw (denk ook veel weg door warmte in de ligging tussen warme huizen). Op de velden ligt ook nog een veel dikker pak sneeuw op de grond dan in onze achtertuin. Daar haal je echt nog altijd natte sokken als je daar doorheen zwoegt als je geen hoge schoenen aan hebt :). Daar ligt zeker nog wel een cm of 5 á 8

Kortom, het is nog volop wit hier. Lag er vannacht trouwens ook sneeuw in Eelde en Twente? Want ook daar was het -4 tot -5.


Kijken wat we hier komende nacht weer voor temperaturen halen.

Thunderfreak

Citaat van: dondertje127 op zo 15 jan 2017 - 16:32
Hier ligt nog steeds genoeg hoor.Op tafels en containers ligt nog altijd 9 cm sneeuw en in onze achtertuin op de grond nog een dikke 3 cm sneeuw (denk ook veel weg door warmte in de ligging tussen warme huizen). Op de velden ligt ook nog een veel dikker pak sneeuw op de grond dan in onze achtertuin. Daar haal je echt nog altijd natte sokken als je daar doorheen zwoegt :)

Kortom, het is nog vollop wit hier.

Hoe staat het er verder mee op de Veluwe? Wil van de week foto's maken namelijk.

--Neem het weer zoals het is,je kan het niet afdwingen

zwoof

Citaat van: jones op zo 15 jan 2017 - 15:50
Best spannend die tweestrijd tussen de 2 grote modellen GFS en ECMWF. Zou wel mooi zijn om een aantal ijsdagen te krijgen, dus geef mij maar de versie van GFS. Enkel een flink pak sneeuw (in plaats van de drap van de afgelopen dagen) voor de hele Benelux ontbreekt! :P

Tja, maar eens kijken waar EC vanavond mee komt over het verloop van de week. 
De komende 2 dagen is volgens de laatste run van EC in elk geval onder nul voor station Twente.



Hier nog het kaartje van het sneeuwdek om 08:00 uur. Volgens mij is daar niet veel van weg gedooid vandaag. 
(hier niet tenminste)


sneeuw040

Iemand enig idee of de sneeuwbuitjes vanavond wat talrijker worden?

dondertje127

Citaat van: Thunderfreak op zo 15 jan 2017 - 16:33
Hoe staat het er verder mee op de Veluwe? Wil van de week foto's maken namelijk.

Dat kan van plek tot plek verschillen, de Veluwe is erg groot. Ik heb niets recent meer gevonden hoe het er nu op de Veluwe aan toe is. Op de Veluwezoom ligt wel sneeuw, maar hoe het op de Posbank is (bij Rheden zelf) en elders, dat weet ik niet.


Van dat sneeuwdek kaartje klopt in ieder geval niet alles. Hier zou volgens die kaart een gebroken sneeuwdek liggen rondom Arnhem/Velp, maar hier ligt toch echt een gesloten sneeuwdek en niet zo'n beetje.

petje

is er al iets meer bekend over de neerslag van vannacht waar jan het over had...

de kans op dan natuurlijk


Powered by EzPortal