Ijskap ??

Topic gezien door 2005 bezoekers
Gestart door Walter, zo 01 apr 2012 - 13:34

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Walter

Hier nog een foto van zondag 1-04-2012 genomen in Brakel

Marcel

Dat lijkt me inderdaad een pileus :)
kan niet wachten dat er weer op warme dagen overal van die tapijtjes over de wolktoppen verschijnen, waar de wolk dan dwars doorheen gaat  8)
Met vriendelijke groet,
Marcel  Mijn hobbypagina: https://www.flickr.com/photos/marcelwestland/

GekkeLeo


Sven

Inderdaad Pileus :) mooi!
Onweersdagen 2012: 42 | 2013: 33 | 2014: 45 | 2015: 40 | 2016: 31 | 2017: 9 Laatste onweer 30-05-2017 01:47 

Resident Evil

Mooi :D Ik zie ook Pileus! Ik heb er vandaag ook een gezien in omgeving Gorinchem.
Helaas mn camera niet bij :(
Follow me on twitter https://twitter.com/Lynetterensen
#woont in Zuid  Holland Zuid #arkel

arjanbruggink

Heeft wel wat weg van pileus.... Maar zat zelf eerder te denken aan een soort van lenticularis effect....
Laatste onweersdag 01-04-'17
Onweersdagen seizoen 2017 tot nu toe: 3

Marsel

Citaat van: arjanbruggink op ma 02 apr 2012 - 09:14
Heeft wel wat weg van pileus.... Maar zat zelf eerder te denken aan een soort van lenticularis effect....

Lenti's en pileus hebben vaak ook wel wat weg van elkaar. Sterker nog, heel simpel bekeken liggen er grofweg dezelfde processen aan ten grondslag. Zo hebben beide varianten een optillingsmechanisme nodig, in het geval van pileus een convectieve wolk, in het geval van lenticularis vaak orografische oprispingen. Daarbij moeten één of meerdere stabiele luchtlagen aanwezig zijn die tot boven hun condensatieniveau opgetild kunnen worden, met als gevolg wolkenvorming. Pileus  trekt eigenlijk altijd mee in de algemene stroming en wordt vaak opgenomen in de doorgroeiende Cu/Tcu/Cb terwijl Lenti's stationair boven of nabij van het object wat de optilling veroorzaakt blijven hangen.
In het geval van de foto is het een Cu die door een stabiele laag breekt een de boel daarmee optilt tot boven het condensatieniveau. Meest voor de hand liggende antwoord zou dan pileus zijn  :D.

Powered by EzPortal