Winterdiscussietopic 2016/2017 deel 3

Topic gezien door 181733 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, di 10 jan 2017 - 08:13

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 6 gasten bekijken dit topic.

Vindead

Citaat van: jandeventer op wo 11 jan 2017 - 12:00
Ik heb er een hard hoofd in,donderdag natte sneeuw,vrijdag sneeuw overgaand in regen? Mocht het tot afkoeling komen door intensiteit vd neerslag lijkt het me dat we dan 1 week tegen een bruine drap/ijs wereld aankijken?
Het zal denk ik ook wel heel erg neer gaan komen op regionale verschillen.
Met een aan zekerheid grenzende waarschijnlijk durf ik wel te stellen dat er in Maastricht een sneeuwdek zal vormen dat minstens een week blijft liggen. In Den Helder betwijfel ik juist of er überhaupt iets langer dan een uur blijft liggen.

En de meesten van ons wonen ergens tussenin. :P

Jan van Ooijen

Guidance:

Donderdag bij de golf matige regen die in de avond aan de noord- en westflank van het laag over kan gaan in (natte) sneeuw. Het is de vraag in hoeverre de neerslagintensiteit van voldoende is om het nulgradenniveau door smelten van de sneeuw snel ver genoeg naar de grond te brengen. Harmonie36 heeft regionaal een signaal voor droge sneeuw, de andere modellen houden het toch op natte sneeuw en pas later donderdagavond droge sneeuw. Het neerslaggebied trekt vrij snel oostwaarts, wat een beperkende factor is wat de sneeuwaccumulatie betreft. Ook zal het waarschijnlijk dus om vrij "natte" sneeuw gaan, met een hoge sneeuwdichtheid (ratio < 10:1).

In het gebied met de hoogste intensiteiten zijn enkele uren droge sneeuw mogelijk. Als de intensiteit even wat lichter wordt, is er waarschijnlijk sprake van natte sneeuw. Dit luistert in deze situatie erg nauw. De Harmonie-rus geven waarschijnlijk teveel accumulatie, want deze accumuleert al fors bij natte sneeuw. Harmonie komt in een bredere strook dan Hirlam tot 5-8 cm. Hirlam lijkt wat dat betreft wat realistischer met accumulaties in de orde van 1-3 cm, en op meerdere plekken (hogere landsdelen) 3-5 cm, waarbij hier en daar meer dan 5 niet uitgesloten is.
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Arend

Citaat van: Edwin op wo 11 jan 2017 - 10:45
Ik stem voor:

Ik ook. :) Mooie runs allemaal, Hirlam is ook een plaatje (let op, dit is geen sneeuwhoogte).
Een zomer zonder onweer, is als een winter zonder sneeuw. Hogedruk maakt alles stuk. Een evenaring is geen record.

Armand

Het KNMI durft nog niet met zekerheid te zeggen waar die verwachte sneeuwaccumulaties gaan vallen. Ze geven wel al een waarschuwing uit voor Utrecht, Overijssel, Gelderland, Noord Brabant en Limburg. Het laagje lijkt hier in de buurt over te trekken (Zuid-Limburg). Het zal daarom in Limburg mogelijk wat langer duren voordat de regen in (natte) sneeuw overgaat, KNMI spreekt hier ook over in hun waarschuwingen.




winter

Citaat van: Armand op wo 11 jan 2017 - 13:19
Het KNMI durft nog niet met zekerheid te zeggen waar die verwachte sneeuwaccumulaties gaan vallen. Ze geven wel al een waarschuwing uit voor Utrecht, Overijssel, Gelderland, Noord Brabant en Limburg. Het laagje lijkt hier in de buurt over te trekken (Zuid-Limburg). Het zal daarom in Limburg mogelijk wat langer duren voordat de regen in (natte) sneeuw overgaat, KNMI spreekt hier ook over in hun waarschuwingen.

Het ziet er in ieder geval goed uit. En het wordt gewoon nowcasten want oh oh wat een moeite hebben modellen met de juiste trek richtingen van neerslag gebieden.
Kan me nog genoeg situaties herinneren waarbij het neerslag gebied stagneerde en er enorme hoeveelheden sneeuw vielen.
Maar het wordt serieus winter vanaf morgen :)

Mrkos

Citaat van: Armand op wo 11 jan 2017 - 13:19
Het KNMI durft nog niet met zekerheid te zeggen waar die verwachte sneeuwaccumulaties gaan vallen. Ze geven wel al een waarschuwing uit voor Utrecht, Overijssel, Gelderland, Noord Brabant en Limburg. Het laagje lijkt hier in de buurt over te trekken (Zuid-Limburg). Het zal daarom in Limburg mogelijk wat langer duren voordat de regen in (natte) sneeuw overgaat, KNMI spreekt hier ook over in hun waarschuwingen.

Hmm, volgens de laatste kaarten lijken Drenthe en Groningen toch ook sneeuw mee te pikken? Het zal spannend worden.

Armand

Citaat van: Mrkos op wo 11 jan 2017 - 13:25
Hmm, volgens de laatste kaarten lijken Drenthe en Groningen toch ook sneeuw mee te pikken? Het zal spannend worden.

Dat zou kunnen, het blijft inderdaad gewoon afwachten tot het neerslagfront arriveert. Hebben wel vaker gezien dat een neerslagfront op het laatste moment toch wat noordelijkere of zuidelijk komt te liggen met dit soort situaties. Momenteel denk ik dat vooral het midden, oosten en zuiden met sneeuw te maken kan krijgen.

Niet getreurd als je geen sneeuw zou krijgen. Vrijdag, zaterdag en zondag liggen er opnieuw kansen voor het hele land. Ook dit blijft natuurlijk afwachten en zal ook zeker niet allemaal uit droge sneeuw gaan bestaan!

GeneralDuke

HiRLAM heeft er in ieder geval zin in, tot 10 cm sneeuwval (niet sneeuwdek) in Gelderland en Overijssel.
Script voor Hellmanngetallen: https://github.com/GeneralDuke9/Hellmann

vossejongk

De sneeuwvalkaartjes beginnen vanaf een uur of 6. Vanaf dan daalt de temp ook scherp volgens pluim. Ik heb er wel vertrouwen in :)

25 november 2005 iemand?


Lucifer

Grote verschillen tussen de modellen. Heb er enkele opgelijst. Output geldig voor vrijdagochtend 7u.

1. GFS = Kleine hoeveelheden voor Ardennen, NL-Limburg, noordoost NL



2. WRF = meer sneeuw + grootste hoeveelheden voor midden NL + Ardennen



3. HIRLAM = Voornamelijk sneeuw voor midden en (noord)oost NL  + Ardennen



4. ARPEGE = Minder sneeuw, voornamelijk uiterste oosten NL + zuidoost NL + Belgisch Limburg + Ardennen




Grote verschillen tussen de onderlinge modellen dus. Om maar even aan te tonen dat elk kaartje dat voorbijkomt relatief is :)

Edwin

Ik hou hirlam en wrf wel aan. Meest gunstig, maar daar os van vaak best betrouwbaar ;)
Never Stop Exploring

TMCThomas

Als we het model op buienradar mogen geloven (ECMWF denk ik?) gaat het morgenavond zo rond 21:00 vriezen in een groot deel van het land. natuurlijk



Martin1976

Citaat van: vossejongk op wo 11 jan 2017 - 13:55
De sneeuwvalkaartjes beginnen vanaf een uur of 6. Vanaf dan daalt de temp ook scherp volgens pluim. Ik heb er wel vertrouwen in :)

25 november 2005 iemand?

Dit weet ik nog goed!! Ik ging die dag naar Engeland met de boot. vertrokken 's middags uit Hengelo met de trein en gingen naar Hoek van Holland. Tot aan Apeldoorn sneeuwde het, en aan de kust stormde het windkracht 8/9. kotsmisselijk geweest op de boot. Haaksbergen toen dagen zonder stroom geweest.
Groet'n uut Hengelo!!

Joep


GeneralDuke

Citaat van: TMCThomas op wo 11 jan 2017 - 15:34
Als we het model op buienradar mogen geloven (ECMWF denk ik?) gaat het morgenavond zo rond 21:00 vriezen in een groot deel van het land.

Ik weet dat ze Harmonie gebruiken voor de 24-uurs neerslagverwachting. Misschien ook voor temperatuurskaartjes.
Script voor Hellmanngetallen: https://github.com/GeneralDuke9/Hellmann

Mrkos

Onze eigen Piet Paulusma ziet het niet zitten:

Europa is nog niet koud genoeg om op korte termijn volop winterweer te verwachten. Vandaag liggen de maximumtemperaturen in Oslo nog rond 6 graden en in Stockholm rond 3 graden. Helsinki komt met +1 graden ook nog boven nul graden uit. In het oosten van Europa komt Warschau vandaag tot een maximumtemperatuur van -5 graden. In München +3 graden en Berlijn +1 graden. Dit beeld zal moeten veranderen om Koning Winter dichterbij te brengen. Vanaf vrijdag wordt het wel kouder, maar de echte winter is dan nog ver bij ons vandaan.

vossejongk

Piet mag je met een berg zout nemen maar dat is mijn mening..

SniperEye

Dank @Extremissimorum voor de vergelijking. Op basis van wat ik tot op heden heb gezien lijken de beste kaarten voor oosten van het land.

Mijn regio is maar afwachten wat er valt.

jeffrey83

Nou..  Ik verwacht hier is. Het zuidwesten gewoon een dag regen,  misschien later in de week nog een enkele vlok maar dat is ook zeer twijfelachtig.

Zoals het er nu naar uit ziet een paar gure herfstdagen.

Powered by EzPortal