Winterdiscussietopic 2016/2017 deel 3

Topic gezien door 181688 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, di 10 jan 2017 - 08:13

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 5 gasten bekijken dit topic.

sneeuw040

Regio Eindhoven ligt een leuk laagje best veel gevallen, net weer een sneeuwbui en er komt nog wat aan. Hopelijk smelt morgen niet alles weg en gaan we met wat sneeuw de koude dagen tegemoet ;D

dondertje127

Amerikaanse model van ECMWF zit toch best wel lekker in elkaar met de gemiddelde lijn toch ook overdag onder 0 voor regio Oost

Bovenste Europese model en onderste het Amerikaanse model. Aan het einde veel spreiding, maar dat zien we dan wel weer. Kan alle kanten op.
Ook in het Europese model doet de temperatuur het vooral 's nachts heel goed met heel veel leden richting -8 tot -10. Amerikaanse model zit vooral voor overdag heel goed onder 0.

TMCThomas

Citaat van: dondertje127 op zo 15 jan 2017 - 01:31
Amerikaanse model van ECMWF zit toch best wel lekker in elkaar met de gemiddelde lijn toch ook overdag onder 0 voor regio Oost

Bovenste Europese model en onderste het Amerikaanse model. Aan het einde veel spreiding, maar dat zien we dan wel weer. Kan alle kanten op.
Ook in het Europese model doet de temperatuur het vooral 's nachts heel goed met heel veel leden richting -8 tot -10. Amerikaanse model zit vooral voor overdag heel goed onder 0.
Die ec pluim die je daar hebt is nog van vanochtend!  ;) zat zelf ook al te kijken maar denk dat ze bij weerplaza een storing hebben. Op buienradar is die van vanvond wel te zien.

Bacci

Toch weer mooi te zien daar waar nog sneeuw ligt (omgeving Arnhem) het beter vriest.

dondertje127

Citaat van: TMCThomas op zo 15 jan 2017 - 01:50
Die ec pluim die je daar hebt is nog van vanochtend!  ;) zat zelf ook al te kijken maar denk dat ze bij weerplaza een storing hebben. Op buienradar is die van vanvond wel te zien.

Ai da's jammer. Die ziet er tot en met woensdag goed uti zie ik, maar vanaf donderdag erg veel spreiding dus nog erg onzeker? Ik hoop dat de koude leden aan blijven natuurlijk. Model van 19.00 uur.

Dat Amerikaanse model die ik eerder postte is wel van 20.00 uur die van 14 januari.


En inderdaad, de vorst gaat goed vannacht in Gelderland. Het zijn precies de plaatsen waar de meeste sneeuw nog ligt en ook was gevallen, want ook in de Achterhoek was een flink pak gevallen.

Aan de grond -6.7 zeg, dat had ik echt totaal niet verwacht. Evenals de bijna -3 (-2.7 net nog) op anderhalve meter hoogte :D

De temperatuur in de nacht van 14 januari (gisternacht) kwam ook al op -0.1, dat was dus maar nipt. Zo is het al een aantal nachten precies rond 0. Vandaar dat ik ook nu erg verrast ben. Was niet van tevoren voorzien dit weekend deze vorst van nu.

Edit: Nu ook nog even een kleine maar beste sneeuwbui. Zelfs alle kale boomtakken zijn weer wit :D
Mooie grote vlokken hebben de hele troitoirs en alle autobandensporen weer vrijwel dicht gesneeuwd! Wat een ontzettende mazzel toch deze januari. Ik mag niet meer klagen deze maand.

Tuinprins

Citaat van: sneeuw040 op zo 15 jan 2017 - 00:57
Regio Eindhoven ligt een leuk laagje best veel gevallen

Dat valt hier ten westen van Eindhoven wel mee: gisterenmorgen 1 sneeuwbui maar dat was al snel weggedooid. In de middag 2 regenbuien met een verdwaalde sneeuwvlok en gisteravond 1 miniem sneeuwbuitje.

Ik had liever flink wat sneeuw gehad want sneeuw is voor planten het beste isolatiemateriaal.

Marcellang

Mooie lage temperaturen zie ik nu Groningen -5,2.
Hier in het pitoreske Hollandscheveld hebben we toch noch de -3,5 aangetikt.
Net nog even een leuk Schneebuitje gehad....
Leuk he die opklaringen boven sneeuw, die gaan we meer zien de aankomende tijd  8)
Hopelijk trekt het EC snel weer naar het GFS toe en dan hebben we gewoon die week kou.........
Hier met die sneeuwdump !!!!!!
Weer terug in NL.........

cekstuffertz

GFS 6z is goed winters, met 1,5 week vorst na maandag. Nacht temps vallen vask lager uit dan gfs voorspelt dus wordt spannend dan. Ook WRF is positief voor kou. Vanaf maandag tot en met vrijdag matige vorst snachts en overdag 0-1 graden.

F.Fredje

Nuenen heeft een dun laagje sneeuw, voor de tweede dag een eerste ronde met de honden in prachtige kleuren.
Waar de tuin gisteren nog een zwembad was, is de grond nu licht bevroren.

zwoof

Citaat van: Marcellang op zo 15 jan 2017 - 08:49
Mooie lage temperaturen zie ik nu Groningen -5,2.
Hier in het pitoreske Hollandscheveld hebben we toch noch de -3,5 aangetikt.
Net nog even een leuk Schneebuitje gehad....
Leuk he die opklaringen boven sneeuw, die gaan we meer zien de aankomende tijd  8)
Hopelijk trekt het EC snel weer naar het GFS toe en dan hebben we gewoon die week kou.........

Heerlijk weertje vorst, zonnetje en een dun sneeuwdekje. 


Oper EC: Hier in het oosten kans op 2/3 ijsdagen. De Bilt wellicht 1 tot 2 zo te zien.   Oper ziet na woensdag geen vorst meer, maar gezien de ontwikkelingen van GFS blijft het spannend over het vervolg van de winter.  8)


zwoof

Harmonie komt morgenvroeg al op een enkele plaats met strenge vorst. (min 10)


zwoof

Hier de EC ochtendpluim midden:


Jan van Ooijen

Citaat van: zwoof op zo 15 jan 2017 - 10:14
Hier de EC ochtendpluim midden:



Moet nog heel wat aan gesleuteld worden  :-X
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Armand

Ook voor Zuidoost ziet EC het niet (meer) zitten volgende week. GFS juist wel, dus ik ben zeer benieuwd naar de GFS06z run, maar ik begin ervoor te vrezen...

Ook op LT zijn we kansloos volgens EC pluim, kijk maar naar de spreiding in de windpluim. Ofja, welke spreiding.....  :(

zwoof

Citaat van: Jan van Ooijen op zo 15 jan 2017 - 10:29
Moet nog heel wat aan gesleuteld worden  :-X

Ja inderdaad,  vanaf woensdag gemiddelde waardes tussen 0 en 5.  GFS is het spiegelbeeld van deze pluim. Het is best spannend, 1 van de 2 zal vandaag om gaan klappen op de midden LT. Een WC zit er voorlopig nog niet in gelukkig.

Tuinprins

Ik vraag me af of er in de laatste week van januari een overtuigende westcirculatie op gang komt. We zitten nu al maanden met een weersituatie waarbij geen van de luchtstromingen voor langere tijd de overhand heeft.

Jenkie

En het oosten?
Ik lees dat er een tweedeling gaat komen doordat het hogedrukgebied precies boven Nederland komt te liggen. Dus het oosten krijgt dan wel de kou en het westen niet.

Armand

Citaat van: Jenkie op zo 15 jan 2017 - 10:58
En het oosten?
Ik lees dat er een tweedeling gaat komen doordat het hogedrukgebied precies boven Nederland komt te liggen. Dus het oosten krijgt dan wel de kou en het westen niet.

Dat ligt echt precies aan de kern en de windrichting. Het kan inderdaad mogelijk zijn dat de tweedeling boven Nederland komt te liggen. Het kan ook zijn dat heel Nederland koud wordt (GFS) of dat de tweedeling ten zuidoosten van Nederland komt te liggen (EC).


winter

GFS 6h run net als z'n voorganger goed voor winterweer eerst een Oostelijke wind en vervolgens draaiend naar meer zuid-oost.
Kaarten op +90 en +126h

Jan van Ooijen

Vanavond, vannacht en morgenvroeg nog wat sneeuw in de berekeningen 

Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Powered by EzPortal