Winterdiscussietopic 2016/2017 deel 3

Topic gezien door 181554 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, di 10 jan 2017 - 08:13

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 4 gasten bekijken dit topic.

winter

Sneeuwdek momenteel (wordt in duitsland nog flink opgehoogd de komende dagen) in Europa, dit kan nog tot verrassend lange periode van wintersweer zorgen met extreem temperaturen bij een oostelijke wind. :)

Arend

Citaat van: winter op do 12 jan 2017 - 10:39
Hirlam is naar ECMWF gekropen qua sneeuwval!!!
Is echt een heel intensief neerslaggebied (neerslagafkoeling!) kan echt een totaal chaos morgen worden op de weg!

Dat is de 00z run, de nieuwste 06z ziet er weer heel anders uit. Het vliegt nog alle kanten op. Hieronder de totalen van de Hirlam 00z en 06z run.
Een zomer zonder onweer, is als een winter zonder sneeuw. Hogedruk maakt alles stuk. Een evenaring is geen record.

Unknown-user1778

De neerslagpiek en sneeuwvalpiek van laatste EC voor zuidoost  :o :o :o

Edwin

Hoge resolutie model berekent helemaal niet veel en niet een heel groot gebied. Wachten het rustig af. Ik ga uit van dat het gewoon tegenvalt, dan kan het alleen maar meevallen ;). Die 10-14 zou mooi zijn. Blijft het langer liggen. minder dan 5 schiet niet op. Zo weer weg
Never Stop Exploring

Mrkos

Waarschuwen uitgebreid, nu ook Drenthe en Groningen code geel.


winter

Citaat van: Edwin op do 12 jan 2017 - 11:16
Hoge resolutie model berekent helemaal niet veel en niet een heel groot gebied. Wachten het rustig af. Ik ga uit van dat het gewoon tegenvalt, dan kan het alleen maar meevallen ;). Die 10-14 zou mooi zijn. Blijft het langer liggen. minder dan 5 schiet niet op. Zo weer weg

Hhaaha klopt, alle beetjes helpen. O.a. toch afkoeling van de grond en het water (voor de schaatsters :P
Het is spannend, ben benieuwd.

Unknown-user1778

Als ik de kaarten bekijk lijkt het laagje heel langzaam weg te trekken en om 04:00u ligt het nog over centraal Duitsland, waarbij het dan in zuidoost en oost nog steeds kan sneeuwen? Wat verwacht jij ervan Jan/ marsel?

zwoof

Citaat van: Mrkos op do 12 jan 2017 - 11:20
Waarschuwen uitgebreid, nu ook Drenthe en Groningen code geel.



Kaartje van de NC ziet er als volgt uit:


Energizer85

Werkelijkwaar alles is al voorbij gekomen bij de verschillende modellen. Sommige sneeuw tot in het westen, dan weer zuid, Noord, sommigen alleen maar t uiterste oosten...

Conclusie: snowcasten wordt de enige optie  ;D

sneeuwstorm

Code geel tot aan de Zeeuwse grens, toe maar!
In Zeeland hebben ze voor het laatst in 1908 sneeuw gezien.
Ik hoop daarom voor hun dat het code gebied nog wat westelijker komt te liggen.
Overal in ons land kun je tegen een uur of 7 de noodklokken horen luiden.
En op de overheids gebouwen staan de rode vlaggen strak.
Rijkswaterstaat is nu al bezig de matrix-borden op de A1 richting Diemen voor te bereiden met de tekst "Ga Terug!"
Er worden hier in Enschede gratis sneeuwscheppen uitgedeeld aan de mensen die aan de toegangs wegen wonen.
Om vooral de Duitsers een vrije uittocht te kunnen garanderen vanavond.
Kortom het wordt winter!!

Ed Deijkers

Citaat van: sneeuwstorm op do 12 jan 2017 - 11:49
Code geel tot aan de Zeeuwse grens, toe maar!
In Zeeland hebben ze voor het laatst in 1908 sneeuw gezien.
Ik hoop daarom voor hun dat het code gebied nog wat westelijker komt te liggen.
Overal in ons land kun je tegen een uur of 7 de noodklokken horen luiden.
En op de overheids gebouwen staan de rode vlaggen strak.
Rijkswaterstaat is nu al bezig de matrix-borden op de A1 richting Diemen voor te bereiden met de tekst "Ga Terug!"
Er worden hier in Enschede gratis sneeuwscheppen uitgedeeld aan de mensen die aan de toegangs wegen wonen.
Om vooral de Duitsers een vrije uittocht te kunnen garanderen vanavond.
Kortom het wordt winter!!

Hahahahahaha
Het weer is zoals het is, de emoties komen later

dondertje127

Jemig hee, heel de site lag plat op de oude link. Is de site verhuisd ofzo? Ik was geërgerd. De hele tijd die offline zooi. Had graag even een mailtje gehad.

Maargoed, na zoekwerk eindelijk weer gevonden, kan ik alle ontwikkelingen weer volgen.


Zie ik nou dat ineens de sneeuw niet komt? -_-

Brisk

Citaat van: sneeuwstorm op do 12 jan 2017 - 11:49
Code geel tot aan de Zeeuwse grens, toe maar!
In Zeeland hebben ze voor het laatst in 1908 sneeuw gezien.
Ik hoop daarom voor hun dat het code gebied nog wat westelijker komt te liggen.
Overal in ons land kun je tegen een uur of 7 de noodklokken horen luiden.
En op de overheids gebouwen staan de rode vlaggen strak.
Rijkswaterstaat is nu al bezig de matrix-borden op de A1 richting Diemen voor te bereiden met de tekst "Ga Terug!"
Er worden hier in Enschede gratis sneeuwscheppen uitgedeeld aan de mensen die aan de toegangs wegen wonen.
Om vooral de Duitsers een vrije uittocht te kunnen garanderen vanavond.
Kortom het wordt winter!!

Geen idee wat je op hebt, maar dat wil ik ook!  :o :P ;D

Even wat realistischer beeld van KNMI model beoordeling:

Verder is het nog onduidelijk hoeveel van de frontale neerslag van vanavond en begin van komende nacht in de vorm van sneeuw gaat vallen. De strook waarin door de modellen de meeste accumulatie wordt berekend, bevindt zich uiteraard aan de koude noord(west)flank van het laagje. Volgens GLAMEPS_00Z is er zuidoost van ruwweg de lijn Rotterdam-Emmen vooral dieper landinwaarts een sneeuwdek mogelijk: kansen > 5 cm / 6 u zijn in dit gebied 10-35% met de grootste kans voor Twente en de Achterhoek. De modellen zitten qua koers van het laagje behoorlijk op een lijn, met een koers over Zuid-Limburg. De vraag is vooral hoeveel de accumulatie is, want de neerslag lijkt overal als regen te beginnen. Er is sprake van subtiele verschillen die o.a. veroorzaakt worden door verschillen in de neerslagintensiteit en ook hoogteverschillen. De intensiteit aan de noordflank van het laagje is cruciaal voor de snelheid waarmee de regen overgaat in sneeuw. Daarin zien we nog steeds wel verschillen tussen de modellen. Dan vrijdag: de timing van de occlusie, en daarmee ook de neerslag en het windveld, is in alle modellen naar achteren verschoven. De neerslag bij de occlusie van vrijdag lijkt uit regen en vooral landinwaarts ook natte sneeuw te bestaan, met daarbij slechts kleine kansen op accumulatie vanwege de sterke aanlandige aanvoer.

Later vandaag bij de golf matige regen die vanavond aan de noord- en westflank van het laag over kan gaan in (natte) sneeuw. Het is de vraag in hoeverre de neerslagintensiteit voldoende is om het nulgradenniveau door smelten van de sneeuw genoeg naar de grond te brengen. Harmonie36 heeft regionaal een signaal voor droge sneeuw (wel minder dan de vorige run), de andere modellen houden het toch op meest natte sneeuw. Het zal dus waarschijnlijk om vrij "natte" sneeuw gaan, met een hoge sneeuwdichtheid (ratio < 10:1). In het gebied met de hoogste intensiteiten is een scenario met enkele uren droge sneeuw mogelijk. De Harmonie-runs geven waarschijnlijk te veel accumulatie van natte sneeuw. Harmonie komt met een strook met 5-10 cm. Hirlam lijkt wat dat betreft wat realistischer met accumulaties in de orde van 1-3 cm in het midden en oosten van het land. Plaatselijk zal dit vast nog wat meer zijn. Als het neerslaggebied op vrijdagochtend is weggetrokken zal de sneeuw weer wegsmelten. Hirlam is het enige model dat in de SNdek-plaatjes een realistisch beeld vertoont, de andere modellen lijken de sneeuw te makkelijk te laten accumuleren en te langzaam te laten smelten.

Bron: http://www.knmi.nl/nederland-nu/weer/waarschuwingen-en-verwachtingen/extra/guidance-modelbeoordeling

PS. Stiekem hoop ik dat jij gelijk krijgt hahaha
Let is snow, let it snow, let it snow!

dondertje127

1-3 cm realistischer? Waarom zou 10 cm niet realistisch zijn? Misschien niet in dit geval, maar wel in andere gevallen zoals in 2009/2010 bijvoorbeeld.

Maar wat een teleurstelling zo op het moment supreme. Ik was er al bang voor dat het ineens zou kunnen tegenvallen. Hele tijd zitten verheugen maar de sceptische drang is net weer iets TE ver naar achter gedreven door alle vooraf positieve berichten. Getver, weer alleen maar natte troep!  ::)

Benieuwd nu of de vorst volgende week ook überhaubt wel doorgaat. Sorry voor mijn geklaag ditmaal, maar mag ik me even een keer zwaar teleurgesteld voelen? :(

Ik hoop dat die natte zut alsnog wordt omgezet in de koers met veel sneeuw zoals die gister nog was en toch de hele boel precies over Nederland trekt.

Jan van Ooijen

Waar in de Lage Landen gaat het morgenvroeg wit zien?

Een kleine secundaire depressie trekt vanavond over het zuiden van Nederland. Waar gaat er sneeuw en waar regen vallen? De sneeuw is sowieso voor de gebieden net ten noorden van die depressiekern, en later ook ten westen ervan waar de koudere lucht naar het zuiden wordt geblazen.

EC-model: Hier valt al voor middernacht sneeuw. Wat gaat het worden? Altijd lastig in dit soort grenssituaties. Nowcasten blijft de boodschap, en dat gaan we vanavond ook zeker doen. Mijn persoonlijke inschatting is dat er eerst veel regen gaat vallen en dat pas vanaf middernacht de sneeuw vanuit het westen kan gaan blijven liggen. En dat zal vooral op de lijn van Den Haag naar Twente zijn, aangezien daar de grootste neerslagintensiteiten berekend worden. Een dikke 5cm kan daar accumuleren. Ten zuiden van die lijn gaat het pas om de laatste neerslag die als droge sneeuw gaat vallen. Een lokale twee tot drie centimeter gaat daar hier en daar wel lukken, zoals bij me thuis bijvoorbeeld. Ten noorden van die lijn vrees ik er een beetje voor. Maar zoals gezegd ... nowcasten dus.

Wintersportweerman

Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Tyshane

Citaat van: dondertje127 op do 12 jan 2017 - 12:20
1-3 cm realistischer? Waarom zou 10 cm niet realistisch zijn? Misschien niet in dit geval, maar wel in andere gevallen zoals in 2009/2010 bijvoorbeeld.

Maar wat een teleurstelling zo op het moment supreme. Ik was er al bang voor dat het ineens zou kunnen tegenvallen. Hele tijd zitten verheugen maar de sceptische drang is net weer iets TE ver naar achter gedreven door alle vooraf positieve berichten. Getver, weer alleen maar natte troep!  ::)

Benieuwd nu of de vorst volgende week ook überhaubt wel doorgaat. Sorry voor mijn geklaag ditmaal, maar mag ik me even een keer zwaar teleurgesteld voelen? :(

Ik hoop dat die natte zut alsnog wordt omgezet in de koers met veel sneeuw zoals die gister nog was en toch de hele boel precies over Nederland trekt.

Tuurlijk mag je even klagen, maar je teleurstelling komt denk ik toch echt door jezelf. ;) Van meet af aan is hier gesteld dat het om kleine kansen ging en dat er vooral sprake zou zijn van regen en natte sneeuw, maar mogelijk droge sneeuw. Nu stel je ook gelijk weer 'Getver alleen natte troep', misschien ben je dan weer iets te voorbarig. ;) Haal de pret uit het volgen van de kansen en de hoop op een pak sneeuw, maar zie het niet als zekerheden, daar kweek je teleurstelling mee. :)


Citaat van: dondertje127 op do 12 jan 2017 - 11:59
Jemig hee, heel de site lag plat op de oude link. Is de site verhuisd ofzo? Ik was geërgerd. De hele tijd die offline zooi. Had graag even een mailtje gehad.
Maargoed, na zoekwerk eindelijk weer gevonden, kan ik alle ontwikkelingen weer volgen.
Zie ik nou dat ineens de sneeuw niet komt? -_-

Over wat voor andere link heb je het? Verhuizing? Hier gaat alles prima hoor. :)

Thunderfreak

Hopelijk kan ik hier wel wat kwijt.
De sneeuw als het gaat vallen, zal morgen voor een deel ook weer wegsmelten, de hoop is dus op morgen als de 2e storing voorbij komt, de vorst die berekend word staat of valt ook aan de hoeveelheid sneeuw die blijft liggen(Vermoed ik), draait de wind naar het NO-O krijg je uiteraard vorst maar in hoeverre die verscherpt word moeten we nog afwachten.

Uiteraard hebben nog maar kort geleden ook flinke vorst gezien (Tegen het strenge aan) zonder dat er sneeuw lag, dus alle opties staan nog open, en met een Oostelijke stroming krijg je al snel droge heldere condities. Als het hier niet echt wil lukken met de sneeuw dan hoop ik dat het lukt net over de grens, dan hebben we letterlijk het gehele gebied ten Oosten Noord Oosten en Zuid Oosten van onze landsgrenzen tot onze beschikking om voor schaatsweer te zorgen.


--Neem het weer zoals het is,je kan het niet afdwingen

maxzz

Buienradar geeft voor morgen ook veel neerslag:
Groeten,
Richard

Tyshane

Citaat van: Jenkie op do 12 jan 2017 - 10:27
Ja, daarom meld ik het ook even: om aan te geven dat we enorm winterweer krijgen  ;) Maar even serieus: ik vind het opvallend dat zo'n weerman die toch elke dag op nationale tv is, zo stug blijft volhouden...

Op zijn site te zien geeft hij voor elke dag de komende vijf dagen sneeuwkansen aan, oeps! :P

dondertje127

Citaat van: Thunderfreak op do 12 jan 2017 - 12:44
Hopelijk kan ik hier wel wat kwijt.
De sneeuw als het gaat vallen, zal morgen voor een deel ook weer wegsmelten, de hoop is dus op morgen als de 2e storing voorbij komt, de vorst die berekend word staat of valt ook aan de hoeveelheid sneeuw die blijft liggen(Vermoed ik), draait de wind naar het NO-O krijg je uiteraard vorst maar in hoeverre die verscherpt word moeten we nog afwachten.

Uiteraard hebben nog maar kort geleden ook flinke vorst gezien (Tegen het strenge aan) zonder dat er sneeuw lag, dus alle opties staan nog open, en met een Oostelijke stroming krijg je al snel droge heldere condities. Als het hier niet echt wil lukken met de sneeuw dan hoop ik dat het lukt net over de grens, dan hebben we letterlijk het gehele gebied ten Oosten Noord Oosten en Zuid Oosten van onze landsgrenzen tot onze beschikking om voor schaatsweer te zorgen. *plaatje knip*

Oh ja dat wil ik wel geloven natuurlijk, maar ik bedoelde met name dat ik gewoon hoop op een dik pak sneeuw, waarvan er zat over blijft om tegenaan te kijken tijdens de vorstperiode.

Powered by EzPortal