Winter discussietopic 2015-2016

Topic gezien door 529675 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, zo 06 sep 2015 - 10:45

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 7 gasten bekijken dit topic.

Extremissimorum

Citaat van: JerryL op vr 04 dec 2015 - 09:31
Ach twee jaar geen sneeuw, dan kunnen we wel handelen met dit soort negatieve settingen. We kunnen alleen maar bidden (''hopen'' voor de atheïsten). Ik reken nog steeds op een omslag vanaf aankomende week. Niets zo veranderlijk als het weer.

In feite heeft die omslag nu al plaatsgevonden: het leek er lang op -tot, zeg 2/3 dagen geleden- dat 5 december bijzonder stormachtig en nat zou verlopen. Kijk nu eens naar de verwachtingen. Neerslagkansen: 2% (op minder dan 1 mm). Wind: beetje onstuimig, windstoten tot ca. 75 km/u, maar zeker niet 100 km/u.

Daarom zeg ik ook telkens dat je niet verder moet kijken dan je neus lang is bij het weer. En daarom kijk in nu niet verder dan 6 december.


flyineddy

Citaat van: Extremissimorum op vr 04 dec 2015 - 10:45
In feite heeft die omslag nu al plaatsgevonden: het leek er lang op -tot, zeg 2/3 dagen geleden- dat 5 december bijzonder stormachtig en nat zou verlopen. Kijk nu eens naar de verwachtingen. Neerslagkansen: 2% (op minder dan 1 mm). Wind: beetje onstuimig, windstoten tot ca. 75 km/u, maar zeker niet 100 km/u.

Daarom zeg ik ook telkens dat je niet verder moet kijken dan je neus lang is bij het weer. En daarom kijk in nu niet verder dan 6 december.

Persoonlijk zie ik dat niet als een omslag, want het is de hele tijd al een beetje onstuimig met af en toe neerslag.
Het is misschien een omslag in de berekeningen, maar niet in het weer.

Eddy.
Bliksems wat een gedonder.

JerryL

Citaat van: Extremissimorum op vr 04 dec 2015 - 10:45
In feite heeft die omslag nu al plaatsgevonden: het leek er lang op -tot, zeg 2/3 dagen geleden- dat 5 december bijzonder stormachtig en nat zou verlopen. Kijk nu eens naar de verwachtingen. Neerslagkansen: 2% (op minder dan 1 mm). Wind: beetje onstuimig, windstoten tot ca. 75 km/u, maar zeker niet 100 km/u.

Daarom zeg ik ook telkens dat je niet verder moet kijken dan je neus lang is bij het weer. En daarom kijk in nu niet verder dan 6 december.

Inderdaad, de kansen op een Witte Kerst zijn bijvoorbeeld voor 20 december helemaal niet vast te stellen.

JerryL

Citaat van: flyineddy op vr 04 dec 2015 - 11:25
Persoonlijk zie ik dat niet als een omslag, want het is de hele tijd al een beetje onstuimig met af en toe neerslag.
Het is misschien een omslag in de berekeningen, maar niet in het weer.

Eddy.

Ja.... nou kijk zou het gevroren hebben met die verwachting dan was er dus een voorspelling van sneeuwjacht. Dat is nu dus natte sneeuw buitjes geworden. Het is maar hoe je het bekijkt.

Hector Pascal

Ik zie toch echt wel potentie in de weerkaarten van het ECMWF. Alles ligt nog niet goed, maar de drukverdelingen verschuiven wel. Ik denk nog steeds dat we rond 20 december winter(s)weer hebben.
Nul bestaat niet.

Armand

Aan de pluim kun je ook goed zien of er een winterprik aan zit te komen. Meestal geeft de pluim voor de laatste 4/5 dagen een kleine kans op sneeuw. Als de pluim blijft 'uitstellen' en de kansen elke keer blijven staan op de laatste 4/5 dagen, dan weet je vanzelf dat die winterprik niet dichterbij komt.

Dit 'fenomeen' is nu ook van kracht

Joep

Toch weer sneeuw op de kaarten maar ja.....


Joep

Precies 5 jaar geleden sneeuwjacht in NL


Marsel

Citaat van: Joep op vr 04 dec 2015 - 14:07
Precies 5 jaar geleden sneeuwjacht in NL

Mooie beelden. Kan het me nog goed herinneren. Sneeuwrijkste maand die ik tot op heden heb meegemaakt, winter kán inderdaad best mooi zijn op die manier.
Anderzijds...het weerbeeld van nu (zon!) maakt me in veel opzichten eigenlijk vrolijker, zeker na al die somberheid en natte rommel van de afgelopen weken. Het is met een jas aan gewoon heerlijk buiten nu.

GeneralDuke

Citaat van: Marsel op vr 04 dec 2015 - 14:20
Mooie beelden. Kan het me nog goed herinneren. Sneeuwrijkste maand die ik tot op heden heb meegemaakt, winter kán inderdaad best mooi zijn op die manier.
Anderzijds...het weerbeeld van nu (zon!) maakt me in veel opzichten eigenlijk vrolijker, zeker na al die somberheid en natte rommel van de afgelopen weken. Het is met een jas aan gewoon heerlijk buiten nu.

Exact, voor nu ben ik blij met dit zonnige weer.
Script voor Hellmanngetallen: https://github.com/GeneralDuke9/Hellmann

martijn


Tower


matroesjka-world

Citaat van: dondertje127 op vr 04 dec 2015 - 01:34
Ik voel het alweer hangen. In de verste verte geen winter te bekennen. Echt niks zo :(

Geduld !!  Nog even wachten tot eind januari en dan barst de winter los !!  8)
Gek op extreem weer, zoals vet veel regen, keiharde stormen en bakken met sneeuw !!!

Lothiriel

Die pluim zegt eigenlijk vooral dat het alle kanten op kan. En dat betekent in de Benelux standaard dat het dus zacht weer wordt :p.

Vandaag is het wel echt lekker weer. Dit vind ik prima als het dan toch niet wilt winteren. Lekker koel maar met een fijn zonnetje. Beter krijg je het denk ik niet. Helaas de komende dagen stijgende temperaturen met regen en wind.
Winter 2015-2016 in Leuven
3 dagen smeltende sneeuw | 2 dagen sneeuw | 8 vorstdagen | 2 ijsdagen

Vicaussie

Citaat van: Extremissimorum op vr 04 dec 2015 - 10:45
In feite heeft die omslag nu al plaatsgevonden: het leek er lang op -tot, zeg 2/3 dagen geleden- dat 5 december bijzonder stormachtig en nat zou verlopen. Kijk nu eens naar de verwachtingen. Neerslagkansen: 2% (op minder dan 1 mm). Wind: beetje onstuimig, windstoten tot ca. 75 km/u, maar zeker niet 100 km/u.

Daarom zeg ik ook telkens dat je niet verder moet kijken dan je neus lang is bij het weer. En daarom kijk in nu niet verder dan 6 december.

Helemaal mee eens!  :D

winter67

Toch blijf ik een gevoel hebben dat rond de 14e een winterse omslag kan plaatsvinden, AO lijkt negatief te worden?

Deze kaart kan ik niet laten gaan van gfs zat leden voor winters 1 lid zelfs extreem van 06 utc
Ps( onder winter vind ik de temperaturen  onder 5+)

Bacci

Nee nieuwe GFS wordt em ook niet.

Joep

Citaat van: Bacci op vr 04 dec 2015 - 18:32
Nee nieuwe GFS wordt em ook niet.
is die al binnen dan? Volgens mij niet.

vossejongk

Nieuwe pluim is best goed hoor



Edit: voor wie 'm niet goed vinden, gemiddelde temp is 4 graden en daar ligt de mediaan ook.

winter67


Powered by EzPortal