Winterdiscussietopic 2016/2017 deel 3

Topic gezien door 181614 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, di 10 jan 2017 - 08:13

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

Joep


joboy52

EDIT: Oeps Joep was me voor  ;)

Denk dat wij wel goed zitten Joep  :D

Armand

EC pluim geeft voor Zuidoost bijna 100% kans op meer dan 3cm sneeuw voor vrijdag (kan even geen plaatje uploaden). Geeft nog steeds geen garantie, want ik heb al eens meegemaakt dat het staafje van >3cm helemaal 100% was, maar dat er op het allerlaatste moment wat natte flatsen vielen en voor de rest regen. Toen was ik zo teleurgesteld en gefrusteerd, heb er wel van geleerd dat 100% in de meteorologie uiteindelijk toch op 0% kan uitkomen ;D

Nickname

"Op 't scherpst van de snede dit: zeer complexe anomalische casuïstiek morgen dus hogeschoolmeteorologie & zonodig gesuperponeerd op ervaring"

Bron lijkt me duidelijk
Vermakelijk ;D

Joep

Accumulatie sneeuw gfs


Op tweede plaatje duidelijk te zien dat wind nabij het laagje naar NO/O draait

Edwin

het mag hier wel wat eerder gaan sneeuwen dan die recente kaartjes aangeven.Regen wel genoeg gezien
Never Stop Exploring

joboy52

Citaat van: Joep op wo 11 jan 2017 - 22:54
Accumulatie sneeuw gfs

Kennelijk berekent die het meeste als natte sneeuw. Denk dat we zoiets alleen maar kunnen afwachten

zorba

Citaat van: joboy52 op wo 11 jan 2017 - 22:55
Kennelijk berekent die het meeste als natte sneeuw. Denk dat we zoiets alleen maar kunnen afwachten

Zal sowieso nowcasten worden. Regen --> natte sneeuw --> sneeuw, maar wanneer gaat neerslagafkoeling zn werk doen? Dat blijft de vraag.
Onweersdagen 2013: 29 | 2014: 39 | 2015: 30 | 2016: 26 | 2017: 17 | 2018: 13 | 2019: 17 | 2020: 10 | Onweersdagen 2021: 0

Edwin

Never Stop Exploring

glenn

Denken jullie dat provincie Antwerpen in België goed zit voor sneeuwval? Ben vooral eigenlijk benieuwd naar de achterzijde van het 2 de laag op vrijdag dan mogelijk opnieuw pak sneeuw?

gilleeesss

Hirlam laat niks van sneeuw zien voor west belgie. Jammer :( slaapwel, word alvast een leuke dag en avond om te volgen morgen. En de dagen erna

Arend

Volgens GFS 18z op vrijdag pittige windstoten rond de twee lagedrukgebiedjes. De eerste 04.00 lokale tijd en de tweede 15 uur later.
Een zomer zonder onweer, is als een winter zonder sneeuw. Hogedruk maakt alles stuk. Een evenaring is geen record.

Bacci

Waarom is het verschil tussen Hirlam en EC zo groot? Hirlam gaat voor rond de 5 cm sneeuw voor zuidoostelijke helft. En EC 10 cm.

lans

Het ziet er allemaal prachtig uit ik zie wel wat er komt, ik geniet al erg van deze voorpret.

Als ik volgende week vrijdag maar fatsoenlijk op texel kan komen.
achterhoek

Mrkos


xzaz

Waar trekt de L naar toe? Naar het noorden?
De winter is nog niet eens begonnen!

DSDLimburg

Citaat van: Bacci op wo 11 jan 2017 - 23:54
Waarom is het verschil tussen Hirlam en EC zo groot? Hirlam gaat voor rond de 5 cm sneeuw voor zuidoostelijke helft. En EC 10 cm.
Dat is denk ik de verschillende berekeningen van de modellen ten opzichte van het laag(laagjes/depressies. Dat hoeft maar iets te verschuiven en dat veranderd de zaak gewoon. Er zijn gewoon verschillende opties mogelijk, en we zullen het pas weten als de verschillende laagjes/depressies gepasseerd zijn!
seizoen 2018/2019

Jan van Ooijen

KNMI GUIDANCE

Buiten de frontale zones geïsoleerde winterse buien, vannacht in het noorden van de FIR en vrijdag in de loop van de nacht en in de ochtend ook elders (boven en nabij zee) mogelijk met onweer. Later vandaag bij de golf matige regen die vanavond aan de noord- en westflank van het laag over kan gaan in (natte) sneeuw. Het is de vraag in hoeverre de neerslagintensiteit voldoende is om het nulgradenniveau door smelten van de sneeuw genoeg naar de grond te brengen. Harmonie36 heeft regionaal een signaal voor droge sneeuw (wel minder dan de vorige run), de andere modellen houden het toch op meest natte sneeuw. Het zal dus waarschijnlijk om vrij "natte" sneeuw gaan, met een hoge sneeuwdichtheid (ratio < 10:1). In het gebied met de hoogste intensiteiten is een scenario met enkele uren droge sneeuw mogelijk. De Harmonie-runs geven waarschijnlijk te veel accumulatie van natte sneeuw. Harmonie komt met een strook met 5-10 cm. Hirlam lijkt wat dat betreft wat realistischer met accumulaties in de orde van 1-3 cm in het midden en oosten van het land. Plaatselijk zal dit vast nog wat meer zijn. Als het neerslaggebied op vrijdagochtend is weggetrokken zal de sneeuw weer wegsmelten. Hirlam is het enige model dat in de SNdek-plaatjes een realistisch beeld vertoont, de andere modellen lijken de sneeuw te makkelijk te laten accumuleren en te langzaam te laten smelten.

Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Jan van Ooijen

Nieuwe run van het Europees weermodel



Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Jan van Ooijen

Ook de verwachte centimeters erbij. Eerst regen, daarna natte sneeuw en daarna pas droge sneeuw



Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Powered by EzPortal