Winter discussietopic 2015-2016

Topic gezien door 529485 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, zo 06 sep 2015 - 10:45

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 6 gasten bekijken dit topic.

TMCThomas


martijn

Gemiddelde gaat naar 5 graden control zit bijna alleen bovenin

Floris!

Armand, ik denk niet dat het heel realistisch is om te zeggen dat december 'niet eens veel warmer dan normaal gaat worden'. De eerste 6 dagen waren extreem zacht. Voeg daar vandaag en morgen in ieder geval nog aan toe en je zit alweer op ruim 25% van de maand die zo'n 5-6 graden te warm is verlopen. Niet veel warmer dan normaal betekent dat er zeker 4 graden af moet. Kan wel, maar dan moet het ook flink beneden normaal worden minimaal een week. Dat zit er de komende 10 dagen waarschijnlijk niet in, dus die kans acht ik niet zo groot. Zeker gezien de afgelopen winters waar de wind maar moeilijk uit die ZW-hoek kwam...

Ik hoop dat je gelijk hebt en dat die koude week zo rond 23 december begint :)

fgfredje

Ach ja het witte kerst is mooi natuurlijk . Maar hoe vaak komt het voor niet veel helaas. We zijn een paar jaar vreselijk verwend natuurlijk. vorig jaar was ik een dagje in Winterberg en ja er lag sneeuw Momenteel ook niks . Pas na de kerst lag er sneeuw en gelijk ff paar daagjes sneeuw pret gehad.

Armand

Citaat van: Floris! op ma 07 dec 2015 - 21:15
Armand, ik denk niet dat het heel realistisch is om te zeggen dat december 'niet eens veel warmer dan normaal gaat worden'. De eerste 6 dagen waren extreem zacht. Voeg daar vandaag en morgen in ieder geval nog aan toe en je zit alweer op ruim 25% van de maand die zo'n 5-6 graden te warm is verlopen. Niet veel warmer dan normaal betekent dat er zeker 4 graden af moet. Kan wel, maar dan moet het ook flink beneden normaal worden minimaal een week. Dat zit er de komende 10 dagen waarschijnlijk niet in, dus die kans acht ik niet zo groot. Zeker gezien de afgelopen winters waar de wind maar moeilijk uit die ZW-hoek kwam...

Ik hoop dat je gelijk hebt en dat die koude week zo rond 23 december begint :)

Klopt Floris, ik had december eigenlijk niet moeten gebruiken, want de eerste periode was idd erg warm. Ik doelde er voornamelijk op dat de pluimen laten zien dat het de rest van december niet eens zo warm wordt. (Zie eventueel nog vorige bericht). De komende week muv morgen, wordt het al meer normaal met 6 tot 9 graden, daarna onzeker

Ijsbloem

 ;) Armand, 6.C is normaal, 7, 8 en 9.C niet.
Tel het overschot dagelijks op en je komt ver boven normaal uit.
We zitten nu op ' gemiddeld 12.C dus moet er heel wat gebeuren
om op 'normaal, te komen.
Op weg naar weer wat koudere winters ?
Zou zo maar kunnen , te beginnen in winter 2017.

Lothiriel

Citaat van: TMCThomas op ma 07 dec 2015 - 20:43
Nieuwe GFS:


Tsja, ziet er niet slecht uit, alleen wordt het steeds maar opnieuw uitgesteld. Als we vanaf nu dit soort winters krijgen verhuis ik naar Canada. Wat een snertweer, bah.
Winter 2015-2016 in Leuven
3 dagen smeltende sneeuw | 2 dagen sneeuw | 8 vorstdagen | 2 ijsdagen

hesselsjoerd

Ook de ecmwf pluim is aanzienlijk verbeterd. Hopen dat dit eens de koude kant op gaat! ;D

Bacci

Ja echt scheitweer, ben weer eens ziek. Het moet echt een keer gaan vriezen om al die troep uit de lucht te verwijderen.

Erg grote spreiding.

winter

Zowel de ECMWF als GFS bieden duidelijk mogelijkheden voor een winters weertype vanaf de 15de.
Ben benieuwd aangezien dit al behoorlijk lang in de kaarten staat, wel is de spreiding enorm.

Joep


Joep

Kans op nachtvorst neemt in ieder geval toe

Joep

De sneeuw is ook weer terug op de kaarten van ecmwf(12utc)

Bacci

Citaat van: Joep op ma 07 dec 2015 - 22:59
De sneeuw is ook weer terug op de kwaarten van ecmwf(12utc)

Daar hebben we niet zoveel aan ofwel? :P

ron12

Temperatuur boven de noordpool op 30hpa zakt als een baksteen op dit moment, weet iemand meer ;)
Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

Joep

Citaat van: Bacci op ma 07 dec 2015 - 23:01
Daar hebben we niet zoveel aan ofwel? :P
is in ieder geval een teken dat er wat gaat veranderen medio dec.



ron12

Citaat van: Joep op ma 07 dec 2015 - 23:15
is in ieder geval een teken dat er wat gaat veranderen medio dec.
IK  heb zo,n idee dat het een slecht voorteken is voor deze winter  :(
Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

vossejongk

Citaat van: ron12 op ma 07 dec 2015 - 23:12
Temperatuur boven de noordpool op 30hpa zakt als een baksteen op dit moment, weet iemand meer ;)

Een zeer koude bovenlucht op de noordpool betekent vaak een sterke jetstream -> hier herfstweer

Deadmau5



Nog een nachtelijke update omtrent het weer voor het slapengaan. Hoewel de pubrun niet goed is, laten we die achter ons, en kijken we naar de lichtpunten. Vooral de pluim is nu van belang. De kaarten tonen dat er potentie is, en een Scandihoog lijkt in de maak. Weliswaar niet al te sterk, maar er lijkt toch iets mogelijks te zijn.

Vanavond leek ondanks slechte operationele runs dit ook zichtbaar te zijn in de pluim. Een soort uittekening waarbij 50 modellen met elk een iets andere uitgangspunt ingetekend worden, om zo te bepalen of de oper en control in de pas lopen, en hoe groot de onzekerheid is, en wat allemaal mogelijk is binnen een bepaald termijn. Tendensen kunnen op die manier zichtbaar worden.

De pluim leek te verslechteren, maar deze avond kregen we een goede pluim voorgeschoteld waar toch minstens 30 procent voor een enorme verkilling gaat. Op middelange termijn, gaat een heel kleine fractie voor koud weer. De potentie is aanwezig daar, maar wellicht lijkt het toch niet helemaal te lukken. Geduld is een schone deugd, nadien lijken de winterse lijntjes wel toe te nemen en op 19 december is er zelfs een even groot gedeelte dat voor kil weer gaat als voor warm weer. Totaalwinter verwachten in december is daarbij - ik herhaal - niet realistisch.

In zulke tijden is het lastig om het pessimisme niet te laten overwinnen, maar vergis je niet: er is enorme potentie aanwezig op de kaarten, en dat wordt nu ook vertaald (zoals ik voorspelde op vrijdag) in de pluim. Totaalwinter is niet realistisch, en lijkt pas een optie wanneer de kille variant ook echt uit te komen. Dan zal de pluim zich daarbij aanpassen, maar de kans op totaalwinter is sowieso al groter in januari/februari. De stratosfeer is daar op dit moment absoluut niet gunstig voor. Alles wat we krijgen in december is mooi meegenomen. Ik ben dus optimistisch, en de pluim is echt niet slecht.

Als je denkt dat deze pluim slecht is, en de kaarten slecht zijn, mag je opnieuw kaarten leren lezen, aangezien het duidelijk is dat je het niet letterlijk moet opnemen wink emoticon Zeker op die termijn. Het gaat hier om een tendens. Zelfs vanaf 12 december is het te onzeker om exact te bepalen welk weer het wordt door toenadering lagedrukgebied en opbouw zwak hogedrukgebied in Scandinavie.

Kijk goed naar 19 december. Veel spreiding, weinig eensgezindheid maar toch een fractie koude leden, en een fractie warme leden, relatief weinig leden die het gemiddelde volgen. Dat wijst op clustervorming en een bifurcatie dat wellicht in de komende pluimen meer zichtbaar zal worden. Daarom mijn optimisme. En als quasi 20 leden voor een max temp van < 3 graden gaan, dan kan je zeker verre van spreken over een slechte pluim.



Stratosfeer is absoluut niet gunstig voor winterweer op dit moment. Enorm koude stratosfeer waardoor structurele hogedrukopbouw in het hoge noorden vrij moeilijk ligt. Structurele hogedrukopbouw is essentieel voor langdurig winterweer. Die kans lijkt mij dan ook vrij klein, maar de kansen op wat winterse flatsen lijken wel te groeien.

Even opmerken dat de koude stratosfeer wel voorspeld was. De QBO (west) + zonne-activiteit (laat, afnemend) combinatie was niet echt gunstig, maar dat effect is meestal uitgewerkt in het tweede deel van de winter, en dan zou het effect van een El Nino wel voor een iets gunstigere uitgangspositie moeten zorgen dan normaal, waardoor de kansen op structureel winterweer groter liggen dan normaal. Uiteraard totaal geen garantie, aangezien de kansen op geen structureel winterweer altijd maar dan ook altijd groter is dan wel. We leven nu éénmaal in een klimaat waar dit veel moeilijker is, maar het kan wel. De kansen stijgen dan bvb van 10 naar 25 procent in een goede situatie. Nu eerder van 10 naar 15-20 procent (al is dat uiteraard geen getal waar je je op moest vastpinnen, maar eerder ter illustratie).

-> dat is dus wat ik erover denk.

glenn

Laat het dit lid maar worden kon dit toch maar waarheid worden he ;)

Powered by EzPortal