Lente Discussietopic 2016

Topic gezien door 98795 bezoekers
Gestart door Marsel, vr 19 feb 2016 - 14:17

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 6 gasten bekijken dit topic.

Armand

GFS heeft inderdaad een mooie, warme run. Wel is de spreiding op LT enorm, zowel de oper als de control gaan voor de eerste kansen op 20+. Zitten wel bijna 10 graden boven het gemiddelde...

Frankieboy001

Het mooie is dat de kans op sneeuw er ook nog is rond die tijd. Kortom, niks zinnigs over te zeggen.

Marsel

Citaat van: Frankieboy001 op do 17 mrt 2016 - 20:21
Het mooie is dat de kans op sneeuw er ook nog is rond die tijd. Kortom, niks zinnigs over te zeggen.

Correct, en daarbij moet aangegeven worden dat GFS12, althans vwb de oper en control, eenzaam bovenin het ensemble ligt. Nee, deze maartmaand gaat ons geen warmte met enige volume (Tx > 15C) meer geven. Toch moet ik eerlijk bekennen dat ik met de huidige zonnige periode al meer dan content ben! Maart heeft in het verleden ook regelmatig onvervalst herfstig weer opgeleverd. Dan gaat toch de voorkeur echt uit naar het huidige geblokkeerde en frisse weertype met veel zon wat mij betreft. Wat dat betreft wordt het alleen maar beter de komende weken/maanden!

Unknown-user1778

hoe gaat het er nu uitzien Marsel? het is raar te geloven dat na de mooie dag vandaag het voorbij is met de zon?

TaL

Citaat van: dennis089 op do 17 mrt 2016 - 22:49
hoe gaat het er nu uitzien Marsel? het is raar te geloven dat na de mooie dag vandaag het voorbij is met de zon?

Helaas wel, het hoog trekt zich wat terug waardoor de stroming meer kantelt naar het noorden en later zelf noordnoordwesten. Het verschil met de NO wind is dat er nu veel vochtigere lucht aangevoerd wordt en er dus veel lage wolken zijn. We zijn vertrokken met dagenlang grijs weer met hier en daar mss een korte opklaring, op enkele plaatsen is zelf lichte regen & motregen mogelijk, al is dat nog niet voor vandaag.

Wil je nog zon zien in de Benelux moet je vandaag naar het zuiden van Belgiƫ gaan, zeker in het uiterste zuiden kan het nog lang zonnig blijven. Maar uiteindelijk gaan ze ook daar gewoon voor de bijl.

Dit alles met maxima die niet hoger gaan dan 8-10gr, nee het lenteweer is even voorbij. Ik hoop dat iedereen voldoende vitamines van de zon opgedaan hebben want daar zullen we even op moeten teren ;)
Onweersdagen. 2012: 29, 2013: 24, 2014: 42, 2015: 23, 2016: 16, 2017: 0

Sven

Gelukkig is de winter exit. Nacht temperaturen die langzaam oplopen en geen frisse ochtenden meer. Al een hele verademing  ;)
Onweersdagen 2012: 42 | 2013: 33 | 2014: 45 | 2015: 40 | 2016: 31 | 2017: 9 Laatste onweer 30-05-2017 01:47 

Armand

Citaat van: Sven op vr 18 mrt 2016 - 09:34
Gelukkig is de winter exit. Nacht temperaturen die langzaam oplopen en geen frisse ochtenden meer. Al een hele verademing  ;)

Nou, vandaag toch nog winters weer hier. Vannacht lichte vorst, vanmorgen dichte mist. Nu nevelig en nog niet eens 2 graden...
Veel kouder is het (overdag) nog niet echt geweest deze 'winter'. Mag van mij toch inderdaad warmer worden.

ron12

Vrij warme Pasen in het verschiet  8)  ;)
Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

Unknown-user1778

Citaat van: ron12 op vr 18 mrt 2016 - 12:53
Vrij warme Pasen in het verschiet  8)  ;)

zijn dat warme zonnige paasdagen of warme natte paasdagen?  :-X ???

Kwadrant

Ik wil mijn boot graag uit de winterslaap halen (antivries in drinkwater systeem e.d. tegen vries schade) Hoe groot is de kans dat we nog strenge vorst krijgen ?
Don`t feed Angry Wolves

Weerfreak 1337

Koekkoek!  8) Mooie ontwikkelingen op de extreem lange termijn. :)

Onweersdagen 2018: 69
vooral met Mark.

daan197611

Citaat van: Kwadrant op vr 18 mrt 2016 - 14:01
Ik wil mijn boot graag uit de winterslaap halen (antivries in drinkwater systeem e.d. tegen vries schade) Hoe groot is de kans dat we nog strenge vorst krijgen ?

Boot kan je klaar maken.  Ben hier ook al bezig om alles klaar te krijgen voor het nieuwe Vaarseizoen.  Strenge vorst zal je niet meer krijgen.  Mischien graadje vorst aan de grond en dat kan geen kwaad.   Gelukkig heb ik gesloten koelsysteem en geen buitenwater.

Sven

Citaat van: Weerfreak op vr 18 mrt 2016 - 14:38
Koekkoek!  8) Mooie ontwikkelingen op de extreem lange termijn. :)

Eerst kijken of er sneeuwkansen zijn want anders... Is het niet zinnig.
Onweersdagen 2012: 42 | 2013: 33 | 2014: 45 | 2015: 40 | 2016: 31 | 2017: 9 Laatste onweer 30-05-2017 01:47 

Jan van Ooijen

Heerlijke eerste Paasdag met 17-19 graden?

Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

SniperEye

Het geeft de liefhebbers van voorjaarsweer in elk geval moed. Toch vind ik de spreiding in de pluim nog vrij fors.

Extremissimorum


Unknown-user1778

Citaat van: Jan van Ooijen op za 19 mrt 2016 - 08:23
Heerlijke eerste Paasdag met 17-19 graden?



zou heerlijk zijn!

Armand

Lijkt er toch op dat de wisselvalligheid met Pasen ook toeneemt.

dondertje127

19 graden, sja er gaat zo nu en dan een groen lijntje naartoe, maar als het 14 graden wordt vind ik het een erg mooi begin :)

Citaat van: vlerk op wo 16 mrt 2016 - 16:46
Ik word knettergek van die al dagen durende irritante rotwind uit immer dezelfde hoek

Wat lekker oud Nederlandsch gesproken :D

Marsel

Citaat van: Armand op za 19 mrt 2016 - 13:35
Lijkt er toch op dat de wisselvalligheid met Pasen ook toeneemt.

Klopt inderdaad. De 12z EPS output lijkt dit ook te bevestigen. Eigenlijk bestaat er in dat opzicht weinig twijfel meer: we gaan in de tweede helft van de komende week over op een wisselvalliger weertype. Daarbij worden actieve depressies ten (noord)westen van de UK berekend. Ook op hoogte zien we richting het komende weekeinde een ver uitslaande hoogtetrog rond 20W in een grote groep members terug. Daarbij lijkt het hele patroon, dus met Atlantische trog en opbouwende rug over C-/SE-EUR, in de loop van de tijd langzaam oostwaarts te trekken.

Eea betekent dat warm standvastig lenteweer voorlopig niet tot de mogelijkheden behoort. Wel gaan over de gehele breedte temperaturen iets omhoog tov nu: veelal rond 10C tot enkele graden daarboven. De 'onduidelijkheid' vwb het paasweekeinde, zie onderstaande pluim, ligt aan de voorzijde van de eerder genoemde uitslaande hoogtetrog. De vraag is namelijk even in hoeverre en voor hoe lang we in de opgaande tak tijdelijk de warme lucht in gaan en in welke mate er zich over C-/SE-EUR een rug opbouwt.

Die onzekerheid vertaalt zich direct in een cluster met duidelijk hogere temperaturen. Met name komende zaterdag lijkt dan relatief zacht te kunnen worden (Tx mogelijk rond 15C) maar daarna zien we in de overgrote meerderheid van de ensemble leden weer vrij rap maritiem polaire luchtmassa's boven onze omgeving terug met Tx 10-15C als de hoogtetrog oostwaarts trekt. De vraag is of we de zondag er vwb wat hogere temps bij kunnen trekken. In vrijwel alle gevallen is de invloed van storingen merkbaar en zien we rondom het weekend een behoorlijk neerslag signaal.

Maar we zitten inmiddels alweer ruim een week vooruit te kijken. Dus daar harde uitspraken over doen zou meteorologische zelfmoord zijn gezien de onzekerheid aangaande de eerder genoemde systemen. Het gaat me nu even vooral  om de synoptische verandering tov nu.

Maart kan wat dat betreft, vanuit voorjaarsperspectief, waarschijnlijk de prullenbak in, of we zouden op meraculeuze wijze in de opgaande tak moeten blijven zitten. Toch geef ik dat laatste scenario, en een kleine groep leden schetst dit met name binnen GFS, voor nu weinig kans. De tijd werkt gelukkig in ons voordeel en het is in principe een kwestie van tijd voordat we de 20C grens doorbreken :).

Powered by EzPortal