Lente Discussietopic 2016

Topic gezien door 98873 bezoekers
Gestart door Marsel, vr 19 feb 2016 - 14:17

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

TaL

Ik denk dat het wel zal meevallen met het weer volgend weekend. De modellen opteren nu toch wel iedere keer voor een aanwezig hoog die zijn invloed zal uitoefenen op ons weer. De juiste bepaling van dat hoog zal doorslaggevend zijn, de laatste runs zien we het hoog meer NO van ons te liggen dan O waardoor de wind meer uit O-NO lijkt te gaan waaien en dat scheelt letterlijk een trui.

Indien het hoog ten ZO/O van ons komt te liggen zitten we meer met een O-ZO stroming en dus al vlug hogere temps.

Hoe dan ook lijkt het wel aardig weer te worden met voorlopig de meeste kans op de koelere variant. Maar ach, het is nog een week ver ;)

Citaat van: dennis089 op zo 10 apr 2016 - 17:37
Helaas beide weekenddagen mogen werken. Hopelijk krijgen we meer mooi weer!

Edit: had het verkeerd gelezen, dacht dat het over volgend weekend ging, idd was het nu ook stralend weer en opnieuw een perfecte timing van de regenzone ('s nachts) , uiterst groeizaam weer dus 8)
Onweersdagen. 2012: 29, 2013: 24, 2014: 42, 2015: 23, 2016: 16, 2017: 0

dondertje127

Die vooruitzichten uit het niets... Zeg me alsje alsjeblieft dat dit een grap is! ??? :-\

matroesjka-world

Citaat van: Jan van Ooijen op do 07 apr 2016 - 14:36
Haha te hoog in hun bolletje?


Zeker weten, de helft van die temperaturen gaan we niet eens halen zondag  :-\
Gek op extreem weer, zoals vet veel regen, keiharde stormen en bakken met sneeuw !!!

Bacci

Jahoor, winter te zacht, lente te koud.

Unknown-user1778

Volgens zowel, gfs als ec vallen we komende maandag, dinsdag, woensdag en donderdag aan de warme kant van de straalstroom. Echter in de pluim blijven de temperaturen redelijk matig. Wat is er aan de hand Marsel? Die kaarten zien eruit als prachtig lenteweer! En het is al over een paar dagen.

Armand

Begin volgende week zal het inderdaad best aangenaam weer worden. Alleen daarna zit er toch een flinke dip in de pluimen. Komt door een meer noordelijke stroming, er zijn zelfs sneeuwkansen... Niet groot natuurlijk, maar ze zijn er wel terwijl dat normaal toch wel ten einde is rond deze tijd van het jaar....

Unknown-user1778

Ik hoef geen sneeuw! Ik wil lente! Een lekker warm zonnetje! Blauwe lucht, fluitende vogels :) beetje zoals nu vandaag. Ben benieuwd hoe laat de grijze massa weer komt..

Extremissimorum

Citaat van: Armand op do 14 apr 2016 - 11:31
Begin volgende week zal het inderdaad best aangenaam weer worden. Alleen daarna zit er toch een flinke dip in de pluimen. Komt door een meer noordelijke stroming, er zijn zelfs sneeuwkansen... Niet groot natuurlijk, maar ze zijn er wel terwijl dat normaal toch wel ten einde is rond deze tijd van het jaar....

Gisteren zag ik bij die onweersbui ook regelmatig dikke vlokken natte sneeuw. Het kan dus zeker nog.

Unknown-user1778

Het was heerlijk vandaag!  :D
Heb echt genoten van het zonnetje! Tussen de lessen door in de pauzes, voor de dag, erna met rennen buiten. Het was Heeeerlijk! 'sun smiley' :)

dondertje127

Citaat van: dennis089 op do 14 apr 2016 - 12:11
Ik hoef geen sneeuw! Ik wil lente! Een lekker warm zonnetje! Blauwe lucht, fluitende vogels :) beetje zoals nu vandaag.

Dat wil ik ook. Niks geen sneeuw meer. En ook geen kou. Het was hier vannacht zomaar ineens 0.9 graden. Koud dat het werd ineens zeg. Dat was ook te voelen met het raampje open. Bah!

Marsel

Citaat van: Extremissimorum op do 14 apr 2016 - 12:50
Gisteren zag ik bij die onweersbui ook regelmatig dikke vlokken natte sneeuw. Het kan dus zeker nog.

Sneeuw? :o Lijkt me strikt onmogelijk met een FZL op ruim 5000ft. Ik heb tijdens de onweersbuien van woensdag ook een neerslagsoort gezien die iets weghad van kletsnatte flatsen, maar bij nadere inspectie bleken dit smeltende hagelkorrels te zijn. Van dwarrelen kan ook bij jou geen sprake geweest zijn. Lijkt me dat de waarnemingen van natte sneeuw te koppelen zijn geweest aan smeltende hagel waarbij de korrel al uiteengevallen is en wordt omringt door een dikke druppel van smeltwater....

Dan nog even over het weer van de komende tijd, want ik vrees een beetje voor de rest van april eerlijk gezegd.
Al vele runs zien we op de LT bij verschillende modellen 'de grote verkilling' in min of meer dezelfde configuratie op de kaarten staan. Het is deze onderlinge consistentie die mij nu al de koude rillingen bezorgt. In vrijwel alle gevallen zien we vanaf eind volgende week een dijk van een blokkade ten westen van de UK ontstaan terwijl een uitgesproken hoogtelaag zich boven Scandinavië nestelt. Dat levert dan voor langere tijd een diepe noordelijke stroming op met temperaturen die een grote val maken naar maxima rond 10C. Vervelende van deze patronen is dat ze lang stand kunnen houden. Een nachtmerrie voor de liefhebbers van warm lenteweer....zie onderstaande pluim.

Op de korte termijn houdt het ook al niet over.
Want na een hele prettige week met bijna dagelijks 15C of meer, redelijk wat zon een regelmatig onweersbuien loopt het vanaf vandaag bergafwaarts. Immers, noord van het opvullende laag west van Frankrijk en Spanje dat de afgelopen dagen ons het aangename weer heeft gebracht, heeft zich inmiddels een hoog gevormd. Duidelijk zichtbaar ook op de hoogtekaarten. Aan de oostflank ervan staat, in samenwerking met een hoogtetrog richting de Noordzee, een noord(west)elijke stroming te popelen om onze omgeving binnen te treden. De barokliene zone (ingetekend als occlusie) die de luchtmassa van afgelopen week nog scheidt van de koelte noord ervan ligt op dit moment golvend over ons heen en zal morgen, wanneer een sfc laag ons passeert, naar het zuid(oost)en doortrekken.

Na passage van deze storing komen we zoals gezegd in een stromingspatroon met noordelijke component (zie verval Td vanaf morgenmiddag). Betekent dat we dit weekend dus weer terug gaan naar maxima tussen grofweg 10 en 13C. De lagedrukinvloeden verdwijnen waarschijnlijk wel begin volgende week maar de aangevoerde lucht blijft lang polair van oorsprong, dus ook dan niet meer dan veelal 12-14C onder begeleiding van een westelijke wind. De vraag die we onszelf nu moeten stellen: krijgen we voor de grote verkilling van eind komende week nog één of twee dagen wat warmer weer? Zowel EC als GFS laten woensdag, maar met name donderdag, als potentiële 'mooi-weer-dagen' met weer hogere temperaturen zien. De vraag is even óf en in hoeverre dat uit de verf gaat komen gezien de onzekerheid aangaande deze ontwikkeling....

EPS van EC00 is nog niet beschikbaar, maar de oper van EC00 lijkt op synoptische schaal behoorlijk op EC12. Dus hieronder even EC12 om een idee te geven. Duidelijk en vrijwel zeker zijn de dips: één vanaf morgen, en de ander vanaf eind volgende week. Enige onzerkeheid: de eventuele warme opstoot rond woensdag/donderdag. Al met al geen goede vooruitzichten voor de lenteliefhebbers....

Armand

Jammer! KNMI voorspelde eind vorig jaar al dat we een koel voorjaar gaan meemaken ten gevolgen van El Nino. Zeer vervelend zo'n El Nino, het zorgt voor een nog snellere opwarming en de kans blijkt dus ook groot te zijn dat dan zowel de winter als de lente in de soep lopen. Wel is het zo dat de El Nino dit jaar erg sterk is/was. Er is nog veel onzeker over de invloed van een El Nino op West-Europa, maar het lijkt er steeds meer op dat een (sterke) El Nino voor een zachtere winter en een koudere lente zorgt.

Achja, dat wordt voorlopig even door een hele zure appel bijten en vooral genieten van de spaarzame warme dagen wat april ons nog gaat bieden. Ik hoop dat we daarna dit luchtdrukpatroon even niet meer terugzien, tot december; dan kan het juist weer feest worden met zo'n verdeling ;)

Marsel

In navolging van bovenstaande: hieronder EC00. 'De grote verkilling' mooi in beeld vanaf eind volgende week.....triest :-X.

Armand

Hoop eigenlijk niet dat het nog tot nachtvorst komt, heb al vanalles buiten staan....

Unknown-user1778

Bah :'( ik had de lente al in de bol maar zo net voor mei worden we weer teruggeslingert in de grijze triestigheid...
Voor mijn gevoel zijn er nog steeds veel te weinig mooie zonnige dagen geweest!

Lothiriel

Wtf, dit lijkt wel een pluimpje voor in Maart ofzo. Hoe moeilijk kan het zijn, een lekker koude winter en een aangenaam voorjaar. Krijgen we in de plaats een 9 maanden lange herfst. Wat een klimaat :p.
Winter 2015-2016 in Leuven
3 dagen smeltende sneeuw | 2 dagen sneeuw | 8 vorstdagen | 2 ijsdagen

Leon Eikenaar

April doet wat die wil! Niet echt al te beste kaarten op termijn voor een lente/zomerliefhebber  :-\

Site: http://www.art-of-thunders.nl
Twitter: @LeonEikenaar

Unknown-user1778

Dit gaat de koudste meivakantie ooit opleveren... maximum temperaturen onder de 10 graden.... het hoort grrrr bijna 20 graden te zijn rond die tijd... en straks ineens van die 8 graden naar de 25 doorschieten waardoor het niet meer lekker is maar te warm... soms haat ik dit klimaat  ::)

dondertje127

Ik vond mei 2015 best koud. Voor mijn gevoel hebben we tot nu toe een best lekkere april maand dit jaar (2016). Niets bijzonders en ook nog niet slecht. Het is best zacht, en gisteren nacht hadden we hier wel een keer bijna vorst (0.9 graden) maar dat is niet ongewoon in april. De ijsheiligen moeten immers nog komen over een maand.

Ook koude dagen zijn af en toe niet ongewoon in april, helaas. Maar toch kan ik me voorstellen dat mensen het negatief zien, want daar heb ik ook meer dan eens last van dat ik het heel anders ervaar dan anderen die een maand of een seizoen wel als prettig of normaal ervaren of te warm, terwijl ik het meestal dan toch te koud vind. Meer dan eens zelfs, maar misschien komt het ook omdat ik een koukleum ben, geen idee. Ik moet er dan natuurlijk bijzeggen, het is voor mij dan vaak ook in combinatie met wat voor weer we erbij hebben. Regen of zon maakt voor mij dan uiteraard wel een enorm groot verschil. 10 graden in bijvoorbeeld november (is te warm) met zon of 10 graden in november met de hele dag regen of motregen en veel wind (nog steeds qua temperatuur te warm, maar koud aanvoelend), is toch een groot verschil voor mij, daar ligt mijn verschil in ervaring.

Dit keer echter vind ik het niet te koud over het algemeen, ondanks wat frissere dagen, dit keer voelt het als een prima lentemaand voor mij tot nu toe omdat we toch best al geregeld tussen 10 en 20 graden hebben gezeten. Het had veel slechter gekund (kijk maar naar het voorjaar van 2013), maar gelukkig is het dit jaar niet zo slecht naar mijn ervaring :)

ron12

OFF TOPIC ZWARE AARDBEVING JAPAN 7.4 NU OP CNN,VEEL SCHADE :'( http://www.world-eartqaukes.com/ en de snelste aardbeving registratie site http://www.emsc.org/Earthquake/seismologist.php geeft realtime ruwe date van aardbevingen wereld wijd
Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

Powered by EzPortal