Onweerskansen 6 en 7 juni

Topic gezien door 24836 bezoekers
Gestart door Weerfreak 1337, zo 05 jun 2016 - 13:21

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Weerfreak 1337

Goedemiddag onweersliefhebbers,

Vandaag hebben we te maken met een relatief rustige dag wat betreft onweer. Alleen in het uiterste zuidoosten (Limburg), zijn nog een aantal stevige regen- en onweersbuien mogelijk. Dit komt omdat we op dit moment meer onder de invloed zitten van een hogedrukgebied(je) en de lucht een stuk droger is.

Echter kijken we in dit topic naar de kansen die zich morgen en dinsdag op de kaarten manifesteren.
In de loop van de komende nacht en morgenochtend, kan opnieuw vochtige en onstabiele lucht over ons land uit uitstromen. Een duidelijke dynamische trigger voor de buien is niet aanwezig, echter is de situatie voor morgen zodanig, dat buien gemakkelijk vanaf de grond kunnen ontstaan ten gevolge van de warmte en de hoeveelheid vocht. Dit zien we dan ook terug in de progtemps hieronder.

Prikpunt Zuid-Limburg



Prikpunt Midden Nederland



We zien over een groot deel van het land een SBCAPE van 1500-2500 J/kg, genoeg voor met name lokaal zware onweersbuien (Single Cell / Pulse storms). De lokaliteit zal morgen met name komen door de geringe stroming in de atmosfeer. Over de windschering hoeven we het dus niet te hebben, want deze is verwaarloosbaar laag. De buien verplaatsen zich morgen nauwelijks van plaats, en dus kan er plaatselijk ook opnieuw veel regen vallen. Ook hagel behoort uiteraard tot de mogelijkheden.

Richting zee is de onstabiliteit stukken minder, maar ik sluit, mits de aflandige wind van morgen (ONO) zich kan behouden, niet uit dat er ook daar een aantal buien kunnen ontstaan. Echter de zwaarste buien zullen vallen in de gebieden met de meeste warmte. Dit zal voornamelijk het oosten en zuidoosten van het land zijn.

Dinsdag hebben we een vergelijkbare situatie, maar dan zal een opstekende NNW-wind de onstabiliteit dieper landinwaarts brengen.

Groeten, Weerfreak

Onweersdagen 2018: 69
vooral met Mark.

Bacci

Jesus, heel midden/oost Europa in de onweer, gekkigheid. Hiero niets, hopen op maandag/dinsdag, daarna is het even over en uit met het onweer spektakel.

ron12

Duitsers verwacht zwaar onweer voor Gelderland Limburg Brabant en voor grote gedeelte van Belgie, buien worden zelfs zwaarder dan verwacht.  8) Nu maar afwachten hoe het gaat lopen. ;) wolken torens schieten hier de lucht al in.
Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

AFTH14

Fraaie plaat, dat beloofd hopelijk wat moois!

Giso84

Pppfff, weer onweder in de buurt aankomende dagen al verwacht ik niks...
maar . . .
Zoals gelezen niet geheel uitgesloten dus ik duim als een malle
Als de weerman loog, bedenk dan: 'tussen de druppels door was het droog'

ron12

Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

ron12

Eerste onweer bij Den Bosch ;)
Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

jones

Citaat van: Weerfreak op zo 05 jun 2016 - 13:21
Goedemiddag onweersliefhebbers,

Groeten, Weerfreak

Hey, zijn die soundings accuraat en gratis beschikbaar? :)
Dank

Weerfreak 1337

Citaat van: jones op zo 05 jun 2016 - 15:23
Hey, zijn die soundings accuraat en gratis beschikbaar? :)
Dank

Deze zijn gratis te verkrijgen via het onderstaande programma'tje.

http://www.zygrib.org/

Onweersdagen 2018: 69
vooral met Mark.

jornonweer

Heb het gevoel dat zuid-nl toch ook nog iets meekrijgt vandaag.
Danger is real, fear is a choice.

Summer

Hier in het uiterste zuiden van limburg erg benauwd en zonnig...(nog) geen dreiging te bekennen...
Lijkt ons wederom te schampen en met name richting onze Belgische en Duitse buren te gaan...

boxer

Pffff zie die bui is groeien in noord BE :P

Mariska

De afgelopen dagen (en de komende dagen) wordt ons weer bepaald door wat er boven Duitsland ontstaat. Wat ik de afgelopen jaren heb meegemaakt is dat de buien die wij kregen zich voornamelijk boven Frankrijk ontstonden en dan richting heet noorden trokken.

Wat nu gebeurd, is dat een wat zeldzamer fenomeen?
Een statisticus waadde door een rivier die gemiddeld 1 meter diep was. Hij verdronk.[/size

Weerfreak 1337

Superontwikkeld en gigantisch aambeeld te zien richting het noorden van België met een zeer strakke ijskap! Soms ook wat opbollende bloemkolen erboven uit (Overshooting top).

Onweersdagen 2018: 69
vooral met Mark.

Oxize

Citaat van: Mariska op zo 05 jun 2016 - 15:54
Wat nu gebeurd, is dat een wat zeldzamer fenomeen?
Zeldzaam niet, maar komt niet al te vaak voor dat we een lange oostelijke stroming hebben in de Zomer. Ik vind Ostgewitter veel spectaculairder dan die restjes die we uit Frankrijk krijgen. Als het dan uit frankrijk kwam, dan moesten we het voornamelijk van een MCS/Squall hebben. Maar die heb ik de afgelopen jaren niet meer zo hevig gezien muv die van vorige week vanuit Duitsland.

Hier in twente vliegen de cumulus allemaal de lucht in. Er broeit wel wat. ff afwachten.
Oxize Fotografie -  Bokehlicious! - Stormchasing and Skywarn Certified - Astrofotografie -  APEC Member

Paspimefonic

Hier in Gouda (Zuid-Holland) zie ik ook dat de bloemkolen blijven groeien. Geen waarschuwing van het knmi voor deze provincie, maar wie weet krijgen wij hier nog een beetje onweer.

Dickje

Nee hoor. Niets gezien of gehoord. Zonnetje al de hele middag in the sky.

Paspimefonic

Vanuit Gouda een aambeeld te zien?

Paspimefonic

Ik zie deze trouwens in zuidelijke richting in omvang toenemen.

winter67

Waarom zijn er buien boven zee volgens buienradar terwijl het gewoon helder daar is?
Ps noord België hevig noodweer

Powered by EzPortal