Winterdiscussietopic 2016/2017 deel 3

Topic gezien door 182082 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, di 10 jan 2017 - 08:13

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 4 gasten bekijken dit topic.

ron12

Citaat van: Remy op za 14 jan 2017 - 20:08
Meeste is door hogere export naar Duitsland en snel start vermogen voor het stroomnet in het algemeen.Om sterk wisselend aanbod van wind en zon stroom productie op te vangen.Daarom is zon en wind momenteel op grote schaal onrendabel.
Hier te zien https://www.agora-energiewende.de/de/ klik op Agorameter
Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

Marcellang

Citaat van: TMCThomas op za 14 jan 2017 - 20:07
Zolang GFS nog wel voor winter gaat geef ik het niet op. Morgen nieuwe rondes nieuwe kansen. zo trouwens eerst maar eens de pluim bekijken, kan altijd nog een warme uitbijter zijn.
Zo is het, GFS niet slecht (we willen toch eigenlijk altijd meer  :o )
En zat zelf ook aan een warme uitbuiter te denken....

Hier in de buurt van Hoogeveen hebben we weer een gesloten sneeuwdekje, veel "oud sneeuw" ligt hier nog en tact - 0,3 graden.
De steltonplaten bij de paarden zijn weer gepekeld, genieten maar van de plaatselijke sneeuwbuien  8)
Hier met die sneeuwdump !!!!!!
Weer terug in NL.........

Zomerliefde

Ik begin er aan gewend te raken ;D
Al die mooie kaarten van EC zijn totaal geen werkelijkheid geworden. :'(

dondertje127

Eindelijk vriest het eens een beetje echt. En we hebben nog steeds een witte wereld.

gilleeesss

tSjah, de modellend raaien niet echt bij he sinds gister?:(

dondertje127

Trouwens de "droge" sneeuw van vanavond was toch natte sneeuw want een deel ervan is weggesmolten. Een deel is ook blijven liggen, dat kwam slechts door de neerslagactiviteit dat het normaal tijdelijk witter werd en door de temperatuur die pas later onder nul is gedaald, en toen was het allang droog.


TMCThomas

Hier vanavond nog geen enkele bui gehad ze trekken allemaal precies langs ons op, iemand die weet tot hoe laat deze buien nederland blijven binnenkomen?

gilleeesss

Amai, zo'n grote verwachtingen had ik woensdagavond, maar alles lijkt slechter en slechter te worden & te zijn

Jelle

Citaat van: Joep op za 14 jan 2017 - 20:23
Touwtrekkerij in modellenland - winterkoude of gewoon net niks?

Waar het eindelijk om zal gaan wat de sturende positie gaat worden van het Hoog en dus daarbij ook koude lucht over het land dan wel zeelucht aanvoer

Idee

EC= Hoog met een Noordstroming =zeewind met zachte lucht
GFS = Hoog kern NW UK richting zuid Scandi = NNO stroming en koude
WRF: Hoog boven Midden Europa met een Laag in Middl.zee gebied = OZO stroming en koude

Het is weer een geheel open strijd (maar dat ken ik en houd het ook spannend)

En wat komt er dan uiteindelijk? Alles volgend is het de JetStream die we moeten bekijken ; ook de MJO kan inzicht geven en die gaat naar Phase 1 in de modellen

Verder is er een wave2 actief (stratosfeer) en die zorgt er goed voor dat er veel beweging is in de onderlinge weermodellen

Winter komt goed is mijn verwachting nog steeds

__________________________________________________________

Mag ik de modellen eerlijk aanvullen?

GFS super! inderdaad lekker koud.
WRF prima, ook lekker koud.

EC, shitrun. Temperaturen rond normaal.
UKMO, wederom een shitrun, nog geen goede gehad. Temperaturen rond normaal.
GEM, wederom slecht, nauwelijks een goede gezien.
GEM ensemble, kan je beter niet naar kijken.
JMA, shitrun. Weinig goede runs gezien.

Moeten we het dan bij het NAVGEM zoeken? Ik zou het niet doen, ook wat teleurstellend  :P

Nee maar zonder gein, het lijkt me wel vrij duidelijk.

Unknown-user1778

midden limburg is weer wit. toch nog een beetje goedmaker voor die ellende met dat laagje laatst. hoewel zo'n indrukwekkend laag wel spannender was dan die bui'tjes die komen en gaan.

winter

HHAHAHAAH EC en GFS GEWELDIGE MODELLEN ALTIJD THE OPPOSITES OF EACH OTHER.
GFS draait bij, even lijken EC en GFS goed en vervolgens zegt EC bitch ik pak een andere route.
GFS gaat gewoon zeggen bitch come back :) :) :)

ron12

Citaat van: ron12 op za 14 jan 2017 - 20:01
Nog geen echt winter weer geweest, helaas. Volgende probleem ligt op de loer als de winter echt lost barst, geen gas straks  :o :o https://cassandraclub.wordpress.com/ Toch maar hopen dat het nog een strenge winter wordt  ;)
Kwam net dit bericht tegen op internet, oost en zuidoost Europa hebben nu al een energie probleem http://www.beleggersguru.nl/toolbar/25494  :'( :o
Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

Nopie

En zo worden we iedere keer voor gek gehouden door de modellen, ik kan me heugen dat dit al het 3e jaar op rij is dat er mooie scenario's door de modellen worden geschetst waarvan uiteindelijk niks van terecht komt. Een schrale troost het is gelukkig niet zo zacht als vorig jaar.
Ik ben blij dat ik binnenkort in het noorden van de US zit voor een tijd, daar waar winters nog wel lukken.

dondertje127

Citaat van: Nopie op za 14 jan 2017 - 22:13
En zo worden we iedere keer voor gek gehouden door de modellen, ik kan me heugen dat dit al het 3e jaar op rij is dat er mooie scenario's door de modellen worden geschetst waarvan uiteindelijk niks van terecht komt. Een schrale troost het is gelukkig niet zo zacht als vorig jaar.

Dit dus. Ik hoef er niets meer aan toe te voegen. Kwakkelwinter, maar gelukkig wel met een weekend lang een sneeuwdek, daar heb ik echt mazzel mee en dat is toch nog iets.

Død Snø

Alle winterse buien gaan allemaal langs Wageningen :'( Nu sneeuwt het wel heel heel lichtjes

Gerard1995

Citaat van: Død Snø op za 14 jan 2017 - 22:22
Alle winterse buien gaan allemaal langs Wageningen :'( Nu sneeuwt het wel heel heel lichtjes

In Kootwijkerbroek ook, net ten west of ten oost iedere keer... beetje frustrerend.. maargoed, wie weet komt er vannacht nog een dikke bui overheen..
mijn woonplaats is Kootwijkerbroek!! :P

Unknown-user1778

de kaarten van zowel EC 12z als GFS 18z lijken mijn inziens veel op elkaar, zeker op korte termijn. De blokkade die afgelopen week op de kaarten leek die tot over scandinavie reikte lijkt nu op een eurohoog, weg oostelijke vrieskou

Bacci

Heeft iemand de nieuwe pluim al binnen? kan em nergens vinden...  :o

cekstuffertz

Citaat van: Bacci op za 14 jan 2017 - 22:45
Heeft iemand de nieuwe pluim al binnen? kan em nergens vinden...  :o

Die is te koud om geplaatst te worden  ;)

Jelle

Citaat van: cekstuffertz op za 14 jan 2017 - 23:00
Die is te koud om geplaatst te worden  ;)

Leuk bedacht, maar (als persoon die de winter niet zie zitten na woensdag) wacht er ook nog op :P

Powered by EzPortal