Winter discussietopic 2015-2016

Topic gezien door 529829 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, zo 06 sep 2015 - 10:45

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 12 gasten bekijken dit topic.

Armand

Het is gewoon belangrijk om te volgen waar precies dat lagedrukgebied gaat overtrekken op zondag/maandag 3/4 januari. Het overgrote deel van de leden laat dit ten noorden gebeuren. Je ziet namelijk bij zondag ook een kleine verhoging van de sneeuwkansen. Dat geeft zo'n situatie aan: lagedrukgebied komt, wordt vooraf gegaan door ZO-wind met heel even wat (natte) sneeuw, later (N)W- wind met regen.

Alleen de oper, control en nog een handvol leden ziet het lagedrukgebied ten zuiden langstrekken met dus meer sneeuw en geen regen. De termijn waarover we spreken is nog een ruime week, en het gaat vaak maar over enkele honderden kilometers. Bovendien is EC oper niet de enige die met dit scenario komt, kijk bijvoorbeeld naar GEM, CFS, CMA. En het is natuurlijk de oper en control, met een hogere resolutie. Als het nou een gewoon lid was geweest was het nog erger natuurlijk. Het is dus nog lang niet bepaald, maar je moet natuurlijk wel realistisch blijven en niet gaan denken dat er maandagavond een dik pak sneeuw zal liggen ;)

flyerke

een noobvraag maar wat is eigenlijk de Oper? De Control is dan het gemiddelde van alle leden?
Winter is coming

zwoof

Citaat van: DSDLimburg op zo 27 dec 2015 - 10:09
pluim midden + dauwpunt midden  :)

Je bent de neerslag nog vergeten. Ziet er toch hoopvol uit.   8)

zwoof

Citaat van: flyerke op zo 27 dec 2015 - 10:20
een noobvraag maar wat is eigenlijk de Oper?

Operationele Run. (hoofdrun)

winter67

Citaat van: flyerke op zo 27 dec 2015 - 10:20
een noobvraag maar wat is eigenlijk de Oper? De Control is dan het gemiddelde van alle leden?
De hoofdrun er moet toch 1 baasje in de groep zijn? Persoonlijk vind ik het onzin pluim zegt meer dan wat oper denkt

Thunderfreak

Citaat van: winter67 op zo 27 dec 2015 - 10:16
Hier de zw pluim kans op een WC is vele malen groter dan winter ik schat 25% koning winter(2 deling) in 30% licht winter 45% normaal, vanavond is alles weer verdwenen zoals altijd

Dat is wel erg zwak gezegd, waar basseer je dat op? Als er een leuk scandi hoog ontstaat en lagedrukgebieden duiken onder ons door is het gewoon Oosten(Noord Oosten)winden festijn.

--Neem het weer zoals het is,je kan het niet afdwingen

DSDLimburg

Citaat van: zwoof op zo 27 dec 2015 - 10:20
Je bent de neerslag nog vergeten. Ziet er toch hoopvol uit.   8)

Staat er nu bij als het goed is. Het ziet er in ieder geval beter uit als die 10+ temperaturen. ;D
seizoen 2018/2019

zwoof

Citaat van: flyerke op zo 27 dec 2015 - 10:20
een noobvraag maar wat is eigenlijk de Oper? De Control is dan het gemiddelde van alle leden?

Rode lijn = Oper (operationele run)
stippel = gemiddelde van alle  leden
Blauw = de controle run (control - na berekening.)

Jan van Ooijen

Citaat van: Armand op zo 27 dec 2015 - 10:19

Alleen de oper, control en nog een handvol leden ziet het lagedrukgebied ten zuiden langstrekken met dus meer sneeuw en geen regen. De termijn waarover we spreken is nog een ruime week, en het gaat vaak maar over enkele honderden kilometers. Bovendien is EC oper niet de enige die met dit scenario komt, kijk bijvoorbeeld naar GEM, CFS, CMA. En het is natuurlijk de oper en control, met een hogere resolutie. Als het nou een gewoon lid was geweest was het nog erger natuurlijk. Het is dus nog lang niet bepaald, maar je moet natuurlijk wel realistisch blijven en niet gaan denken dat er maandagavond een dik pak sneeuw zal liggen ;)

Netjes verwoord
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

winter67

Citaat van: Thunderfreak op zo 27 dec 2015 - 10:24
Dat is wel erg zwak gezegd, waar basseer je dat op? Als er een leuk scandi hoog ontstaat en lagedrukgebieden duiken onder ons door is het gewoon Oosten(Noord Oosten)winden festijn.
Ten eerste ik kan me niet meer herinneren dat het na record warm gelijk winter is meestal is het geleidelijk, en scandihoog lijkt geen grote invloed te krijgen, want na 3jan lijken de laagjes te heersen (kan het ook fout hebben) en hoe groot is de kans dat een laagje precies goed valt 1/10?, kortom kans dat winter komt is zeer klein maar laat me toch verrassen

Jelle

Citaat van: winter67 op zo 27 dec 2015 - 10:31
Ten eerste ik kan me niet meer herinneren dat het na record warm gelijk winter is meestal is het geleidelijk, en scandihoog lijkt geen grote invloed te krijgen, want na 3jan lijken de laagjes te heersen (kan het ook fout hebben) en hoe groot is de kans dat een laagje precies goed valt 1/10?, kortom kans dat winter komt is zeer klein maar laat me toch verassen

Ik denk ook niet dat het winter wordt maar de argumenten kloppen niet. Kijk naar de hele zachte winter van 2012 waarna dus die tweeweekse ijskoude periode kwam.


Jelle

UKMO oogt trouwens ook aardig. Weet iemand waarop het NAVGEM gebaseerd is?

Jan van Ooijen

Etmaalsom sneeuwval De Bilt, wordt stukje bij beetje meer. Nu al enkele procenten voor 10-30cm

Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Reutel

Lastige situatie. Het gemiddelde van de pluim is toch wel flink boven nul, grote kans op voortzetten zacht weer. Aan de andere kant liggen de oper en de control run erg dicht bij elkaar, dat kunnen we niet negeren. De spreiding is minder geworden ten opzichten van vorige run. Ik denk dat alles af gaat hangen van de komende EC run vanavond, dat zal meer duidelijkheid brengen.

GeneralDuke

Citaat van: flyerke op zo 27 dec 2015 - 10:20
een noobvraag maar wat is eigenlijk de Oper? De Control is dan het gemiddelde van alle leden?

Oper is een run op hogere resolutie dan de 50 ensembleleden, dat zou immers te lang duren. Ieder ensemblelid heeft een net andere uitgangspositie, waarbij het startpunt van de control gelijk is aan die van oper. Dus control = oper op lagere resolutie, en op die lagere resolutie worden vervolgens nog 49 leden gedraaid.
Script voor Hellmanngetallen: https://github.com/GeneralDuke9/Hellmann

Donnydekoning

Even kijken wat GFS 06 gaat doen....


winter67

Gfs 06z iets verbeterd dan vorige run geen laagjes tot nu toe die noordelijk trekken
5 januari ijsdag  voor de rest niet overtuigend de echte winter kan ons niet bereiken

Donnydekoning

GFS 06 ziet er inderdaad zeer goed uit!

ron12

Benieuwd of die temperaturen daar ooit nog onze kant op komt.  :P Krijg temperatuur plaatje niet geladen, helaas .maar het ziet er goed uit daar ::)
Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

Powered by EzPortal