Lente Discussietopic 2016

Topic gezien door 98782 bezoekers
Gestart door Marsel, vr 19 feb 2016 - 14:17

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Extremissimorum

@Marsel Dan zal dat het zijn geweest. Wishful thinking  :P
Had wel heel veel weg van sneeuw, maar bij nader inzien kon het ook hagel in een vergevorderde smeltende fase zijn.

Armand

Had dat vorige week donderdag ook meegemaakt. Het was een grote druppel met stukken ijs in, smeltende hagel dus. Leek best veel op natte sneeuw, maar het dwarrelde niet naar beneden, ging juist sneller dan normaal. Temperatuur was ook niet koud genoeg, het daalde tot 5.8 graden.

alfons

Ik weet niet of het hier thuis hoort , maar wel interessant. Bericht uit de Volkskrant vandaag

Dooi ijskap Groenland doet ongekend vroeg intrede

De voorjaarse dooi is ongekend vroeg ingetreden op Groenland. In twee dagen tijd heeft op 12 procent van de ijskap smelt plaatsgevonden, constateert het Danish Meteorological Institute (DMI). 'Deze uitzonderlijke meting past in het beeld van klimaatverandering.'
tingen van afgelopen maandag en dinsdag tonen een dooi die plots en razendsnel zijn intrede doet. Betrokken wetenschappers waren aanvankelijk zo verrast door de smeltcijfers dat ze voor de zekerheid hun computermodellen hebben nagelopen. Die bleken onveranderd hun werk te doen.

'Zelfs weerstations vrij hoog op de ijskap namen op maandag zeer hoge temperaturen waar', stelt een onderzoeker die de smeltdata van Groenland heeft geobserveerd. Hoge temperaturen van 5 tot 10 graden Celsius zijn gemeten door meerdere weerstations. Ook op hoger gelegen terrein, een kleine 2 kilometer boven de zeespiegel, liep het kwik op tot 3,1 graden Celsius. 'Dit zou een warme dag zijn in juli, laat staan april.'

ron12

Niet zo vreemd hoor, temperatuur afwijking noordelijk halfrond laatste jaren http://www.nordicweather.net/ilmasto.php?en  :'(
Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

Armand

Toch wel een apart verschil tussen EC en GFS. EC gaat komende donderdag amper voor 15 graden, terwijl GFS zit de denken aan een warme dag.



Bij de GFS pluim staan ook de sneeuwkansen vermeld, afgelopen winter niet vaak beter gezien. Nu is deze pluim wel voor het uiterste zuiden van Limburg (heuvels), maar het zal mij niet verbazen als het dan in de Ardennen gaat sneeuwen....

Verschrikkelijk, was net een beetje gewend aan de zomerjas, kan de winterjas weer aan  :'( Nu maar hopen dat de zomer een hoop gaat goedmaken ;)

Unknown-user1778

nog even en dan is het daar warmer dan hier haha

Marsel

Citaat van: Armand op za 16 apr 2016 - 11:23
Toch wel een apart verschil tussen EC en GFS. EC gaat komende donderdag amper voor 15 graden, terwijl GFS zit de denken aan een warme dag. *knip*

Ja, viel mij ook al op.
Onzekerheid zit 'm in de ontwikkeling, locatie en vorm van het premature blokkerende hoog noord van ons en de exacte invloed van de cut-off noordwest van Spanje op donderdag. Zal een zeer delicate zaak worden want NL zit precies op het grenvlak tussen warmte oprukkend vanuit het zuiden en koelte in het noorden.
Overheerst het laag dan hebben we heel kort een zuidoost stroming en wordt het vrij snel 20C (T850 richting 10C), overheerst het hoog dan eerder een wat meer noordoostelijke stroming met lagere temperaturen zowel op sfc als op 850. Ik krijg het idee dat de laatste optie, met grofweg Tx 14-18C, de voorkeur heeft. De warmste opties waren namelijk niet goed vertegenwoordigd in de ensembles.

Floris!

En dan is april nog een graad te warm ook! Voelt alsof we 5 graden beneden normaal zitten!

Kwadrant

Koude April, ook die groene explosie valt nog tegen. Lente heeft een koude start..
Don`t feed Angry Wolves

Unknown-user1778

Marsel, die koude week die in gaat vallen met de start van de mei vakantie (ben weer student, 30jaar). Is dat een zonnige koude noordoost stroming? Is de kou dan voornamelijk te danken aan de koude wind?

Armand

Citaat van: Floris! op za 16 apr 2016 - 12:14
En dan is april nog een graad te warm ook! Voelt alsof we 5 graden beneden normaal zitten!

April verloopt inderdaad iets warmer dan normaal, het voelt wel eens anders..


Citaat van: dennis089 op za 16 apr 2016 - 19:13
Marsel, die koude week die in gaat vallen met de start van de mei vakantie (ben weer student, 30jaar). Is dat een zonnige koude noordoost stroming? Is de kou dan voornamelijk te danken aan de koude wind?

Het lijkt toch wel wisselvallig te worden. Vrijwel elke dag zijn er kleine piekjes in de neerslagdiagram terug te vinden, wat meestal duidt op enkele buien. We weten dat buien plaatselijk zijn en dat er dus zeker ook droge (zonnige) momenten tussen zullen zitten. Het is wel nog op zeker LT, maar de spreiding is ook niet al te groot.

De wind lijkt die week overigens niet uit het noordoosten, maar eerder noordwesten te komen (vandaar dus ook de grote kans op enkele buien).


Helaas niet zo'n geweldig weertype voor de mensen die in Nederland blijven tijdens (de eerste week van) de vakantie.

Marsel

Citaat van: dennis089 op za 16 apr 2016 - 19:13
Marsel, die koude week die in gaat vallen met de start van de mei vakantie (ben weer student, 30jaar). Is dat een zonnige koude noordoost stroming? Is de kou dan voornamelijk te danken aan de koude wind?

Ik vrees dat het dit maal niet de zonnige variant is die we vanaf eind komende week voor onze kiezen krijgen.
Vanuit het noorden afzakkende lagedrukgebieden en de bijbehorende fronten hebben regelmatig invloed. Bovendien, buiten deze verstoringen om, is aangevoerde lucht zodanig fris dat ook boven de Noordzee de nodige Cu/Sc en een paar buitjes aangemaakt zullen worden. Bovendien zorgt aanwarming boven land overdag voor vergelijkbare bewolking.

Het stromingspatroon vertoont echter wel wat afwisselingen tussen cyclonaal en anticyclonaal. De ene dag is dus de andere niet en ik denk dat we met de termen 'wisselend bewolkt met af en toe regen of een bui' een heel eind komen.
Het zal met momenten best eens goed op kunnen klaren. Het ensemble van EC00 liet ook duidelijk ruimte voor periodiek wat opklaringen. Maar al met al niet de zonnige variant van kou voor zover ik nu kan zien. Het weerbeeld zou wel een flink op dat vandaag kunnen lijken. We kunnen vervolgens de rest van april thermisch gezien vrijwel zeker de prullenbak in gooien.

Edit: Armand was met net voor ;).

TaL

Kortom gewoon kommer en kwel dus. Ik kan me eigenlijk geen mei maand meer herinneren die te warm verliep, de laatste jaren brengt mei altijd wel (een lange periode) koelte of wisselvalligheid.

Met de huidige trend lijkt dit niet anders te gaan gebeuren, maar ach, het is nog 2 weken :) April lijkt idd al afgeschreven.
Onweersdagen. 2012: 29, 2013: 24, 2014: 42, 2015: 23, 2016: 16, 2017: 0

Unknown-user1778

Na het weekend dus nog even genieten van de mooie momenten en daarna minstens 1 misschien wel 2 weken door de zure appel.. Dankje armand en marsel, weten we teminste precies waar we aan toe zijn!

TMCThomas


Gaat het dan toch nog wit worden  ::) ;D

Armand

Citaat van: TMCThomas op zo 17 apr 2016 - 13:44
Gaat het dan toch nog wit worden  ::) ;D

Nou afgelopen winter niet veel beter gezien op die termijn... Waarom valt alles niet gewoon in het juiste seizoen, haha. Achja dit maakt het dan wel weer wat spannender om te volgen anders was alles al van tevoren bekend.

Marsel

Citaat van: Armand op zo 17 apr 2016 - 20:55
Nou afgelopen winter niet veel beter gezien op die termijn... Waarom valt alles niet gewoon in het juiste seizoen, haha. Achja dit maakt het dan wel weer wat spannender om te volgen anders was alles al van tevoren bekend.

Tja, dat vroeg ik me in november en met name december ook af. Wat een fantastische warmtepomp had moeder natuur toen opgezet. Weken achtereen diepe zuidelijke aanvoer. Als we dat in zomer hadden gehad....dan hadden we de zomer van eeuw gehad. Maar goed, dat kennen we inmiddels wel.

Vwb de komende kou-uitbraak. Ik kan met moeite de kaarten van de nachtelijke runs aanzien. Wát een bak kou komt er afzakken zeg, en langdurig ook....bah. Dit zijn de scenario's waar ik altijd voor vrees in het voorjaar. Laat het maar snel mei worden.

Lothiriel

KMI voorspelt smeltende sneeuw in de Ardennen volgende zondag... :p
Winter 2015-2016 in Leuven
3 dagen smeltende sneeuw | 2 dagen sneeuw | 8 vorstdagen | 2 ijsdagen

Armand

Citaat van: Marsel op ma 18 apr 2016 - 13:46
Tja, dat vroeg ik me in november en met name december ook af. Wat een fantastische warmtepomp had moeder natuur toen opgezet. Weken achtereen diepe zuidelijke aanvoer. Als we dat in zomer hadden gehad....dan hadden we de zomer van eeuw gehad. Maar goed, dat kennen we inmiddels wel.

Vwb de komende kou-uitbraak. Ik kan met moeite de kaarten van de nachtelijke runs aanzien. Wát een bak kou komt er afzakken zeg, en langdurig ook....bah. Dit zijn de scenario's waar ik altijd voor vrees in het voorjaar. Laat het maar snel mei worden.

Klopt, dat zie je helaas vaak voorkomen dat de juiste luchtdrukverhoudingen te laat optreden.
Vannacht ook al nachtvorst gehad hier. Het enige leuke aan dit soort koude uitbraken zijn de hagelbuitjes en de prachtige polaire luchten. Voor de rest is er (naar mijn inziens) geen moer aan. Al heb ik toch liever georganiseerd zomeronweer, wat eind april begin mei normaal ook niet te uit te sluiten valt, helaas dit jaar wel.

Energizer85

Citaat van: Armand op ma 18 apr 2016 - 19:24
Klopt, dat zie je helaas vaak voorkomen dat de juiste luchtdrukverhoudingen te laat optreden.
Vannacht ook al nachtvorst gehad hier. Het enige leuke aan dit soort koude uitbraken zijn de hagelbuitjes en de prachtige polaire luchten. Voor de rest is er (naar mijn inziens) geen moer aan. Al heb ik toch liever georganiseerd zomeronweer, wat eind april begin mei normaal ook niet te uit te sluiten valt, helaas dit jaar wel.

Ben ik het niet helemaal mee eens, vorige week nog een aantal prachtig zomeraandoende onweersbuien gezien. Evenals dagen met temperaturen richting de 20 graden. Dat nu de koelere NWer even roet in het eten gooit, is volgens mij helemaal niet zo gek medio april (april doet wat ie wil)

Powered by EzPortal