Winter discussietopic 2015-2016

Topic gezien door 529380 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, zo 06 sep 2015 - 10:45

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 7 gasten bekijken dit topic.

bisoutje

Gfs 12 is weer een stuk beter ivm Gfs 06 met een hoog bij Nova Zembla ipv die westcirculatie. Ik ben benieuwd waar het Europese model vanavond mee komt...

joboy52

Nou ik vind er niet heel veel goed aan, dik 10 graden dag en nacht. Dat rothoog boven de middellandse zee mag eerst wel eens verdwijnen.
Zo kan de depressies zuidelijk duiken ipv dat ze door het scandihoog omhoog worden geforceerd, waardoor wij in een zuidelijk stroming terechten komen met hoge temperaturen. Stralingskou gaat dit niet goedmaken vrees ik  :(

bisoutje

Citaat van: joboy52 op ma 21 dec 2015 - 17:42
Nou ik vind er niet heel veel goed aan, dik 10 graden dag en nacht. Dat rothoog boven de middellandse zee mag eerst wel eens verdwijnen.

Ik zeg ook niet dat het goed is, alleen dat het beter is dan de volgende run:) Je hebt met deze kaarten in ieder geval meer kansen denk ik.
Lagedruk kan er niet makkelijk doorheen, maargoed volgende run kan weer anders zijn:)

Armand

Het is eigenlijk gewoon erg eenvoudig. Boven het vaste land hoge druk. Op de Oceaan lage druk. Daartussen een sterke zuidwestelijke stroming en dus bijna 0% kans op winterweer. Dan kun je wel een hogedrukgebied boven Scandinavië hebben, maar daar heb je in feite niks aan. De hoge druk boven de Middellands Zee maakt het dan onmogelijk voor de kou om ons te bereiken.

Het kan alleen gaan 'winteren' als er verbinding wordt gemaakt met het hogdrukgebied boven Groenland en dat het Azorenhoog verdreven wordt door afzakkende lage druk.

Dat zie ik eigenlijk niet meer gebeuren zo tot en met begin januari. Er zijn wel wat kleine kansjes, maar het overgrote deel gaat toch voor voortzetting van zacht weer. Dit patroon kan lang volhouden en hoop niet dat er dadelijk ergens in april een verandering plaatsvindt, waardoor we 2 maanden met noord(westelijke) winden te maken krijgen. Toch zal dit mij niet veel verbazen, eigenlijk gooi je dan de charmes van twee seizoenen de prullenbak in, maar gelukkig staat nergens geschreven dat dit ook daadwerkelijk uit gaat komen ;)

winter67

En wederom is de oper 1 van de warmste nog zat leden licht winters niet veel veranderd ten opzichte vorige run

winter67

Citaat van: Armand op ma 21 dec 2015 - 18:10
Het is eigenlijk gewoon erg eenvoudig. Boven het vaste land hoge druk. Op de Oceaan lage druk. Daartussen een sterke zuidwestelijke stroming en dus bijna 0% kans op winterweer. Dan kun je wel een hogedrukgebied boven Scandinavië hebben, maar daar heb je in feite niks aan. De hoge druk boven de Middellands Zee maakt het dan onmogelijk voor de kou om ons te bereiken.

Het kan alleen gaan 'winteren' als er verbinding wordt gemaakt met het hogdrukgebied boven Groenland en dat het Azorenhoog verdreven wordt door afzakkende lage druk.

Dat zie ik eigenlijk niet meer gebeuren zo tot en met begin januari. Er zijn wel wat kleine kansjes, maar het overgrote deel gaat toch voor voortzetting van zacht weer. Dit patroon kan lang volhouden en hoop niet dat er dadelijk ergens in april een verandering plaatsvindt, waardoor we 2 maanden met noord(westelijke) winden te maken krijgen. Toch zal dit mij niet veel verbazen, eigenlijk gooi je dan de charmes van twee seizoenen de prullenbak in, maar gelukkig staat nergens geschreven dat dit ook daadwerkelijk uit gaat komen ;)
Als je de warme leden bekijkt zoals oper kan je makkelijk die conclusies trekken maar als je de koude leden bekijkt kan het gewoon daarmee wil ik niet zeggen dat koning winter komt maar wel in iedergeval onder normaal, daarnaast is het nog te vroeg om nu al te zeggen dat het 100% zacht wordt zolang er grote spreiding is, is alles mogelijk

Joep

Na de kerst kan het spannend worden. Nog verder simuleren de weermodellen op een sterke hoog boven Scandinavië, waardoor  koude lucht uit Siberië kan binnen stromen. Misschien geraakt ze begin van het jaar ook  noordelijke en oostelijke Duitsland als een laag over de Atlantische Oceaan niet de overhand gaat nemen over het Europese weer.

Zoals het nu is, is er een worsteling tussen de twee drukgebieden in het verschiet. Waar milde marine lucht botst met Arctische lucht is sterke sneeuwval of ijzel mogelijk. Een toonaangevende weer model gaat ervan uit dat de luchtmassa boven West-Duitsland de grens gaat vormen.
Echter, dit scenario moet nog steeds met voorzichtigheid worden behandeld, omdat de diepte sterker moeten zijn, anders wordt  de koude lucht terug naar Oost-Europa geduwt.

bron wetteronline

ps hopelijk komt het allemaal wat westelijker te liggen

Joep


winter67

Citaat van: Joep op ma 21 dec 2015 - 20:54
Wat een drama ECMWF
[/quote
In iedergeval iets beter dan de dubbele cijfers in de ochtend run

winter67

Pluim je kan zeggen wat je wil is nog steeds 50/50
Ook oosten wind toegenomen en sneeuwkansen forse verbetering ten opzichte ochtend run
En laat dat blauwe lijntje uitkomen

Joep

Citaat van: winter67 op ma 21 dec 2015 - 22:13
Pluim je kan zeggen wat je wil is nog steeds 50/50
valt me inderdaad mee :)

Bacci

Citaat van: winter67 op ma 21 dec 2015 - 22:13
Pluim je kan zeggen wat je wil is nog steeds 50/50
Ook oosten wind toegenomen en sneeuwkansen forse verbetering ten opzichte ochtend run
En laat dat blauwe lijntje uitkomen

Nou nou forse verbetering? iets verbeterd dat wel, wel even de juiste woorden gebruiken ;)

hesselsjoerd

Kan op vorst is 10 procent toegenomen in vergelijking met de ochtendpluim. Ligt het aan mij of is de ochtendpluim altijd warmer dan de avondpluim?

winter67

Citaat van: hesselsjoerd op ma 21 dec 2015 - 23:04
Kan op vorst is 10 procent toegenomen in vergelijking met de ochtendpluim. Ligt het aan mij of is de ochtendpluim altijd warmer dan de avondpluim?
Een tijdje geleden was de ochtend pluim juist koud ligt eraan wat de leden denken

joboy52


Koen-IJM

Mooie run van GFS na de 28e.  :)

Duimen dat het er nu eens in blijft zitten...

Danny

Citaat van: Koen-IJM op ma 21 dec 2015 - 23:36
Mooie run van GFS na de 28e.  :)

Duimen dat het er nu eens in blijft zitten...

Jammer dat het hoog maar twee dagen blijft liggen en nog voor de jaarwisseling de volle west stroming weer de kop op steekt. Prima idee van GFS maar het heeft uitbreiding nodig op termijn want zoals de 18z run het voorspiegeld hebben we er totaal geen fluit aan helaas. 2 dagen hoge druk met een opstartende oost stroming die weer volg gas wordt verdreven en ingeruild voor hoge druk boven zuid Europa en een volle WC boven ons hoofd.

Maar goed de strijd is nog niet gestreden en de kansen boekjes liggen nog open. We zitten in spannende tijden in ieder geval en hebben elke dag weer wat om naar uit te kijken. Namelijk een nieuwe run met nieuwe kansen!

Koen-IJM

Citaat van: Danny op ma 21 dec 2015 - 23:58
Jammer dat het hoog maar twee dagen blijft liggen en nog voor de jaarwisseling de volle west stroming weer de kop op steekt. Prima idee van GFS maar het heeft uitbreiding nodig op termijn want zoals de 18z run het voorspiegeld hebben we er totaal geen fluit aan helaas. 2 dagen hoge druk met een opstartende oost stroming die weer volg gas wordt verdreven en ingeruild voor hoge druk boven zuid Europa en een volle WC boven ons hoofd.

Maar goed de strijd is nog niet gestreden en de kansen boekjes liggen nog open. We zitten in spannende tijden in ieder geval en hebben elke dag weer wat om naar uit te kijken. Namelijk een nieuwe run met nieuwe kansen!

Klopt, maar de potentie is er zeker. 1 ding weet ik wel... spannend zal het de komende dagen zeker worden en als we (eindelijk) eens van de WC verlost zijn kan de vlag uit  ;D
We zullen toch niet meemaken dat dit weertype zich ook in januari zal voortzetten...?  :P

winter67

Citaat van: Danny op ma 21 dec 2015 - 23:58
Jammer dat het hoog maar twee dagen blijft liggen en nog voor de jaarwisseling de volle west stroming weer de kop op steekt. Prima idee van GFS maar het heeft uitbreiding nodig op termijn want zoals de 18z run het voorspiegeld hebben we er totaal geen fluit aan helaas. 2 dagen hoge druk met een opstartende oost stroming die weer volg gas wordt verdreven en ingeruild voor hoge druk boven zuid Europa en een volle WC boven ons hoofd.

Maar goed de strijd is nog niet gestreden en de kansen boekjes liggen nog open. We zitten in spannende tijden in ieder geval en hebben elke dag weer wat om naar uit te kijken. Namelijk een nieuwe run met nieuwe kansen!
Het is denk ik het beste dat we op dit moment gewoon dag per dag moeten bekijken niet gelijk naar de 31e of lange termijn kijken mag natuurlijk wel, maar gewoon eerst bekijken of er daadwerkelijk kou opbouw komt vanaf 27e zoals een paar al zeiden na 5 dagen kan nog alles gebeuren. Zo mooi vind ik gfs niet temperaturen rond 6-7 totaal geen kou in dat hoog . Laat maar ik keek verkeerd eerste instantie 6-7 daarna 3-4, ben eigenlijk wel benieuwd wat pluim doet hoop niet dat oper koud is de rest warm

Op een andere winter topic site zag ik een mooie vergelijkbare kaart van januari 1947 met die van nu lijkt er exact op

winter67

Nieuws gfs pluim iets beter spreiding nog steeds enorm wel meer koude leden bij oper gaat met gem mee na 31e een van de warmste leden, overigens nog geen echte winterkou wel licht winter
P05 koudste lid op korte termijn laat een paar ijsdagen komen
P18 mag er helemaal wezen laat de minimum dalen naar -13!! En -5 overdag!! Later zelfs MEER dan -10 overdag  Helaas staan ze er wel helemaal alleen voor, omdat ie zo mooi is nog een plaatje, zover ik p18 bekijkt zal dit een MEGA sneeuwdump leveren

Pluim Duisburg vergelijkbaar met nl pluim Oost

Powered by EzPortal