Winterdiscussietopic 2016/2017 deel 3

Topic gezien door 181592 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, di 10 jan 2017 - 08:13

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 6 gasten bekijken dit topic.

Markos

Citaat van: Thunderfreak op za 14 jan 2017 - 14:29
En plots zit je in het voorjaar.
Nederland met zijn zeeklimaat, is de kans groter op kwakkelweer dan een echte serieuze winter.

Ben ik het niet helemaal mee eens, er was tot 3 jaar terug elk jaar wel een goede koude periode met sneeuwval. Iedereen schrijft de teleurstellende winters toe aan het zeeklimaat, maar dit komt door de klimaatverandering. De hitte in september vorig jaar is hier een goed voorbeeld van. Koude periodes zijn hier met ons klimaat normaal gesproken normaal (met veelal ook zachte periodes), maar de komende tijd gaat dit steeds minder en moeilijker gebeuren helaas (kijk maar alvast naar de afgelopen 3 jaar). Het is triest eigenlijk... :(

GeneralDuke

Citaat van: Markos op za 14 jan 2017 - 16:52
Ben ik het niet helemaal mee eens, er was tot 3 jaar terug elk jaar wel een goede koude periode met sneeuwval. Iedereen schrijft de teleurstellende winters toe aan het zeeklimaat, maar dit komt door de klimaatverandering. De hitte in september vorig jaar is hier een goed voorbeeld van. Koude periodes zijn hier met ons klimaat normaal gesproken normaal (met veelal ook zachte periodes), maar de komende tijd gaat dit steeds minder en moeilijker gebeuren helaas (kijk maar alvast naar de afgelopen 3 jaar). Het is triest eigenlijk... :(

Ik vind het een beetje voorbarig om iets na 3 jaar al aan klimaatverandering toe te kennen.
Script voor Hellmanngetallen: https://github.com/GeneralDuke9/Hellmann

petje

klimaat verandering!!? is dit niet altijd al op deze aarde aanwezig geweest!!

vroeger was er een ijstijd dus verandering zal er altijd zijn

Straatje96

Als ik naar de satelliet kijk zie ik nog een erg groot buiencomplex vanuit het noorden over Nederland trekken. Dat in combinatie met de dalende temperaturen denk ik dat het vanavond en vannacht op meerdere plaatsen wel eens wit kan gaan worden.

Mrkos

Altijd even leuk om in het verleden te wroeten wb weerstatistieken, zo kwam ik dit tegen:

Sneeuwrijkste winter: 1963, met 37 sneeuwdagen. Tweede is 1979 met 36 sneeuwdagen in De Bilt.

Dikste sneeuwdek: Op Terschelling begin januari 1987, op sommige plaatsen 80 cm. Buys Ballot, de oprichter van het KNMI, meldde in 1867 dat Zaltbommel te kampen had met drie voet (60 centimeter) sneeuw. Sneeuwhoogten worden pas sinds 1959 goed bijgehouden.
Bijzonder is ook de hoge sneeuwhoogte van 2 maart 2005 in Sneek en de Heeg (Friesland) waar resp. 54 en 50 cm werden gemeten.

Nu bijna ondenkbaar zo'n dik pak sneeuw...

Remy

De criteria voor een Elfstedentocht zijn wegens de veiligheid en meer bezoekers ook opgeschroefd. Die aanhouden voor klimaatverandering kan dus al niet.En voor de rest zie ik geen reden tot ongerustheid wat zachte winters betreft,Resultaten uit het verleden bieden geen garantie voor de toekomst.Er zijn hier in het verleden zat decades geweest met opeenvolgend slappe winters.
CO2 Is geen klimaat thermostaat.

MauritsKuil

Temperatuur gaat net onder 0 in Assen. Althans op mijn weerstation.

GeneralDuke

Citaat van: petje op za 14 jan 2017 - 16:59
klimaat verandering!!? is dit niet altijd al op deze aarde aanwezig geweest!!

vroeger was er een ijstijd dus verandering zal er altijd zijn

Oh sorry ik zal wat specifieker zijn: antropogene klimaatverandering.
Script voor Hellmanngetallen: https://github.com/GeneralDuke9/Hellmann

pietjelol

Ondertussen komt de temp richting het vriespunt hier auto ramen beginnen al te bevriezen. Dat in combi met buien kan link worden.

Thunderfreak

GFS 12z rolt er uit, ben benieuwd

--Neem het weer zoals het is,je kan het niet afdwingen

Jelle

Citaat van: Thunderfreak op za 14 jan 2017 - 17:14
GFS 12z rolt er uit, ben benieuwd

GFS legt de kern op de Wadden. Resultaat is winterweer voor vrijwel heel Nederland. UKMO zet hem nu op Limburg. Resultaat is alleen daar koud, elders rond normaal met een W'en wind.

Ik spreek nu over komende woensdag. Het beslissende moment.

zwoof

Citaat van: Remy op za 14 jan 2017 - 17:06
De criteria voor een Elfstedentocht zijn wegens de veiligheid en meer bezoekers ook opgeschroefd. Die aanhouden voor klimaatverandering kan dus al niet.En voor de rest zie ik geen reden tot ongerustheid wat zachte winters betreft,Resultaten uit het verleden bieden geen garantie voor de toekomst.Er zijn hier in het verleden zat decades geweest met opeenvolgend slappe winters.

Och, de klimaatsverandering. Dat het gaande is , is wel duidelijk. Dat gaat al eeuwen zo. De Elfstedentocht is sowieso al een uiterst zeldzaam fenomeen en is het altijd al geweest, evenals strenge winters.  De gedachte dat er vroeger Elfstedentochten aan de lopende band waren irriteert me wel eens. Neemt niet weg dat de gemiddelde temperatuur toch aan het stijgen is, wat de kans op een eventuele tocht ook weer iets verkleind met name als deze trend zich voortzet. Maar ook in een stijgende trend van de jaargemiddelden kan er zich best wel een ijskoude periode voordoen. Wat dat betreft ben ik van mening dat die tocht er heus nog wel een keer zal komen.  :)

winter

GFS flink beter met volgende week gewoon winterweer, helaas geen -5 overdag, maar nog steeds vanaf de lijn utrecht-Tilburg grote kans op een flink aantal vorstdagen.
Daarnaast vanaf volgende week naar een flinke noord-stroming met kans op sneeuw!

F.Fredje

Citaat van: GeneralDuke op za 14 jan 2017 - 17:11
Oh sorry ik zal wat specifieker zijn: antropogene klimaatverandering.
Wat mij betreft is dat hele verhaal over antropogene klimaatverandering een slinkse manier om te kunnen handelen in CO2-derivaten.
Het klimaat op aarde is bijzonder complex en er zijn zoveel variabelen waarvan men nog in het duister tast over wat de invloed op het aardse klimaat is, dat ik me onmogelijk bij de huidige klimaatveranderingsconsensus aan kan sluiten.

yookin

Citaat van: Remy op za 14 jan 2017 - 17:06
De criteria voor een Elfstedentocht zijn wegens de veiligheid en meer bezoekers ook opgeschroefd. Die aanhouden voor klimaatverandering kan dus al niet.En voor de rest zie ik geen reden tot ongerustheid wat zachte winters betreft,Resultaten uit het verleden bieden geen garantie voor de toekomst.Er zijn hier in het verleden zat decades geweest met opeenvolgend slappe winters.

Criterium is 15 cm ijs...maar er is er nog nooit een verreden met maar 15 cm.. minimaal 17... meestal meer dan 20
In 2012 lag hier over een stuk van 10 / 20 kilometer ijs MAAR 8 centimeter. Het ging niet door en iemand die suggereerde dat het niet meer kon door de hogere aantallen bezoekers enzovoorts. Dat was echt onzin. Als er meer dan 15 centimeter ligt komt ie er heus wel...

Maar ja... eerst maar eens kijken of we er zelf kunnen schaatsen... voorlopig zwemmen waterhoentjes.... ????
Stavoren

Remy

Citaat van: zwoof op za 14 jan 2017 - 17:21
Och, de klimaatsverandering. Dat het gaande is , is wel duidelijk. Dat gaat al eeuwen zo. De Elfstedentocht is sowieso al een uiterst zeldzaam fenomeen en is het altijd al geweest, evenals strenge winters.  De gedachte dat er vroeger Elfstedentochten aan de lopende band waren irriteert me wel eens. Neemt niet weg dat de gemiddelde temperatuur toch aan het stijgen is, wat de kans op een eventuele tocht ook weer iets verkleind met name als deze trend zich voortzet. Maar ook in een stijgende trend van de jaargemiddelden kan er zich best wel een ijskoude periode voordoen. Wat dat betreft ben ik van mening dat die tocht er heus nog wel een keer zal komen.  :)
Mee eensch! En juist omdat het relatief zeldzaam is en berucht blijft het zo mooi :)
CO2 Is geen klimaat thermostaat.

yookin

Citaat van: F.Fredje op za 14 jan 2017 - 17:28
Wat mij betreft is dat hele verhaal over antropogene klimaatverandering een slinkse manier om te kunnen handelen in CO2-derivaten.
Het klimaat op aarde is bijzonder complex en er zijn zoveel variabelen waarvan men nog in het duister tast over wat de invloed op het aardse klimaat is, dat ik me onmogelijk bij de huidige klimaatveranderingsconsensus aan kan sluiten.

Heb ooit eens een indrukwekkende docu gezien over het klimaat. Je kon a.d.h.v grotten en rotsen het temperatuurverloop en alle schommelingen bekijken door de eeuwen heen... als iemand weet waar ik die terug kan vinden... volgens mij was het via een link op dit forum.
Stavoren

F.Fredje

Citaat van: yookin op za 14 jan 2017 - 17:39
Heb ooit eens een indrukwekkende docu gezien over het klimaat. Je kon a.d.h.v grotten en rotsen het temperatuurverloop en alle schommelingen bekijken door de eeuwen heen... als iemand weet waar ik die terug kan vinden... volgens mij was het via een link op dit forum.
De aarde is pm 4,5 miljard jaar oud. Een eeuw staat daarop in dezelfde verhouding als een seconde in een mensenleven.

ron12

Eerste helft van de meteorologische winter zit er bijna op met 4,2 graden, normaal eerste helft winter 3,4 graden 0.8 graden boven normaal.
Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

Thunderfreak

Citaat van: Jelle op za 14 jan 2017 - 17:17
GFS legt de kern op de Wadden. Resultaat is winterweer voor vrijwel heel Nederland. UKMO zet hem nu op Limburg. Resultaat is alleen daar koud, elders rond normaal met een W'en wind.

Ik spreek nu over komende woensdag. Het beslissende moment.

Einde run zullen we het maar niet over hebben  ;)

--Neem het weer zoals het is,je kan het niet afdwingen

Powered by EzPortal