Rijkswaterstaat gaat filesproeier inzetten tegen gladheid

Topic gezien door 1833 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, vr 06 nov 2015 - 12:26

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Jan van Ooijen



Rijkswaterstaat gaat filesproeier inzetten tegen gladheid

Rijkswaterstaat beschikt over een nieuw middel om gladheid tegen te gaan bij bar winterweer. Een zogenaamde filesproeier moet het verkeer op snelwegen weer aan het rijden krijgen als dat door sneeuw vaststaat. De filesproeier, zo groot als een aanhanger, sproeit met grote kracht een zoutoplossing op de weg onder voertuigen door. De machine kan twee rijstroken aan.

De filesproeier wordt door een auto of bestelbus getrokken die op de vluchtstrook langs de file rijdt. De zoutoplossing is niet schadelijk voor voertuigen, zo verzekert Rijkswaterstaat. Begin dit jaar was al een andere nieuwe machine ingezet, de zogenoemde Firestorm. Dit voertuig gaat grote ijsplaten te lijf met een warme zoutoplossing die op het ijs wordt gespoten. Daardoor smelt het ijs direct en kan er weer worden gereden.

Schultz
''Rijkswaterstaat kan nu ook tijdens extreme winterse omstandigheden de gladheid bestrijden´´, aldus minister Melanie Schultz (Infrastructuur) vrijdag bij de aftrap van het gladheidsseizoen.

De filesproeier en Firestorm zijn vooral bedoeld als het verkeer stilstaat en normaal strooien niet helpt. De nieuwe machines komen bij de 542 strooiwagens en 350 sneeuwschuivers die Rijkswaterstaat bij winterweer inzet om de snelwegen vrij te houden. De strooiwagens leggen dan in 2 uur 10.000 kilometer af.

Nu.nl
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Marsel

Ai daar gaan mn lichtmetalen velgen... ::). Als je ziet wat een winter lang pekel met je velgen en onderstel kan doen, weet ik niet zeker of ik wel blij ben met zo'n sproeier.

Jasneker

Onderzijde auto tectyl, of neem een auto met alu onderstel of verzinkt.
Goedkoop stel stalen velgen voor de winter of lichtmetalen velgen in de winter in de white grease zetten.

Komop vor winterlol heb je toch wat over? mij  autotje is er al klaar voor ;)

Powered by EzPortal