Winterdiscussietopic 2016/2017 deel 3

Topic gezien door 181641 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, di 10 jan 2017 - 08:13

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

SniperEye

In Eindhoven blijft de sneeuw nu wel liggen.

zwoof


Extremissimorum

Ook voor vandaag en morgen zijn er sneeuwkansen volgens EC. Zaterdag wordt er een om in de gaten te houden. GFS berekende eerst telkens sneeuwbuien, maar nu ook 'gewoon' sneeuw.

Sneeuwkansen maandag zijn er nu wel uit. Lijkt een stralend mooie, koude, zonnige en vooral droge winterdag te worden.

Hier in Hoorn ligt trouwens een centimeter of niets, vooral op daken en auto's.

Ben ik trouwens de enige die de GFS-pluim voor het noordwesten telkens opvallend warmer vindt dan voor de rest van het land?

GeneralDuke

Citaat van: Extremissimorum op vr 13 jan 2017 - 11:24
Ben ik trouwens de enige die de GFS-pluim voor het noordwesten telkens opvallend warmer vindt dan voor de rest van het land?

Kan het zijn dat het roosterpunt van GFS voor NW-Nederland net in de Noordzee zit? Scheelt al gauw 5 graden
Script voor Hellmanngetallen: https://github.com/GeneralDuke9/Hellmann

Armand

Jammer dat die flinke blokkade die eerder in de voorspellingen stond niet langer aanhoudt. We zien namelijk dat richting volgend weekend het hoog zich terug lijkt te trekken boven Oost-Europa:



Dit betekent niet direct boem, klaar met de kou. Alleen de kans dat de vrieskou aanhoudt wordt hiermee wel kleiner, zie ook de ENS van de EC bijvoorbeeld. Voordeel is dat hoog nabij IJsland.

Blijft dus spannend wat er in dat weekend gaat gebeuren. Volgende week in elk geval kouder, dat is zeker ;)

dondertje127

Hier in Velp is het nog goed wit. Het heeft nadien nog wel geregend over de sneeuw heen, maar hier ligt nog steeds een pak van 8 centimeter, wat vannacht 10 cm sneeuw was. Bovenste laag is wel meer ijs geworden door die regen die er daarna eventjes overheen kwam. Verder is de sneeuw niet aangetast, hooguit een paar centimeter weg gedooit.

Wat dat betreft hebben we hier rondom de Veluwe de jackpot vannacht, en hoop dat er snel en veel nieuwe sneeuwbuien volgen. Ook sommige heggen en struiken zijn nog steeds wit en als de buien snel komen kan de temperatuur wellicht omlaag. Ik hoop dat het de hele volgende week ook wit blijft van wat deze dagen is gevallen of nog kan vallen.

Vigo

Zijn er nog sneeuw kansen voor vanavond?

SniperEye

In Eindhoven is sneeuw inmiddels weer nagenoeg weg.

Energizer85

Vandaag wordt een nattig dagje denk ik. In het binnenland wel wat (natte) sneeuw vooral in het begin van het neerslag gebied wat vanmiddag komt. Echter doordat de temperaturen op hoogte (iets) oplopen bij de occlusie, zal het vooral daarna vloeibaarder worden. Achter de occlusie keren overigens meteen weer steenkoude bovenluchten terug. Vooral voor morgen zouden er dan veel grotere kansen op winterse neerlag moeten zijn. (Zie onderstaand kaartje) een buientrein over de Noordzee met zulke bovenluchten, toch echt een heel interessante dag!

TMCThomas

Ondanks minder koud wel weer iets meer kans op sneeuwval op lange termijn, en wat zie ik daar nou op woensdag de 25e 2% kans op 30-75CM sneeuw  ;)

ht-events

Citaat van: TMCThomas op vr 13 jan 2017 - 12:34
Ondanks minder koud wel weer iets meer kans op sneeuwval op lange termijn, en wat zie ik daar nou op woensdag de 25e 2% kans op 30-75CM sneeuw  ;)
"plaatje"

Dat zou wel heeeeel bruut zijn, maar ik denk een foutje in de berekening? :o

TMCThomas

Citaat van: ht-events op vr 13 jan 2017 - 12:48
Dat zou wel heeeeel bruut zijn, maar ik denk een foutje in de berekening? :o
Zou kunnen, meestal zijn die er bij de volgende run helaas snel weer uit, 2% op zo'n termijn is niet veel.

GeneralDuke

Citaat van: TMCThomas op vr 13 jan 2017 - 12:58
Zou kunnen, meestal zijn die er bij de volgende run helaas snel weer uit, 2% op zo'n termijn is niet veel.

Haha, dat is gewoon één ensemblelid dat iets te veel op heeft ;D

Guidance meerdaagse:

Tot en met maandag nog cyclonaliteit en een (afnemende) kans op neerslag, vooral landinwaarts winters van karakter. Op zondag lijkt een kleinschalig laag zuidwaarts over of langs ons land te trekken. De precieze koers zal pas later duidelijk worden, maar aan de noord- en oostflank ervan kan een sneeuwdek ontstaan. Maandag mogelijk ook nog enkele winterse buien. Daarna erg kleine neerslagkansen en een dalende temperatuur. Woensdag t/m zondag in de zuidoostelijke helft van het land een grote kans op ijsdagen met in de nacht matige tot strenge vorst: 50-80%. Waar sneeuw ligt behoort zelfs zeer strenge vorst tot de mogelijkheden. Het is wel de vraag in hoeverre er een sneeuwdek aanwezig zal zijn. In de periode van vrijdag 20 t/m maandag 23 januari opteren geleidelijk vrijwel alle leden van het EPS voor een scenario waarbij het centrum van hoge druk aan de grond zuid van ons land uitkomt, met bij ons een aanlandige wind in vooral het noorden van het land. De kans op ijsdagen neemt in deze periode dan ook snel af en aan het einde van de EPS-periode lijken de temperatuur richting normaal te gaan, met nog enkele koude en zachte uitbijters.

Uitgifte: 13/01/2017 04.25 uur LT
Script voor Hellmanngetallen: https://github.com/GeneralDuke9/Hellmann

Jenkie

Hier nog steeds een flink pak. Het is wel drapperig als je erin loopt, maar zeker nog 5 cm. Ik zie dat toch vandaag niet wegsmelten. De bui die ik net op m'n kop kreeg was een combi van regen en korrelsneeuw.

ron12

Ondertussen in Duitsland, vos door ijs gezakt bevroren, later als ijsblok eruit gezaagd,bizar :o 
Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

Bacci

Wat een bummer opeens die pluim, nouja gewoon accepteren en incasseren  ;D

Wel duidelijk te zien dat in de omgeving waar de meeste sneeuw is gevallen de temperatuur ook een stuk lager is, maar denk niet dat die sneeuwdek het nog gaat overleven tot maandag. Maarja wie weet wat de aankomende extra neerslag gaat brengen, het gaat 1 grote pap worden  ;D

Zag trouwens ook even wat onweer op Noordzee, en felle buitjes trekken nu over het zuiden.

Unknown-user1778

de zon is echt heerlijk warm vandaag. lijkt warmer dan normaal. raar  :D

Lothiriel

Mooi laagje sneeuw gevallen hier maar alles is alweer weg. Stelde ook niet zoveel voor, gisteren en vannacht duurde het heel lang voor de smeltende sneeuw over ging in droge sneeuw helaas.
Winter 2015-2016 in Leuven
3 dagen smeltende sneeuw | 2 dagen sneeuw | 8 vorstdagen | 2 ijsdagen

Koen-IJM

Ik vind de pluim zo slecht nog niet. Dat het vanaf volgende week zondag wat minder koud kan worden staat al even in de pluim. Een WC zit er daarnaast niet in. Een kleine verplaatsing van hoge/lagedrukgebieden heeft immers al een groot effect op de leden in de pluim... Genieten van de komende dagen v.w.b. winterweer, zeker vanaf maandag, en we zien wel hoe de pluimen/kaarten zich gaan ontwikkelen. In ieder geval is/wordt dit een betere winter dan de laatste jaren!  :)

En leuk om te te zien dat het in geen tijden zo druk op het forum is geweest als gisteravond. Winterweer blijft toch datgene wat de meeste onder ons prefereren :)

gilleeesss

Lichte sneeuw hier bij 2 graden. Maar blijft niet liggen omdat alles 1 grote plas water is hier.

Powered by EzPortal