Onweerskansen 6 oktober

Topic gezien door 4936 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, ma 05 okt 2015 - 09:38

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Jan van Ooijen


Onweerskansen 6 oktober

Een lagedrukgebied ligt om 06 UTC boven de Ierse zee en beweegt noordwaarts, een bijbehorende occlusie ligt boven de Frans-Belgische grens en beweegt vandaag van zuid naar noord over ons land. Aangezien de bovenstroming diffluent is wordt de frontale zone als het ware uit elkaar getrokken en blijft er qua activiteit weinig van over. Een frontale golf die actueel boven de Golf van Biskaje ligt beweegt al occluderend noordoostwaarts en bereikt komende nacht ons land. Ook nu gaat de activiteit er door een diffluente bovenstroming er vrij snel uit, maar brengt nog wel iets meer neerslag dan het eerste front. Morgen bereikt een actiever lagedrukgebied Engeland, bijbehorende occlusie trekt in de middag van zuidwest naar noordoost over ons land. Morgenavond bereikt er nog een trog het zuidwesten van het land.



De eerste occlusie zal in de middag niet meer opleveren dan wat lokaal gespetter, de tweede occlusie zal komende nacht iets meer neerslag achterlaten, maar ook nu geen grote hoeveelheden. De occlusie van morgenmiddag is actiever en lijkt wel een substantiële neerslagband op te leveren. Deze neerslag kan mogelijk al een buiig karakter hebben, CAPE is dan 400-700 J/kg. Harmonie laat zelfs een klein onweerssignaal zien. Later in de middag en avond van het zuidwesten uit enkele buien, mogelijk getriggerd door de trog. De CAPE ligt dan zelfs boven de 1000 J/kg, met een schering van 20-30 kn zijn dan zelfs enkele multicells mogelijk. De kans op onweer is ook dan zeker aanwezig, INDECS komt zelfs met hoge kansen van ca. 60%.
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Jan van Ooijen

Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

dondertje127

Ik reken er niet op. Maar het zou wel een super reeks zijn, 10e maand op rij met onweer.
Maar goed, het was al mooi dit jaar.

Jan van Ooijen

Vanuit de guidance:

Hirlam06 en EC00 hebben de actualiteit boven Frankrijk beter te pakken dan Harmonie06. We houden Hirlam en EC daarom als leidraad, omdat we uit ervaring weten dat Harmonie moeite heeft met frontale neerslag. Het valt op dat Hirlam voor dinsdagmorgen nog een signaal voor St geeft als enige. Overige modellen doen dit niet. Dit geeft tegelijk dus de onzekerheid hierover aan. Belangrijkste aandachtspunt voor morgen is de occlusie die in de middag passeert. Tussen de modellen zit niet veel verschil in timing. Wel komen alle modellen met een signaal voor onweer.

De eerste occlusie zal vanmiddag niet meer opleveren dan wat lokaal gespetter, de tweede occlusie zal komende nacht iets meer neerslag geven, maar ook nu geen grote hoeveelheden. De occlusie van morgenmiddag is actiever en lijkt wel een substantiële neerslagband op te leveren. Deze neerslag kan mogelijk al een buiig karakter hebben, CAPE is dan 400-700 J/kg. Harmonie laat zelfs een onweerssignaal zien, duidelijker dan in de vorige run. Later in de middag en avond van het zuidwesten uit enkele buien, mogelijk getriggerd door de trog. De CAPE ligt dan zelfs boven de 1000 J/kg, met een schering van 20-30 kn zijn dan zelfs enkele multicells mogelijk. De kans op onweer is ook dan zeker aanwezig, INDECS komt zelfs met hoge kansen van ca. 60%.
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

EAJ

Vanmiddag rond een uur of zes vanuit Heerenveen nog even een korte timelapse gemaakt waarbij de diverse windrichtingen mooi zichtbaar waren. Ook nog even bijbehorende sounding.

https://www.youtube.com/watch?v=_kA8xJPaU9c&feature=youtu.be

Leon Eikenaar

Site: http://www.art-of-thunders.nl
Twitter: @LeonEikenaar

Jan van Ooijen

Vanuit de Guidance

Voor de middag zien we in de modellen middelbare onstabiliteit tevoorschijn komen op passage van de occlusie en de trog die er in vanavond achteraan komt, hier laten de modellen verschillen zien, dit is gezien de convectieve eigenschappen ook niet zo verwonderlijk. Voor de morgen zien we weinig verschillen, al zijn er wel verschillen in positie en timing van de zwakke troggen.



Vanochtend frontale neerslag bij de occlusie, aan het begin van de middag verlaat deze neerslag het noorden van het land. Vanmiddag op passage van de tweede occlusie buiige regen, lokaal is ook onweer mogelijk. Later in de middag en avond soms nog een enkele bui, mogelijk getriggerd door de zwakke trog. Ook dan nog steeds een kans op onweer. Harmonie geeft slechts enkele ontladingen te zien, INDECS geeft kansen tussen de 60-80% op een enkele ontlading. Hoogste CAPE-waardes worden achter de occlusie verwacht en dat zijn dan waardes die lokaal boven de 1000 J/kg komen. Effectieve schering lijkt echter niet boven de 20 kn uit te komen zodat de meest waarschijnlijke organisatiegraad 'single cells' is. Komende nacht boven zee wel aanhoudende buiigheid, mogelijk dat de kustprovincies daar soms wat van mee krijgen, verder landinwaarts waarschijnlijk droog. Morgen overdag enkele lichte buien.
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Joep

Harmonie komt vooral met verspreid losse felle buien.


Joep

GFS is wat enthousiaster wat onweer betreft :)


Marco uit Hangar 5

Tot nu toe is het vooral niets-aan-de-hand-weer

Saai egaal grijs op Schiphol
Marco Nierop
http://zweef.nl/

Armand

Citaat van: Marco uit Hangar 5 op di 06 okt 2015 - 16:19
Tot nu toe is het vooral niets-aan-de-hand-weer

Saai egaal grijs op Schiphol

Komt ook niks meer, wel nog kans op onweer ten zuiden en ten oosten van Nederland en België.

dondertje127

In oktober kan je er doorgaans niet echt op rekenen. Wel jammer. Ik denk dat oktober onweerloos blijft. Maar dat vind ik niet zo erg, het is ook herfst nu en we houden nog steeds prachtig weer. Wel even wat regen gehad natuurlijk maar dat was alleen vannacht en vanmorgen.

Qua temperatuur is hier al dagen niets veranderd. Elke dag 17 graden, of ze nu 17 graden voorschotelden of 20, hier bleef het elke dag 17 graden. Heerlijk hoor, alleen Valt het me erg tegen dat ze dan 20 graden aangeven. Iets dat ik toch al vanaf het begin niet geloofde, maar stoor me er dan toch aan als ze temperaturen opgeven die niet uitkomen.

Weerfreak 1337

Citaat van: dondertje127 op di 06 okt 2015 - 23:12
In oktober kan je er doorgaans niet echt op rekenen. Wel jammer. Ik denk dat oktober onweerloos blijft. Maar dat vind ik niet zo erg, het is ook herfst nu en we houden nog steeds prachtig weer. Wel even wat regen gehad natuurlijk maar dat was alleen vannacht en vanmorgen.

Qua temperatuur is hier al dagen niets veranderd. Elke dag 17 graden, of ze nu 17 graden voorschotelden of 20, hier bleef het elke dag 17 graden. Heerlijk hoor, alleen Valt het me erg tegen dat ze dan 20 graden aangeven. Iets dat ik toch al vanaf het begin niet geloofde, maar stoor me er dan toch aan als ze temperaturen opgeven die niet uitkomen.

In oktober en november kan het zeker nog aardig onweren. Met name met de koudbloedige situaties! :)

Onweersdagen 2018: 69
vooral met Mark.

dondertje127

heel soms. Maar deze oktober is de kans heel klein. Ben blij dat we toch een mooie oktober aand hebben. Vanmiddag zelfs even in m'n t-shirt buiten gelopen in de zon, zonder wind. Heerlijk.
Komende tijd wordt het wel kouder dan normaal toch? Maar daarentegen wel zonnig.

flyineddy

Onweer dat niet komt is wel typerend voor dit jaar lijkt het. :-X

Ik sluit me bij jou aan, dondertje127.
Ik was vandaag gister (inmiddels) in Walibi Holland, en uit de wind en in de zon was het soms gewoon warm, in ieder geval voor het gevoel.

Eddy.
Bliksems wat een gedonder.

Powered by EzPortal