Onweerskansen 2017 - Algemene Vooruitzichten

Topic gezien door 36585 bezoekers
Gestart door Weerfreak 1337, zo 01 jan 2017 - 16:52

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 8 gasten bekijken dit topic.

Hoeveel onweersdagen verwacht jij in 2017?

< 10 (Buitengewoon weinig)
8 (8.5%)
10-15 (Zeer weinig)
10 (10.6%)
15-20 (Weinig)
6 (6.4%)
20-25 dagen (Iets minder dan normaal)
12 (12.8%)
25-30 dagen (Normaal)
24 (25.5%)
30-35 dagen (Iets meer dan normaal)
14 (14.9%)
35-40 dagen (Veel)
13 (13.8%)
40-45 dagen (Zeer veel)
0 (0%)
45 > dagen (Buitengewoon veel)
7 (7.4%)

Totaal aantal stemmen: 0

TaL

Citaat van: Marsel op vr 19 mei 2017 - 10:06
Ik ben blij dat we na analyse van de situatie eergisteren besloten hebben om geen apart topic voor de afgelopen twee dagen aan te maken. Was toch vrij duidelijk dat er  voor ons land weinig aan zat te komen. Gelukkig is het in dat opzicht rustig gebleven. Nu we de laatste decade van mei naderen is het een kwestie van tijd voordat we een grote situatie mee gaan maken. Ik heb er zin in :).

Hoe anders was dat op die golftop in België. 3 vrij felle onweershaarden over het land getrokken. 1 over W-Vlaanderen inclusief mijn gebied, de andere over C-België en de oostelijke over de Ardennen.

Hoewel het bij gewoon onweer bleef zonder al teveel erg was het toch heerlijk om die felle bliksems en zware dreunen te horen :) En uiteindelijk houden we allemaal van dit natuurgeweld zonder schade nietwaar? ;)

Ik heb er ook zin in! :D

Ps: door het onweer van gisterenavond/vannacht is de teller hier in een week van 0 naar 4 gegaan  :) (11 mei, 12 mei, 18 mei en 19 mei)

Onweersdagen. 2012: 29, 2013: 24, 2014: 42, 2015: 23, 2016: 16, 2017: 0

ron12

Grote aantal bliksems de laatste 2 uur boven Duitsland, daar kunnen wij alleen maar van dromen :'(
Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

Marsel

Citaat van: TaL op vr 19 mei 2017 - 17:36
Hoe anders was dat op die golftop in België. 3 vrij felle onweershaarden over het land getrokken. 1 over W-Vlaanderen inclusief mijn gebied, de andere over C-België en de oostelijke over de Ardennen.
Hoewel het bij gewoon onweer bleef zonder al teveel erg was het toch heerlijk om die felle bliksems en zware dreunen te horen :) En uiteindelijk houden we allemaal van dit natuurgeweld zonder schade nietwaar? ;)
Ik heb er ook zin in! :D
Ps: door het onweer van gisterenavond/vannacht is de teller hier in een week van 0 naar 4 gegaan  :) (11 mei, 12 mei, 18 mei en 19 mei)

Ja inderdaad. Ondanks dat er vanuit BE nog wel eens wordt geklaagd over het weer ten opzichte van Nederland, denk aan stormen of buien vanaf de Noordzee, is het vwb warmbloedig zomeronweer toch vaak de betere hoek. Ik kan er als warmte- en onweerliefhebbende Nederlander soms best een beetje jaloers op zijn. Net die paar graden extra, net die extra onweersbuien. Hoewel dat lang niet altijd opgaat was dat ook dit maal weer van toepassing. Ach, die grote hele Benelux situaties komen vanzelf. Dat is het voordeel van zomerliefhebber zijn, je weet dat het mooie seizoen vroeg of laat toch wel slaagt :).

jones

Citaat van: Marsel op vr 19 mei 2017 - 21:00
Ja inderdaad. Ondanks dat er vanuit BE nog wel eens wordt geklaagd over het weer ten opzichte van Nederland, denk aan stormen of buien vanaf de Noordzee, is het vwb warmbloedig zomeronweer toch vaak de betere hoek. Ik kan er als warmte- en onweerliefhebbende Nederlander soms best een beetje jaloers op zijn. Net die paar graden extra, net die extra onweersbuien. Hoewel dat lang niet altijd opgaat was dat ook dit maal weer van toepassing. Ach, die grote hele Benelux situaties komen vanzelf. Dat is het voordeel van zomerliefhebber zijn, je weet dat het mooie seizoen vroeg of laat toch wel slaagt :).

Hopelijk volgende week weer wat meer kansen door de hitte ;) oh ja Marsel, kan je even je PM checken? Dank

Skroei

KNMI Guidance meerdaagse

Enkele citaten :

Thetaw850 stijgt naar 15-17°C. Aan de westflank trekt een kortgolvige hoogtetrog over Ierland en Schotland richting de Noorse Zuidkust. Mogelijk beïnvloedt dit zondag al ons weerbeeld. Op zondag bereikt tevens een hoogtetrog Portugal en deze koerst vervolgens noordoostwaarts. Op maandag ontstaan er mogelijk door differentiële PVA aan de noordoostflank van de steeds vlakker wordende hoogtetrog enkele onweersbuien boven Frankrijk die vervolgens richting Benelux en Duitsland trekken. De oper berekent voor maandagavond bulk shear van 30-35 knopen en CAPE waardes van meer dan 2000 J/kg.

Ook zien we dat er zondag mogelijk al enkele buien tot ontwikkeling komen, de laatste paar runs komen meer members met dit scenario. Het einde van het droge en (zeer) warme weertype wordt door het grootste deel van het ensemble voor maandagavond verwacht.


Oxize

Oxize Fotografie -  Bokehlicious! - Stormchasing and Skywarn Certified - Astrofotografie -  APEC Member

Gerard1995

Hoop oprecht op een ouderwets kansen topic waar we nu denk ik wel recht op krijgen (Zo-Ma)...
Heb dat echt zo gemist.. wordt hoog tijd 8) 8) 8) :P
mijn woonplaats is Kootwijkerbroek!! :P

ThaGhostNL

Citaat van: Gerard1995 op wo 24 mei 2017 - 18:13
Hoop oprecht op een ouderwets kansen topic waar we nu denk ik wel recht op krijgen (Zo-Ma)...
Heb dat echt zo gemist.. wordt hoog tijd 8) 8) 8) :P
Die gaat er vanavond komen.
My brain is like my internet browser. I got like 19 tabs open, 3 of them are glitching and where the fuck is that music comming from.

Gerard1995

Citaat van: ThaGhostNL op wo 24 mei 2017 - 18:57
Die gaat er vanavond komen.

Super nice! Kijk er graag naar uit, beetje leven in de brouwerij ::) 8) thanks!
mijn woonplaats is Kootwijkerbroek!! :P

Oxize

Was vandaag al flink warm. Belooft veel goeds!
Oxize Fotografie -  Bokehlicious! - Stormchasing and Skywarn Certified - Astrofotografie -  APEC Member

martijn

Is de situatie morgen/zaterdag nog interessant?

lander22

morgen enkele onweersbuien vooral voor Belgie denk ik :) cape tussen de 1000-1500 j/kg schering 20/30kts? dus single/multicell
treksnelheid buien eerder laag dus kans op lokale wateroverlast en lokaal hagel van 1cm+

Arend

Citaat van: lander22 op do 01 jun 2017 - 23:39
morgen enkele onweersbuien vooral voor Belgie denk ik :) cape tussen de 1000-1500 j/kg schering 20/30kts? dus single/multicell
treksnelheid buien eerder laag dus kans op lokale wateroverlast en lokaal hagel van 1cm+

Groot deel van Europa ontploft weer eens. In België zal het wel lukken, er is echter een ander klein landje dat weerstand blijft bieden.
Een zomer zonder onweer, is als een winter zonder sneeuw. Hogedruk maakt alles stuk. Een evenaring is geen record.

ron12

Bij Eindhoven is een onweersbui ontstaan, eens kijken wat die gaat doen ;) onweert nu in Nijmegen
Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

lander22

donderdagavond en zondagavond even in de gaten houden denk ik :) vrij dynamische settings maar vooral zondag is erg onzeker

martijn

Morgenavond/nacht toch een behoorlijke kans op onweer volgens mij? Iemand meer kijk erop?

flyineddy

Er lijken inderdaad wat kansen te zijn voor de nacht van donderdag op vrijdag en vrijdag overdag.
Tevens heeft Estofex een level 1 afgegeven voor zuid NL (en Frankrijk en BE).
Wel even iets om in de gaten te houden dus.

Eddy.
Bliksems wat een gedonder.

Marsel

Citaat van: martijn op wo 07 jun 2017 - 19:23
Morgenavond/nacht toch een behoorlijke kans op onweer volgens mij? Iemand meer kijk erop?

Helaas heb ik geen tijd om hier uitvoerig op in te gaan.

Gerard1995

hoor et ook van meerdere kanten dat er vannacht toch fiks onweer over et land kan trekken, we gaan het in de gaten houden 8) 8)
mijn woonplaats is Kootwijkerbroek!! :P

daan197611


Powered by EzPortal