Onweerskansen 27 augustus 2016

Topic gezien door 16192 bezoekers
Gestart door Marsel, vr 26 aug 2016 - 20:47

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

romke

Gave show in Drachten ruchting het oosten en zuiden. Hopen op een voltreffertje maar dit is ook al gaaf.

ron12

Citaat van: marco-groningen op za 27 aug 2016 - 22:24
Ik zit precies op de goede plek deze keer tenzij het weer uitsterft voor het hier is.
Komt goed https://kachelmannwetter.com/de/stormtracking
Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

ron12

Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

marco-groningen

Dubbele lichtshow hier. Onweer en vuurwerk van Groningens ontzet  ;D

Joep

Flink onweer boven NL

noodweerbenelux

Martijn1978

Net een leuk buitje langs Ede getrokken. Helaas geen goede foto kunnen maken met mijn Nikon, want ik ben nog veel met de instellingen aan het spelen. Dit jaar nog niet veel kunnen oefenen. Wel een paar plaatjes met de telefoon kunnen maken.

ron12

Ten zuiden van Nijmegen is het weerlicht van die Belgische buien te zien, bui word om 01,00 uur ter hoogte oosten van Nijmegen (boven Duitsland >:()verwacht  :-X
Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

dennis089

Ziek onweer complex limburg. Veel cg

Arend

Wat een temperaturen momenteel nog. Zeeland springt er ook uit.
Een zomer zonder onweer, is als een winter zonder sneeuw. Hogedruk maakt alles stuk. Een evenaring is geen record.

ron12

Citaat van: dennis089 op za 27 aug 2016 - 23:49
Ziek onweer complex limburg. Veel cg
Een grote licht show ten zuiden van Nijmegen, doet scroboscoop achtig aan
Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

Martijn1978

Citaat van: ron12 op za 27 aug 2016 - 23:57
Een grote licht show ten zuiden van Nijmegen, doet scroboscoop achtig aan

Ik zie het hier ook. Zitten hele felle ontladingen tussen.

Kermisspin

Citaat van: marco-groningen op za 27 aug 2016 - 22:51
Dubbele lichtshow hier. Onweer en vuurwerk van Groningens ontzet  ;D

Heb je die flinke shelf niet gezien? Is door verschillende mensen waargenomen in bijna de hele provincie. Zijn ook foto's van.

Ja.....ging mooi hier. Hoge bliksem frequentie ook.
Volvo for life!

ron12

Nu hoor ik pas onweer hier, na een uur lang een lichtshow hebben gezien ten zuiden/zuidoosten van Nijmegen
Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

dondertje127

Heb volgens mij ook een CG op video staan vanuit Velp, op afstand (ingeslagen ergens op de Veluwe). Nu de nieuwe zondag, weerlicht te zien van de buien die in het Zuiden hebben huisgehouden. Het onweer van zaterdagavond ging net ten Westen van mij langs, maar was toch behoorlijk gedonder en lichtshow het was heel dichtbij, en deze dreigt net ten ZO van me voorbij te trekken.

Velp ligt toch echt niet gunstig om echt goed geraakt te worden vaak. Zal wel met de hoogte van de Veluwe te maken hebben?

Ik wacht even donderslagen af en dan pas teken ik weer een dag erbij. Die van zaterdag heb ik nu bijgeschreven als (20e) onweersdag.

Edit: Vlak na dit typen luide dreun te horen uit de verte. De 21e dag met onweer (voorlopig op afstand in ieder geval). Wel een mooie lichtshow.


Het onweer van zaterdag gaf niet meer dan een handje vol verdwaalde druppels in Velp. Zo weinig scheelde het in ieder geval die afstand met het onweer. Denk dat neerslag nu ook niet veel wordt.

Arend

Zou het hier dan toch lukken? In ieder geval ga ik het afwachten, doe toch geen oog meer dicht met die plaknachten. Nu maar hopen dat de buien niet alsnog vroegtijdig voor de afslag Duitsland kiezen. Opmerkelijk blijft het temperatuurgedrag van de diverse stations. Eindhoven en Volkel kruipen weer richting de 25 graden.  ???

Edit: 25 graden bereikt op de stations.  :)
Een zomer zonder onweer, is als een winter zonder sneeuw. Hogedruk maakt alles stuk. Een evenaring is geen record.

Arend

Een zomer zonder onweer, is als een winter zonder sneeuw. Hogedruk maakt alles stuk. Een evenaring is geen record.

dondertje127

Heb wat onweer op afstand gehad hier, met mooie dreunen aan de overkant van de IJssel. Even lekker onder de bomen gestaan aan de weg bij het bloeiende maisveld. Heb ook wat opgenomen maar denk niet dat ik het plaats. Zo'n goede kwaliteit is een i-pad in het donker ook weer niet.

Ik heb ook een korte hevige regenbui over me heen gehad, maar bleef droog omdat ik onder de bomen stond. En het ruikt heerlijk buiten :)

Zo. En die temperaturen is wel bijzonder ja. Ik zag ze tegen 00.00 uur al oplopen, en moet je nu zien haha.. Tropen nachten! Heerlijk! Ik begrijp maar niet dat ik nu al zoveel spinnen in huis heb. Ik heb tijdens het zaterdagavond onweer een flinke wolfspin naar buiten gedaan met een diervriendelijke spinnenvanger. Kan die daar verder hobbelen :)

flyineddy

Geweldige onweersavond/nacht gehad. Het begon met langdurig weerlicht, wat steeds dichterbij kwam. Vervolgens net ten noorden geschampt door de eerste grote bui die over provincie Groningen trok. Hiervan een paar mooie CG's en CC's gezien en een enkeling vastgelegd. Ook leek er op deze bui een shelfcloud te zitten, maar aangezien die niet hier recht over kwam was het nogal lastig te zien.
Vervolgens ontstonden daarachter en verder zuidelijk nieuwe buien. Die buien hebben voor een paar inslagen hier redelijk dicht in de buurt gezorgd (<5km). Eén inslag op slechts een paar honderd meter, die deed mij toch even schrikken. Ook van deze nieuwe buien aardig wat CC en CG gezien en een aantal vastgelegd.

Toen dacht ik dat het erop zat (was na 03:00 uur), de buien trokken weg.
Maar na 04:00 uur zag ik weer wat geflits uit mijn raam en hoorde ik enkele vage donders. Op de radar was nog geen bui te zien, maar Blitzortung liet wel een gebied met nieuwe ontladingen zien. Er was ten zuidwesten weer een nieuwe onweersbui ontstaan.  ;D
Deze nieuwe bui was ook weer gelijk een fel exemplaar, met hoge bliksemfrequentie. Toen deze bui net overgetrokken was nog even van de achterkant bekeken. De ene na de andere CC was te zien!  :o Ik heb er in 5 minuten tijd zo'n 30 weten vast te leggen met mijn telefoon!

De komende dagen maar even al het beeldmateriaal verwerken om te delen. :)

Eddy.
Bliksems wat een gedonder.

Joep

Er ontstaan nu buien in het westen

Marsel

Gisteren door wat andere vrijetijdsbestedingen de situatie alleen maar op het oog gevolgd in omgeving van Ameide. Verder weinig notie kunnen nemen van wat er elders gebeurde. Daar waar wij waren werden we tijdens de bbq getrakteerd op maar liefst 4 zeer lokale onweersbuien op minder dan 2km afstand verspreid over een tijdsbestek van één tot twee uur. Zeer hoge basis, snelle ontwikkelingen en magnifieke wolkenluchten. Echt typische elevated convectie met lange neerslagschermen en af en toe ferm knallende Cg's. Echt op korte afstand staan genieten terwijl er maar een paar druppels vielen.

Zojuist wederom onweer, nu met zéér hoge basis, nog nooit zoiets uitgesproken elevated gezien. Neerslag verdampte grotendeels, straat net nat, terwijl het wel gewoon onweerde overhead. Zeer bijzonder om mee te maken. Verder nauwelijks wind en zeer klam. Heerlijk sfeertje nu.

Maar dat gaat weldra veranderen want het KF ligt voor de deur. De buien van nu in het westen markeren de overgang naar de koelere lucht. Hoor het gegrom wederom op afstand aanzwellen. Ben benieuwd....

Powered by EzPortal