Lente Discussietopic 2016

Topic gezien door 98730 bezoekers
Gestart door Marsel, vr 19 feb 2016 - 14:17

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Armand

Citaat van: Energizer85 op ma 18 apr 2016 - 20:24
Ben ik het niet helemaal mee eens, vorige week nog een aantal prachtig zomeraandoende onweersbuien gezien. Evenals dagen met temperaturen richting de 20 graden. Dat nu de koelere NWer even roet in het eten gooit, is volgens mij helemaal niet zo gek medio april (april doet wat ie wil)

We hebben inderdaad al leuke buien gehad. Maar ik doelde echt op de georganiseerde onweersbuien, met de welbekende hoge onstabiliteit, zomerse temperaturen, level 2/3 van Estofex en dan uiteindelijk de ploffers in Frankrijk en België die noordwaarts trekken. Daar moeten we helaas nog op wachten.

ron12

Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

Bacci

Hierbij dan ook de sneeuwkansjes voor Nederland  8)


Armand

Citaat van: Bacci op di 19 apr 2016 - 17:06
Hierbij dan ook de sneeuwkansjes voor Nederland  8)


Toch wel 30%, dat schrikt best af!

Er zullen zeker buien voorkomen, maar sneeuw verwacht ik eigenlijk niet. Wel is het mogelijk dat een steviger exemplaar gepaard kan gaan met hagel, onweer en mogelijk wat natte sneeuw.

ron12

April stuk kouder dan December http://www.weer.nl/nieuws/detail/2016-04-19-april-stuk-kouder-dan-december/ Daar we al achter gekomen ;) Problemen met warme golfstroom ?
Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

Arend

Heerlijk weertje vandaag, heb er van genoten. Het lijkt er op dat we nog een paar van deze dagen krijgen. Geniet er van zolang het duurt!
Een zomer zonder onweer, is als een winter zonder sneeuw. Hogedruk maakt alles stuk. Een evenaring is geen record.

vossejongk

Winterdiscussietopic maar weer heropenen? lol

TaL

Genieten van vandaag en morgen, het zal nodig zijn! Vanaf vrijdag kommer en kwel met diep noordelijke winden en koud, horror voor menig lente- en zomerliefhebber als ik. Het enige leuke zal de buienluchten in de polaire lucht zijn maar toch was ik het liever kwijt dan rijk in dit jaargetijde.

Gelukkig komt aan alles een einde, dus ook aan de periode die eraan zit te komen  8)
Onweersdagen. 2012: 29, 2013: 24, 2014: 42, 2015: 23, 2016: 16, 2017: 0

Unknown-user1778

Wordt wel een lange en hardnekkige periode volgens mij
Marsel, zie jij op de lange termijn iets van een 'eind' aan dat koude vaatje dat vanaf t weekend aangetapt gaat worden?

Bacci

Is er enig kans op onweer dan trouwens?

Armand

Citaat van: Bacci op wo 20 apr 2016 - 13:28
Is er enig kans op onweer dan trouwens?

Jazeker, overdag kunnen pittige buien wel met een klap onweer gepaard gaan. Echter verwacht geen grootschalige onweersbuien, eerder 'winterse' buien waarbij vanalles kan voorkomen. Er is dan ook een beetje CAPE aanwezig:

Armand

En er is dus ook kans op natte sneeuw, zeker als de buien tijdens de ochtend of avond vallen zoals GFS voor zondagmorgen aangeeft:


Blijf ik ook eens een jaar in Nederland tijdens de meivakantie, krijg je dan meteen dit. Dat wordt afkicken ;D
(We gaan al enkele jaren naar de warme streken zoals Turkije of Egypte tijdens de meivakantie, dit jaar helaas niet)

pietjelol

@armand oeps dacht dat dat neerslag was. Vond het al raar 200 mm op een dag  ;D

Lothiriel

KMI geeft nu ook smeltende sneeuw in België voor zondag, maandag én dinsdag. Vreemd genoeg wel bij 8 graden? Misschien in de ochtend.

Winter 2015-2016 in Leuven
3 dagen smeltende sneeuw | 2 dagen sneeuw | 8 vorstdagen | 2 ijsdagen

Marsel

Citaat van: dennis089 op wo 20 apr 2016 - 12:41
Wordt wel een lange en hardnekkige periode volgens mij
Marsel, zie jij op de lange termijn iets van een 'eind' aan dat koude vaatje dat vanaf t weekend aangetapt gaat worden?

Ik kan er weinig van maken Dennis. Krijg sterk het vermoeden dat we tot ver in de eerst decade van mei op de volgende landelijke 15 graden moeten wachten. Met andere woorden, deze kou en het algehele patroon met blokkades op de verkeerde plek lijken blijvertjes te zijn. Trek er maar minimaal tot in de eerste dagen van mei voor uit. Tot die tijd is het gewoon pure rommel uit het noorden tot noordwesten met Tx tussen 7 en 11C. Richting de maandwissel wellicht weer eens iets ruimer boven de 10, maar eigenlijk kunnen we stellen dat het gewoon herfstig wordt. Een weertype waar niemand iets aan heeft, op de wellicht mooie wolkenluchten na misschien.

Citaat van: Lothiriel op wo 20 apr 2016 - 22:40
KMI geeft nu ook smeltende sneeuw in België voor zondag, maandag én dinsdag. Vreemd genoeg wel bij 8 graden? Misschien in de ochtend.

Lijkt me goed mogelijk ondanks dat de temperatuur nabij de grond oploopt tot een graad of 7-8. Kijkend naar de luchtmassa van het komende weekend zakt het FZL naar grofweg 2000ft, theta-e naar 10-14C en is het op 850 gemakkelijk -7C. Zal me niks verbazen dat er in een bui dan zomaar natte sneeuw voor kan komen. Je mag het gerust winterse buien noemen.

Bacci



Armand

In het noorden toch al beduidend koudere lucht. Hier nog best aangenaam, met een mooie warme dag achter de boeg
Dat was dan ook direct de laatste warme dag van april  :'(

Bacci

Citaat van: Armand op do 21 apr 2016 - 22:17
In het noorden toch al beduidend koudere lucht. Hier nog best aangenaam, met een mooie warme dag achter de boeg
Dat was dan ook direct de laatste warme dag van april  :'(

Inderdaad, even 8 graden verschil.

Bacci

Oeh 50% kans op sneeuw dinsdag, misschien dat we wel wat vlokjes gaan zien komende week.


Powered by EzPortal