Winter discussietopic 2015-2016

Topic gezien door 529817 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, zo 06 sep 2015 - 10:45

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 11 gasten bekijken dit topic.

GeneralDuke

Volgens mij liggen we inderdaad op zo'n net-wel-net-niet randje, dus net een kleine verschuiving van een drukgebied scheelt al een jas. Hoewel de tweede EC van vandaag ook al lang niet meer zo koud is... :(
Script voor Hellmanngetallen: https://github.com/GeneralDuke9/Hellmann

TMCThomas

ECMWF is weer verslechterd :( Zijn nog maar een paar leden die voor het wat koudere gaan.

Joep

Nieuw ensemblegemiddelde ECMWF (run 12Z, 10 december) is buitengewoon zacht!!

Jan Visser

Joep


hesselsjoerd

We gaan weer richting de 12 graden..

Bacci

Jeeuuh, lente in december, klassiek voor de kerst.

gilleeesss

Waauww :P Mss dat hij eens onverwacht (zoals vele winters geweest) toeslaat :-)

Koen-IJM

Als dit zo doorgaat belooft dit een bijzonder saaie, maar (record)'warme' december te worden. Ge+lukkig hebben we nog twee volle wintermaanden, januari, en februari, voor de boeg. En ook in maart kan de winter ons nog verassen. Blijven hopen....

GeneralDuke

Ook Gerrit Hiemstra haakt in op onze voortslepende discussie over witte Kersten en dergelijken:

Script voor Hellmanngetallen: https://github.com/GeneralDuke9/Hellmann

ron12

Citaat van: ron12 op wo 09 dec 2015 - 23:15
Wordt niets de komende weken de westelijke stroming is en blijft te sterk.http://earth.nullschool.net/#current/wind/isobaric/1000hPa/overlay=temp/orthographic=-348.32,49.27,834 Schuld hieraan is de zeer sterke Ell Nino  :(   Helaas
Als het zo door gaat wordt de restje laatste winter in Europa totaal weggeblazen, wat een kracht die westelijke stroming  :(
Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

Jan van Ooijen

Citaat van: GeneralDuke op vr 11 dec 2015 - 00:15
Ook Gerrit Hiemstra haakt in op onze voortslepende discussie over witte Kersten en dergelijken:



Hij moet niet zo zeuren want mensen doen precies hetzelfde als hem echter die durven wel wat te roepen over de lange termijn en hij niet
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

dondertje127

Hè getver, wat is die Gerrit Hiemstra een griezel. Engerd, bah! Waar is de tijd van Erwin Krol? Ik mis de tijd van Erwin Krol en Jan Pelleboer, dat waren nog eens tijden. Maar Gerrit Hiemstra is een horror smoel, om maar inde term horror te blijven. Ik zal vanaf nu nooit meer naar hem kijken, bah. Kan hij dat niet normaal uitleggen?
Ik vind Hiemstra kinderachtig, denkt hij nu echt dat mensen zo naar hem zullen luisteren? Zo jaagt hij mensen weg. Van mij mag hij stoppen met zijn TV carriere. Ga weg zombie, je bent nog erger dan John Bernard. Minstens net zo erg.

Armand

Kan me eigenlijk niet meer herinneren dat de pluim er zo slecht uitziet in december. Vorige jaren had je wel vaker een virtuele winter met meer onzekerheid.

Jan van Ooijen

Citaat van: Armand op vr 11 dec 2015 - 09:05
Kan me eigenlijk niet meer herinneren dat de pluim er zo slecht uitziet in december. Vorige jaren had je wel vaker een virtuele winter met meer onzekerheid.

Hier de pluimen van vorig jaar, GFS en EC



Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Armand

Begin december 2014 verliep ook kouder en kan me 27 dec nog goed herinneren toen het hier regende, terwijl er de dag van tevoren tot wel 10 cm sneeuw verwacht werd. Toen was de frustratie wel erg groot bij mij haha

Armand

Heb net even gekeken wat de impact van de periode met zeer warme lucht betekent voor Europa, maar daar wordt je helaas niet erg vrolijk van. Warme lucht dringt heel erg ver Europa in, tot diep in Rusland. Grote gevolgen voor de wintersport in de Alpen, daar ligt al niet zo veel, maar voorlopig gaat daar meer sneeuw smelten dan bijvallen. Voor het zeewater hier in de Noordzee, maar ook in de Oostzee is dit ook niet erg ideaal. Gelukkig koelt Rusland vlak voor Kerst weer flink af.

Aan de kust van Spanje stijgt de temperatuur zelfs weer tot boven 20 graden, kunnen ze daar aan het strand lekker gaan bbq'en als dat zo door gaat :P

JerryL

Nou, een ding scheelt: we houden allemaal weer geld over aan energie. En minder Hellmannpuntjes dan 2013 (precies NULL) kunnen we niet krijgen. Wel minstens even weinig.

Tot nu toe is december een wanstaltig gedrocht. Koning winter is tot nu echt een klein miezerig watje. Wellicht kan er nog iets veranderen al de Russische beer tijdig ontwaakt en zich richting onze contreien snelt?


MaikelNL

We hebben januari, februari en maart nog.  ;)

matroesjka-world

Weten jullie mijn wintervoorspelling nog? Die ik ruim een maand geleden hier heb geplaatst?
Hier komt ie nog een keer  8)

Vanaf midden november onbestendig herfstweer.
December en januari kwakkelend met zo nu en dan een ijsdag en een (zware) sneeuwbui.
Vanaf eind januari vallen alle druksystemen precies op de juiste plaats en breekt een langdurige en zeer barre winterperiode aan met zeer strenge vorst tot gevolg.
Eind februari rijden we de 16e Elfstedentocht !!
De strenge winter duurt nog voort tot halverwege maart met zo nu en dan (flinke) sneeuwval.

Don't shoot the messenger  ;)
Gek op extreem weer, zoals vet veel regen, keiharde stormen en bakken met sneeuw !!!

Armand

Citaat van: JerryL op vr 11 dec 2015 - 10:56
Nou, een ding scheelt: we houden allemaal weer geld over aan energie. En minder Hellmannpuntjes dan 2013 (precies NULL) kunnen we niet krijgen. Wel minstens even weinig.

Tot nu toe is december een wanstaltig gedrocht. Koning winter is tot nu echt een klein miezerig watje. Wellicht kan er nog iets veranderen al de Russische beer tijdig ontwaakt en zich richting onze contreien snelt?



Dat klopt, is inderdaad goed voor de portemonnee. In Amerika breekt Koning Winter wel helemaal los. Kunnen jullie de winterverwachting van Wintersportweerman nog herinneren? Hier een citaat:

Maar zo laf ben ik niet en dus GARANDEER ik bij deze dat we dit jaar echt helemaal NUL STRESS krijgen over voldoende sneeuw in de Alpen. Minstens een volle week voor de kerstvakantie is er ruim sneeuw in de hele Alpen boven 600m aan de noordkant en boven 1200m aan de zuidkant. Ook de Wintersport-Arena Sauerland krijgt een mooie opening voor kerst. Zelfs eind november moeten we hierbij niet uitsluiten.

Nederland geef ik 50% kans op een herhaling van december 2010 (zowat de sneeuwrijkste maand ooit) met en passant ook mooie sneeuw in Parijs met de klimaatconferentie. Dat is dus een kwartje op zijn kant. Daarom geef ik als bonus 75% kans op minstens een hele leuke sneeuwval in de Lage Landen vóór Kerst of met Kerst die een dag of 4 blijft liggen. Dat is dus geen garantie op een Witte Kerst maar wel goede hoop! Komt dit niet uit dan mogen enkele volgens van deze website me later in de winter als er wel sneeuw ligt in mijn onderbroek onder een hoop sneeuw begraven. Graag wel met pieper, sonde en schep bij de hand. Nu ja pieper en sonde zal niet nodig zijn haha.

Klopt helaas (nog) niet veel van, wie doet er mee?  ;D

Powered by EzPortal