Onweerskansen 2017 - Algemene Vooruitzichten

Topic gezien door 35999 bezoekers
Gestart door Weerfreak 1337, zo 01 jan 2017 - 16:52

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Hoeveel onweersdagen verwacht jij in 2017?

< 10 (Buitengewoon weinig)
8 (8.5%)
10-15 (Zeer weinig)
10 (10.6%)
15-20 (Weinig)
6 (6.4%)
20-25 dagen (Iets minder dan normaal)
12 (12.8%)
25-30 dagen (Normaal)
24 (25.5%)
30-35 dagen (Iets meer dan normaal)
14 (14.9%)
35-40 dagen (Veel)
13 (13.8%)
40-45 dagen (Zeer veel)
0 (0%)
45 > dagen (Buitengewoon veel)
7 (7.4%)

Totaal aantal stemmen: 0

ron12

Citaat van: Arend op vr 12 mei 2017 - 21:58
Ik hoop op nog wat westelijke aangroei en dat er nog genoeg energie voorhanden is om tot aan hier te geraken. ;) De buien richting Friesland zijn ook nog erg actief, valt me niks tegen.
Ach ja, we zullen zien :-\
Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

matroesjka-world

Prachtig onweer hier gehad vanavond, mooie lichtslangen, veel water enz.
Eentje voor in de boeken   8)
Gek op extreem weer, zoals vet veel regen, keiharde stormen en bakken met sneeuw !!!

Mike25

Bij vaassen zag je de bui gisteren mooi aan komen,daarna pittige regen en af en toe wat geflitst, seizoen is van start 8) ;D en wat ruikt de natuurlijk na z'n bui dan lekker he :D

Arend

Gisteren hier een beetje onweer gehad. Tot nu toe is het allemaal niet erg indrukwekkend. Ook de neerslag viel tegen: dik 4 mm gisteren overdag en daar is vannacht nog 0,3! mm bij gekomen. Op de ontladingenkaartjes is duidelijk te zien dat een groot deel van de oostelijke helft van het land gisteren verstoken bleef van onweer. Het KNMI heeft blijkbaar besloten om de ontladingenkaartjes te versimpelen, vroeger kon je aan de hand van een kleurcodering bepalen op welk tijdstip de ontladingen ongeveer waren opgetreden. Vandaag dan weer onweerskansen voor het (noord)oosten. Heerlijk weer, maar het mag allemaal wel een tandje heftiger.  :)
Een zomer zonder onweer, is als een winter zonder sneeuw. Hogedruk maakt alles stuk. Een evenaring is geen record.

lander22


dennis089

dat is weinig interessant voor ons. tenzij je 500-700km wilt rijden :| Nee hopelijk krijgen we met woensdag nog iets leuks

GeneralDuke

Vraagje (hoort misschien in de vraagbaak terecht maar het is deel van de huidige setup):
In de guidance staat
Voor het koufront uit ontstaat er vanmiddag een vore boven het noordoosten van het land die voor convectie zorgt
Als ik het goed begrijp is zo'n vore een thermisch geforceerd lokaal lagedrukgebiedje. Hoe precies vormt zoiets, en hoe herken je het op de kaarten?
Script voor Hellmanngetallen: https://github.com/GeneralDuke9/Hellmann

ThaGhostNL

Citaat van: GeneralDuke op zo 14 mei 2017 - 08:09
Vraagje (hoort misschien in de vraagbaak terecht maar het is deel van de huidige setup):
In de guidance staat
Voor het koufront uit ontstaat er vanmiddag een vore boven het noordoosten van het land die voor convectie zorgt
Als ik het goed begrijp is zo'n vore een thermisch geforceerd lokaal lagedrukgebiedje. Hoe precies vormt zoiets, en hoe herken je het op de kaarten?
Citaat Uit het boek Meteorologie en Oceanografie voor de zeevaart

"De vore is net als de trog onderdeel van een lagedrukgebied. Bij een vore liggen de isobaren echter ver uit elkaar, waardoor de luchtdrukgradiënt in de as kleiner is dan naast de vore. Daardoor zijn de windsnelheden in tegenstelling tot die bij een trog laag. De isobaren zijn V-vormig en zijn vrij sterk cyclonaal gekromd. Bij bergruggen kan naast een hogedrukgebied aan de loefzijde wel een orografische depressie aan de lijzijde ontstaan met een lij-vore. Het begrip wordt steeds minder gebruikt en vervangen door het woord trog."

Op de weerkaarten van het KNMI (HIRLAM) wordt een vore met een blauwe lijn aangegeven.
My brain is like my internet browser. I got like 19 tabs open, 3 of them are glitching and where the fuck is that music comming from.

TaL

Citaat van: dennis089 op zo 14 mei 2017 - 07:53
dat is weinig interessant voor ons. tenzij je 500-700km wilt rijden :| Nee hopelijk krijgen we met woensdag nog iets leuks

Eigenlijk vind ik dit een verkeerde instelling. In Amerika chase je ook makkelijk 100en tot 1000en km's, en Duitsland heeft nu niet zo'n slecht wegennet ;)
Onweersdagen. 2012: 29, 2013: 24, 2014: 42, 2015: 23, 2016: 16, 2017: 0

lander22


dennis089

Citaat van: TaL op zo 14 mei 2017 - 12:04
Eigenlijk vind ik dit een verkeerde instelling. In Amerika chase je ook makkelijk 100en tot 1000en km's, en Duitsland heeft nu niet zo'n slecht wegennet ;)

Ik begrijp je bericht, echter is dit voor iedereen verschillend ivm vervoer, leefsituatie etc. Ik als teruggekeerde student zou niet verder dan 100km van mijn woning rijden ivm de kosten.

vossejongk

Als je met een man of 3-4 gaat worden die kosten per persoon al snel best klein ;)

TomvanHal

geen onweerskansen topic voor morgen woensdag 17-5 ?

ThaGhostNL

Citaat van: TomvanHal op di 16 mei 2017 - 13:11
geen onweerskansen topic voor morgen woensdag 17-5 ?
Daar word aan gewerkt, voorlopig nog niet een setting waar we een topic over gaan wijden.
My brain is like my internet browser. I got like 19 tabs open, 3 of them are glitching and where the fuck is that music comming from.

djayfri

Citaat van: dennis089 op zo 14 mei 2017 - 07:53
dat is weinig interessant voor ons. tenzij je 500-700km wilt rijden :| Nee hopelijk krijgen we met woensdag nog iets leuks

Wat een onzin. Voor ons reuze interessant. Wij chasen elke intressante setting, rijden duizenden km per jaar. Ik weet niet waar je vandaan komt. Als het niet te ver uit de weg is pikken we je wel op.

vossejongk

Als er in de weekenden gechased gaat worden dan meld ik mij graag aan! Kan evt ook rijden met plek voor nog 4. Afstand maakt me niet zoveel uit mits we de benzinerekening delen :P

ron12

Zeer kleine kans op onweer zo te zien in Nederland de komende dagen
Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

Joep

Knmi guidance

Neerslag:

Bij het koufront regen, een enkele ingebedde bui is niet uit te sluiten. De progtemps hellen donderdagmiddag voorover en alleen in bijvoorbeeld EHTW om 18/13 zien we een opbouw die buien mogelijk maakt. Schering en CAPE laten maximaal multicels toe. Onweer is dan niet helemaal uit te sluiten, INDECS en Harmonie laten ook wel iets zien in die richting. Het is echter de vraag of er echt buien mogelijk zijn boven ons land. Duitsland maakt een veel grotere kans met vooral boven Sleeswijk-Holstein hoge waardes voor CAPE*Shear (>50000).

Marsel

Ik ben blij dat we na analyse van de situatie eergisteren besloten hebben om geen apart topic voor de afgelopen twee dagen aan te maken. Was toch vrij duidelijk dat er  voor ons land weinig aan zat te komen. Gelukkig is het in dat opzicht rustig gebleven. Nu we de laatste decade van mei naderen is het een kwestie van tijd voordat we een grote situatie mee gaan maken. Ik heb er zin in :).

Giso84

Citaat van: Marsel op vr 19 mei 2017 - 10:06
Nu we de laatste decade van mei naderen is het een kwestie van tijd voordat we een grote situatie mee gaan maken. Ik heb er zin in :).
Hier ook hopend op een mooie zomer met voldoende onweer  ;)
Dit jaar maar eens met de auto op pad om de schichten te vangen!
Als de weerman loog, bedenk dan: 'tussen de druppels door was het droog'

Powered by EzPortal