Winterdiscussietopic 2016/2017 deel 3

Topic gezien door 181729 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, di 10 jan 2017 - 08:13

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 7 gasten bekijken dit topic.

Lucifer

De nieuwe Arpege. Ook deze is weer helemaal anders qua hoeveelheden dan z'n voorganger!

Laat het rondje snowcasten nu maar snel beginnen......!


Marcellang

Citaat van: Thunderfreak op do 12 jan 2017 - 12:44
Hopelijk kan ik hier wel wat kwijt.
De sneeuw als het gaat vallen, zal morgen voor een deel ook weer wegsmelten, de hoop is dus op morgen als de 2e storing voorbij komt, de vorst die berekend word staat of valt ook aan de hoeveelheid sneeuw die blijft liggen(Vermoed ik), draait de wind naar het NO-O krijg je uiteraard vorst maar in hoeverre die verscherpt word moeten we nog afwachten.

Uiteraard hebben nog maar kort geleden ook flinke vorst gezien (Tegen het strenge aan) zonder dat er sneeuw lag, dus alle opties staan nog open, en met een Oostelijke stroming krijg je al snel droge heldere condities. Als het hier niet echt wil lukken met de sneeuw dan hoop ik dat het lukt net over de grens, dan hebben we letterlijk het gehele gebied ten Oosten Noord Oosten en Zuid Oosten van onze landsgrenzen tot onze beschikking om voor schaatsweer te zorgen.

Tuurlijk, daar is dit forum toch voor  ;)
Ik ga zelf ook ietsie meer voor de 2de kans morgen met (wat) vorst naar de zaterdagochtend toe.
Maar ik laat me wel graag verassen morgenochtend.........
Hier met die sneeuwdump !!!!!!
Weer terug in NL.........

anja

Al zal het weg smelten... 11 cm is een hele berg voor hier...  :o

Brisk

Guidance modelbeoordeling voor Nederland, de Nederlandse kustwateren en de Noordzee, gebaseerd op de HIRLAM run van 06 UTC en de overige genoemde modellen en gidsen met bijbehorende runtijd.

Modelbeoordeling:
Vandaag.... Belangrijkste is de positie en diepte van het laagje en de vorming van een sneeuwdek. Microfysica en parametrisatie van de modellen zorgen voor forse verschillen. EC en Harmonie accumulatie te fors, Hirlam te gering. Doorvallende neerslag (afkoeling door verdamping en transport kou naar beneden) moet in (natte) sneeuw overgaan. GlamEPS komt met kleine kansen op oranje-criterium, maar het is door de complexiteit van het ensemble last deze kansen op waarde te schatten. M.u.v het westen landinwaarts kans op enkele centimeters sneeuw, op heuvelruggen en zuid-Limburg oplopend tot 5-10 cm. Belangrijk aandachtspunt is het forse windveld (tussen 00 en 04 UTC snachtsaan de westflank van het laagje. Laatste EC is fors met uitschieters > 90 km/h in Zuid-Limburg. Hirlam doet mee, Harm is veel rustiger. GlamEPS komt met 30% kans op > 75 km/h, geeft aan dat er tamelijk veel onzekerheid in de positie van het laagje zit. Kans op sneeuwduinen echter niet groot i.v.m. hoge dichtheid van de sneeuw. Vrijdagochtend.... trog met zeer koude bovenlucht zou nog enkele winterse buien kunnen geven. Neerslagsoort is een aandachtspunt, dieper landinwaarts zou sneeuw kunnen vallen. Harm komt ook met ijzel, maar dat is het gevolg van een negatieve oppervlakte temperatuur boven het (te) forse sneeuwdek. Vrijdagmiddag....Synoptisch redelijk eenduidig, Hirlam heeft later in de middag al een eerste laagje in de Duitse Bocht, niet gehonoreerd. Het volgende laag in de Duitse Bocht, vrijdagavond zit wel eenduidig in de modellen. De neerslag bij de occlusie lijkt uit regen en vooral landinwaarts ook natte sneeuw te bestaan, met daarbij slechts kleine kansen op accumulatie vanwege de sterke aanlandige aanvoer. Het krachtige windveld bij/achter de occlusie op vrijdag wordt door alle modellen berekend. Wel zijn vooral de Harmonie-versies wat forser omdat de neerslag daarin ook wat convectiever lijkt (progtemps). Meestal zien we dat de Harmonie-gusts in het algemeen wat overdreven zijn en meer een indicatie vormen voor wat maximaal en lokaal bij buien mogelijk is.

Neerslag:
Buiten de frontale zones geïsoleerde winterse buien, vannacht in het noorden van de FIR en vrijdag in de loop van de nacht en in de ochtend ook elders (boven en nabij zee) mogelijk met onweer. Later vandaag bij de golf matige regen die vanavond aan de noord- en westflank van het laag over kan gaan in (natte) sneeuw. Het is de vraag in hoeverre de neerslagintensiteit voldoende is om het nulgradenniveau door smelten van de sneeuw genoeg naar de grond te brengen. Modellen varieren met elkaar en per run in de fractie droge sneeuw. In de laatste run is alleen EC behoorlijk enthousiast. Het zal dus waarschijnlijk om vrij "natte" sneeuw gaan, met een hoge sneeuwdichtheid (ratio < 10:1). In het gebied met de hoogste intensiteiten is een scenario met enkele uren droge sneeuw mogelijk. De Harmonie-runs geven waarschijnlijk te veel accumulatie van natte sneeuw. Harmonie komt met een strook met 5-10 cm. Hirlam geeft alleen op de heuvelruggen enige accumulatie en lijkt wat te gering. Als het neerslaggebied op vrijdagochtend is weggetrokken zal de sneeuw weer wegsmelten. Op de trog vrijdagochtend en de occlusie vrijdagmiddag is de neerslagsoort toch vooral regen/natte sneeuw. Met die forse aanlandige wind warmt het gewoonweg teveel op in de onderste niveau's. Dieper landinwaarts is tijdelijke accumulatie niet helemaal uitgesloten, doch kans is klein.

Uitgifte: 12/01/2017 11.48 uur LT.


http://www.knmi.nl/nederland-nu/weer/waarschuwingen-en-verwachtingen/extra/guidance-modelbeoordeling
Let is snow, let it snow, let it snow!

Marco uit Hangar 5

Net al een hagelbuitje op schiphol
Marco Nierop
http://zweef.nl/

xzaz

ahah die modellen snappen er helemaal niks meer van.
De winter is nog niet eens begonnen!

boharo

We zullen gaan zien wat komende dagen gaat brengen. Winterse neerslag is altijd al moeilijk te voorspellen en aangezien de modellen nu ook twijfelen zullen we in spanning moeten afwachten. Ben ook benieuwd of het noordwesten sneeuw krijgt.  ;)
Let it snow, let it snow, let it snow!

Extremissimorum

Citaat van: boharo op do 12 jan 2017 - 13:46
We zullen gaan zien wat komende dagen gaat brengen. Winterse neerslag is altijd al moeilijk te voorspellen en aangezien de modellen nu ook twijfelen zullen we in spanning moeten afwachten. Ben ook benieuwd of het noordwesten sneeuw krijgt.  ;)

Ik denk dat het een gevalletje 'regen trekt weg, (sneeuw)buien volgen'. Die buien kunnen nog flink heftig zijn en kunnen dus ook tijdelijk een witte wereld opleveren. Ik heb zomaar het gevoel dat het noorden en noordwesten er nog het beste vanaf zullen komen, afgaande op de EC pluimen.

Zaterdag wordt ook een dag om in de gaten te houden. GFS komt met flinke sneeuwbuien. Mogelijk komt de temperatuur dan ook niet boven nul.

Raar dat KNMI niet gewoon heel het land code geel geeft. Als het zo onzeker is, moet je niet verwarring zaaien.

GeneralDuke

Harmonie (24-uurs op buienradar.nl) laat de neerslag rond middernacht overgaan in sneeuw, oostelijk van de lijn Leeuwarden - Tilburg. De neerslag op vrijdag levert voornamelijk in België sneeuw op, misschien een beetje in Noord-Brabant en Limburg.
Script voor Hellmanngetallen: https://github.com/GeneralDuke9/Hellmann

xzaz

Ja duidelijk wordt wel dat west Nederland niks te verduren krijgt alleen wat ijsregen in de nacht.
De winter is nog niet eens begonnen!

glenn

Ik kan fout zijn mar vinden jullie ook niet dat de luchtdruk sneller daalt dan voorspeld? Het lijkt wel of er zich een apart laagje probeert te vormen

yookin

Citaat van: Marcellang op do 12 jan 2017 - 09:59
Idd   ;)
Ik moet het ook allemaal zien gebeuren,ik vind het maar kiele kiele....
Daarnaast valt me het toch maar weer opschuiven van de lage temperaturen overdag op.(vooral aan de kust)
Maar ook voor hier voor bijvoorbeeld zondag as.  8)
We zullen het zo weer gaan zien.
Huh? Ik zie nog steeds dezelfde temperaturen voorbijkomen als twee dagen geleden? Zie pagina 1 van dit topic...
Stavoren

Lucifer

Citaat van: Extremissimorum op do 12 jan 2017 - 13:52
Raar dat KNMI niet gewoon heel het land code geel geeft. Als het zo onzeker is, moet je niet verwarring zaaien.

Is toch gewoon een logisch gevolg van de modellenoutput. Zowat elk sneeuwkaartje dat passeert laat de sneeuw in midden/oost/zuid vallen. Als je verder kijkt zie je dat het in het westen ook gewoon echt nog enkele graden warmer is dan elders. Zie hieronder Arpege. Aan de kust 6-7 graden morgenvroeg.... zo ga je het daar niet redden voor sneeuw he.


TaL

Citaat van: glenn op do 12 jan 2017 - 13:59
Ik kan fout zijn mar vinden jullie ook niet dat de luchtdruk sneller daalt dan voorspeld? Het lijkt wel of er zich een apart laagje probeert te vormen

Waar?
Onweersdagen. 2012: 29, 2013: 24, 2014: 42, 2015: 23, 2016: 16, 2017: 0

Tyshane

Citaat van: yookin op do 12 jan 2017 - 14:02
Huh? Ik zie nog steeds dezelfde temperaturen voorbijkomen als twee dagen geleden? Zie pagina 1 van dit topic...

Dat gaat dan waarschijnlijk om directe linkjes naar de afbeeldingen toe dus dan wordt het automatisch ge-update.

ron12

Citaat van: glenn op do 12 jan 2017 - 13:59
Ik kan fout zijn mar vinden jullie ook niet dat de luchtdruk sneller daalt dan voorspeld? Het lijkt wel of er zich een apart laagje probeert te vormen
Verschillende Duitse media, mogelijk ontwikkeling zware tot zeer zware storm aan komende nacht Nrw zal zwaar te verduren krijgen  :o
Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

Tyshane

Citaat van: Extremissimorum op do 12 jan 2017 - 13:52
Raar dat KNMI niet gewoon heel het land code geel geeft. Als het zo onzeker is, moet je niet verwarring zaaien.

Ik snap dat wel, dat is geen gedachtegang ofzo van iemand. De codes worden afgegeven nav bepaalde cijfers die uit de output rollen, komt het binnen die waardes dan komt er een code of alarm en anders niet. Kan dus bij een volgende run zo weer worden aangepast.

Ed Deijkers

Wellicht afgeserveerd te worden als cynisch en off topic,

In mijn jeugd en zeer bewust de winter van 1979 meegemaakt te hebben, werkend nabij (niet erbij) de afdeling van de luchtmacht meteodienst in Hilversum en veelal met meteorologen van de metrodienst gesproken te hebben over de verwachtingen van het weer,  bekruipt mij het gevoel dat hoe meer info we verzamelen van en over het actuele en aankomende weer, de verwachtingen cq, zelfs aanspraak mogen maken op toekomstige ontwikkelingen in de verwachtingen van het weer, tot een absurd punt komen bij sommige mensen...

wellicht is deze zin te lang....:)

Het weer is het weer, we verzamelen zoveel info, kunnen zoveel observeren, doch een 5 daagse verwachting is al moeilijk genoeg, ook vandaag de dag...

Door vliegervaring ben ik oprecht geïnteresseerd in het weer en meen er iets van te begrijpen,
Moderaters en experts ga aub door met jullie activiteiten het wordt zeer gewaardeerd.

ik ben benieuwd nasr de ontwikkelingen na zondag.

groet,

Ed
Het weer is zoals het is, de emoties komen later

ron12

Kijk die lijntje dicht bij elkaar liggen,ten zuidwesten van GB daar ontwikkeld zich (ZWARE- STORM) Duitsers vertrouwen dat niet :P
Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

ron12

Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

Powered by EzPortal