Lente Discussietopic 2016

Topic gezien door 97115 bezoekers
Gestart door Marsel, vr 19 feb 2016 - 14:17

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Marsel

Lente Discussietopic 2016

Ondanks dat er op het moment van schrijven nog nauwelijks zicht is op weer met lenteachtige trekjes, glijdt het koude seizoen langzaam aan ons voorbij en naderen we de eerste voorjaarsmaand van 2016 met rasse schreden. De dagen lengen inmiddels al flink, de zon wordt met de dag sterker en zo af en toe kunnen we al een glimp van de langzaam tot leven komende natuur opvangen.

Bovendien, met nog maar anderhalve week op de kalender begint de tijd voor 'Koning winter' te dringen. Nog even en dan sluiten we het boek van de meteorologische winter 2015-2016 definitief. Wederom een zeer zachte winter zonder significante kou. Een winter die, op enkele schermutselingen in het noordoosten van het land na, waarschijnlijk snel in de vergetelheid zal raken.

Daarom, nu zo vlak voor het begin van de meteorologische lente, de definitieve opening van het Lente Discussietopic voor 2016. Er staat bewust geen nummer in de titel ('deel 1' bijvoorbeeld) aangezien de ervaring leert dat de lente relatieve rust op weerfora als deze brengt. De meteorologische lente duurt overigens van 1 maart t/m 31 mei.

De lente van 2015 kenmerkte zich vooral door enkele uitgesproken kille periodes door toedoen van regelmatig terugkerende noord(oost)elijke winden. Dat leverde dan wel veel zonuren op (610 zonuren tegen 517 normaal) maar anderzijds dus ook de zojuist genoemde koelte: 9,2C tegen 9,5C normaal met daarbij maar 5 warme dagen (Tx > 20.0C) tegenover de gebruikelijke 14.

Kil was het dus met enige regelmaat. Klassiek voor een overgangsseizoen, maar lente 2015 kwam daarmee op sommige vlakken hoog in de ranglijsten als het gaat om 'koele records'. Zo kwam het zelfs in de tweede decade van mei op uitgebreide schaal nog tot grondvorst en liep het kwik op sommige dagen niet verder op dan een graad of 8.

In dit topic is er ruimte om het wel en wee van de komende lente te bediscussieeren, ervaringen uit te wisselen, verwachtingen te lezen en vooral gezamenlijk te genieten van de terugkerende warmte en licht. Laten we hopen op een heerlijk warm en meteorologisch interessant voorjaar! Een voorjaar dat het hopelijk op veel vlakken beter zal doen dan vorig jaar.

Stephanie

Ik ben er klaar voor 8)
Het is heerlijk om te voelen dat de zon alweer aan kracht wint.

dennis089

Yeaahhh lente! :)))
Ik moet het topic nog lezen maar een lentetrekje is de lekkere warme zon op onze snoet die echt al fijn aanvoelt (Love)

Marsel

Citaat van: dennis089 op vr 19 feb 2016 - 14:30
Yeaahhh lente! :)))
Ik moet het topic nog lezen maar een lentetrekje is de lekkere warme zon op onze snoet die echt al fijn aanvoelt (Love)

Heerlijk he. Vanmiddag zat ik ook al een beetje ontdooien achter glas terwijl de zon in een diepblauw zwerk goed haar best deed.
Het mooie is daarbij dat de tijd in ons voordeel werkt  :).

Ijsbloem

 :D Zal toch wel drukker dan normaal worden als enkele seizoensverwachtingen uit gaan
komen.
Vooral maart maar ook april zouden ' zeer' koud voor de tijd v.h.jaar kunnen gaan worden.
Dus haal die dikke smiles maar weg ;D want sneeuw en vorstliefhebbers gaan toch nog
aan hun trekken komen.
Op weg naar weer wat koudere winters ?
Zou zo maar kunnen , te beginnen in winter 2017.

Armand

Citaat van: Marsel op vr 19 feb 2016 - 19:01
Heerlijk he. Vanmiddag zat ik ook al een beetje ontdooien achter glas terwijl de zon in een diepblauw zwerk goed haar best deed.
Het mooie is daarbij dat de tijd in ons voordeel werkt  :).

Ik vind het opwarmende zonnetje ook lekker, maar winterweer vind ik ook heerlijk. Ben toch wel liefhebber van alle soorten weer, behalve doodsaaie regen. En deze soorten weer moeten dan ook in hun normale seizoenen plaatsvinden. Bijvoorbeeld niet 15 graden in december, maar ook niet 15 graden in augustus...

Komende tijd toch vaak wat polaire lucht en redelijk wisselvallig. Maar er zullen zeker ook momenten komen waarbij de zon doorbreekt in de diepblauwe lucht, met de mooie witte stapelwolken ;)

SniperEye

Enige memorabele aan de winter was toch de meerdaagse ijzel in het noorden van het land. Zoveel aaneengesloten dagen ijzel komt niet heel vaak voor.

Enfin, de lente. Nog 10 dagen tot de meteorologisch lente begint.

Mrkos

Prachtige zonnige dagen gehad, helaas moest ik het binnen beleven, want zoals zo velen was ik ook de hele week ziek. Nu al stukje beter, maarja morgen en zondag dikke plas regen, joepie, kun je nog niet naar buiten.

Zynex

De lente!! Heerlijk ben die 6 maanden herfst nu wel zat :)

Marsel

Citaat van: Ijsbloem op vr 19 feb 2016 - 19:10
:D Zal toch wel drukker dan normaal worden als enkele seizoensverwachtingen uit gaan
komen.
Vooral maart maar ook april zouden ' zeer' koud voor de tijd v.h.jaar kunnen gaan worden.
Dus haal die dikke smiles maar weg ;D want sneeuw en vorstliefhebbers gaan toch nog
aan hun trekken komen.

We gaan het zien. Ik kan me nog herinneren dat jij op voorhand riep dat februari nog wel eens de winter goed zou kunnen gaan maken. Kwam ook niet veel van terecht ;).

Hoe dan ook, de zon gaat het de komende weken/maanden steeds vaker winnen. Zelfs op dagen dat het kwik achter blijft kruipt die koperen ploert steeds hoger boven de horizon. Dat is waar ik op doelde en dat is waar de lente om draait. Licht!

Lothiriel

Tsja, laat dat zeer koud maar zitten voor de lente. Want dat wilt zeggen koud maar niet koud genoeg voor sneeuw en vries. Dus de winter mag terug de kast in, en krijgt volgend jaar een nieuwe kans wat mij betreft. Geef mij nu maar lekker 15 graden en een zonnetje :)
Winter 2015-2016 in Leuven
3 dagen smeltende sneeuw | 2 dagen sneeuw | 8 vorstdagen | 2 ijsdagen

TaL

Heerlijk die lente, ook al vind ik dit seizoen hier soms saai (zeemist en koel weer).

De eerste 15 graden, later 20-30 graden. De steeds langer wordende dagen, de natuur die steeds groener wordt en tot leven komt. Langzaam aangename avonden zodat dat de bbq en terrasjes terug naar boven kunnen komen.

De eerste warmte onweders en zwoel weertypes. Laat maar komen zou ik zeggen! Top dat we februari ook bijna overleefd hebben. En daar zeg ik het juist, deze winter was voor mij overleven, ben hem echt zat nu  :P
Onweersdagen. 2012: 29, 2013: 24, 2014: 42, 2015: 23, 2016: 16, 2017: 0

Energizer85

Laten we hopen dat we met het afsluiten van de winter, ook de regen en de vlagerige wind achter ons laten.... Ik vond de afgelopen winter erg windrijk... Met andere woorden...... Het leek wel het herfstseizoen alleen dan een half jaar lang............... Ben daar helemaal klaar mee.

vossejongk

Kan voorlopig gewoon het herfsttopic van 2016 genoemd worden hoor :(

Edit: Nieuwe GFS is weer prachtig voor winterweer. Als het eind december t/m begin februari was... nu bak water wind en temps rond 3-6C. Geweldig

Armand

Lijkt er toch op dat we volgende week ook de zon vaker kunnen zien tussen enkele (winterse) buien door, dit betekent in de nacht ook kans op vorst.


Marsel

Voorlopig, lees: tot in de eerste dagen van maart, voortdurend een fris tot licht winters weertype met regelmatig nachtvorst en overdag temps grofweg rondom 5 graden. Ensembles spreken boekdelen wat dat betreft. Lente is in de verste verte nog niet te bekennen. Het grote uitzitten is wat mij betreft begonnen. Zolang 2013 niet geëvenaard wordt (dat was echt verschrikkelijk) vind ik eigenlijk alles wel best ;).

Armand

Achja, het is dan niet al te warm, maar er zal best wel wat zon te zien zijn komende week. In elk geval ook 'schone' polaire lucht.
Ik denk dat de lente best nog wel eens kan gaan tegenvallen. Gewoon een voorgevoel. Hoop natuurlijk van niet, ben nogal een buitenmens (zowel in de winter als de lente/zomer, maar als het regent zul je mij niet vaak buiten zien ;) )

Tam

Citaat van: Marsel op ma 22 feb 2016 - 11:29
Voorlopig, lees: tot in de eerste dagen van maart, voortdurend een fris tot licht winters weertype met regelmatig nachtvorst en overdag temps grofweg rondom 5 graden. Ensembles spreken boekdelen wat dat betreft. Lente is in de verste verte nog niet te bekennen. Het grote uitzitten is wat mij betreft begonnen. Zolang 2013 niet geëvenaard wordt (dat was echt verschrikkelijk) vind ik eigenlijk alles wel best ;).

Ja he? 2013 duurde to eind Mei of zelf ergens in Juni voordat het een beetje warm werd

Murk

Citaat van: Marsel op ma 22 feb 2016 - 11:29
Voorlopig, lees: tot in de eerste dagen van maart, voortdurend een fris tot licht winters weertype met regelmatig nachtvorst en overdag temps grofweg rondom 5 graden. Ensembles spreken boekdelen wat dat betreft. Lente is in de verste verte nog niet te bekennen. Het grote uitzitten is wat mij betreft begonnen. Zolang 2013 niet geëvenaard wordt (dat was echt verschrikkelijk) vind ik eigenlijk alles wel best ;).

Dat was inderdaad niet normaal, leek wel een eeuwige koude/frisse pluim.

Flippie Flink

Kan iemand mij vertellen (of liever laten zien) hoe de gemiddelde lenteweerkaart eruit ziet? Of is er geen gangbare situatie te schetsen?

Powered by EzPortal