Winter discussietopic 2015-2016

Topic gezien door 529578 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, zo 06 sep 2015 - 10:45

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 8 gasten bekijken dit topic.

Cdtj3

Wat me vooral opvalt in de laatste pluim van GFS is dat er een duidelijke 2 deling is op oudjaarsdag. Een groep leden gaat voor "winters" weer en de andere voor "lente" temparaturen, juist niets ertussen in. :P Kortom; eindelijk weer wat spanning in de laatste kaarten met al wat meer mogelijkheden. ;)

Kijken waar EC zometeen mee komt :-\
Onweersdagen 2017: 33 Hagel: 8
https://www.flickr.com/photos/calvinmusch/

Joep

Orkaandepressie tegenover Scandihoog. En Nederland ligt er precies tussen in.
Wie zal deze strijd winnen...spannend  :)

kaartje weathernews

JerryL

Ik zie alleen maar Kerstcadeautjes voorbij komen..... wat een prachtige kaartjes! ;D ::)

Extremissimorum

Heb helaas te vaak gezien dat GFS niet uitkomt en EC wel.

Maar zulke grote verschillen?! :o
Hopen dat GFS uitkomt, zit ook in de meer betrouwbare termijn.
EC geeft wel koude opties, laten we dat niet vergeten. Zolang die er nog zijn, hoe weinig ook, is er hoop!

Joep


Armand

Helaas is EC pluim (nog) niet helemaal om. Gfs ook niet trouwens, maar daar is de onzekerheid groter. Enig pluspuntje is dat GFS vaak veranderingen een aantal runs eerder ziet. EC werkt dan vaak de details verder uit. Voorlopig blijft het afwachten op de volgende runs....

winter67

Citaat van: Extremissimorum op do 24 dec 2015 - 21:34
Heb helaas te vaak gezien dat GFS niet uitkomt en EC wel.

Maar zulke grote verschillen?! :o
Hopen dat GFS uitkomt, zit ook in de meer betrouwbare termijn.
EC geeft wel koude opties, laten we dat niet vergeten. Zolang die er nog zijn, hoe weinig ook, is er hoop!
Ik juist het tegenovergestelde, gfs is juist goed met winter de vorige koude winters hadden ze bijna alles goed, maar het blijven natuurlijk voorspellingen.

Raar dat ec zo slecht is helemaal geen koude leden rond jaarwisseling, dan ben ik nu weer benieuwd wat gfs doet

Arend

Citaat van: Joep op do 24 dec 2015 - 21:47
pluim is wat kouder

Volgens mij is het gewoon een anti-winterse pluim.  ;)
Een zomer zonder onweer, is als een winter zonder sneeuw. Hogedruk maakt alles stuk. Een evenaring is geen record.

bisoutje

Citaat van: Arend op do 24 dec 2015 - 21:59
Volgens mij is het gewoon een anti-winterse pluim.  ;)

Juist! Ik snap dat mensen hier positief willen blijven, maar we moeten ook realistisch zijn

Joep

Citaat van: bisoutje op do 24 dec 2015 - 22:10
Juist! Ik snap dat mensen hier positief willen blijven, maar we moeten ook realistisch zijn
We zijn realistisch, pluim is wat kouder dan gisteren en GFS is flink kouder.
Morgen zien we hoe het verder gaat,

Extremissimorum

Citaat van: Joep op do 24 dec 2015 - 21:47
pluim is wat kouder

Ja, pluim is gemiddels kouder, maar de echt koude leden zijn er nu wel uit.

Stormkansen zijn toegenomen.

Joep

Citaat van: Extremissimorum op do 24 dec 2015 - 22:34
Ja, pluim is gemiddels kouder, maar de echt koude leden zijn er nu wel uit.

Stormkansen zijn toegenomen.
Sneeuwkansen ook  :D

Joep

"Ik ben niet zo van de termen breaking enzo, maar de draai die de oper versie van het Amerikaanse GFS de laatste 2 runs heeft gemaakt is meer dan opzienbarend te noemen.

Ik schetste onderstaand al de 06z run, en de run die op dit moment draait is nog opzienbarender.

Zie de geplaatste kaart van binnen de "betrouwbare" termijn van komende dinsdag. We zien dat zich, dat proces vindt vanaf 2e Kerstdag plaats, een stevig hogedrukgebied boven Scandinavie heeft gevormd.

Hierdoor draait bij ons vanaf zondag de stroming geleidelijk naar meer zuidoost/oost en wordt droge en geleidelijk steeds koudere lucht aangevoerd.
En niet alleen kouder maar zelfs winters te noemen, met op Oudjaarsdag in de ochtend al algemene lichte vorst en overdag maar waarden van enkele graden boven het vriespunt.
De nacht naar Nieuwjaarsdag gaat zelfs regionaal al matige vorst geven, waarden onder de minus 5 dus.

We gaan zien of de oper gevolgd gaat worden door de overige leden in het ensemble van GFS en de overige modellen.

Maar het lijkt toch -opeens- bijzonder interessant te gaan worden op weergebied.

Ronald de Wildt


winter67

Gfs 18 gaat met ec mee z(w) stroming

Jelle

Och jongens, laten we elkaar nou niet voor de gek houden. De winter is ver te zoeken. De pluim liegt niet. Er gaat 1 lid voor winter, 1 lid voor licht winters weer en 20 leden voor temperaturen rond of net iets boven normaal. Verder hebben we nog 30 leden die voor temperaturen zo'n 2 tot 4 graden boven normaal zitten.

Ook het GFS model is alweer bijgedraaid en dan komen we uit op... niets!

Zelf ben ik ook een vreselijke wintergek maar hier valt gewoon niet omheen te kijken. Er zijn op twee GFS runs na (die overigens leuk waren) nauwelijks winterkaarten te vinden. Het is het gewoon nog niet.

Laat de wens niet de vader zijn van de gedachte. Zoals Ton ten Hove mij vroeger vertelde toen ik daar stage liep.

Extremissimorum

Citaat van: Jelle op do 24 dec 2015 - 23:20
Och jongens, laten we elkaar nou niet voor de gek houden. De winter is ver te zoeken. De pluim liegt niet. Er gaat 1 lid voor winter, 1 lid voor licht winters weer en 20 leden voor temperaturen rond of net iets boven normaal. Verder hebben we nog 30 leden die voor temperaturen zo'n 2 tot 4 graden boven normaal zitten.

Ook het GFS model is alweer bijgedraaid en dan komen we uit op... niets!

Zelf ben ik ook een vreselijke wintergek maar hier valt gewoon niet omheen te kijken. Er zijn op twee GFS runs na (die overigens leuk waren) nauwelijks winterkaarten te vinden. Het is het gewoon nog niet.

Laat de wens niet de vader zijn van de gedachte. Zoals Ton ten Hove mij vroeger vertelde toen ik daar stage liep.

Een wijs woord. Maar laten we tenminste 'normale' waarden krijgen, al is dat inmiddels ook achterhaals vrees ik.

Jelle

Citaat van: Extremissimorum op do 24 dec 2015 - 23:24
Een wijs woord. Maar laten we tenminste 'normale' waarden krijgen, al is dat inmiddels ook achterhaals vrees ik.

Dat zou je bijna wel denken/vrezen ja..

Winter blijft dichtbij in de nieuwe run maar komt als je goed kijkt naar de temperatuur niet verder dan München/Hamburg. Ik denk dat dit ook in de komende runs zo blijft als we geluk hebben. Dichterbij zal het niet komen voorlopig. Eerder verder weg. Hoog licht gewoon net niet goed en het laag net te hoog. En daarbij die stomme hogedruk op de Middellandse zee.


Joep

Vorst tot op de grens maar Hogedruk ligt stuk zuidelijker als vorige run

Jelle

LT ziet er wel weer geinig uit. De potentie is nog niet verdwenen maar laten we wel reëel blijven. Er gaat geen ander model mee in deze situatie. Afwachten dan maar. De winter is nog lang.

Joep

Als je de 850 hPa ziet zou je denken kan niet meer stuk, helaas is dat op dit moment (nog) niet het geval.
We zullen het zien...

kaartje Dennis de Bruin




Powered by EzPortal