Zomer discussietopic 2016

Topic gezien door 74142 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, zo 29 mei 2016 - 22:11

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Jenkie

Hier lekker 21,5 hoor. Klopt precies!

Glennb

Citaat van: strandwacht op wo 08 jun 2016 - 14:42
14 graden hier momenteel ???,met hun 20 graden gelul.

Ze kunnen het weer de laatste tijd slecht voorspellen.

Gelukkig laat het weer zich niet voorspellen ;).
Groet,
Glenn

sneeuw040

in eindhoven vandaag een goeie 24 graden, was weer goed warm!

AFTH14

Vandaag in Noord-Holland weer n heerlijke dag! Staat de volgende hittegolf al in de kaarten?

flyineddy

Het bleef hier vandaag behoorlijk lang bewolkt. Zo ongeveer het langste van heel Nederland.
Pas toen ik om 3 uur de fiets pakte om naar huis te gaan begon de zon door te breken.
Het eerste stuk naar huis heb ik met 2 verschillende klimaten gefietst. Omdat ik met de jas open fietste was de voorkant van mijn lijf behoorlijk koud door de frisse wind, maar onder mijn jas, met de zon in de rug, was het juist heel warm.
Pas halverwege voelde het buiten warm genoeg aan om de jas helemaal uit te doen.

Kortom, de temperatuur in de zon is lekker, als die wind niet zo koud was.
Ik kijk alweer uit naar de volgende warme periode. :)

Eddy.
Bliksems wat een gedonder.

Marsel

Citaat van: flyineddy op do 09 jun 2016 - 21:38
Ik kijk alweer uit naar de volgende warme periode. :)

Ik vrees dat die warme periode nog wel eens lang op zich kan laten wachten.
We gaan immers een onstabiele en enigszins koele week tegemoet waarbij vanaf zondagmiddag in polaire lucht dagelijks kans is op (onweers)buien. Op zich helemaal geen vervelend weertype als het gaat om ons dagelijkse portie convectie maar met temps tussen 17 en 21C wellicht wat frisjes. Voor zover ik kan zien blijft het weerbeeld polair getint tot in ieder geval D+10.

flyineddy

Citaat van: Marsel op vr 10 jun 2016 - 01:24
Ik vrees dat die warme periode nog wel eens lang op zich kan laten wachten.
We gaan immers een onstabiele en enigszins koele week tegemoet waarbij vanaf zondagmiddag in polaire lucht dagelijks kans is op (onweers)buien. Op zich helemaal geen vervelend weertype als het gaat om ons dagelijkse portie convectie maar met temps tussen 17 en 21C wellicht wat frisjes. Voor zover ik kan zien blijft het weerbeeld polair getint tot in ieder geval D+10.

Dat is wel een beetje jammer. :(
Aan de andere kant hebben dergelijke buiensituaties mij wel meermaals (aangenaam) verrast met mooie wolken/luchten en soms een verrassend harde onweersklap. We zullen zien wat het gaat worden en er maar het beste van maken.
Zo lang het maar niet regent als ik op de fiets zit.  ;D

Eddy.
Bliksems wat een gedonder.

dennis089

Citaat van: Marsel op vr 10 jun 2016 - 01:24
Ik vrees dat die warme periode nog wel eens lang op zich kan laten wachten.
We gaan immers een onstabiele en enigszins koele week tegemoet waarbij vanaf zondagmiddag in polaire lucht dagelijks kans is op (onweers)buien. Op zich helemaal geen vervelend weertype als het gaat om ons dagelijkse portie convectie maar met temps tussen 17 en 21C wellicht wat frisjes. Voor zover ik kan zien blijft het weerbeeld polair getint tot in ieder geval D+10.

Marsel, voorzie jij een echte natte periode waarin we veelal binnen zullen zitten, of af en toe een bui?

Tam

Citaat van: dennis089 op vr 10 jun 2016 - 09:49
Marsel, voorzie jij een echte natte periode waarin we veelal binnen zullen zitten, of af en toe een bui?

Ik denk niet dat Marsel kan voorzien of jij wel of niet binnen gaat zitten.

Bubba

Kijk, op dit soort feedback zit ik nou te wachten :o alleen was het leuker geweest als de voorspelling wat positiever was geweest :'( :'(

Citaat van: Marsel op vr 10 jun 2016 - 01:24
Ik vrees dat die warme periode nog wel eens lang op zich kan laten wachten.
We gaan immers een onstabiele en enigszins koele week tegemoet waarbij vanaf zondagmiddag in polaire lucht dagelijks kans is op (onweers)buien. Op zich helemaal geen vervelend weertype als het gaat om ons dagelijkse portie convectie maar met temps tussen 17 en 21C wellicht wat frisjes. Voor zover ik kan zien blijft het weerbeeld polair getint tot in ieder geval D+10.

Arend

Citaat van: Tam op vr 10 jun 2016 - 10:24
Ik denk niet dat Marsel kan voorzien of jij wel of niet binnen gaat zitten.

Haha, je weet maar nooit.  :D

In ieder geval staat er volgende week eindelijk weer eens wat neerslag op het programma en dat vind ik zelf prima. Als het af en toe ook nog eens vergezeld gaat van onweer... wat wil je nog meer? Ideaal zou zijn als er dan weer een week met droog weer op zou volgen, beetje afwisseling, voor ieder wat wils.
Een zomer zonder onweer, is als een winter zonder sneeuw. Hogedruk maakt alles stuk. Een evenaring is geen record.

Marsel

Citaat van: Arend op vr 10 jun 2016 - 11:54
Haha, je weet maar nooit.  :D

Haha lol  ;D.

@ Dennis.
Ondanks dat het er in de pluimen nogal heftig uitziet vwb neerslagsignaal krijg ik niet het idee van volledig verregende dagen oid aangezien brede neerslagzones (uitgesproken fronten) niet uit de output af te leiden zijn. Daarbij moet ik wel aangeven dat de periode zondag - dinsdag af en toe frontale restanten kent die in de loop van de dag merendeel convectief van aard worden. Dat betekent dan dus niet helemaal een zuiver open weerbeeld.

Die restanten zijn overigens afkomstig van het systeem dat as we speak ten zuidwesten van ons ligt en tot dinsdag nodig heeft om deactiverend te passeren. Die vertraging komt voort uit het feit dat de rug die we nu boven onze regio hebben langzaam afbreekt waardoor het systeem in de bovenlucht vanaf morgen in een zwak westelijk georiënteerd stromingsregime terecht komt hetgeen uiteraard de noordwaarts verplaatsing bemoeilijkt. Ook aan de grond zien we tot aan definitieve passage een vlakke drukverdeling terug.

Het EPS ondersteund dit beeld en komt met vrij hoge bedekkingsgraden op die dagen. Er wordt tijdens de ochtend soms zelfs een klein beetje lichte stratiforme neerslag berekent. Echter, het gros van de berekende neerslag is te koppelen aan dagelijkse gang boven land en we zullen dus waarschijnlijk een week krijgen die in het teken van convectie komt te staan. Daarbij hebben de dagen woensdag en donderdag een wat groter open gehalte (dus meer opklaringen) maar nog steeds met een paar pittige onweersbuien tijdens de middag. Op alle dagen geldt dat (hoogte)troggen of ingedraaide occlusies vanuit het zuidwesten de buiigheid van tijd tot tijd kunnen verhogen. Maar in principe buiten buien(storingen) om regelmatig de zon erbij.

Écht heel slecht wordt het dus niet, laten we het gematigd zomerweer noemen. Voor de liefhebbers van mooie buienluchten en onweer is er vanaf zondagmiddag werk aan de winkel want het zal mij niet verbazen als het vanaf dan t/m komende donderdag elke dag wel ergens tot onweersbuien komt. Deze keer dan van het koele type en dus minder excessief qua neerslag, dat dan gelukkig weer wel.

Bubba

Kijk daar hebben we wat aan ;D Toppie Marcel bedankt ;) :D

Citaat van: Marsel op vr 10 jun 2016 - 13:28
Haha lol  ;D.

@ Dennis.
Ondanks dat het er in de pluimen nogal heftig uitziet vwb neerslagsignaal krijg ik niet het idee van volledig verregende dagen oid aangezien brede neerslagzones (uitgesproken fronten) niet uit de output....*knip*

ron12

Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

dennis089

weersverbetering rond 20-6?

Energizer85

Ben elke pluim weer aan t hopen dat we uit deze dip(je) gaan komen.... Na t weekend misschien?

Arend

Citaat van: Energizer85 op ma 13 jun 2016 - 22:16
Ben elke pluim weer aan t hopen dat we uit deze dip(je) gaan komen.... Na t weekend misschien?

Begint er wel steeds meer op te lijken. Gelukkig dat er deze week dan nog wat neerslag gaat vallen. Met hier gisteren 7 mm en vandaag 8 mm zijn het tot nu toe niet echt bijzonder grote hoeveelheden. Af en toe wordt de regen vergezeld van een paar klappen onweer, en dan is het dan. Bijzonder spannend verloopt het hier tot nu toe niet, maar dat mag je ook niet verwachten.
Een zomer zonder onweer, is als een winter zonder sneeuw. Hogedruk maakt alles stuk. Een evenaring is geen record.

ron12

Aparte lagedruk gebied(tje) ontstaat boven Duitsland donderdag en vrijdag, 2 interesanten dagen daar voor de boeg aldaar.bron duitse media  ::) Komende 10 dagen tot 600 mm regen in de Alpen mogelijk :o
Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

dennis089

Marsel, even een vraagje voor jou als weerkundige omdat ik nieuwsgierig ben. Ik lees net in mijn natuurkunde boek dat bij condenseren warmte vrij komt. In de meteorologie zorgt het condenseren van de lucht in de wolken voor de regen. Waarom houdt dit proces zichzelf niet in stand als hier warmte bij vrijkomt? We zien het elke dag dat een bui uiteindelijk uitdooft.


Powered by EzPortal