Winterdiscussietopic Deel 3 - Het wordt kouder, maar voor hoelang?

Topic gezien door 245854 bezoekers
Gestart door Weerfreak 1337, zo 10 jan 2016 - 21:43

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Weerfreak 1337

Het wordt kouder, maar voor hoelang?



Om maar direct met de deur in huis te vallen: JA, het wordt kouder, zelfs winters koud met vanaf aanstaande donderdag geleidelijk dalende temperaturen die zich eerst rond, en  later ook verder onder het vriespunt gaan bevinden.

Een sterke en "warme" blokkade die zich ten westen van ons land (op de Oceaan) gaat opwerpen, gaat er voor zorgen dat er koude lucht vanuit het noorden geleidelijk over een groot deel van Europa gaat uitbreiden. Echter loopt de temperatuur op aanstaande donderdag en vrijdag nog niet zozeer ver terug. Dit heeft als oorzaak dat de stroming die er dan staat, nog steeds aanlandig is. Dat betekent dat zachte lucht vanaf zee ons land nog steeds kan bereiken. Wel dalen we naar schappelijke waarden van 3 graden overdag, en rond 0 in de nacht. Zeker het binnenland heeft in de nacht dan gewoon al vorst te pakken. Wat betreft sneeuw zijn er nog enige onduidelijkheden. Het zal aan de koersen van passerende kleine lagedrukgebieden liggen of wij op donderdag cq vrijdag ook te maken gaan krijgen met sneeuwval. Zoals deze run van het Europees weermodel schetst, lijkt er niet veel sneeuw te gaan vallen. Waarschijnlijk valt de meeste neerslag in de vorm van regen en natte sneeuw, a.g.v. de eerdergenoemde aanlandige stroming die er nog steeds staat. De grootste kans op een sneeuwdek (mocht er neerslag vallen) acht ik dan ook in het diepe binnenland.

Na vrijdag komen we in steeds rustiger vaarwater met zeer weinig wind en vrijwel geen neerslag ten gevolge van een steeds grotere invloed van het sterke hogedrukgebied, dat zich op basis van de huidige run, op dat moment over onze omgeving begint uit te breiden. De temperatuur kan dan flink kelderen, met zowel 's nachts als overdag vorst op de thermometer.

Hieronder is het verloop in temperatuur goed te zien. Kijk eens hoe snel die temperatuur keldert naarmate we steeds onder invloed van het hogedrukgebied komen!

Temperatuuranimatie - Bron: Wetteronline



Pluim 10-daagse



Echter laat de huidige run ook een heel ander beeld zien op de lange termijn. Zo lieten vorige berekeningen vaak een sterke Scandinavische blokkade ontstaan, zo berekent deze run iets heel anders..



Wij bevinden ons dan wel op +240 uur in de berekening. Eigenlijk kunnen we die kaart dan ook voorlopig nog vergeten. Wel is het opvallend dat er ineens een heel ander beeld uit de Europese weercomputer komt. Echter is het helemaal geen ramp! Kijk maar eens naar de temperaturen in de pluim hierboven.

Hoe komt dit?
Onder invloed van een hogedrukgebied met zeer rustig weer, ontstaat vaak een inversie doordat de koude lucht als het ware in de onderste luchtlaag blijft plakken, en dat in combinatie met de warme lucht die het hogedrukgebied op hoogte meeneemt. De koude lucht zit dan als het ware gevangen onder de warme lucht. Hierdoor kan het soms flink koud blijven, ook al doet de weerkaart op het eerste gezicht anders geloven!

Voordat dat zover is, kan ik maar één ding zeggen: Geniet van de aanstaande vorst, want dat kunnen we nu toch wel (bijna :D) met zekerheid zeggen. En wie weet staat ons qua sneeuwval ook nog een verrassing te wachten. Daarover later in de week natuurlijk meer duidelijkheid!

Groeten, en een fijne avond.  :)


PS: Misschien nog een leuke link voor de geïnteresseerden:
Hier worden de Hellmannpunten (koudegetal) per KNMI-station bijgehouden door forumlid Arjan Bruggink: http://www.meteo-service.nl/index.php/topic,6234.0.html

Onweersdagen 2018: 69
vooral met Mark.

martijn


Bacci


Energizer85

Wederom complimenten Guys! En weerfreak, mooi stukje... Nu nog even werken aan de sneeuwval met zijn allen! Dan blijft die plaklaag zo lekker plakken ????

Joep

Kijk dat is nog eens een duidelijk verhaal. Van mij mag je iedere dag zon bijdrage leveren :)
Zou voor het forum een mooie verrijking zijn denk ik.

Weerfreak 1337


Onweersdagen 2018: 69
vooral met Mark.

pietjelol

Ik weet niet of het al gezegd was maar de oper is in het begin zelfs nog aan de warme kant.

menzo

GFS 18h loopt, kijken of de Amerikanen nog steeds koppig blijven.

Bacci

Kleine sneeuwkansen, maar laat het eerst maar eens gaan vriezen dan zal er heust wel een keer wat sneeuw gaan vallen
en anders misschien wel poolsneeuw  ;D

Edwin

Waarom komt er eigenlijk niet automatisch een nieuw topic? Bijvoorbeeld na na een bepaald aantal reacties of pagina's dat er dan automisch een nieuwe komt met een standaard openingspost.
Never Stop Exploring

hesselsjoerd

Ben erg benieuwd naar gfs 18 hij zou nu toch echt eens kouder moeten worden  :-\

boxer

Hadden we de afgelopen winters geen sneeuwmagneten?
Jongens zet ze maar aan hoor :D

Jan van Ooijen

Citaat van: Edwin op zo 10 jan 2016 - 22:35
Waarom komt er eigenlijk niet automatisch een nieuw topic? Bijvoorbeeld na na een bepaald aantal reacties of pagina's dat er dan automisch een nieuwe komt met een standaard openingspost.

Als je een topic opent dan moet je wel iets te vertellen hebben betreft het weer, aangezien de laatste dagen erg fragiel waren (en eigenlijk nu nog) hebben we dat niet gedaan.
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Edwin

Citaat van: Jan van Ooijen op zo 10 jan 2016 - 22:37
Als je een topic opent dan moet je wel iets te vertellen hebben betreft het weer, aangezien de laatste dagen erg fragiel waren (en eigenlijk nu nog) hebben we dat niet gedaan.

Ok. Ja, ik ken dat van een ander forum. Gaat het topic na 300 reacties en wordt er een nieuwe geopend met dezelfde openingspost. Alle info betreft het weer en begrippen. Eventueel aangevuld met extra's. Dat scheelt gewoon topics van bijna 100 pagina's en ook ruimte, lijkt mij. Moderator kan 'm evt altijd aanpassen en de discussie kan gewoon verder gaan
Never Stop Exploring

Mrkos

Top stukje weer hoor, maar we zijn niet anders gewend toch!  ;D

menzo


Jan van Ooijen

Citaat van: Edwin op zo 10 jan 2016 - 22:40
Ok. Ja, ik ken dat van een ander forum. Gaat het topic na 300 reacties en wordt er een nieuwe geopend met dezelfde openingspost. Alle info betreft het weer en begrippen. Eventueel aangevuld met extra's. Dat scheelt gewoon topics van bijna 100 pagina's en ook ruimte, lijkt mij. Moderator kan 'm evt altijd aanpassen en de discussie kan gewoon verder gaan

Ha dat is het forum waar Frutsel zit dan. Normaal gesproken gaan wij ook maar tot de 50-75 pagina's, maar als er niets gebeurt dan laten we ze gewoon open
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Extremissimorum

Citaat van: boxer op zo 10 jan 2016 - 22:37
Hadden we de afgelopen winters geen sneeuwmagneten?
Jongens zet ze maar aan hoor :D

Dacht je dat ik die nog niet aanhad dan?


Mooie bijdrage weer, Weerfreak. Hopen op de sneeuwverrassing ook. Ik meen te herinnereren dat in 2013 er veel sneeuw viel, maar er lang vrijwel geen neerslag werd verwacht.

P.S. 14 januari!

Weerfreak 1337

Citaat van: Extremissimorum op zo 10 jan 2016 - 22:44
Dacht je dat ik die nog niet aanhad dan?


Mooie bijdrage weer, Weerfreak. Hopen op de sneeuwverrassing ook. Ik meen te herinnereren dat in 2013 er veel sneeuw viel, maar er lang vrijwel geen neerslag werd verwacht.

P.S. 14 januari!

Heerlijke dagen ja, 14 en 15 januari 2013. Op 14 januari een paar ferme sneeuwbuien die hier voor de kust ontstonden en zich maar zeer langzaam verplaatsten. Daarna volgde windkracht 7 á 8 en 20 centimeter extra. ;D

Onweersdagen 2018: 69
vooral met Mark.


Powered by EzPortal