Winterdiscussietopic 2016/2017 deel 3

Topic gezien door 178453 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, di 10 jan 2017 - 08:13

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

sneeuwstorm

Heerlijk die Edwin... het is een echte ouderwetse knorrepot.
Ziet het er naar uit dat we na een jaar of 5 een paar cm sneeuw krijgen is de hoeveelheid weer niet goed.
Temperaturen zijn ook morgen nog lente achtig te noemen dus maak je niet druk Edwin.
En daarbij ik kan me niet heugen dat een sneeuwvoorspelling volledig uitkomt.
Regen is voor de voorspellers al een hele klus, laat staan sneeuw dat onderhand een zeldzaamheid aan het worden is.
Laten we hopen dat de rood verroeste sneeuwschuivers eindelijk hun nut kunnen bewijzen dit weekend ook in de Achterhoek. ;)

Edwin

En een knorrepot ben ik al helemaal niet. Winter is winter, maar meestal hier een verlengstuk van de herfst. Zeg nou zelf, het schiet toch niet op als er een cosmetisch laagje sneeuw valt en het vervolgens weer gaat dooien. Ik vind het mooie kaarten, hoor. Eindelijk lijkt het winter te gaan worden, maar hoop wel dat het dan ook echt doorzet. Niet dat halfslachtige gedoe, dan heb ik liever 12-14 graden met zon ;)
Never Stop Exploring

Energizer85

Laten we dan vooral over de voorspellingen, ontwikkelingen en feiten praten. Btw, vrijdag wordt ook wel erg interessant. Stel dat de buien bij de kustprovincies sneeuw bevatten (GFS en EC laten dit zien) wordt t een drama met zware windstoten en een stormachtige wind. Trouwens, ook al zijn de temperaturen aan de grond licht in de plus, als de bovenlucht zo koud is kunnen de buien zwaar uitpakken met onweer (staat ook op de kaarten) en kan het er in 5 minuten tijd ineens heel anders uitzien buiten, met een duikende temperatuur. (Dec 2010)

cekstuffertz

Citaat van: Edwin op di 10 jan 2017 - 14:18
En een knorrepot ben ik al helemaal niet. Winter is winter, maar meestal hier een verlengstuk van de herfst. Zeg nou zelf, het schiet toch niet op als er een cosmetisch laagje sneeuw valt en het vervolgens weer gaat dooien. Ik vind het mooie kaarten, hoor. Eindelijk lijkt het winter te gaan worden, maar hoop wel dat het dan ook echt doorzet. Niet dat halfslachtige gedoe, dan heb ik liever 12-14 graden met zon ;)

Het wordt volgens de pluim 3-4 graden vrijdag en zaterdag, maar met dauwpunten onder de 0 graden en een temperatuur die lager uitvalt boven het smeeuwdek verwacht ik dat het meeste zal blijven liggen tot zeker maandag en eventueel langer.

Mdelaat97

Hoe zit het met de sneeuwkansen voor Brabant deze week?

Lucifer

Citaat van: cekstuffertz op di 10 jan 2017 - 15:26
Het wordt volgens de pluim 3-4 graden vrijdag en zaterdag, maar met dauwpunten onder de 0 graden en een temperatuur die lager uitvalt boven het smeeuwdek verwacht ik dat het meeste zal blijven liggen tot zeker maandag en eventueel langer.

Het wordt (s)nowcasten. Laat ons om te beginnen al eens kijken wat de korte termijn modellen met hoge resolutie berekenen. Ook geen garantie maar wel een goeie indicatie. Regio west wordt sowieso een apart verhaal. Dauwpunt is inderdaad voldoende, maar ik vrees toch dat het uiterste westen (kust tot pakweg 40 km landinwaarts) het moeilijk gaat krijgen voor droge sneeuw. Temperatuur wordt daar wel erg hoog gezet op 5-6 graden, dat is toch net iets teveel van het goede m.i. De rest van het westen heeft dan betere papieren! Maar goed, ik hoop dat ik ongelijk krijg en de kustregio een dik pak sneeuw mag krijgen :)


Joep

Vanaf donderdag komt er een glijbaan van koude lucht op gang, over de Noorse Zee richting Nederland. De groene symbooltjes zijn regenbuien, de rode zijn (natte) sneeuw en hagelbuien. En de zwarte lijntjes de wind, met veel lijnen dicht op elkaar waait het fors.

Het wordt vanaf donderdag best wel guur weer, met talrijke winterse buien en veel wind! En ook wordt het geleidelijk kouder. In de gele cirkel Nederland, want met zoveel buien en wind komt ons kleine landje amper naar voren op deze kaart :)

weer.nl

Remy

Sneeuw en wind. Lijkt me echt gaaf om weer eens echte winter problemen mee te maken :)
CO2 Is geen klimaat thermostaat.

Gerard1995

zo, even wat minder online, maar wat een comeback kaarten die er toch hoopvoller uit zien dan ooit tevoren, en nog maar 1,5 dag wachten en het is al donderdag ::) ::) ::) ::) ::) ::) ::) ::) ::) ::)
mijn woonplaats is Kootwijkerbroek!! :P

Erik V

Zie in het filmpje dat de treinen toen wel reden met winterweer ????????

Oele

beste allemaal ,

misschien een domme opmerking maar kan t ook zo zijn dat ik in die kaart een " p low " zie ?

nogmaals ik heb er geen kijk op maar zou t kunnen?

Het filmpje van 79 !!!, in het busje van de toenmalige Rijkspolitie zat ik met een aantal andere vrienden uit Alkmaar om de politie te helpen met het uitscheppen van de auto's , daarna kregen  we van de politie warme choco met slagroom in het toen nog bestaande motel Alkmaar


Post samengevoegd, niet dubbelposten svp ;) ~Vossejongk

TaL

Los van alle sneeuw en winterharten kunnen stormliefhebbers mogelijk ook vrijdag hun hart gaan luchten. Dit keer geen klassieke ZW'er maar een N-NW'er die zich over de volledige lengte van de (zuidelijke) Noordzee lijkt te handhaven. Gemiddelde windsnelheid aan de kust lijk zich tussen de 36-40 knopen te gaan bevinden volgens deze run en dat is een gemiddelde windsnelheid van om en bij de 60-70 km/u. Op zich is dat niet spectaculair maar laat het vrijdag net springtij zijn.  ;)

Onweersdagen. 2012: 29, 2013: 24, 2014: 42, 2015: 23, 2016: 16, 2017: 0

dennis089

Citaat van: TaL op di 10 jan 2017 - 17:02
Los van alle sneeuw en winterharten kunnen stormliefhebbers mogelijk ook vrijdag hun hart gaan luchten. Dit keer geen klassieke ZW'er maar een N-NW'er die zich over de volledige lengte van de (zuidelijke) Noordzee lijkt te handhaven. Gemiddelde windsnelheid aan de kust lijk zich tussen de 36-40 knopen te gaan bevinden volgens deze run en dat is een gemiddelde windsnelheid van om en bij de 60-70 km/u. Op zich is dat niet spectaculair maar laat het vrijdag net springtij zijn.  ;)

Springtij, wind, hagel en sneeuw. Het lijkt wel een sprookje. Volgens mij gaat Nederland dit weekend ten onder  ;D :D :D

Gerard1995

Citaat van: dennis089 op di 10 jan 2017 - 17:29
Springtij, wind, hagel en sneeuw. Het lijkt wel een sprookje. Volgens mij gaat Nederland dit weekend ten onder  ;D :D :D

haha, het begin van de nieuwe ijstijd!:) Eerst Zuid en oost europa en vanaf donderdag komt de rest van europa aan de beurt, naja 1 ding is zeker: Het is nu al een betere winter dan heel de vorige bij elkaar ;D ;D
mijn woonplaats is Kootwijkerbroek!! :P

Jeroen22

En dan te bedenken dat ik gladheidsbestrijder bent en deze week dienst hebt.  8) Kijken of we de wegen netjes kunnen houden mocht de sneeuw het land bereiken. We doen ons best.  :P

Armand

Nog steeds sneeuwkansen op het programma vanaf donderdag, dat begint er dus goed uit te zien! Of dit ook allemaal droge sneeuw zal zijn betwijfel ik, denk dat we eerder met natte sneeuw te maken gaan krijgen. Als het hard genoeg doorsneeuwt of de neerslag tijdens de nacht/ochtend valt is er zeker landinwaarts ook wel een sneeuwdek mogelijk. Ik zou er alleen landelijk (nog) niet vanuit gaan ;)

Joep

Sneeuw vrijdag ochtend volgens WRF

Lothiriel

In België zo te zien niet veel soeps?
Winter 2015-2016 in Leuven
3 dagen smeltende sneeuw | 2 dagen sneeuw | 8 vorstdagen | 2 ijsdagen

Joep

Sneeuwaccumulatie t/m maandag (incl natte sneeuw)


Maxim

Citaat van: Lothiriel op di 10 jan 2017 - 18:25
In België zo te zien niet veel soeps?

Kan je nog niet zeggen. Bij het ene model hebben we in België geluk en grote delen van nederland niet, in het andere is het net andersom.
Zal (s)nowcasten zijn.

Powered by EzPortal