Winterdiscussietopic 2016/2017 deel 3

Topic gezien door 181748 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, di 10 jan 2017 - 08:13

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

winter

Benieuwd wat het laagje ten westen van GB gaat doen :)
GFS blijft onverminderd winters voor heel NL!

ron12

Bizar in Spanje wordt het van de week kouder dan in het noorden van Europa,
Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

Jenkie

Gerrit Hiemstra op Twitter:
Komende week grote verschillen: NW-NL niet koud door aanlandige wind, ZO-NL wel koud door O-wind. Reden: hogedrukgebied precies boven NL.

Het blijft gewoon spannend waar het hogedrukgebied langs gat koersen...

Mrkos

Welke scheidingslijn bedoelen ze met NW? Valt Assen daar bv ook nog bij? Ligt veel verder landinwaarts namelijk.

Armand

Citaat van: Mrkos op zo 15 jan 2017 - 11:42
Welke scheidingslijn bedoelen ze met NW? Valt Assen daar bv ook nog bij? Ligt veel verder landinwaarts namelijk.

Daar valt momenteel nog steeds niks over te zeggen. Het blijft onduidelijk waar die scheidingslijn gaat liggen. Kan ergens op Noordzee komen te liggen, maar ook ergens boven Belgiƫ/Duitsland. Het blijft afwachten ;)

Jenkie

Citaat van: Mrkos op zo 15 jan 2017 - 11:42
Welke scheidingslijn bedoelen ze met NW? Valt Assen daar bv ook nog bij? Ligt veel verder landinwaarts namelijk.

Tsja, dat zei Gerrit er niet bij  :) Ik vermoed dat dat nu ook nog niet te zeggen is....

ron12

Citaat van: Jenkie op zo 15 jan 2017 - 11:39
Gerrit Hiemstra op Twitter:
Komende week grote verschillen: NW-NL niet koud door aanlandige wind, ZO-NL wel koud door O-wind. Reden: hogedrukgebied precies boven NL.

Het blijft gewoon spannend waar het hogedrukgebied langs gat koersen...
Hogedruk trekt over Nederland richting Polen, met zuidoostelijke wind tot gevolg, meeste kou gaat richting zuidoost Duitsland  :'(
Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

Floris!

Citaat van: gilleeesss op zo 15 jan 2017 - 00:34
Kan iemand die gast hier wie ik quote bannen van het winter topic. Hij draagt geen waarde aan dit topic. Enkel dit soort bullshit. We hebben hem een week niet gehoord hoor als de winter op de kaarten stond en vorige week en dagen sneeuwde. Tyfus op. Ga maar naar je lente topic.
Enerzijds: waarom reageer je hier op? Iets met olie en vuur.
Anderzijds: hij heeft wel gelijk, dus negatief kan het zijn, maar tsja...

MauritsKuil

Wordt een beetje moe van mensen die kwaad worden om iets waar ze geen enkele invloed op hebben. Het weer doet wat hij wil, hebben we geen invloed op. Dus geniet van de mooie momenten. Zoals vanmorgen bij het opstaan zien dat de wereld in Assen helemaal wit is.

Bacci

Toch opvallend dat KNMI in hun verwachtingen nog lage temperaturen aangeven voor komende week terwijl de pluim een stuk zachter is.

Modelbeoordeling en onzekerheden:

Grootschalig gezien is er vrij grote consistentie in de synoptische ontwikkeling, de as van het hogedrukgebied ligt bij aanvang van de verwachtingsperiode in nagenoeg alle EPS-leden over onze omgeving. Ook het terugtrekken van het hoog richting de Britse Eilanden wordt door de meeste leden berekend. Door de positie van de rugas recht over ons land zien we een vrij groot temperatuurverschil tussen het noorden van ons land het zuidoosten. Het noordwestelijk en noordelijk kustgebied krijgt al redelijk snel te maken met verzachting vanaf de Noordzee terwijl het zuidoosten tot in het weekeinde onder de koude invloed van het Europese continent blijft. De nachten zijn aanvankelijk koud met matige, in het zuidoosten lokaal strenge vorst. De maxima liggen in het noorden iets boven het vriespunt, in het zuidoosten aanvankelijk iets eronder. In de tweede helft van de week zien we het in het noorden duidelijk zachter worden terwijl in het zuiden de koud zich nog enkele dagen langer weet te handhaven. Uiteindelijk zien we na het komende weekeinde in de overgrote meerderheid van de EPS-leden de zuidwestelijke stroming op gang komen. Tot en met het weekeinde zijn de neerslagkansen onder hogedrukinvloed nihil, na het volgende weekeinde zien we de neerslagkansen geleidelijk toenemen naar ca. 70% aan het einde van de EPS-periode. In de wind zien we eenzelfde patroon, aanvankelijk weinig wind, na het volgende weekeinde duidelijk toenemend uit een zuidwestelijke richting.

Thunderfreak

Citaat van: MauritsKuil op zo 15 jan 2017 - 12:01
Wordt een beetje moe van mensen die kwaad worden om iets waar ze geen enkele invloed op hebben. Het weer doet wat hij wil, hebben we geen invloed op. Dus geniet van de mooie momenten. Zoals vanmorgen bij het opstaan zien dat de wereld in Assen helemaal wit is.

Ik snap het wel hoor, als je voor het 3e jaar op rij met de neus op de feite gedrukt word. Het gaat een keer frustrerend worden natuurlijk, vooral als je als winterliefhebber al het moois ziet in de rest van Europa en je een tijdje erg mooie kaarten te zien kreeg, en plots blijken we op een wip te zitten waarin Nederland altijd de lul is.

--Neem het weer zoals het is,je kan het niet afdwingen

Jenkie

Citaat van: ron12 op zo 15 jan 2017 - 11:48
Hogedruk trekt over Nederland richting Polen, met zuidoostelijke wind tot gevolg, meeste kou gaat richting zuidoost Duitsland  :'(

Afwachten Ron, dat is dus nog helemaal niet zeker.

ron12

Steen koud 21 Januari ik teken er voor 8)
Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

Mrkos

Citaat van: MauritsKuil op zo 15 jan 2017 - 12:01
Wordt een beetje moe van mensen die kwaad worden om iets waar ze geen enkele invloed op hebben. Het weer doet wat hij wil, hebben we geen invloed op. Dus geniet van de mooie momenten. Zoals vanmorgen bij het opstaan zien dat de wereld in Assen helemaal wit is.
Dan zie je het nu ook weer langzaam wegsmelten toch? Ik snap echt wel waarom mensen teleurgesteld zijn, 3 in a row een waardeloze winter, daar kijken we nu op uit... Morgen is de meeste sneeuw hier weer weg en dan op naar de lente? Wederom een winter van niks!

Jenkie

Citaat van: Mrkos op zo 15 jan 2017 - 12:13
Dan zie je het nu ook weer langzaam wegsmelten toch? Ik snap echt wel waarom mensen teleurgesteld zijn, 3 in a row een waardeloze winter, daar kijken we nu op uit... Morgen is de meeste sneeuw hier weer weg en dan op naar de lente? Wederom een winter van niks!

Ik zit voor m'n gevoel al een paar dagen in de winter. Zojuist reed hier nog een auto door de straat met allemaal kinderen erachter op de slee. Alles is hier wit: de daken, de straten etc. En dat smelt echt niet meer weg vandaag. En dan denk ik wel bij dat gemopper: geniet nu!

petje

Citaat van: Jenkie op zo 15 jan 2017 - 12:19
Ik zit voor m'n gevoel al een paar dagen in de winter. Zojuist reed hier nog een auto door de straat met allemaal kinderen erachter op de slee. Alles is hier wit: de daken, de straten etc. En dat smelt echt niet meer weg vandaag. En dan denk ik wel bij dat gemopper: geniet nu!

snap wat je bedoelt maar er ligt nu eenmaal niet overal sneeuw. dus begrijp wel dat mensen teleurgesteld zijn...
misschien wordt dit dan ook niet de winter waar we op gehoopt hebben, maar we hebben nog 2 maanden te gaan..

en verders heeft deze winter al meer van zich laten zien als afgelopen 2 jaar

Marsel

Citaat van: Floris! op zo 15 jan 2017 - 11:53
Enerzijds: waarom reageer je hier op? Iets met olie en vuur.
Anderzijds: hij heeft wel gelijk, dus negatief kan het zijn, maar tsja...

Ook in het wintertopic moet je je ongenoegen over het huidige seizoen kunnen uiten. Hij speelt niets op de man en heeft in inderdaad dit geval nog gelijk gekregen ook...want dit wintertje stelt tot op heden niets voor natuurlijk, ondanks de lokale tijdelijke (drap)dekjes van de afgelopen dagen. Hoewel velen het tentoongespreide gedrag als trollen zullen bestempelen is er in mijn optiek (nog) geen grens overschreden.

Ook ik ben geen winterliefhebber, sterker nog, dit 'gelul in de marge' zie ik liever in notime verdwijnen, maar ik houd mij dan ook afzijdig van de hele discussie alhier. Het zou de sfeer hier ten goede komen als men (lees: de winterhaters) dat misschien wat meer zou doen. Maar, nogmaals, ook zij moeten af en toe hun mening kunnen spuwen zonder dat het beledigend of aanstootgevend wordt.

De soms heftige reacties vanuit het winterkamp komen mijn inziens ook voort uit ongenoegen over het niet op gang komen van deze winter, hetgeen ik overigens heel goed begrijp als je al drie jaar op rij een ***winter hebt gehad. Laten we voor hen hopen dat er nog een keer een serieuzere winterperiode opduikt. Want de tijd werkt in dit geval niet meer in het voordeel....

DSDLimburg

De vorst grens zal  komende week per dag een beetje verschillend zijn denk ik?
seizoen 2018/2019

Thunderfreak

Nederland is gewoon weer zoals gewoonlijk een grensgeval, oftewel ordinair en onvervalst kwakkelweer. Meer valt er niet van te maken, heel mooi die kaarten van GFS maar eerst maar eens zien en dan pas geloven.

Hopelijk trekt EC bij vanavond maar dan moet hij wel heel erg hard werken om die puinzooi die hij nu laat zien weg te krijgen.

--Neem het weer zoals het is,je kan het niet afdwingen

xzaz

Wat Thunderfreak zegt, we kunnen het mooi maken maar het blijft kwakkel kwakkel en kwakkel weer.
De winter is nog niet eens begonnen!

Powered by EzPortal