Winter discussietopic 2015-2016

Topic gezien door 529904 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, zo 06 sep 2015 - 10:45

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 15 gasten bekijken dit topic.

Danny

Citaat van: joboy52 op wo 23 dec 2015 - 23:07
He wat leuk, de GFS18 begint goed  :)
Hoog blijft boven scandinavie, zou het dan toch dat GEM (deels) gelijk gaat krijgen ;)

Even afwachten hoe de rest van de run verloopt.

Run is op wat detail werk na gelijk aan de 12z. Zuid stroming en warmte voor Nederland. Het hoog wordt te ver teruggedrukt naar Rusland en wij liggen onder invloed van het laag op de Oceaan. Vervolg zal vermoedelijk worden --> een nog verder weggeduwd hoog met een terugkerende trein van lage druk systemen vanaf de oceaan.

Als er hoop in de run zat had ik hem afgekeken maar zie morgen wel weer wat er op de kaarten gebeurd. Voor nu is het mooi geweest en is er helaas weinig winter hoop voor de korte en midden lange termijn.

joboy52

Citaat van: Danny op wo 23 dec 2015 - 23:25
Run is op wat detail werk na gelijk aan de 12z. Zuid stroming en warmte voor Nederland. Het hoog wordt te ver teruggedrukt naar Rusland en wij liggen onder invloed van het laag op de Oceaan. Vervolg zal vermoedelijk worden --> een nog verder weggeduwd hoog met een terugkerende trein van lage druk systemen vanaf de oceaan.

Als er hoop in de run zat had ik hem afgekeken maar zie morgen wel weer wat er op de kaarten gebeurd. Voor nu is het mooi geweest en is er helaas weinig winter hoop voor de korte en midden lange termijn.

Ik had de hoop dat er net zoals bij het GEM model een soort draaiing van het hoog plaatsvond zodat de zuiderwind langzaam zou veranderen in een (zuid) oostelijke wind. Ik vrees dat dit niet het geval is in deze run.

Wanneer de AO index negatief zou worden (waar een flink aantal leden in de laatste run voor gaan), acht ik de kans op winterweer groter. Het hoog zou dan niet constant rusland "ingeduwd" worden door depressies. Dit is allemaal natuurlijk niet met zekerheid te zeggen...

Bacci

GFS run is beter dan de vorige, kou komt verder Europa in, tot aan Berlijn. Dus kansloos is het nog niet. Op de extra lange termijn wint de zachte lucht wel weer terein, net wanneer we de koude lucht een beetje kunnen ruiken.

winter67

De grens met koude lucht is gelukkig wat dichterbij gekomen

Slechte pluim 3 leden een winterprik, 1 lid geeft veel ijsdagen aan

Unknown-user1778

Die 15 graden pluim met oud en nieuw  :'( dan te bedenken dat een paar dagen geleden ons nog hoop werd gegeven dat het daar ongeveer zou gaan vriezen... Nu ga ik bbq worstjes en ijsjes verkopen tijdens de nieuwjaarsduik  :'(

vossejongk

Citaat van: winter67 op do 24 dec 2015 - 00:00
De grens met koude lucht is gelukkig wat dichterbij gekomen

Slechte pluim 3 leden een winterprik, 1 lid geeft veel ijsdagen aan

Dit is toch niet de pluim van NL?

Armand

Zou de temperatuur deze winter eens een week lang ONDER 10 graden komen? Pluimen blijven maar uitstellen.  :-[

Joep

Op zeer lange termijn geeft GFS weer NW aan en sneeuwkansen...sja


Joep

Zelfs GEM ziet winter niet meer zitten

winter67

Citaat van: Joep op do 24 dec 2015 - 10:10
Zelfs GEM ziet winter niet meer zitten
Gelukkig pluim wel meer leden onder 6 op korte termijn

Bacci

Merkwaardige pluim (paar koppige leden, vooral de koudste die zich helemaal niets aantrekt van de rest en het helemaal gehad heeft met dit zachte weer).

2e plaatje GFS, interessant.

joboy52


Bacci

Citaat van: joboy52 op do 24 dec 2015 - 11:31
GFS 06 is mooi hoor  ;D

Idd, tot nu wel. Met vorst het nieuwe jaar in? zou echt mooi zijn!

winter67

Nieuwe gfs fors verbeterd hoog meer naar het westen verschoven een zo stroming temperatuur oudjaarsdag 3-5 graden overdag nu maar hopen dat de leden meegaan in de pluim,, na oudjaarsdag lijkt het minder te worden althans valt toch nog mee
Laagjes lijken te koersen richting Middellandse zee
En toen was de winter virtueel een feit
Daarna winnen toch de laagjes maar gelukkig ligt het laagje bij Duitsland wat misschien wel veel sneeuw oplevert

joboy52

En de stroming wordt steeds oostelijker  ::)
Wat een prachtrun!!!

Alexander

-6 tot -10 in heel BelgiĆ« en Nederland.  Is eens iets anders na de runs van de afgelopen dagen!  :)



Jan van Ooijen

Nieuw jaar, nieuwe kansen... dus ook op het gebied betreft winter. Leuke temperaturen van het Amerikaans weermodel. Hopen dat de Oper niet koudste is







Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Roos

Allemaal een prachtige aanloop naar kerst avond ;)
Jeetje lang geleden dat ik hier was maar het is weer heerlijk
die geweldige mooie pluims te zien wat riekt naar echt winter.
Hier geloven ze er teminste nog in net als ik zelf  :P
En winter word het in januari 2016 en hoe.. ;)
Goed ik was er weg van omdat ik voor seti@home
met kerst animation's bezig was en teveel met Facebook.
Maar een echte winter komt er aan  :-*

winter67

Nieuwe pluim druipt binnen oper nog niet alleen 3 leden zitten er nog onder de 27e , nu 4 28e oper gaat keurig met gem mee , teveel zachte leden oper gaat met 5 andere leden voor kou totaal 30%

Bacci

Citaat van: winter67 op do 24 dec 2015 - 12:19
Nieuwe pluim druipt binnen oper nog niet alleen 3 leden zitten er nog onder de 27e , nu 4 28e oper gaat keurig met gem mee , teveel zachte leden oper gaat met 5 andere leden voor kou totaal 30%

Waar bekijk je deze pluim?

Powered by EzPortal