Winter discussietopic 2015-2016

Topic gezien door 529594 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, zo 06 sep 2015 - 10:45

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

TMCThomas


Bacci

Jeetje soms vraag ik me af wat we aan al die dure rekenmachines hebben, zo kan ik ook wel het weer voorspellen.

Weerfreak 1337

Zonder die "rekenmachientjes" zouden we helemaal geen indicatie meer hebben  :P

Onweersdagen 2018: 69
vooral met Mark.

GeneralDuke

Citaat van: Weerfreak op wo 09 dec 2015 - 14:46
Zonder die "rekenmachientjes" zouden we helemaal geen indicatie meer hebben  :P

Nu weten we iig dat het alle kanten op kan :P
Script voor Hellmanngetallen: https://github.com/GeneralDuke9/Hellmann

Bacci

Citaat van: Weerfreak op wo 09 dec 2015 - 14:46
Zonder die "rekenmachientjes" zouden we helemaal geen indicatie meer hebben  :P

Tuurlijk wel, op basis van voorgaande jaren misschien?

Lothiriel

Citaat van: Weerfreak op wo 09 dec 2015 - 14:46
Zonder die "rekenmachientjes" zouden we helemaal geen indicatie meer hebben  :P

Ik dacht net hetzelfde :p. Mijn interpretatie: ergens tegen het einde van de pluim gaat het wel een beetje verkeerd x). Dan zijn er ineens weer meer leden die naar boven gaan.


Winter 2015-2016 in Leuven
3 dagen smeltende sneeuw | 2 dagen sneeuw | 8 vorstdagen | 2 ijsdagen

winter67


JerryL

Citaat van: winter67 op wo 09 dec 2015 - 15:41
Januari nieuwe kansen

In januari hoeft het van mij niet meer..... Witte Kerst. In Januari mag het vriezen voor een elfstedentocht, sneeuw is in januari zo zinloos.

Maar zie hier, wel een (kleine) sneeuwkans


Bacci

Citaat van: winter67 op wo 09 dec 2015 - 15:41
Januari nieuwe kansen

Wow dat is de meest eentonige pluim die ooit gezien heb, haha wat een pluim!

Citaat van: JerryL op wo 09 dec 2015 - 15:51
In januari hoeft het van mij niet meer..... Witte Kerst. In Januari mag het vriezen voor een elfstedentocht, sneeuw is in januari zo zinloos.

Maar zie hier, wel een (kleine) sneeuwkans


Sorry wat!? Dus alleen omdat het kerst is mag het sneeuwen en anders is het zinloos? Sorry hoor maar het hele ''witte kerst'' geleuter slaat soms nergens op. Tuurlijk zou het mooi meegenomen zijn.

Armand

Hier even mijn visie over de EC pluim van vanochtend:
Op MT/LT lijkt er een soort tweedeling te ontstaan. Eén optie gaat voor voortzetting van redelijk warm weer, de andere gaat voor een omslag naar een kouder weertype, alleen waarschijnlijk nog geen winterweer.

Die tweede optie is natuurlijk veel interessanter om eens nader te bekijken. Wie zien hier een dag of 3/4 dat er toch wel een behoorlijk aantal leden voor een kouder weertype gaan (blauw vierkant, bovenste plaatje), echter is dit nog geen winterweer, doordat de temperaturen niet eens zo ver onder 0 uitkomen. Waarschijnlijk is dit een typisch geval van stralingskoude. Ook is er hier weinig kans op sneeuw wat mijn vermoeden des te meer bevestigd. (kom ik later op terug). Later zien we dat een deel van deze berekeningen weer overgaan naar de warmere variant (rood vierkant, bovenste plaatje). Toch zijn er nog een paar leden die voor voortgang van dit weertype, of een nog wat koudere variant gaan. Pas later in de pluim neemt de onzekerheid weer meer toe.

In de windpluim (tweede plaatje) kunnen we zien dat deze koudere periode waarschijnlijk de oorzaak is van een hogedrukgebied met de kern nabij of net wat ten noorden van ons. Dit zien we duidelijk door de leden die van NW naar oostelijke richting springen. Omdat de kern zich dichtbij ons bevindt, zal het niet erg koud worden, geen transportkoude, wel stralingskoude. Toch zijn er ook een paar leden die voor voortzetting van oostelijke winden gaan en dus de kou gaan opzoeken, alleen deze zijn nog steeds in de flinke minderheid. Nu maar eens even GFS bekijken ;)

GeneralDuke

Mooie: als het zaterdag sneeuwt, ligt er ook meteen 3cm ;D

Oh, en ik ben niet uit op een discussie over wat die staafjes nou precies betekenen :P
Script voor Hellmanngetallen: https://github.com/GeneralDuke9/Hellmann

ron12

Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

Bacci


ron12

Kans op witte kerst op dit moment 10 procent http://www.wetter.de/europa/weisse-weinachten-karte-niederlande-c31.html  :'(  wel op witte kerstklikken ;)
Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

winter67

Nieuwe gfs pluim gemiddeld 8 een evt winterprik is gewoon heel klein zelfs onder de 5 komen is al moeilijk

Joep

Ecmwf  best redelijk toch?


Ijsbloem

 ;) Ja redelijk voor een gemiddelde dag begin november. Nachtvorstje en overdag 7.C
Op weg naar weer wat koudere winters ?
Zou zo maar kunnen , te beginnen in winter 2017.

Joep

Citaat van: Ijsbloem op wo 09 dec 2015 - 21:03
;) Ja redelijk voor een gemiddelde dag begin november. Nachtvorstje en overdag 7.C
ca 4 graden en het koelt in ieder geval wat af in europa maar ben met je eens dat het niet de winterkaarten zijn die we willen zien :)

Bacci

Hehe eindelijk wat vooruitgang

Koen-IJM

Citaat van: Bacci op wo 09 dec 2015 - 21:49
Hehe eindelijk wat vooruitgang

Interessante pluim. Op MT toch wel een groot aantal leden dat voor enkele dagen licht winters weer gaat.
Aan de andere kant, met al die bovengemiddelde temperaturen van de afgelopen tijd mag het ook wel eens tijd worden...

Powered by EzPortal