Winterdiscussietopic 2016/2017 deel 3

Topic gezien door 181733 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, di 10 jan 2017 - 08:13

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 6 gasten bekijken dit topic.

Jan van Ooijen

Pluim komt binnen, hier alvast een stukje. Afbeelding 1 gemiddelde temperatuur en afbeelding 2 minimum temperatuur






Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

gilleeesss

Ben toch benieuwd naar komende 2 dagen, oosten van NL is vrijwel zeker van sneeuw in mijn ogen. Westen schat ik kansloos met die hoge temps

Dayuuum die EC ziet er nu al zo mooi uit, please laat het uitkomen! :D

vdweste

Citaat van: Jan van Ooijen op wo 11 jan 2017 - 21:06
Pluim komt binnen, hier alvast een stukje. Afbeelding 1 gemiddelde temperatuur en afbeelding 2 minimum temperatuur

Hoe moeten we die minimum temperatuur grafiek ook alweer precies lezen?

Jan van Ooijen

Citaat van: vdweste op wo 11 jan 2017 - 21:10
Hoe moeten we die minimum temperatuur grafiek ook alweer precies lezen?

Geel is gemiddelde van alle leden, die bruine de oper
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

vdweste

Citaat van: Jan van Ooijen op wo 11 jan 2017 - 21:12
Geel is gemiddelde van alle leden, die bruine de oper

Ik bedoel voor het 'minimum' gedeelte, aangezien er wel per 6 uur een puntje is (ook overdag), is het niet de Tmin in de nacht ofzo?

Jan van Ooijen

Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Remy

CO2 Is geen klimaat thermostaat.

Joep


Joep

Winter staat voor de deur, vanaf morgenavond in de vorm van sneeuwval en uiteindelijk een vorstperiode.
In de loop van vanmiddag is al weer wat koelere lucht ingestroomd. Aan de achterzijde van het laag dat boven het (zuid)westen van Scandinavie is aangekomen vindt de aanvoer plaats van koude martiem polaire luchtsoorten. Met wisselende bewolking is er kans op een regen- of hagelbui en de minima komende nacht liggen tussen 2 C in het oosten en 6 C aan de kust.
Morgenmiddag nadert dan vanuit het westen een nieuw laag dat een vrij zuidelijke koers volgt, tot over het zuiden van het land. De neerslag die eerst als regen begint zal daarom morgenavond op veel plaatsen overgaan in sneeuw en de verwahting is dat er over een brede strook over het midden en zuiden van het land meer dan 5 cm gaat vallen. De maxima zijn morgen in eerste instantie nog zo'n 5 C maar dalen morgenavond naar het vriespunt.
Dit wisselvallige en vrij koude weer houdt tot en met het weekend aan. Dagelijks vallen er winterse buien, minima -2/+2 C en overdag tussen 2 C en 6 C, met nog steeds een aanlandige noordwesten wind dus weer grote verschillen tussen kust en binnenland.
Maar een blik op de sneeuwverwachting van de diverse weermodellen leert dat begin volgende week voor het hele land een sneeuwdek wordt voorzien.
Een sneeuwdek en dan hogedrukweer, dat is eigenlijk winterwet nr. 1
En hoewel de termijn waarop de vorming van hogedruk ten noordoosten nog redelijk ver vooruit ligt, zijn de modellen de laatste dagen vrij eensgezind. Een zeer grote meerderheid laat het vanaf begin volgende week op basis van getoonde drukverdeling zeer sterk afkoelen.
Met veel zon en overwegend droog weer, koud aanvoelende ostenwind zal het puur winterweer worden. In de nacht en ochtend zal het hierbij matig tot streng vriezen en ook overdag blijft het overal -minimaal- licht vriezen. En omdat de verwachting is dat dit -zeker- de gehele volgende week gaat aanhouden, mogen we spreken van een aanstaande vorstperiode.

Mvg, Ronald de Wildt

Bacci


Stephanie

Het begint er steeds meer op te lijken dat we volgende week echt de kou ingaan.
Ik kijk vooral uit naar de komende dagen, sneeuw is wat mij betreft leuker dan ijs ;)

Extremissimorum

Citaat van: Bacci op wo 11 jan 2017 - 21:56
Wow check die neerslagpiek!  :o

Wat is daarmee? Die is er al dagenlang. Ben vooral benieuwd naar de 'winterse-neerslagpiek'.

Vigo

Citaat van: Extremissimorum op wo 11 jan 2017 - 22:06
Wat is daarmee? Die is er al dagenlang. Ben vooral benieuwd naar de 'winterse-neerslagpiek'.

Is er kans in het westen? kom zelf uit de buurt van Alkmaar, haha maar heb er niet zo veel vertrouwen in als ik dat allemaal zo zie.. :(

Joep

Citaat van: Vigo op wo 11 jan 2017 - 22:08
Is er kans in het westen? kom zelf uit de buurt van Alkmaar, haha maar heb er niet zo veel vertrouwen in als ik dat allemaal zo zie.. :(
Hangt helemaal af van koers laagje. Dat weten we morgen in de loop van de dag. En eigenlijk pas op het moment zelf

Bacci

Wow zelfs vrijdag is er nu ook een grote kans op sneeuw! Dat betekent dat eventuele gevallen sneeuw op donderdag niet snel zal verdwijnen!

Ed74

hangt helemaal aan de koers van het laagje af morgen. Wat is dan het verschil? Hoe zuidelijker hoe meer kans op sneeuw?

Cdtj3

Onweersdagen 2017: 33 Hagel: 8
https://www.flickr.com/photos/calvinmusch/

Extremissimorum

Citaat van: Vigo op wo 11 jan 2017 - 22:08
Is er kans in het westen? kom zelf uit de buurt van Alkmaar, haha maar heb er niet zo veel vertrouwen in als ik dat allemaal zo zie.. :(

Kans is zeker nog aanwezig, maar niet groot en gedaald in de laatste pluim. Maar het kan nog steeds, ook in Den Helder en Alkmaar!
Citaat van: Ed74 op wo 11 jan 2017 - 22:19
hangt helemaal aan de koers van het laagje af morgen. Wat is dan het verschil? Hoe zuidelijker hoe meer kans op sneeuw?

Ten zuiden van de kern vqn het laag zal er vooral regen zijn, ten noorden ervan kans op sneeuw. Dus net waar je woont. Midden maakt meeste kans omdat daar meeste kou aanwezig is. Maar ook dan is het een kwestie van alles goed in de gaten te houden morgen. Er kan nog zo veel veranderen.

pietjelol

Ik weet niet waarom maar ik heb z'n vermoeden dat wel eens witter kan worden dan de berekeningen zeggen. Tis een voorgevoel met het feit dat ik deze situatie al een paar jaar geleden heb meegemaakt.

Johannes96

Citaat van: pietjelol op wo 11 jan 2017 - 22:36
Ik weet niet waarom maar ik heb z'n vermoeden dat wel eens witter kan worden dan de berekeningen zeggen. Tis een voorgevoel met het feit dat ik deze situatie al een paar jaar geleden heb meegemaakt.

Kan idd zomaar zijn dat de bom daar bij jouw valt, of juist aan de kusten meeste sneeuw. Er kan zóveel veranderen zoals hier al is gezegd. Kan ook zijn dat alleen ver in het binnenland wat sneeuw valt. Laten we hopen dat iedereen tenminste 1cm krijgt.

Powered by EzPortal