Winterdiscussietopic 2016/2017 deel 3

Topic gezien door 181569 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, di 10 jan 2017 - 08:13

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Marcellang

Citaat van mevr. Faber RTL 4 nieuws; Ook volgende week blijft het even koud  ;D ;D :o
Mooie sneeuwkaarten Jan  ;)
Hier met die sneeuwdump !!!!!!
Weer terug in NL.........

SniperEye

Mijn inschatting is dat we een niet al te dikke sneeuwlaag moeten verwachten omdat het er alle schijn van heeft te beginnen als regen, vervolgens pas natte sneeuw en daarna met veel geluk echte sneeuw.

Jenkie

Wow Jan, ik ga donderdagavond met een stel uit eten op de fiets. Als jouw kaarten uitkomen mag ik wel snowboots en een sleetje meenemen voor de terugweg.  ;D

Joep


zwoof

Wow! wat een kaarten, t/m maandag elke dag wel sneeuwkansen en zeer mooie vooruitzichten oper EC. Het wachten is op de pluim. 8)

Jelle

EC oper is niet warmer, maar het hoog zakt wel meer af. Ook het GFS ziet alleen maar stralingskou dus het is nog wel even afwachten of dat hoog niet per ongeluk nog wat afzakt. EC is dus meer richting het GFS gegaan het het UKMO doet dat ook.

Armand

Nieuwe EC eindigt zeer koud voor Nederland.

Dit zijn de temperaturen overdag op 20 januari, in het zuidoosten -8 tot -10 graden (!)


In de nacht naar 21 januari dan op uitgebreide schaal zelfs strenge vorst:

Straatje96

Wat een schitterende kaarten allemaal. Maar die sneeuwkaarten voor donderdag? Hoe groot is de kans nou dat er echt een sneeuwdek gaat ontstaan bij 4 à 5 graden? Ik zou het heel mooi vinden hoor, maar vind het gewoon vrij apart.

Lucifer

Heeft er iemand de sneeuwkaartjes van EC voor donderdagavond + vervolg in nacht naar vrijdag?

zwoof

Citaat van: Lucifer op wo 11 jan 2017 - 10:14
Heeft er iemand de sneeuwkaartjes van EC voor donderdagavond + vervolg in nacht naar vrijdag?

Ik zag ze op twitter. een retweet van Jan.

https://twitter.com/EdAldus/status/819091012459098112



En hier nog de ochtendpuim EC midden:





Edwin

Never Stop Exploring

vleesjus

Laat maar komen hier in het oosten ;D

JPP78

Citaat van: Edwin op wo 11 jan 2017 - 10:45
Ik stem voor:

ik niet..... wonen precies in het open gebied in Friesland....

Aub geen plaatjes meequoten ;) ->Armand
Actuele gegevens van mijn nieuwe weerstation. Workumerwaard/ nabij IJsselmeer.
http://www.weatherlink.com/user/workum

JPP78

Vrijdag sneeuwbuien overgaand in regen vervolgens weer sneeuw! Het kán.
Aan de kust is een blijvend sneeuwdek tot en met zaterdag onwaarschijnlijk ivm de harde N(N)W wind over het zachte water. dus de grond T is dan nog te hoog.
in het binnenland mn (zuid)oosten zeker wel mogelijk.
Actuele gegevens van mijn nieuwe weerstation. Workumerwaard/ nabij IJsselmeer.
http://www.weatherlink.com/user/workum

Lucifer

Citaat van: vleesjus op wo 11 jan 2017 - 10:51
Laat maar komen hier in het oosten ;D

Positie van sneeuwzone + intensiteit zal nog run per run veranderen. De minste kleine verandering zorgt voor een verschuiving.
Modellen hebben moeite met de inschatting.

@Zwoof: Thx!

Edwin

Moet het alleen wel blijven liggen want anders heb je er nog niet veel aan. 11/12 cm :)
Never Stop Exploring

GeneralDuke

Citaat van: Vindead op di 10 jan 2017 - 23:13
<KNMI sneeuw staafdiagram>


Ik vind het een heerlijk plaatje :)

De guidance meerdance nuanceert enigszins het beeld dat dit soort staafdiagrammen geeft:
In de staafdiagrammen met de sneeuwfracties valt echter wel op dat de grotere sneeuwfracties samenvallen met de alweer lagere neerslagintensiteiten. (De sneeuwvalstaafjes geven het product van sneeuwfractie en neerslagsom en kunnen bij lagere sneeuwfracties zeker niet als sneeuwaccumulatie beschouwd worden)

Slag om de arm dus.
Script voor Hellmanngetallen: https://github.com/GeneralDuke9/Hellmann

Extremissimorum

Even twee pluimen van 2010 (2e en 3e afbeelding) naast die van 2017 (1e afbeelding) gezet. Ben benieuwd wat jullie daarvan vinden als we de situaties met elkaar vergelijken.

2017 geeft een groter signaal voor winterse neerslag aan, maar er moet gezegd worden dat er ook meer neerslag wordt verwacht. Toch is het grootste verschil dat het kouder was in 2010 dan nu. Nu vriest het bijvoorbeeld 's nachts ook (nog) niet. Dus ja, wat kunnen we hier nou van zeggen?

jandeventer

Ik heb er een hard hoofd in,donderdag natte sneeuw,vrijdag sneeuw overgaand in regen? Mocht het tot afkoeling komen door intensiteit vd neerslag lijkt het me dat we dan 1 week tegen een bruine drap/ijs wereld aankijken?

zwoof

Citaat van: jandeventer op wo 11 jan 2017 - 12:00
Ik heb er een hard hoofd in,donderdag natte sneeuw,vrijdag sneeuw overgaand in regen? Mocht het tot afkoeling komen door intensiteit vd neerslag lijkt het me dat we dan 1 week tegen een bruine drap/ijs wereld aankijken?

Zal wel meevallen denk ik. De drab zal dan al wel weg zijn. Maar vergeet niet dat er maandag ook nog sneeuwkansen zijn. Daar hebben we wellicht meer aan.  8)

Powered by EzPortal