Lente Discussietopic 2016

Topic gezien door 98835 bezoekers
Gestart door Marsel, vr 19 feb 2016 - 14:17

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

Marsel

Morgen trouwens toch stiekem de eerste lentedag van dit seizoen wat mij betreft.
Behoorlijk winderig, dat wel, met een vlagerige 4-5bft uit zuid, maar met Tx tussen 13 en lokaal 16C (hoogste waarden in het zuiden) is het toch warmer dan het tot op heden deze lente is geweest. Daarbij morgenochtend in het midden en noorden op uitgebreide schaal nevel en mist. Minder uitgesproken richting het zuiden, daar lokaal een paar mistbanken. Daarna snel oplossend als de zuidelijke wind aantrekt met als resultaat dat de middag heel aardig verloopt met af en toe velden hoge bewolking en lokaal wat Cu/Sc. Later toenemende bewolking vanuit het westen op nadering van het KF, 's nachts gevolgd door regen.

dondertje127

Citaat van: Armand op do 24 mrt 2016 - 17:32
Hmm, ziet er toch uit dat het de komende 24 weer eens gaat regenen. Het is inmiddels ook alweer 18 dagen geleden dat we noemenswaardige regenval gehad hebben. Deze periode mocht van mij nog wel even doorgaan, van droogte is hier (natuurlijk) nog geen sprake, graaf maar eens een gat in de grond ;) Hoop niet dat het KNMI alsnog gelijk gaat krijgen met hun voorspelde natte, koele voorjaar. Als we de afgelopen dagen naar de pluimen kijken dan zien we dat de warme uitschieters toch elke keer weer worden opgeschoven.

Voorlopig dus nog geen aangenaam voorjaarsweer met 15+  :(

Je hebt de woorden uit m'n mond gehaald met dat opschuiven. Het zou vanaf zondag as ook 15 graden geworden zijn. Nu is het in de eerste week van april tot 17 graden. Ik zou bijna durven wedden dat het wederom wordt teruggeschroefd. In de KNMI pluim worden die temperaturen namelijk totaal niet weergegeven. Maarja zelfs voor morgen wordt het niet in de KNMI pluim niet weergegeven, dus ben benieuwd of het morgen echt 15 graden wordt. Ik denk zelf ook een graad of 12, misschien 13. Maar dat is wel lekker met een zonnetje erbij en weinig of geen wind.

Marsel

Citaat van: dondertje127 op vr 25 mrt 2016 - 13:25
Je hebt de woorden uit m'n mond gehaald met dat opschuiven. Het zou vanaf zondag as ook 15 graden geworden zijn. Nu is het in de eerste week van april tot 17 graden. Ik zou bijna durven wedden dat het wederom wordt teruggeschroefd. In de KNMI pluim worden die temperaturen namelijk totaal niet weergegeven. Maarja zelfs voor morgen wordt het niet in de KNMI pluim niet weergegeven, dus ben benieuwd of het morgen echt 15 graden wordt.

Huh? Vanaf zondag 15C. Waar heb je dat vandaan? Hier is in ieder geval niets over dergelijke thermische sprongen gepost. Pas op met die standaard grafiekjes op internet. Die DMO springt als een malle, maar dat hoef ik jou denk ik niet meer uit te leggen ;).

En vwb die 15C morgen, dat gaat in het zuid(oost)en waarschijnljk lokaal wel lukken mits de regelmatig aanwezige bewolking niet te dik is om de instraling te temperen. Bovendien, de punten waartussen de lijnen in bijvoorbeeld de EC pluim worden getrokken vallen om de zes uur. Dat betekent dus 00, 06, 12 en 18z. Maximum valt morgen waarschijnlijk rond 15z. Oftewel, dat zie je niet in de pluim! Maar ook dat zou bij jou bekend moeten zijn aangezien je al enige tijd meedraait hier.

TaL

Zondag zelf kans op (onweers)buien, hopelijk mooie buienluchten dan door een afwisseling van diepblauwe hemels met dikke cb's die op en af gaan  8) Maandag komt GFS met een stormachtige dag met rukwinden aan de kusten tot 100km/u en meer.

Het saaie weer is hoe dan ook voorbij, lenteweer muv morgen is het niet echt maar het is allesbehalve saai!  :)
Onweersdagen. 2012: 29, 2013: 24, 2014: 42, 2015: 23, 2016: 16, 2017: 0

Unknown-user1778

heerlijk weer vandaag in limburg. jammer dat het maar een eendagsvlieg is (en ik moet werken  ::) ). wanneer kunnen we weer mooi weer verwachten marsel? iets hoopvols op te kaarten waar te nemen?

Armand

Mooi dagje vandaag, zeker uit de wind. Als we de recente EC pluim bekijken zien we voor volgend weekend opnieuw een indicatie voor 15 graden. Het is nog enige termijn, maar deze piek wordt (tot nu toe) eens niet opgeschoven. Bovendien was dit de laatste pluim die om 10 uur gepubliceerd werd, want met het ingaan van de zomertijd verschijnen de runs en pluimen een uur later.

Unknown-user1778

Citaat van: Armand op za 26 mrt 2016 - 22:06
Mooi dagje vandaag, zeker uit de wind. Als we de recente EC pluim bekijken zien we voor volgend weekend opnieuw een indicatie voor 15 graden. Het is nog enige termijn, maar deze piek wordt (tot nu toe) eens niet opgeschoven. Bovendien was dit de laatste pluim die om 10 uur gepubliceerd werd, want met het ingaan van de zomertijd verschijnen de runs en pluimen een uur later.

zomertijd! eindelijk :)

Marsel

Citaat van: dennis089 op za 26 mrt 2016 - 12:03
heerlijk weer vandaag in limburg. jammer dat het maar een eendagsvlieg is (en ik moet werken  ::) ). wanneer kunnen we weer mooi weer verwachten marsel? iets hoopvols op te kaarten waar te nemen?
Citaat van: Armand op za 26 mrt 2016 - 22:06
Mooi dagje vandaag, zeker uit de wind. Als we de recente EC pluim bekijken zien we voor volgend weekend opnieuw een indicatie voor 15 graden. Het is nog enige termijn, maar deze piek wordt (tot nu toe) eens niet opgeschoven. Bovendien was dit de laatste pluim die om 10 uur gepubliceerd werd, want met het ingaan van de zomertijd verschijnen de runs en pluimen een uur later.

Ja het bultje zit er redelijk standvastig in de laatste dagen. Komt nu toch langzaam dichterbij. Wat naast deze consistentie vertrouwen geeft is dat zowel EC als GFS vanaf grofweg donderdag met een 'zelfde' hoog op de proppen komen. Vorm en locatie zijn uiteraard anders maar de tendens ziet er vergelijkbaar uit.

Zou dan betekenen dat vanaf komende donderdag een rug vanuit het Azorenhoog richting onze omgeving wordt uitgerold welke vervolgens, tijdens het komende weekend, een eigen filiaaltje opzet ten (noord)oosten van ons land. EPS output van 00Z lijkt hierin vrij eenduidig. Tegen die tijd lopen de mogelijkheden, afhankelijk van waar het hoog terecht gaat komen, nog wel behoorlijk uiteen. Maar dat is gezien de termijn niet meer dan logisch. Opwarmend tov nu naar 15C of mogelijkerwijs 20C richting het komende weekeind is mogelijk. We zullen het moeten blijven volgen, want zekerheid hebben we nog niet.

De setup blinkt alleen niet uit in soliditeit. De rug is, met name in de bovenlucht, niet erg uitgesproken en zo blokkerend als onze vorige anticycloon zal eea waarschijnlijk niet worden. Dus we kunnen vraagtekens zetten bij de duur van het eventuele mooie weer. Maar dan nog, een paar heel mooie dagen met relatief hoge temperaturen en weinig wind (lokaal 15-20C?) lijken weldegelijk mogelijk. Zie onderstaande pluim (EC00).


Armand

Toch weer wat om naar uit te kijken ;) Helaas lijkt het inderdaad niet lang vast te houden.
Fijne Paasdagen allemaal!

dondertje127

Citaat van: Marsel op vr 25 mrt 2016 - 13:29
Huh? Vanaf zondag 15C. Waar heb je dat vandaan? Hier is in ieder geval niets over dergelijke thermische sprongen gepost. Pas op met die standaard grafiekjes op internet. Die DMO springt als een malle, maar dat hoef ik jou denk ik niet meer uit te leggen ;).

En vwb die 15C morgen, dat gaat in het zuid(oost)en waarschijnljk lokaal wel lukken mits de regelmatig aanwezige bewolking niet te dik is om de instraling te temperen. Bovendien, de punten waartussen de lijnen in bijvoorbeeld de EC pluim worden getrokken vallen om de zes uur. Dat betekent dus 00, 06, 12 en 18z. Maximum valt morgen waarschijnlijk rond 15z. Oftewel, dat zie je niet in de pluim! Maar ook dat zou bij jou bekend moeten zijn aangezien je al enige tijd meedraait hier.


Nee, die grafieken zag ik elders afgelopen weken. Dat waren grafieken die ik toen zag over het weer van nu.

ron12

Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

matroesjka-world

Gek op extreem weer, zoals vet veel regen, keiharde stormen en bakken met sneeuw !!!

Eric

WOW !!!! Volgens Meteo Limburg volgend weekend (ruim) 20 graden! #zinin   8) 8)

dondertje127

Citaat van: Eric op zo 27 mrt 2016 - 17:11
WOW !!!! Volgens Meteo Limburg volgend weekend (ruim) 20 graden! #zinin   8) 8)

Ik zie het ook op weer.nl en op de KNMI pluim, voor Eindhoven zelfs 21 graden en voor Maastricht (weer.nl) zelfs een bliksemicoontje Maar voorlopig nog met een korreltje zout, het is nog een week vooruit.

ron12

Gaat al lekker in west Frankrijk  8)
Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

dondertje127

Nou, de pluim is weer een ietsiepietsie lager dan 20-21 graden. Maar 15 tot 18 graden is ook super om mee te beginnen :)
Benieuwd of het ook niet verder wordt teruggeschroefd naar 12 graden voor die dagen dat dat op het vooruitzicht staat, dat is toch wel een schril contrast.

12 graden voor nu ook helemaal niets mis mee hoor, maar het zou dus zonde zijn om blij gemaakt te worden met een dooie mus, bedoel ik meer. Niet pessimistisch bedoeld, het is meer de hoop dat het nou ook eens waar mag zijn wat nu in de pluim staat aangegeven :)

Lothiriel

Zware windstoten hier, onze tuin wordt beetje gemold :(. Gisteren aangelegd in het zonnetje. En heel (koude) kletsen water die uit de hemelsluizen gevallen komt. Wat een rotweer
Winter 2015-2016 in Leuven
3 dagen smeltende sneeuw | 2 dagen sneeuw | 8 vorstdagen | 2 ijsdagen

Unknown-user1778

zowel gfs als ec nog steeds mooie kaarten voor zaterdag en zondag! en laat ik nou net dat weekend eens vrij zijn! deze zaterdag had ik pech :P maar die twee dagen gaan heerlijk worden!  :D

Jan van Ooijen

GFS komt met "zomerse" temperaturen voor komend weekend



Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Jan van Ooijen

Weekeinde belooft lenteweer te brengen

De gedachte aan volle terrassen lijkt na de paasstorm van maandag nog ver weg, maar komend weekeinde zouden de stoeltjes best wel eens gevuld kunnen zijn. Zaterdag gaat het kwik flink de hoogte in. Een dag later kunnen temperaturen van 15 tot 20 graden worden bereikt. Voor het zover is, is het de komende dagen nog handig om de paraplu mee te nemen. Vooral donderdag kan het volgens Marco Verhoef van Weerplaza erg nat worden. ,,Zachte lucht nadert ons dan vanuit het zuiden, maar bereikt ons net niet. De bijbehorende bewolking en regen, die de overgang naar de zachte lucht markeren, weten wel ons land te vinden. Vooral in Limburg kan het langdurig regenen als het tegenzit.''

Vrijdag wordt het snel droog, waarna het weekeinde er volgens Verhoef goed uitziet. ,,We houden het voorlopig op 15 tot 20 graden voor de zondag, maar een enkel weermodel laat op zondag zelfs meer dan 20 graden tot de mogelijkheden horen. De kansen zijn er, hoewel nog klein.''

AD

Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Powered by EzPortal