Lente Discussietopic 2016

Topic gezien door 98710 bezoekers
Gestart door Marsel, vr 19 feb 2016 - 14:17

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

Jan van Ooijen

GFS lijkt een beetje door te slaan op lange termijn

Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Unknown-user1778

Als ik het goed begrijp dan wordt het dus hoogstwaarschijnlijk een natte boel komend weekend. Hoge temperaturen maken weinig uit als dat komt doordat het herfst is.

Marsel

Citaat van: dennis089 op zo 20 mrt 2016 - 09:54
Als ik het goed begrijp dan wordt het dus hoogstwaarschijnlijk een natte boel komend weekend. Hoge temperaturen maken weinig uit als dat komt doordat het herfst is.

Deels waar. De vraag tijdens het paasweekeind zal zijn wanneer de transitie naar de polaire lucht plaats gaat vinden. Zoals aangehaald lijkt zaterdag in potentie aardig te kunnen verlopen als we prefrontaal even de warme lucht in gaan met dan Tx lokaal rond 15C. Binnen het EPS lijken vrijwel alle members ons dan aan de warme kant te positioneren. Waarschijnlijk ergens op zondag KF passage. Maar dergelijke details kunnen nog behoorlijk schuiven op deze termijn. De preiding op zondag in zowel T als Precip bijvoorbeeld, laat deze onzekerheid mooi zien. Ook maandag, 2e paasdag, lijkt het polaire front ons niet met rust te willen laten. Het zal geen volledig verregend weekeind worden maar we hebben met pasen in het verleden absoluut wel eens betere kaarten gehad ;). We blijven het volgen...

Unknown-user1778

Dankje voor de update Marsel. Erg fijn. Eigenlijk zou de zondag voor mij droog moeten verlopen maar het weer komt zoals het komt.

Offtopic van t bovenstaande is het opeens heerlijk weer in midden Limburg! Geen idee wat er aan de hand is maar als de zon erdoor komt is het gelijk lekker warm en aangenaam buiten!

Jasneker

Omdat we al aardig eind Maart zitten wordt de zon ook krachtiger en schijnt langer en warmt de boel lekker op.
Kon dat deze week ook al aardig merken toen de zon hier scheen en op de achterplaats aan het werk was met de tuin, de trui kon wel uit....;)

SniperEye

Interessante update. Het gevecht om het voorjaar is begonnen. :)

AFTH14


Armand

GFS heeft weer een thermische opleving op LT. Staat er helaas helemaal alleen voor

Marsel

Citaat van: AFTH14 op ma 21 mrt 2016 - 19:18
Hoera, het is lente! ????

Erg prettig idee dat nu ook astronomisch de lente is geopend inderdaad. Gefeliciteerd met dit heugdelijke feit allemaal ;). Kunnen we nogmaals die 'grafwinter' eindelijk achter ons laten. Nu alleen het ontbrekende lenteweer nog en we kunnen écht van start ::)  ;D.

TaL

Ik heb het idee dat we op echte lente toch echt tot in april moeten wachten. Al lijkt zaterdag ook niet verkeerd te worden als eendagsvlieg :)
Onweersdagen. 2012: 29, 2013: 24, 2014: 42, 2015: 23, 2016: 16, 2017: 0

Armand

Echt winterweer vind ik wel lekker, maar dat kwakkelend, herfstachtig weertype van afgelopen drie winters vind ik verschrikkelijk. Daardoor ben ik ook erg blij tot de lente begonnen is en kan ik niet wachten op de zomer  8) Ben fan van beide twee uitersten ;)

Marsel

Citaat van: TaL op ma 21 mrt 2016 - 20:22
Ik heb het idee dat we op echte lente toch echt tot in april moeten wachten. Al lijkt zaterdag ook niet verkeerd te worden als eendagsvlieg :)

Klopt, dat idee heb ik ook, eigenlijk al enige tijd (zie). Patronen die 'unseasonable' warmte geven komen eigenlijk nauwelijks in de ensembles voor. Slechts een zeer kleine fractie laat op de LT soms iets van échte warmte zien....Voorlopig nog maar even uitzitten dus.

dondertje127

Citaat van: AFTHHoera, het is lente! ????

Citaat van: Marsel op ma 21 mrt 2016 - 19:58
Erg prettig idee dat nu ook astronomisch de lente is geopend inderdaad. Gefeliciteerd met dit heugdelijke feit allemaal ;). Kunnen we nogmaals die 'grafwinter' eindelijk achter ons laten. Nu alleen het ontbrekende lenteweer nog en we kunnen écht van start ::)  ;D.

Die was de 20e al begonnen om 05:30 uur.

dondertje127


Wa betreft die kaarten van 20+ is mij veeeeele te voorbarig en ongeloofwaardig. De hoge temperaturen van 15 graden vanaf inmiddels nu aanstaande zondag (uitgezonderd als verassing zaterdag) en meer zon is nu ook niet meer helemaal waar. De zon in ieder geval al niet. de temperaturen tabel krabbelt weer terug. Op weer.nl zie ik zelfs dat we nauwelijks de 10 graden zouden halen met op volgende week donderdag zelfs maar 7 graden (rode lijn). Maar ik zie ook een bruine streepjes/stippellijn die wel over de 15 graden gaat op nog langere termijn. En groene lijnen die steeds iets meer richting 20 graden stijgen.

Kortom, er is een hoop zeer onduidelijk en neem alles vooralsnog met een korrel zout. Gewoon afwachten ben ik bang.

Armand

Het blijf (in maart) inderdaad nog aan de wat frisse kant. Momenteel breekt de zon zo af en toe wat door en stijgt de temperatuur tot 11 graden.
We kunnen dus eigenlijk al concluderen dat de maand maart eens aan de wat koudere kant zat. Had dit patroon liever in januari gezien...

jones

Blijft niet zo veel over van die 20+ in de recenste run van GFS. Maar dat is op het moment wel één van de minste zorgen van een Belg.

dondertje127

Ik lees nu een langere tijd de 30 daagse verwachting op weer.nl voor de grap. Het valt me op dat diegene altijd bij elke update in de kou blijft zitten en dat er geen warmte komt. Nu zegt hij zelfs dat hij een lente als 2013 voorziet. Wat een prutser, volgens mij is hij een winterliefhebber. Wat een geluksverpester die dat schrijft. Hij heeft het elke update alleen maar over kou en kans op nachtvorst. Wat een sukkel.

Nu begrijp ik waarom weer.nl met een flinke korrel zout moet worden genomen, wat ik enkele jaren terug las ergens. Nou die 10+ die geloof ik nu echt wel. Laat maar komen hoor, mooi begin van april straks en mooi eind van maart.

GeneralDuke

Wat weer.nl bij de verwachtingen laat zien is volgens mij de oper van EC. Uiteraard slaat dat nergens op op 10+ dagen maarja, welk model wel? Gewoon niet naar kijken.
Script voor Hellmanngetallen: https://github.com/GeneralDuke9/Hellmann

Armand

Hmm, ziet er toch uit dat het de komende 24 weer eens gaat regenen. Het is inmiddels ook alweer 18 dagen geleden dat we noemenswaardige regenval gehad hebben. Deze periode mocht van mij nog wel even doorgaan, van droogte is hier (natuurlijk) nog geen sprake, graaf maar eens een gat in de grond ;) Hoop niet dat het KNMI alsnog gelijk gaat krijgen met hun voorspelde natte, koele voorjaar. Als we de afgelopen dagen naar de pluimen kijken dan zien we dat de warme uitschieters toch elke keer weer worden opgeschoven.

Voorlopig dus nog geen aangenaam voorjaarsweer met 15+  :(

Marsel

Citaat van: Armand op do 24 mrt 2016 - 17:32
Hmm, ziet er toch uit dat het de komende 24 weer eens gaat regenen. Het is inmiddels ook alweer 18 dagen geleden dat we noemenswaardige regenval gehad hebben. Deze periode mocht van mij nog wel even doorgaan, van droogte is hier (natuurlijk) nog geen sprake, graaf maar eens een gat in de grond ;) Hoop niet dat het KNMI alsnog gelijk gaat krijgen met hun voorspelde natte, koele voorjaar. Als we de afgelopen dagen naar de pluimen kijken dan zien we dat de warme uitschieters toch elke keer weer worden opgeschoven.

Voorlopig dus nog geen aangenaam voorjaarsweer met 15+  :(

Yup, eerder vanavond viel mij bij de inzettende regen, ten tijde van de eerste druppels, de bekende voorjaarsgeur van regen na langdurige droogte op. Het is inderdaad, op een paar motregenbuitjes na, lang rustig en droog geweest. Ik was er ook zeer content mee. Anderzijds, nu fronten en depressies het voor het zeggen krijgen, wordt het wel dynamischer buiten.

Zo halen we op Zaterdag zoals al eerder aangehaald lokaal 15C, en komt het nog geen 24 uur later, op zondagmiddag, lokaal tot enkele (onweers)buien in polaire lucht. Ook de dagen erna blijven buien mogelijk, soms met onweer en hagel. Zie bijvoorbeeld de sterke dagelijkse gang in de neerslagoutput. Zo gek is dat nog niet, sterker nog, ik denk dat we in de polaire lucht meer zon zien dan nu onder de vleugels van de afbrekende blokkade.

Neemt niet weg dat ook ik smacht naar langdurig minimaal 15+ en ontluikende natuur....Maar daar zullen we toch nog even op moeten wachten.

Powered by EzPortal