Winter discussietopic 2015-2016

Topic gezien door 529702 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, zo 06 sep 2015 - 10:45

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 9 gasten bekijken dit topic.

Joep

Laatste GFS run gooien we maar de prullenbak in met net voor kerst tot 14 graden

john haarsteeg n-bra

over een dag of 80 weet ik het precies te zeggen.....wat het was.

Tower

Citaat van: Joep op di 08 dec 2015 - 07:30
Laatste GFS run gooien we maar de prullenbak in met net voor kerst tot 14 graden

Hehe, met je korte broek de kerst in :P....bbq maar naar buiten haha :P

winter67

Citaat van: Joep op di 08 dec 2015 - 07:30
Laatste GFS run gooien we maar de prullenbak in met net voor kerst tot 14 graden
Valt wel mee kan alle kanten op en kijk eens hoe dichtbij koning winter is

TMCThomas


Armand

GFS heeft zeker potentie. Een scandi-hoog begint zich de laaste kaarten te vormen. Natuurlijk nog lang niet goed, maar als er in elk geval al veel potentie is op een scandi-hoog is dat in elk geval al een goed teken.

Op deze kaart is te zien dat de andere hoog- en lagedrukgebieden nog niet goed liggen. Het hogedrukgebied boven Spanje moet daar weg, dat zit volgepomt met warme lucht en kan bovendien het Scandi-hoog 'opslokken'. Bovendien kan hierdoor de echte vrieskou (oranje pijl) ons niet bereiken, doordat het sturende lagedrukgebied zich boven Rusland bevindt.

In elk geval is er potentie voor 'meer' ;)

Jan van Ooijen

We kunnen ons allemaal wel op strato gaan concentreren, maar we weten hoe dat afgelopen is in de afgelopen twee jaar. M.i. lekker buiten beschouwing laten
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Joep

Potentie is er zeker en ik denk ook wel dat medio december er een omslag mogelijk is alleen
zijn de kaarten op dit moment nog niet winters voor de Benelux.
Spannend komende tijd  :)

Joep

Citaat van: Jan van Ooijen op di 08 dec 2015 - 08:55
We kunnen ons allemaal wel op strato gaan concentreren, maar we weten hoe dat afgelopen is in de afgelopen twee jaar. M.i. lekker buiten beschouwing laten

??? Je bedoelt de poolwervel?

Jan van Ooijen

Citaat van: Joep op di 08 dec 2015 - 09:06
??? Je bedoelt de poolwervel?

Ook dat, maar zie in de SM nu alweer die onzinnige dingen over de opwarming strato.
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Joep

Citaat van: Jan van Ooijen op di 08 dec 2015 - 09:39
Ook dat, maar zie in de SM nu alweer die onzinnige dingen over de opwarming strato.
Volgens mij zegt dat inderdaad niets over winterweer hoogstens dat het over een paar weken misschien wat kouder wordt.

Joep

Misschien dat de storm op IJsland de kaarten wat door mekaar schut :)

Volgens de berekeningen van het Europese model op sommige plekken windkracht 10!

weer.nl

JerryL

Ik ben benieuwd of iemand met ervaring het straks aandurft een serieuze verwachting te geven van het percentage kans op een Witte Kerst.

xzaz

Citaat van: JerryL op di 08 dec 2015 - 10:13
Ik ben benieuwd of iemand met ervaring het straks aandurft een serieuze verwachting te geven van het percentage kans op een Witte Kerst.
Sinds 1896 is het 13 keer voorgekomen. Reken maar uit.
De winter is nog niet eens begonnen!

Danny

Citaat van: TMCThomas op di 08 dec 2015 - 08:41
Valt wel mee toch?

Vaak ziet GFS toch als eerste een verandering in het weer op 'langere' termijn. Daarmee is nog niks zeker maar toch zag GFS al ruim een week geleden mogelijkheden voor een omslag in de omgeving van half december. Soms verdwijnt het even van de kaart maar structureel ziet GFS toch licht winterse opties terug keren in de 2de helft van deze maand. Het zal er nu van af gaan hangen of GFS de opties sterker gaat neerzetten en daarna of EC mee wil gaan in deze ideeen. Zo niet dan schiet december al weer flink op en blijven we vastzitten in het huidige patroon en moeten we onze ogen volgens mijn langzaam toch echt op 2016 gaan richten.

Joep

Laatste GFS run lijkt weer wat kouder


Bacci

Grappig dat de control zowel op de EC pluim als GFS pluim een duik maakt. Maarja voor de rest ziet het er niet hoopgevend uit, ja tuurlijk is er potentie maar dat is er toch altijd met het weer? Konden we maar gewoon van dag tot dag het weer bekijken, maarja waar we nu meebezig zijn heeft ook wel wat :P

Jan van Ooijen

GFS komt met mooie, maar in mijn ogen onrealistische kaarten. Eerst volle storm boven landen daarna regen overgaand in sneeuw







Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Joep

Wordt in ieder geval kouder aldus GFS

Jan van Ooijen

Ook even de windstoten volgens GFS, maximaal 133 km/h boven land in deze berekening



Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Powered by EzPortal