Winter discussietopic 2015-2016

Topic gezien door 529895 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, zo 06 sep 2015 - 10:45

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 10 gasten bekijken dit topic.

Marsel

Citaat van: Joep op za 21 nov 2015 - 17:10
Nieuwe GFS geeft flinke sneeuwbuien zondag ochtend voor NO!

NESO komt in die hoek ook met een sterk nat sneeuwsignaal, elders overigens ook maar minder solide. Het FZL gaat later vanavond geleidelijk omlaag naar rond 1500ft, in het noordoosten lokaal zelfs iets daaronder. Als  je dan een bui introduceert wordt de smeltlaag toch wel rap dunner.
Overigens zit die koudere lucht (ThetaE 10-15 en ThetaW 1-2) achter de buienzone die nu van W-BE naar de Duitse bocht loopt. De losse buien erachter zullen in de koeude luchtmassa met name de kustprovincies aandoen gedurende de nacht en ochtend met dus naast regen inderdaad van alles aan winterse neerslag mogelijk.
Als een paar buien wat verder landinwaarts trekken en daar deactiveren neemt die vast fractie wat verder toe. Misschien lokaal eventjes wit (maar warme ondergrond!), verder niet teveel van verwachten. Morgen overdag gaan we nog wat verder de koude massa in (Td terug naar iets boven nul) maar neemt de hoeveelheid buien langzaam af.

winter

Het is best kou in zuid en zuid-oost NEderland. Hier in helmond (regio Eindhoven) momenteel natte flatsen. Denk zuid limburg zeker kans op droge sneeuw in de loop van de avond.

pietjelol

Kan het wel merken wind neemt even aardig in kracht toe op dit moment. Nu windkracht 5/6
Overigs iets koudere lucht en we hadden nu een aardig hoop sneeuw.

Joep

Laatste run GFS gaat voor mogelijke winterinval eind deze week.
Maar voorzichtigheid is geboden, tis nog ver weg :)

kaarten via dutchweather

winter67

Citaat van: Joep op za 21 nov 2015 - 18:24
Laatste run GFS gaat voor mogelijke winterinval eind deze week.
Maar voorzichtigheid is geboden, tis nog ver weg :)

kaarten via dutchweather
Kan nog wel iets beter, winterinval is het nog niet temps rond 5 graden, later laat gfs de azoren richting Schotland gaan

Joep


Armand

Hier geen duidelijke tekenen van natte sneeuw. Intensiteit is erg laag, momenteel wat motregen. Buien redden het vaak niet tot Limburg. De teller blijft dus staat op 1 dag tot dusver!

Marsel

Citaat van: Joep op za 21 nov 2015 - 18:24
Laatste run GFS gaat voor mogelijke winterinval eind deze week.
Maar voorzichtigheid is geboden, tis nog ver weg :)

Vertel mij nu eens wat je hier in ziet. Winterinval? Het lijkt er niet eens op.
Noordwestelijke stroming met onstabiele polaire lucht en winterse buien, meer is het in de getoonde kaarten niet. Ja, ze kleuren blauw door de relatief lage geopotentiaal (logisch ook, koude lucht + lage druk). Levert met die aanlandige stroming niets anders op dan grofweg het weerbeeld van vandaag. Dat er in een later stadium dan misschien wat mogelijk is....tja, daar hebben we het nu maar even niet over want dan zit je op 300h+.

Danny

Citaat van: Marsel op za 21 nov 2015 - 19:21
Vertel mij nu eens wat je hier in ziet. Winterinval? Het lijkt er niet eens op.
Noordwestelijke stroming met onstabiele polaire lucht en winterse buien, meer is het in de getoonde kaarten niet. Ja, ze kleuren blauw door de relatief lage geopotentiaal (logisch ook, koude lucht + lage druk). Levert met die aanlandige stroming niets anders op dan grofweg het weerbeeld van vandaag. Dat er in een later stadium dan misschien wat mogelijk is....tja, daar hebben we het nu maar even niet over want dan zit je op 300h+.

Voorlopig deze maand, zoals gebruikelijk niks van echte winter te verwachten. Het is simpelweg ook nog erg vroeg in het jaar. Volgend weekend kansen op een zelfde situatie als dit weekend. Uitzakkende kou met een lage druk gebied waardoor er mogelijk weer winterse buien kunnen gaan vallen in en rond het volgende weekend. In december zijn de kansen op winterweer bij het goed vallen van de drukgebieden iets groter te noemen maar dan moet er voorlopig eerst nog maar eens stabiele kou zich gaan opbouwen in onze brongebieden (Scandinavië en Rusland / Oost Europa). Net als de 00Z run zien we GFS in de 12Z run weer voor winter gaan net na Sinterklaas. Dit is nog erg ver weg en dus uiterst onzeker maar het geeft hoop voor december.

Opbouw is nu wel 180 graden anders dan vanmorgen. Nu oppert GFS namelijk een Azoren hoog dat aan de wandel gaat en zich in de richting van Scandinavië trekt en voor ons een noord en later noordoosten wind gaat produceren. Kort gezegd leuk om vooruit te kijken en gewoon de komende tijd maar eens blijven volgen. Voorlopig zijn de huidige, soms winterse buien het maximaal haalbare.

Marsel

Citaat van: Danny op za 21 nov 2015 - 19:56
*KNIP*

I agree. Maar het gaat me even om de conclusie die onterecht op basis van de getoonde kaarten wordt getrokken. Die kaarten tonen namelijk geen winterinval.

Joep

Citaat van: Marsel op za 21 nov 2015 - 19:21
Vertel mij nu eens wat je hier in ziet. Winterinval? Het lijkt er niet eens op.
Noordwestelijke stroming met onstabiele polaire lucht en winterse buien, meer is het in de getoonde kaarten niet. Ja, ze kleuren blauw door de relatief lage geopotentiaal (logisch ook, koude lucht + lage druk). Levert met die aanlandige stroming niets anders op dan grofweg het weerbeeld van vandaag. Dat er in een later stadium dan misschien wat mogelijk is....tja, daar hebben we het nu maar even niet over want dan zit je op 300h+.
sorry je hebt gelijk winterinval had ik niet moeten noemen ik werd meegevoerd in mijn winter  enthousiasme, het ziet er
in ieder geval wel beter uit dan de afgelopen pluimen en de mogelijkheden zijn er zeker na volgend weekend maargoed dat is lange termijn.We gaan het beleven.

dondertje127

360 graden omgeving rond Deelen (ook Velp) is nu het koudste station voor Nederland. Aangezien ik ook allemaal sneeuw zie over het land verspreid, met name de banden in het Noorden, vermoed ik dat dit wel sneeuw wordt als het hier zou aan komen.

Het is spannend geworden. Er is een eerste (droge) sneeuwbui van dit seizoen heel erg dichtbij, maar het lost tegelijkertijd op. Voor het eerst is het nu weer lantaarnpaalstaren.

Edit: grondtemperatuur is nu hier 0,5 graden.

winter67

Ec ook flink afgekoeld volgend weekend met sneeuwkansen

dondertje127

Hoe kan dat nou? Koudste plek van Nederland en dat buitje gaf alleen maar een beetje gespetter (regen). Nouja zeg :(

Marcellang

Citaat van: zwoof op za 21 nov 2015 - 15:04
Alles klar herr kommissar.  8) Gezien de pluim nu nog mooi even de tijd om onze bladblazers te reviseren.   ;)
Hahaha...idd, vandaag 4 stuks aangepakt  !!

Hier met die sneeuwdump !!!!!!
Weer terug in NL.........

Marsel

Citaat van: dondertje127 op za 21 nov 2015 - 22:15
Hoe kan dat nou? Koudste plek van Nederland en dat buitje gaf alleen maar een beetje gespetter (regen). Nouja zeg :(

T2m zegt vrij weinig in deze situaties. Je kunt het je als volgt voorstellen;

De getransformeerde maritiem artische luchtmassa heeft  as we speak voor jouw omgeving een FZL rond of iets onder de 2000ft. Dat betekent dus dat we zelfs in een bui een smeltlaag van groweg 1000-1500ft overhouden, hetgeen teveel is voor serieuze sneeuw op zeeniveau. In principe verandert de hoogte van het FZL niet op het moment dat de lucht van zee het land op komt. In het geval van opklaringen koelt door uitstraling boven land alleen de grenslaag af. Boven deze dunne afgekoelde laag loopt de temperatuur gewoon weer op volgens het profiel dat zo kenmerkend is voor de luchtsoort.
Betekent dus dat je met een T2m van bijvoorbeeld 0C niet de smeltlaag ongedaan hebt gemaakt aangezien afkoeling altijd nabij het aardoppervlak begint en in deze gevallen vaak alleen tot een dunne grenslaag beperkt blijft. De sneeuvlok valt, passeert op 2000ft het FZL, smelt vervolgens langzaam en komt dan als regen in de koele grenslaag terecht ondanks de temp van rond nul.

EDIT: enige manier om nu sneeuw te krijgen is om de hoogte in te gaan (heuvels bijvoorbeeld) of het FZL te laten zakken. Dat laatste gebeurt vannacht als we langzaam dieper de koude lucht in gaan. HIerdoor stijgt de de kans op wat natte sneeuw.

lander20

thx voor de uitleg marsel :)

waar is de 10° van volgende week?  :P

vossejongk

Mensen het is pas November -_- Als je nu al diepvriestemps wil zul je toch echt 2500 km noorderlijker moeten gaan wonen.

winter67

Sneeuwradar geeft bij mijn regio droge sneeuw ben benieuwd

dondertje127

Het vriest hier! Flink veel ijs op de auto's door onder andere de neerslag van zaterdag, onder heldere hemel nu. Nog steeds is waar ik woon de koudste plek van Nederland en het is dik -1 graden op normale waarnemingshoogte. Buien doven nog steeds net voor onze neus uit maar nu lijkt de eerste sneeuwbui wél vol te houden. Ik wacht af!

Overigens wel al sneeuw foto's uit Zuid Limburg:
http://www.ad.nl/ad/nl/5594/foto/photoalbum/detail/3356981/396629/0/Eerste-sneeuw-valt-op-Limburgse-Vijlenerberg.dhtml

Edit: en weer kom ik bedrogen uit. Het was weer slechts regen. Hoe kan dat nou?

Powered by EzPortal